Ennätys mikä ennätys eikä tuota ei kovin moni tohdi lähteä haastamaan

Kohdassa 1.23 nopean oikean avauksessa alkaa näkyä selkeämmin outo vatkaaminen ja ainakin kuskin hanuri pompottaa ihan hitosti.
Tarkemmin katsoen taitaa vasen käsivarsikin pumpata pikkuisen.
Onkos tuota ollu näkyvissä muissakin videoissa vai olisko merkki jostain rengasvauriosta tms?
Kokonaisuudessaan tuohon rodeoon johtaneet syyt eivät ole itselle vieläkään täysin selviä. Kommentteja ja ajatuksia otetaan mielihyvin vastaan. Oman tuntemukset olivat, että jarruttaessa perä pomppasi melko vauhdilla ja muuttui todella levottomaksi. Päästin jarrua, rauhoittui, aloin jarruttamaan uudestaan ja perä muuttui uudestaan todella levottomaksi. Sitten loppui RR latu ja alkoi crossilatu.
Pyörää ihmeteltiin joukolla varikolla. Kotiin päästyäni purin pyörää ja kävin keulasta läpi ihan kaiken minkä osasin. Tässä havaintoja aiemmilta seteiltä, varikolta ja omasta purusta:
- Etuiskareiden juoru on pohjannut melkein joka setissä koko kesän ajan (talvella vaihdettu Öhlinsin NIX30 keulaan ja TTX GP perään). Alkukesästä pohjaamisen huomasi jarruissa sellaisena paljon kevyempänä perän levottomuutena. Lisäilin kesän mittaan esijännitystä ja kompressiovaimennusta jotka paransivat tuntumaa jarruissa ja silloin tällöin seteissä juorukaan ei ollut enää pohjassa. Ennen tätä ulosajoviikonloppua vaihdatin kuitenkin keulaan pykälän jäykemmät josuet (10.0 -> 10.5). Tuollakin jousella esijännitystä sai olla 15 mm (max 18 mm, tehdasasetus 6 mm) ja kompressiovaimennus 6 naksua auki (tehdasasetus 12 naksua auki). Näillä asetuksilla ja uudella jousella ei näyttänyt menevän enää ihan pohjaan, mutta lähelle.
- Koneessa on tuntunut välillä lievää nykimistä kiihdytyksissä, tuo näkyy varmaan tärinänä videossakin. Tekee samantyyppistä silloin kun bensa on vähissä tankissa, mutta välillä tätä tapahtuu täydemmälläkin tankilla. Laitoin tankkiin polttoainejärjestelmän puhdistavaa ainetta ja tuntui että nykiminen on vähentynyt. Nyt on tosin otettu katti pois ja laitettu termin vaimentimet, en ole päässyt kokeilemaan vielä radalla vaikutusta. Toinen mikä Panigaleissa aiheuttaa vähän harmeja maailmalla on EVAP kanisterit, itsellä on se vielä paikallaan. Se voi ainakin aiheuttaa huonoa käynnistymistä, en tiedä vaikuttaako muuhun. Kadulla ei saa aikaan mitään nykimistä, mutta eipä kadulla kovin kauaa Panigale V4:llä voi kiihdyttää kahva tapissa..
- Jarrupalat oli aiemmin päivällä menneet ihan loppuun, vaihdoin uudet palat (Brembo SR, tätä ennen käytin Brembo SC, mutta sen valmistus loppui). Uusilla paloilla ajoin yhden kokonaisen setin ennen tätä kaatosettiä.
- Olin hommannut kesällä Racefoxin renkaiden tuulisuojat. Varikolla oli aika tuulista, joten laitoin tuulisuojat lämppäreiden päälle ensimmäistä kertaa juuri ennen tätä kaatosettiä. Oliko rengas, jarrut tms normaalia aloitusta selvästi lämpimämmät? Saattoiko tämä + uudet jarrupalat jotka oli edellisessä setissä ajettu sisään aiheuttaa sen, että jarrut puri tavallista äkäisemmin tai, että jarruneste olisi ollut lämpimämpi ja pinta liian korkealla. Jarrunesteen pinta oli kylmänä melkein maksimimerkissä, mutta ei yli. Itse en kuitenkaan usko jarrunesteen määrän olleen syy.
- Keulasta en löytänyt muuta vikaa, mutta alakolmiossa oli pari pulttia niin löysällä että avautuivat ihan sormilla. Voi olla, että alakolmiossa on ollut löysyyttä tai sitten loput pultit ovat pitäneet riittävän tiukalla.
- Seuraavan viikon viikonloppuna oli Kymiring vuorossa. Kun menin Kymille niin alla oli uudet renkaat, eri etuvanne ja eri jarrulevyt (minulla on 2 settiä vanteita), sekä vielä eri jarrupalat (uudet EBC GPFAX). Lisäksi keulan kaikki pultit käyvin läpi momenttiin, tarkastin ohjauslaakereiden kunnon ja jarrunesteen pinta oli minimi-maksimimerkkien keskellä. Kävin slickseilläkin kokeilemassa jarruja lähikadulla ennen Kymiä enkä havainnut mitään ongelmaa. Silti takasuoran jarrupaikka ensimmäisellä kerralla jännitti melkoisesti. Jarrut ja pyörä toimivat kuitenkin OK koko viikonlopun. Tosin säädin ABS:n siten, ettei se anna perän nousta ja aloitin jarruja pehmeämmin. Race-asetuksella Panin ABS sallii jarrujen todella ronskin käytön ilman puuttumista, estää kuitenkin renkaan lukittumisen.
- Itse ajattelen, että jarrun alussa tapahtuva kova perseen pomppaaminen johtui siitä, että jarrutus oli tosi äkäinen, rengaskin ehkä piti hiukan tavallista paremmin ja keula pohjasi. Mutta ravistamiseen saattoi vaikuttaa alakolmio, renkaat tms.