Alkuun harrastuksessa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kootee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaatepuolesta niin mun mielestä eurobiker on hyvä. ( www.eurobiker.fi )
Ideana siinä, että heillä on hyvät nettisivut, ok hinnat, paljon tarjouksia, ja heiltä saa kaikkea prätkäilyyn liittyvää.
Eli voit liikkeessä kokeilla kaikkia ajovarusteita kerallaan, jolla varmistat, että yhteensopivuus on hyvä ja varusteita on helppoa käyttää ja mukava pitää päällä asukokonaisuutena.

Ostin aloittelevana motoristina säästöbudjetilla Eurobikerin Sweep-tarjousajoasun. Kyseessä oli tekstiilivaatteet, One-sarjaa. En voi oikein suositella koska vaikka kuinka markkinoivat että puku pitää vettä niin ei toimi ainakaan enää neljännellä ajokaudella luvatusti. Hölmöä vetää aina vesikelillä sadetakkia niskaan kun vesi tulee takin läpi. Ajovarusteissa ei siis kannata säästää koska joutuu ostamaan sitten parempaa myöhemmin kuitenkin jos ensin lankeaa halpaan hintaan. MP-messuilla on hyviä tarjouksia laadukkaista ajovarusteista, kannattaa käydä messuilla alkuvuodesta. MP-Asun varusteisiin olen ollut tyytyväinen.

Vakuutuksista: mulla IF:in ympärivuotinen jaettu kuuteen erään. Eli joka toinen kuukausi muistavat laskulla läpi vuoden. Eipähän tule ajokauden aikana mielettömiä vakuutusmaksuja kun on jotain maksanut jo talven aikana.
 
Luulen, että ihan sama mistä merkistä on kyse, mutta jos ostaa halvimmasta päästä niin voi joutua ehkä joskus pettymään.
 
Nyt on sitten ajokamat hankittu, vaikka pyörää ei vielä olekaan :D
Kiertelin Eurobikerin, Superbikersin ja Allright Outletin. Kaikki kamat tarttui mukaan viimeisestä. Aika sitten näyttää laadun, mutta ensivermeiksi en raaskinut kalliita Gore-tex Rukka tms. alkaa hankkimaan.

Eli Yokon Y1 takki ja housut, 2 eri hanskat (lämpimät ja vähemmän lämpimät), Alpinestar Web Gore-Tex kengät, kypärähuppu, kauluri, HJC HQ-1 hiilikuitu-umpikypärä (199 euroa). Kaikkineen 800 euroa. Tuostahan ne varmaan alkaa sitten ajan mittaan kehittymään, mutta noilla pääsen alkuun jahka se tärkein eli pyörä tulee hommattua (ja kun selviää talven yli).
 
^ Hyvän kuuloinen setti. Ihan vinkiksi, niin noi web goertexin nahka menee kärjestä ruvelle heti ku polvillaan rasvaa ketjuja tms... Ei ole vaarallista sinänsä (goretex on kengän sisällä nahkojen all "sukkana"), mutta on epäsiistin näköstä, mikä nyt sinänsä moottoripyöräilijästä puhuttaessa aika normaalia sinänsä kyllä... Sitten se goretex ei ulotu niin korkealle varteen kun luulis, ei ole sikäli merkityksellistä, paitsi jos käy… hmm… lannoittamassa metsänreunaa ja on vetistä paikkaa tossun alla..
 
^
Tosta on hyvä lähteä.

Ja järjestys on oikea, kamat ensin, sitte mopo. Vaikka se tyhmältä kuulostaaki.

Jaa, tohon ajokamoihin vielä lisäksi saattasin liittää jonku sadeasun ja sadehanskat. Joo, jossainkohtaa se ajelu muistuttaa enemmän vesiskootterointia ku mopoilua. On koettu.
Ja sillon tuli vedet läpi tixtekseistä...

Juutiiän, rukan kamppeet olis pitäny veden ja saanu aakkosbaarin kahvistaki parempaa, mut ei ryybeni repeä...
 
^ Hyvän kuuloinen setti. Ihan vinkiksi, niin noi web goertexin nahka menee kärjestä ruvelle heti ku polvillaan rasvaa ketjuja tms... Ei ole vaarallista sinänsä (goretex on kengän sisällä nahkojen all "sukkana"), mutta on epäsiistin näköstä, mikä nyt sinänsä moottoripyöräilijästä puhuttaessa aika normaalia sinänsä kyllä... Sitten se goretex ei ulotu niin korkealle varteen kun luulis, ei ole sikäli merkityksellistä, paitsi jos käy… hmm… lannoittamassa metsänreunaa ja on vetistä paikkaa tossun alla..

Hyvä tietää tuo kenkien kärkien pehmeys. Goretex tosiaan loppuu varren puolivälissä, mutta idis onkin kai olla lahkeet kengän päällä. Ei passaa syvissä ojissa kahlata :right:
 
:;): Se gorekalvo loppuu paljon alempana kun se harmaa sisävuori antaa ymmärtää... En nyt muista tarkaan, mutta testailin kylppärissä omieni vedenpitävyyttä ja jäi vaan mieleen että alkaapas vesi tulla matalalta sisään, mutta ajossa ei ole haitannut.
 
Tämä nyt ei oleellisesti liity aloittajan kysymyksiin mutta, niitä ajohanskoja ei koskaan ole liikaa :)
 
Hanskat on kyllä kans iso mukavuustekijä, mulla oli ekat hanskat sellaset, että puolentunnin jälkeen ne oli kosteet. Ja sitte kosteena kylmät. Ja sateella jäätävät kun ne oli ulkoakin märät. Sitten Rukkan gorehanskat ei olekaan ollut kertaakaan sisältä märät. Olipa sadetta tai paistetta.
 
Vettä pitävissä kamppeissa on tullut omat harjoitukset pidettyä, ja muuta kuin Gorea en enää huoli vaikka ilmaiseksi jaettaisiin kotiovelle toimitettuna. Muiltakin valmistajilta on toimivia kalvoja tullut, mutta mopokamppeissa niitä en ole vielä nähnyt.
 
Kannattaa muistaa myös että vaikka kuinka olisi Gore-TixTax-vermeet jotka pitävät kuskin kuivana sateessa, niin taskuissa olevat sälät saattavat silti kastua. Itsellä ainakin kaksi eri Gore-rotsia päästävät ilmeisesti taskujen vetoketjuista vettä läpi. Ekalla kerralla oli kiva huomata että ~500e kännykkä oli kauttaaltaan märkä ajelun päätteeksi vaikka kuski kuivana säilyikin :D

Eli tarinan opetus: kriittiset kamat minigrip-pussiin ja sitten vasta taskuun.
 
^ Joo toi on ihan totta! Mullakin Rukkan takissa vaan vetskarin sisäpuolella kaks "karttataskua" mitkä on vedeltä suojassa. Lanteilla noi "tavarataskut", samoin kuin housujen, taskut lainehtii vettä sateella. Ittelläkin arvoelektroniikka saanut kylpyä.. Ei onneks menny omasta rahapussista..
 
^ Joo toi on ihan totta! Mullakin Rukkan takissa vaan vetskarin sisäpuolella kaks "karttataskua" mitkä on vedeltä suojassa. Lanteilla noi "tavarataskut", samoin kuin housujen, taskut lainehtii vettä sateella. Ittelläkin arvoelektroniikka saanut kylpyä.. Ei onneks menny omasta rahapussista..
Oispa joku kertonna mullekin, tai oisin hoksinnu lukea jostakin, ennen suven kesälomareissua.
Kantapään kautta koettuna, nahkainen lompakko tuossa Rukan takin lannetavarataskussa alkumatkasta täynnään, osana matkabudjettia, pieniä seteleitä. Rankkasateen jälkeen sitten märkä nippu seteleitä näpissä litimärän lompakon uumenista.
Noh, saihan ne irti toisistaan ja kuivamaan Alforten huoneenpöydälle yöksi, kuten lompakkokin ja muovikortit.
Ihan kelpo seteleitä niistä vielä tuli... :grin:

Sisätaskuissa Gorekalvon suojassa olleet: rek.ote, passi jne, säilyivät rutikuivina. Sinne siis jatkossa kaikki, mikä ei saa kastua. :;):
 
Ihan vaa sellasta kyselisin, että voiko moottoripyörään tulla jotain isoa vikaa, mikäli se on ollut käytännössä ajamattomana viimeiset 2 vuotta? Kyseisellä yksilöllä ajettu alle 1t km kahden vuoden sisällä.
 
Jos tuntuu siltä että matka-ajelut laukkujen kanssa olis se oma juttu ja kokoa on kuskillakin ihan hyvin niin harkitsisin suoraan isompaa pyörää. Ei se tehokkaampi ja väännökkäämpi moottori tee siittä pyörästä yhtään sen vaikeampaa, ainoastaan mahdollinen lisäpaino tuntuu paikallaan pyörää käsiteltäessä mutta uskoisin että tuon kokoinen mies tonnistakin työntelee ihan vaivatta.

Tuntuu vaan hölmöltä, että kaikki ostavat sen kuussatasen ekaksi vuodeksi ja sitten vaihdetaan siihen isompaan mitä ollaan koko ajan kuolattu. Kun ei se ole oikeasti yhtään sen vaikeempi ajaa, tietenkin jos tuntee itsensä niin hyvin että pelkää joutuvansa tonnisella kaahaamisen takia vaikeuksiin niin kannattaa harkita jotain vielä hitaampaa koska menee noi kuussatasetkin ihan saatanasti.
 
Ihan vaa sellasta kyselisin, että voiko moottoripyörään tulla jotain isoa vikaa, mikäli se on ollut käytännössä ajamattomana viimeiset 2 vuotta? Kyseisellä yksilöllä ajettu alle 1t km kahden vuoden sisällä.


Akku luovuttaa enimmäisenä, jos ei ladata välissä tai ajeta sopivan pituista lenkkiä. Bensa tankissa myös voi mennä huonoksi. Onhan tuolla kuiten vähän ajettu joten uskaltaisin ostaa.

-Akku vaihtoon
-Uudet moottoriöljyt
-Uutta bensaa
-Kovaa ajoa



Tuosta sopiva pyörähttp://www.nettimoto.com/bmw/f/1397767

Yllättävän tehokas, helppo ja kevyt ajaa. Saa laukkusarjoja bmw:ltä ja sw-motechilta. Pieni kulutus. Kävin biimeriä testaamassa ja saattaa zx6r vaihtua tollaiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Tarezilla oli hyvää asiaa kaiken kaikkiaan.

Itse olen mainittujen lisäksi saanut omaa vajavaista ajotaitoani kohennettua rata-ajoissa.
Vaihtoehtojahan löytyy useampaankin makuun.

Lainaan suoraan erään tuttavani, nyt jo eläkkeellä olevan, aikanaan mp-poliisinakin toimineen herran toteamuksen: "On palkitsevaa, kun radalla oppii ajamaan paikkoja, eli mutkia jne, hyvin".

Olen todennut saman.
 
Ihan vaa sellasta kyselisin, että voiko moottoripyörään tulla jotain isoa vikaa, mikäli se on ollut käytännössä ajamattomana viimeiset 2 vuotta? Kyseisellä yksilöllä ajettu alle 1t km kahden vuoden sisällä.

Jos on ollut pelkässä seisonnassa kaks vuotta, niin voi olla että bensa on hartsiintunut kaasareihin, jos ruiskukone niin kai ei ole niin herkkä(?). Asianmukaisesti säilytettynä ei tuon suhteen varmaan ole probleemaa, eli kaasarit tyhjennettynä ja varmuuden vuoksi ajettu viimeksi pienkonebensalla tai bensan seassa jotain söilöntäainetta/stabilisaattoria.. Toi ei ole sillälailla kai ongelma jos konetta on käytetty aina välillä. Akkuhan on se yks sitten mikä vaatii helposti lataamista tai jopa vaihtoa. Kaipa kytkinkin voi "vähän liimautua" kiinni pitkässä seisokissa. Etuiskareiden stefat saattaa alkaa käytönpuutteessa vuotamaan?
 
Ihan vaa sellasta kyselisin, että voiko moottoripyörään tulla jotain isoa vikaa, mikäli se on ollut käytännössä ajamattomana viimeiset 2 vuotta? Kyseisellä yksilöllä ajettu alle 1t km kahden vuoden sisällä.

Tuotako meinasit? http://www.nettimoto.com/kawasaki/er-5/1301575

Itse mietin ihan samaa, koska olen edelleen ilman omaa pyörää. Mahtaako vielä parissa vuodessa käydä niin, että kun yrittää käyntiin niin leikkaa kiinni?

Jotain vikaa tuossa mopossa on, koska ei ole mennyt koko kesänä kaupaksi - ehkä hinta on vain liian kova vaikka pyörä on lähes käyttämätön. Tuo on kallein viissatanen ER, joka on myytävänä.
 
Tuotako meinasit? http://www.nettimoto.com/kawasaki/er-5/1301575

Itse mietin ihan samaa, koska olen edelleen ilman omaa pyörää. Mahtaako vielä parissa vuodessa käydä niin, että kun yrittää käyntiin niin leikkaa kiinni?

Jotain vikaa tuossa mopossa on, koska ei ole mennyt koko kesänä kaupaksi - ehkä hinta on vain liian kova vaikka pyörä on lähes käyttämätön. Tuo on kallein viissatanen ER, joka on myytävänä.


Akku ja nesteet vaihtoon ja kovaa ajoa. Tietty kattelee ettei iskarit vuoda öljyä.

edit. Shyhander olikin jo kerennyt vastata ensin
 
Back
Ylös