Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varta TTZ14S-BS AGM kesti tasan yhden kesän kyllä tympäisee säilytin viileässä komerossa talven
.Ite oon tullu siihen tulokseen että käy hakemassa joka kevät uuden 30e akun motonetistä niin ei tartte tapella.
Toinen vaihtoehto on ladata joka toinen kuukausi täyteen ja säilyttää kylmässä esim. säältä suojattuna ulkona.
Siis akkuhan säilyy parhaiten pakastimessa. Tottakai itse pyörä lämpimässä, jos mahdollista. Onkohan enemmistössä ne, jotka pitävät akun jopa kytkettynä ympäri vuoden? Ainakin vuotovirtojen mahdollisuus on pois jos ottaa edes maan irti.Sellainen yleinen havainto polttomoottorikäyttöisistä vehkeistä, että talvehtii parhaiten lämmittämättömässä tallissa. Paljon vähemmän mitään kevään starttailuongelmia kuin lämpimässä säilytetyissä.
Toukokuussa FJR täyttää 15v. ja alkuperäisellä Yuasa-akulla mennään.
Toisessa ketjussa oli linkki: https://exide.fi/batterikunskap/akun-itsepurkautuminen/.
Eli kuukaudesssa lyijyakku hukkaa 2-3% joka tapauksessa.
Kattelin tuota 20 asteen kohdalta kun omien säilytystilassa on noin 18C. Selvä se että kylmässä kemiat hidastuu. Itse kullakin.Tuon mukaan kuukaudessa 0,7 % jos lämpötila nollassa. Kylmemmässä vielä vähemmän, eli ei joka tapauksessa kuitenkaan.