• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Alastaro Circuit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja scuuba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Todella harmi homma! Ja paljon huonoa tuuria, yleensä varsinkaan pienen vauhdin kaadoissa ei käy kuinkaan. Kuten tuossa edellä kerroin kaaduin Kymillä ja täytyy kyllä kiittää airback pukua siitä että selvisin pienillä kivuilla.
Mielestäni 1.31 on kova aika ja harva sinun ikäinen tai saatika vanhempana aloittanut on siihen päässyt.
Toisaalta radalla käy paljon myös katuajoa petraavien lisäksi niitä, jotka eivät pyri mahdollisimman kovaan aikaan vaan fiilistelevät ja ajavat esim. mahdollisimman hyvää linjaa, joten periaatteessa harrastusta voi jatkaa myös selvästi pienemmällä riskillä.

Terveisin uudempikoppaisen sinivalkomustan R1:n kuski.

Kiitos kommentista. Pohdin tietysti tuota, mutta minun luonteellani tuo ei onnistu :). Teen aina kaikki joko tai. Tuo luonteenpiirteeni haittaa tietysti muitakin harrastuksia ja penskatkin piti scaletrixillä aina voittaa:D.

Samoin kiitos JMH:lle ystävällisestä kommentista.
 
Pitääpä laittaa tähän video omastakin tämän kesän ulosajosta Alastarolla. Keula taisi pohjata Palmasin jarrussa jonka vuoksi jarrutus meni rodeoksi. Racechronon mukaan vauhtia oli vielä hiukan vajaa 100 km/h kun asfalttiajo muuttui crossiksi. Harmi kun ei ole minkäänlaisia crossipyöräilyn taitoja, mutta aika pitkälle tuossa kerkesi hiekallakin ennen kuin lähestyvä peltiaidan pätkä pakotti yrittämään ohjausliikettä, jonka seurauksena ajo vaihtui hiekkarannalla pötköttelyyn. Soikkeli totesi pyörää noutaessaan, että nyt taisi tulla ennätys kuinka kaukaa on hakenut pyörää Palmasin hiekalta.

Takin ilmatyyny laukesi, joten vauhtia oli todennäköisesti vielä päälle 40 kaadossa (ei pitäisi laueta alle 40 vauhdissa). Ilmatyyny varmasti pehmensi laskeutumista selälle ja mitään varsinaisia vammoja ei tullut. Ilmat meni hiukan pihalle ja taisi joku lihas kyljestä revähtää. Ilman ilmatyynytakkia olisi voinut tulla kylkiluu tms vammoja.

Voi kyllä kiittää Alastaron isoa ja hyvin hoidettua ulosajoaluetta :respect: Tasaisella hiekalla sai pahimman vauhdin ajettua pois. Paremmilla crossitaidoilla tuolta olisi kurvaillut vielä pystyssä uloskin.


IMG_3318.jpg
 
Pitääpä laittaa tähän video omastakin tämän kesän ulosajosta Alastarolla. Keula taisi pohjata Palmasin jarrussa jonka vuoksi jarrutus meni rodeoksi. Racechronon mukaan vauhtia oli vielä hiukan vajaa 100 km/h kun asfalttiajo muuttui crossiksi. Harmi kun ei ole minkäänlaisia crossipyöräilyn taitoja, mutta aika pitkälle tuossa kerkesi hiekallakin ennen kuin lähestyvä peltiaidan pätkä pakotti yrittämään ohjausliikettä, jonka seurauksena ajo vaihtui hiekkarannalla pötköttelyyn. Soikkeli totesi pyörää noutaessaan, että nyt taisi tulla ennätys kuinka kaukaa on hakenut pyörää Palmasin hiekalta.


IMG_3318.jpg

Ennätys mikä ennätys eikä tuota ei kovin moni tohdi lähteä haastamaan :O
Kohdassa 1.23 nopean oikean avauksessa alkaa näkyä selkeämmin outo vatkaaminen ja ainakin kuskin hanuri pompottaa ihan hitosti.
Tarkemmin katsoen taitaa vasen käsivarsikin pumpata pikkuisen.
Onkos tuota ollu näkyvissä muissakin videoissa vai olisko merkki jostain rengasvauriosta tms?
 
Ennätys mikä ennätys eikä tuota ei kovin moni tohdi lähteä haastamaan :O
Kohdassa 1.23 nopean oikean avauksessa alkaa näkyä selkeämmin outo vatkaaminen ja ainakin kuskin hanuri pompottaa ihan hitosti.
Tarkemmin katsoen taitaa vasen käsivarsikin pumpata pikkuisen.
Onkos tuota ollu näkyvissä muissakin videoissa vai olisko merkki jostain rengasvauriosta tms?

Kokonaisuudessaan tuohon rodeoon johtaneet syyt eivät ole itselle vieläkään täysin selviä. Kommentteja ja ajatuksia otetaan mielihyvin vastaan. Oman tuntemukset olivat, että jarruttaessa perä pomppasi melko vauhdilla ja muuttui todella levottomaksi. Päästin jarrua, rauhoittui, aloin jarruttamaan uudestaan ja perä muuttui uudestaan todella levottomaksi. Sitten loppui RR latu ja alkoi crossilatu.

Pyörää ihmeteltiin joukolla varikolla. Kotiin päästyäni purin pyörää ja kävin keulasta läpi ihan kaiken minkä osasin. Tässä havaintoja aiemmilta seteiltä, varikolta ja omasta purusta:

- Etuiskareiden juoru on pohjannut melkein joka setissä koko kesän ajan (talvella vaihdettu Öhlinsin NIX30 keulaan ja TTX GP perään). Alkukesästä pohjaamisen huomasi jarruissa sellaisena paljon kevyempänä perän levottomuutena. Lisäilin kesän mittaan esijännitystä ja kompressiovaimennusta jotka paransivat tuntumaa jarruissa ja silloin tällöin seteissä juorukaan ei ollut enää pohjassa. Ennen tätä ulosajoviikonloppua vaihdatin kuitenkin keulaan pykälän jäykemmät josuet (10.0 -> 10.5). Tuollakin jousella esijännitystä sai olla 15 mm (max 18 mm, tehdasasetus 6 mm) ja kompressiovaimennus 6 naksua auki (tehdasasetus 12 naksua auki). Näillä asetuksilla ja uudella jousella ei näyttänyt menevän enää ihan pohjaan, mutta lähelle.

- Koneessa on tuntunut välillä lievää nykimistä kiihdytyksissä, tuo näkyy varmaan tärinänä videossakin. Tekee samantyyppistä silloin kun bensa on vähissä tankissa, mutta välillä tätä tapahtuu täydemmälläkin tankilla. Laitoin tankkiin polttoainejärjestelmän puhdistavaa ainetta ja tuntui että nykiminen on vähentynyt. Nyt on tosin otettu katti pois ja laitettu termin vaimentimet, en ole päässyt kokeilemaan vielä radalla vaikutusta. Toinen mikä Panigaleissa aiheuttaa vähän harmeja maailmalla on EVAP kanisterit, itsellä on se vielä paikallaan. Se voi ainakin aiheuttaa huonoa käynnistymistä, en tiedä vaikuttaako muuhun. Kadulla ei saa aikaan mitään nykimistä, mutta eipä kadulla kovin kauaa Panigale V4:llä voi kiihdyttää kahva tapissa..

- Jarrupalat oli aiemmin päivällä menneet ihan loppuun, vaihdoin uudet palat (Brembo SR, tätä ennen käytin Brembo SC, mutta sen valmistus loppui). Uusilla paloilla ajoin yhden kokonaisen setin ennen tätä kaatosettiä.

- Olin hommannut kesällä Racefoxin renkaiden tuulisuojat. Varikolla oli aika tuulista, joten laitoin tuulisuojat lämppäreiden päälle ensimmäistä kertaa juuri ennen tätä kaatosettiä. Oliko rengas, jarrut tms normaalia aloitusta selvästi lämpimämmät? Saattoiko tämä + uudet jarrupalat jotka oli edellisessä setissä ajettu sisään aiheuttaa sen, että jarrut puri tavallista äkäisemmin tai, että jarruneste olisi ollut lämpimämpi ja pinta liian korkealla. Jarrunesteen pinta oli kylmänä melkein maksimimerkissä, mutta ei yli. Itse en kuitenkaan usko jarrunesteen määrän olleen syy.

- Keulasta en löytänyt muuta vikaa, mutta alakolmiossa oli pari pulttia niin löysällä että avautuivat ihan sormilla. Voi olla, että alakolmiossa on ollut löysyyttä tai sitten loput pultit ovat pitäneet riittävän tiukalla.

- Seuraavan viikon viikonloppuna oli Kymiring vuorossa. Kun menin Kymille niin alla oli uudet renkaat, eri etuvanne ja eri jarrulevyt (minulla on 2 settiä vanteita), sekä vielä eri jarrupalat (uudet EBC GPFAX). Lisäksi keulan kaikki pultit käyvin läpi momenttiin, tarkastin ohjauslaakereiden kunnon ja jarrunesteen pinta oli minimi-maksimimerkkien keskellä. Kävin slickseilläkin kokeilemassa jarruja lähikadulla ennen Kymiä enkä havainnut mitään ongelmaa. Silti takasuoran jarrupaikka ensimmäisellä kerralla jännitti melkoisesti. Jarrut ja pyörä toimivat kuitenkin OK koko viikonlopun. Tosin säädin ABS:n siten, ettei se anna perän nousta ja aloitin jarruja pehmeämmin. Race-asetuksella Panin ABS sallii jarrujen todella ronskin käytön ilman puuttumista, estää kuitenkin renkaan lukittumisen.

- Itse ajattelen, että jarrun alussa tapahtuva kova perseen pomppaaminen johtui siitä, että jarrutus oli tosi äkäinen, rengaskin ehkä piti hiukan tavallista paremmin ja keula pohjasi. Mutta ravistamiseen saattoi vaikuttaa alakolmio, renkaat tms.
 
Onkos kellään mitään tietoa millon Alastaron laajennus tapahtuu?
Mitä tupalan kanssa juttelin viime kesänä hetken ni sanoi että heti kun lompakko sallii. Ja sanoi että viime kesän tulos oli erinomainen joten jos tänä kesänä menee kaikki hyvin ni syksyllä olis tarkoitus asfaltoida.

Tämä siis viime heinäkuussa kuultua.
 
^
Siinä välissä on kehittynyt energiakriisi, sota Euroopassa ja inflaatio laukkaa.

Työ- ja materiaalikustannukset ovat kasvaneet vähintään sen 30% projektille. Ehkä enemmän.

Toivotaan parasta.
 
No nyt, oliko muusta jatkosta infoa, oletan että Tero jatkaa vetohahmona ainakin toistaiseksi edelleen ja laajennus tulis syksyllä?

Nyt on muurahaisi housuissa :jippikaijee:

Jossain pyöri tosta jutusta kuvakaappaus ja sen mukaan Tero jatkaa vetohommissa.
 
Alastaron ensi vuoden (2023) kalenterissa on varaukset 4,5km, 3km ja 1,5km radoille.
Onko tästä jollain enempää tietoa 😊?
 
Olen ymmärtänyt, että ratayhtiön tavoitteena on saada radan laajennus käyttövalmiiksi ensi kesäksi.

Asiassa on vaan aika monta liikkuvaa tekijää, isoimpana päällystys ja sen hinta. Tavoitteena heillä on tehdä samanlainen saumaton pinta uudelle osalle, joten riittävän päällystyskaluston paikalle saanti samalla kertaa lienee haasteellista.

Mitään varmaa ratayhtiö ei pysty lupaamaan, mutta pidetään sormet ristissä ja odotellaan kevättä.
 
Alastaron ensi vuoden (2023) kalenterissa on varaukset 4,5km, 3km ja 1,5km radoille.
Onko tästä jollain enempää tietoa ?
4,5km = koko rata käyttöön
3km = nykyinen rata käyttöön
1,5km = uusi tuleva takalenkki käyttöön

jos joku on vuokrannu koko 4,5km radan = täys

jos joku on vuokrannu 3km radan , sä voit silti vuokrata samalle päivälle sen 1,5km radan.
 
En tiedä onko jossain parempaa kuvaa radan uudistuksesta, mutta tällainen oli Hanaa 7/2022 -lehdessä.

viber_image_2022-09-28_12-06-52-475.jpg
 
Onko "pitkä" rata nyt, että mennään kuten ennenkin, mutta kikkamutkasta uudelle lenkille ja sieltä sitten parin suoran kautta paluu siihen kikkamutkaan/nyppylälle ennen vasuria ja kahvilan mutkaa?

Palmas suoraksi ja sieltä sitten lenkin kautta palmasin ulostuloon voisi olla mielekkäämpi omaan makuun.

En nyt mitenkään erityisesti syty, mutta on tuo parannus totta kai.
 
^
Taitaa olla tuo ensin mainitsemasi versio, kun tuossa toisessa aivan yhtä hyvässä, ellei jopa paremmassa, on jarrun pitkäksi vetämisen jälkeen pysäköintialueella :D

Mut ootellaan
 
Hmm...Palmasista suoraan ja jarruun olis varmaan joku n. 260(?) ja pyörä pystyssä ajettava jarru sisään suht jouheeseen 90 mutkaan. Ihan ok kai.

Lemminkäisestä "suoraan" mutkitellen jarruun varmaan inan vähemmän, mutta jarrun aikana joutuu kääntää pyörää ja tähtäilee hyvällä linjalla suht ajettavan näköseen karuselliin. Lisäksi tuo avaus lienee mielenkiintonen, kun tullaan pyörä vähän kyljellään pitkän matkaa. Jännä nähdä mihin kohtaan tuossa jarrumerkki asettuu. Nopeuserot voi kyllä olla aika jännät.

Jälkimmäinen vaihtoehto kuulostaa paljon kivemmalta.
 
Back
Ylös