• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Akkuko pilalla?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tjarvi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

tjarvi

New member
Otin akun irti pyörästä ja ajattelin ladata sen täyteen, josko tuossa pääsiäisenä pääsisi ajelemaan.
062802moto_prv.gif


Mulla on semmonen automaattinen laturi, joka tunnistaa akun jännitteen ja lataa sen täyteen, jonka jälkeen jatkaa ylläpitolatauksella maailman tappiin.

Kun kytkin laitteen verkkoon niin normaalin 12V ledin syttymisen sijaan laturissa syttyikin 6v ledi.
crazy.gif
Laturi latasi ehkä 10minuuttia, jonka jälkeen se kytki ylläpitolatauksen päälle. Akun kyljessä lukee 12V.

Tarkoittaako tämä, että akku on förbi vai elääkö toivo, että ylläpitolataus (20mAh) voisi "herättää" akun vielä eloon. Laturin käyttämä latausvirta 12V akulle oli 600mAh ja 6V akulle 700mAh.
withstupid.gif


Ajattelin joka tapauksessa kokeilla pyörää jossain vaiheessa käyntiin kyseisellä akulla sillähän tuo ainakin selviää, mutta jos jollain on kokemuksia niin voi helpottaa tuskaani jos tuo on selvä merkki akun elämänlangan katkeamisesta. Niin voisin hakea jo valmiiksi uuden akun. Akku on suljettua mallia ja on 5 vuotta vanha.
 
Voithan sä koittaa herätellä henkiin, mutta melko varmaan entinen akku. Viis vuotta on kohtuu hyvin akulle.
cool.gif
 
Jos akun 12v napajännite mitattaessa on kuusi volttia itse pistäisin akun heti vaihtoon.
crazy.gif
 
Tuommoinen automatiikka on vähän hankala kun se ei tajua että siellä on 12V akku ja siksi se lopettaa jo 7V tasolle. CTEK ei lähtenyt ollenkaan lataamaan täysin tyhjää akkua vaan sen rinnalle piti laittaa virtalähde antamaan sopiva jännite, jonka avulla CTEK tajusi alkaa toimimaan. Kun lataus menee päälle sen virtalähteen voi ottaa pois.
 
kokeile antaa virtaa jollakin vähän jytkymällä laturilla ( 10A ) joku reilu puoli tuntia. Vois herätäkkin..
Mutta onhan toi sellasta tekohengitystä siihen nähden ettei noi uudetkaan akut nykypäivänä ihan hirveitä maksa.
 
Eipä taida olla mulla mitään muuta kunnon laturia millä saisin virtaa annettua. Ja melkein varmaan parempi hankkia se uusi akku, kuin toinen laturi jolla saa hyvällä tuurilla tekohengitettyä vuoden tuota akkua.
 
Eipä taida olla mulla mitään muuta kunnon laturia millä saisin virtaa annettua. Ja melkein varmaan parempi hankkia se uusi akku, kuin toinen laturi jolla saa hyvällä tuurilla tekohengitettyä vuoden tuota akkua.
Pistä auto käyntiin ja ko akku käynnistyskaapeleilla auton akun rinnalle. Herää jos on herätäkseen.

Yks keino on pistää ~25V hitsaustasasuuntaajasta minuutiks pariks/ jos akku rupee "keittään" niin tietty lopettaa lataamisen. Herää jos on herätäkseen.
 
Voithan sä koittaa herätellä henkiin, mutta melko varmaan entinen akku. Viis vuotta on kohtuu hyvin akulle.  
cool.gif
Kyllä kestävät käyttöä, mutta jostain syystä aina moottoripyörän ollessa kyseessä sitä käytetään satunnaisesti 6kk ja 6kk se makaa pimeässä tallissa oman onnensa nojassa. Ylläpitolaturi menee hukkaan tommosella käytöllä, sama ostaa biliksestä se vitosen "kännykkälaturi" ja sille kaveriks uus akku joka kevät.
 
Lainataanpas tätä topickia, kun oma asia liittyy akkuihin. Elikkä kokeilin tuossa käynnistää pyörää, mutta ei yritäkkään startata -> akku tyhjä. Ctek-laturilla ei näyttäny tulevan pahemmin lisää virtaa siihen. Ostin uuden akun ja hapotin, mutta laitoin samantien paikalleen. Sama homma. Edes vilkut ei toimi kunnolla.

Lauantaina ehdin vasta käydä mittaamassa uuden akun jännitteet ja tutkia paremmin, kun pyörä on 80km päässä tallissa. Niin juu ja pyörä on Suzuki GSX 750 ES -83 ja myyty, odottaa vaan vientiä pois. Ei kehtais viiä epäkuntoisena pois.
 
Otin akun irti pyörästä ja ajattelin ladata sen täyteen, josko tuossa pääsiäisenä pääsisi ajelemaan.  
062802moto_prv.gif


Mulla on semmonen automaattinen laturi, joka tunnistaa akun jännitteen ja lataa sen täyteen, jonka jälkeen jatkaa ylläpitolatauksella maailman tappiin.

Kun kytkin laitteen verkkoon niin normaalin 12V ledin syttymisen sijaan laturissa syttyikin 6v ledi.
crazy.gif
Laturi latasi ehkä 10minuuttia, jonka jälkeen se kytki ylläpitolatauksen päälle. Akun kyljessä lukee 12V.

Tarkoittaako tämä, että akku on förbi vai elääkö toivo, että ylläpitolataus (20mAh) voisi "herättää" akun vielä eloon. Laturin käyttämä latausvirta 12V akulle oli 600mAh ja 6V akulle 700mAh.  
withstupid.gif


Ajattelin joka tapauksessa kokeilla pyörää jossain vaiheessa käyntiin kyseisellä akulla sillähän tuo ainakin selviää, mutta jos jollain on kokemuksia niin voi helpottaa tuskaani jos tuo on selvä merkki akun elämänlangan katkeamisesta. Niin voisin hakea jo valmiiksi uuden akun. Akku on suljettua mallia ja on 5 vuotta vanha.
se että laitat ihan tyhjän akun mopoon kiinni ja vaikka tuuppaat mopottimen työntämällä käyntiin ei tee hyvää mopon omalle laturille koska latausvirta saattaa kasvaa (jos akku vähänkin oikarissa) reippaasti normaalia suuremmaksi... se taas voi rikkoa joko lataussäätimen tai itse laturin käämit!

näin oli palanu laturin käämit työkaverin mopossakin (joku kasari 750cc suikka) ja maailmalta piti staattorin käämejä sitten tilailla
wink.gif
itse jättäisin tyhjän akun ajamatta vaikka näyttäiskin siltä että alkaa elpymään kun on saanu työnnettyä käyntiin! lataisin sen sitte jollain muulla esim lainaa naapurilta auton akkulaturia tms...
 
Otin akun irti pyörästä ja ajattelin ladata sen täyteen, josko tuossa pääsiäisenä pääsisi ajelemaan.  
062802moto_prv.gif


Mulla on semmonen automaattinen laturi, joka tunnistaa akun jännitteen ja lataa sen täyteen, jonka jälkeen jatkaa ylläpitolatauksella maailman tappiin.

Kun kytkin laitteen verkkoon niin normaalin 12V ledin syttymisen sijaan laturissa syttyikin 6v ledi.
crazy.gif
Laturi latasi ehkä 10minuuttia, jonka jälkeen se kytki ylläpitolatauksen päälle. Akun kyljessä lukee 12V.

Tarkoittaako tämä, että akku on förbi vai elääkö toivo, että ylläpitolataus (20mAh) voisi "herättää" akun vielä eloon. Laturin käyttämä latausvirta 12V akulle oli 600mAh ja 6V akulle 700mAh.  
withstupid.gif


Ajattelin joka tapauksessa kokeilla pyörää jossain vaiheessa käyntiin kyseisellä akulla sillähän tuo ainakin selviää, mutta jos jollain on kokemuksia niin voi helpottaa tuskaani jos tuo on selvä merkki akun elämänlangan katkeamisesta. Niin voisin hakea jo valmiiksi uuden akun. Akku on suljettua mallia ja on 5 vuotta vanha.
se että laitat ihan tyhjän akun mopoon kiinni ja vaikka tuuppaat mopottimen työntämällä käyntiin ei tee hyvää mopon omalle laturille koska latausvirta saattaa kasvaa (jos akku vähänkin oikarissa) reippaasti normaalia suuremmaksi... se taas voi rikkoa joko lataussäätimen tai itse laturin käämit!

näin oli palanu laturin käämit työkaverin mopossakin (joku kasari 750cc suikka) ja maailmalta piti staattorin käämejä sitten tilailla
wink.gif
itse jättäisin tyhjän akun ajamatta vaikka näyttäiskin siltä että alkaa elpymään kun on saanu työnnettyä käyntiin! lataisin sen sitte jollain muulla esim lainaa naapurilta auton akkulaturia tms...
Akku on ns. hetivalmis, eli hapotetaan ja siinä pitäisi sitten olla virtaa. Pienemmässä pyörässä aiemmin onnistunut ilman ongelmia ja autolla myös. Pitääpi kokeilla viikonloppuna tehokkaammalla laturilla, jos se siitä lähtisi sitten toimimaan. Lykätä ei voi vielä käyntiin, kun on pihatiet aivan jäässä
biggrin.gif
 
Otin akun irti pyörästä ja ajattelin ladata sen täyteen, josko tuossa pääsiäisenä pääsisi ajelemaan.  
062802moto_prv.gif


Mulla on semmonen automaattinen laturi, joka tunnistaa akun jännitteen ja lataa sen täyteen, jonka jälkeen jatkaa ylläpitolatauksella maailman tappiin.

Kun kytkin laitteen verkkoon niin normaalin 12V ledin syttymisen sijaan laturissa syttyikin 6v ledi.
crazy.gif
Laturi latasi ehkä 10minuuttia, jonka jälkeen se kytki ylläpitolatauksen päälle. Akun kyljessä lukee 12V.

Tarkoittaako tämä, että akku on förbi vai elääkö toivo, että ylläpitolataus (20mAh) voisi "herättää" akun vielä eloon. Laturin käyttämä latausvirta 12V akulle oli 600mAh ja 6V akulle 700mAh.  
withstupid.gif


Ajattelin joka tapauksessa kokeilla pyörää jossain vaiheessa käyntiin kyseisellä akulla sillähän tuo ainakin selviää, mutta jos jollain on kokemuksia niin voi helpottaa tuskaani jos tuo on selvä merkki akun elämänlangan katkeamisesta. Niin voisin hakea jo valmiiksi uuden akun. Akku on suljettua mallia ja on 5 vuotta vanha.
se että laitat ihan tyhjän akun mopoon kiinni ja vaikka tuuppaat mopottimen työntämällä käyntiin ei tee hyvää mopon omalle laturille koska latausvirta saattaa kasvaa (jos akku vähänkin oikarissa) reippaasti normaalia suuremmaksi... se taas voi rikkoa joko lataussäätimen tai itse laturin käämit!

näin oli palanu laturin käämit työkaverin mopossakin (joku kasari 750cc suikka) ja maailmalta piti staattorin käämejä sitten tilailla
wink.gif
itse jättäisin tyhjän akun ajamatta vaikka näyttäiskin siltä että alkaa elpymään kun on saanu työnnettyä käyntiin! lataisin sen sitte jollain muulla esim lainaa naapurilta auton akkulaturia tms...
Akku on ns. hetivalmis, eli hapotetaan ja siinä pitäisi sitten olla virtaa. Pienemmässä pyörässä aiemmin onnistunut ilman ongelmia ja autolla myös. Pitääpi kokeilla viikonloppuna tehokkaammalla laturilla, jos se siitä lähtisi sitten toimimaan. Lykätä ei voi vielä käyntiin, kun on pihatiet aivan jäässä
biggrin.gif
kannattaa mitata akusta jännite kuormittamattomana ja samalla kun painaa starttia! antaa osviittaa onko kyse akusta vai esim joku sulake palanut jne

jos jännite ok ja ei dramaattisesti laske kun starttia painat on mopossa jotain muuta vikaa esim joku sulake
 
Koitin jollai viisaalla boschin mopolaturilla ladata omaa akkua kun hieman tyhjäksi meni sahaamisesta, notain se vilkutteli täyden ja vajaan välillä, eikä 24h latauksella kummmemmaksi tullut. Nappasin autosta akun ja siitä lisävirtaa, mopo käyntiin ja ajoksi, kyllä se nyt taas starttaa. Viimekesänä ostettu akku, biltema tosin.
 
No pyörä on nyt, myyty. Pienempi pyörä lähti kyllä helposti käyntiiin vastaavanlaisella akulla, jonka itse hapotin. Liekkö sitten tuossa toisessa pyörässä väärin hapotettu, kun ei kunnolla ottanut virtaa vastaan. Pari kertaa pyörähti startti ja sulakkeet on ehjät. Kirjoittelen jos uusi omistaja pitää yhteyttä miten sai akun pelaamaan.
 
Yamaha R1 2004 - alkuperäinen akku (? - ainakin toukokuusta 2006)

akun lepojännite 12,4 V, starttauksessa laskee alle 10 Voltin  -eikä lähde käyntiin.... vaikka startti jaksaa kyllä pyörittää. taitaa ECU rajata käynnistysjännitteen aika "ylös" eikä anna tulta putkeen.. (talven jäljiltä huom! ei ladattu ennen starttauskokeilua) Ctek latauksen jälkeen lähtee, mutta en käyttänyt kuin 5 minuuttia eli kone lämpöiseksi ja uudella yrityksellä ei lähtenyt..

minkäs merkkisiä akkuja porukka on laittanut ja mitä kestoikää on saavutettu ?
 
Stormista hain viime kesänä MGM "halpisakun"
Oli ihan kuallu, eikä sitä saanut ottamaan virtaa millään konstilla. Palautin kauppaan.
Voihan tuo olla yksittäistapaus?!
 
Bilteemasta hain äsken 12v 9ah akun 19e. aivan sama kauanko kestää kun hinta on mitätön. tähän asti biltsun akut on hyvin kestänyt.
 
Back
Ylös