Alusta ja sen säätäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa ehdottomasti tutustua
...
Toivottavaa tietty olisi että kuski huomaisi edes jotain muutosta moponsa käytöksessä.
Ja juuri tästä ristiriidasta johtuen ei kannata ropata ennenku ajaminen on perusteiltaan kunnossa. Niinku edellä mainitussa esimerkissä totesin, ropaaminen vajavaisilla ajotaidoilla saattaa viedä koko ajan pyörää vain pahempaan suuntaan, ku ei kuski osaa todeta menikö homma parempaan vai ei...

Ja vielä pahempaa, se ropaaminen saattoi viedä pyörää oikeasti pahempaan suuntaan, mutta kuski on sitä mieltä että "no nyt se on hyvä" ...

Etkös sä ollu ihan tällä samalla kannalla sen ajolinjan opettelun kanssa keskiryhmäläisille? Että turha opetella vääriä taitoja vain koska ollaan eri ryhmässä? Ni eikös sama analogia päde tähän, että turha ropata mahdollisesti vääriä juttuja väärillä pohjilla?
 
Ja juuri tästä ristiriidasta johtuen ei kannata ropata ennenku ajaminen on perusteiltaan kunnossa.
Kyllä se tuppaa ryhmäkin vaihtumaan jo kun tuo on hallussa...

Jollain huoltamattomalla vessalla täysin epäbalanssissa on niin tympeää jo ajaa, että se voi joillakin oikeesti haitata kehittymistä. Ei se toki takaraivottomimpia haittaa. Jos nyt ei uudenkarhealla kioskilla ajele, niin joku edellisistä omistajista kuitenkin ehtinyt vääntään geometrian solmuun ja nupit minne sattuu joka tapauksessa.

Pakko kyllä kompata scuubaa, mielestäni nimenomaan kannattaa ruuvata kokeeksi vaikka tosi löysäksi alusta ja fiilistellä mitä se oikein tekee. Jos analyyttisuus ei kiinnosta aiheesta, niin eihän sitä pakko ole mitään toki tehdä.
 
@CBR600 helpoin tapa selvittää onko tuossa jotakin vialla ja mitä olisi antaa jollekin kokeneelle testattavaksi. Tietysti voi olla ettei uskalla antaa ja kukaan ei halua ajaa toisen mopolla, ei luulisi oikeasti olevan ylipääsemätön ongelma. Wehnä joskus sääti oikein ajamalla radalla, tällä hetkellä ei taida olla ketään?

Kiitos paljon kaikille vastauksista.
Tosiaan sitä tässä haenkin että olis se perusta edes kunnossa. R1:llä ajat oli sitä 1:33 luokkaa niin yhden talven aikana keskinopean nopeimmista keskihitaan puoleen väliin niin mun mielestä joku on vikana.
Ehdottomasti antaisin koittaa pyörää jollekkin kuskille joka tietäis jo yhden setin jälkeen onko joku oikeesti vikana. Mp-tuen päiville menossa lauantaina.
Niin ja rengaspaineet olen pitänyt lämpimänä 2,1/1,9 (samoilla menty 3v)
 
Kiitos paljon kaikille vastauksista.
Tosiaan sitä tässä haenkin että olis se perusta edes kunnossa. R1:llä ajat oli sitä 1:33 luokkaa niin yhden talven aikana keskinopean nopeimmista keskihitaan puoleen väliin niin mun mielestä joku on vikana.
Ehdottomasti antaisin koittaa pyörää jollekkin kuskille joka tietäis jo yhden setin jälkeen onko joku oikeesti vikana. Mp-tuen päiville menossa lauantaina.
Niin ja rengaspaineet olen pitänyt lämpimänä 2,1/1,9 (samoilla menty 3v)

Eiköhän tollanen testaaja nätisti pyytämällä tai pikku korvausta vastaan löydy. Kannattaa valkata joku, jolla vauhti on lähempänä rataenkkaa, kuin jotain nopean rajaa, jos pystyy.
Muutamasta fillarista oon joskus käynyt antamassa oman mielipiteen, mitä kannattaa koittaa. Mikään absoluuttinen fakta tai oikein se ei välttämättä ole, mutta eipähän ole täysin yksin ajatustensa kanssa.

Täysin perseellään olevan laitteen edes sinne päin lähelle "limittiä" ajava pidempään harrastanut kuski yleensä tunnistaa.
 
Kannattaa ennemminkin hakea noiden kahden "ääripään" välimuoto.
Eli ei olla säätämättä pyörää, mutta ei myöskään säätää pyörää jatkuvasti.
Oli kuskin nopeus ja taitotaso mitä tahansa.

Kannattaa ehdottomasti tutustua, ja kokeilla oman moponsa säätöjä. Normi kyykkymopossa on _yleensä_ niin kapeat säätöalueet, että säätimet voi ääritapauksissa vetää min tai max asentoihin, ilman että siitä syntyy juurikaan sen suurempaa ongelmaa.
Toivottavaa tietty olisi että kuski huomaisi edes jotain muutosta moponsa käytöksessä.

Lisäksi kannattaa myöskin kasvattaa tietouttaan alustan eri komponenttien toiminnasta, ja siitä miten ne vaikuttaa mopon alustan käyttäytymiseen eri tilanteissa.
Jolloin suuremmalla todennäköisyydellä kuski alkaa erottamaan omat virheensä, ja huomaa sen että se vika taitaakin olla kuskissa, eikä mopossa.
Totta tuokin, että omaan mopoon on hyvä tutustua ja oppia ymmärtämään mikä vaikuttaa mihinkin. Siinä vaan mennään tosi hiuksenhienolla linjalla, että oikeasti hoidetaan ongelmaa eikä oiretta, kun osaaminen ei ole vielä sillä tasolla että pystyy suoraan erottamaan erot mopon käytöksessä ja omassa tekemisessä.

Esimerkkinä voisi vaikka mainita sen, että avauksessa mopolla on taipumusta tankslapperiin. Tuossa tapauksessa löytyy perusteet säätää mopoa, tai ajamista, tai ehkä molempia. Jos oikeasti pystyy ongelman syyn tunnistamaan, niin sitten toki voi sen hoitaa mopoa säätämällä kuntoon, mutta helposti mennään siitä mistä aita on matalin ja ruuvataan ohjausiskari tappiin. Toki tuossa oppii myös tunnistamaan miten mopon vastaa säätöihin, eli ei se hyödytöntäkään ole.

Kyllä se tuppaa ryhmäkin vaihtumaan jo kun tuo on hallussa...

Jollain huoltamattomalla vessalla täysin epäbalanssissa on niin tympeää jo ajaa, että se voi joillakin oikeesti haitata kehittymistä. Ei se toki takaraivottomimpia haittaa. Jos nyt ei uudenkarhealla kioskilla ajele, niin joku edellisistä omistajista kuitenkin ehtinyt vääntään geometrian solmuun ja nupit minne sattuu joka tapauksessa.

Pakko kyllä kompata scuubaa, mielestäni nimenomaan kannattaa ruuvata kokeeksi vaikka tosi löysäksi alusta ja fiilistellä mitä se oikein tekee. Jos analyyttisuus ei kiinnosta aiheesta, niin eihän sitä pakko ole mitään toki tehdä.
Mä olen ihan samaa mieltä siitä, että jos mopon alusta on ihan pielessä, niin silloin asialle on ilman muuta tehtävä jotain. Mutta jos alusta on huollettu, jouset ja painumat on kohdillaan ja vaimennukset vaikka tehtaan säädöissä, niin ei mopo voi olla kenellekään niin epäbalanssissa, että ajaminen olisi siitä kiinni. Eli mitä minäkin tarkoitin jatkuvalla ruuvaamisella, niin nimenomaan varikolla tapahtuvaa ruuvaamista. Eli ei kannata turhaan ottaa ylimääräistä painetta siitä mopon säätämisestä, koska todennäköistä on se, että omaa tekemistä parantamalla mopon säätötarve joko poistuu, tai ainakin vähenee oleellisesti.
 
Etkös sä ollu ihan tällä samalla kannalla sen ajolinjan opettelun kanssa keskiryhmäläisille? Että turha opetella vääriä taitoja vain koska ollaan eri ryhmässä? Ni eikös sama analogia päde tähän, että turha ropata mahdollisesti vääriä juttuja väärillä pohjilla?
Jos tuollaiseen analogiaan haluaa verrata, niin siinä tapauksessa vertailukohta olisi se että keskiryhmäläisen tulisi kokeilla eri ajolinjoja. Alastaron kikkamutkan tapauksessa sellaisia joissa ääripäät on; sisäreunaa pitkin ajaminen ja aivan ulkoreunan kautta ajaminen. Ja sitten arvioida että miten mutkaan ajaminen (jarrumerkki/taitto), mutkassa ajaminen (apeksin paikka) ja mutkasta ajaminen (exit) muuttuu sen mukaan kun ajolinja muuttuu.
 
Jos tuollaiseen analogiaan haluaa verrata, niin siinä tapauksessa vertailukohta olisi se että keskiryhmäläisen tulisi kokeilla eri ajolinjoja. Alastaron kikkamutkan tapauksessa sellaisia joissa ääripäät on; sisäreunaa pitkin ajaminen ja aivan ulkoreunan kautta ajaminen. Ja sitten arvioida että miten mutkaan ajaminen (jarrumerkki/taitto), mutkassa ajaminen (apeksin paikka) ja mutkasta ajaminen (exit) muuttuu sen mukaan kun ajolinja muuttuu.

Varsin totta. Mutta mitäs sitten kun se keskiryhmän kaveri kokeilee eri ajolinjoja huonolla ajotekniikalla ja puutteellisen tekniikan ansiosta se löytääkin väärän ajolinjan joka on siinä tilanteessa hänelle se nopein vaikka se olisi oikeasti täysin karmea?

Itselleni kävi noin Kemorassa kun kuuntelin Schumacheria jonka luulin olevan nopea mutta osoittautui hitaaksi. Ja ku se väärä linja meni takaraivoon ni voin sanoa että jopa tänä kaudella siitä oli helvetin vaikea päästä eroon.
 
Varsin totta. Mutta mitäs sitten kun se keskiryhmän kaveri kokeilee eri ajolinjoja huonolla ajotekniikalla ja puutteellisen tekniikan ansiosta se löytääkin väärän ajolinjan joka on siinä tilanteessa hänelle se nopein vaikka se olisi oikeasti täysin karmea?
Aivan kuten alustan säätöjen suhteen, niin:
Lisäksi kannattaa myöskin kasvattaa tietouttaan erilaisten ajolinjojen toimivuudesta, ja siitä miten ne vaikuttaa ajamiseen, mopon käyttäytymiseen ja kierrosaikaan vs riskikertoimeen.
Jolloin suuremmalla todennäköisyydellä kuski alkaa erottamaan omat virheelliset ajolinjansa, ja huomaa että on tullut valinneeksi virheellisen ajolinjan joka parantaa kierrosaikaa, mutta nostaa riskikertoimen maksimiin.
Tai huomaa tulleensa valinneksi väärän ajolinjan, kun kierrosaika ei enää paranekkaan sen hetkellisen paranemisen jälkeen.

Itsehän olen siinä pisteessä, että näen ainoastaan virheitä omassa ajossa, ja yritän niitä parantaa, ja sitten kierrosaika kertoo että onnistuinko siinä virheen korjauksessa vai en.
Eli sinänsä ihan samassa tilanteessa kuin keskiryhmän koheltaja karmealla ajotekniikalla ja ajolinjallaan.
 
Esimerkkinä voisi vaikka mainita sen, että avauksessa mopolla on taipumusta tankslapperiin. Tuossa tapauksessa löytyy perusteet säätää mopoa, tai ajamista, tai ehkä molempia. Jos oikeasti pystyy ongelman syyn tunnistamaan, niin sitten toki voi sen hoitaa mopoa säätämällä kuntoon, mutta helposti mennään siitä mistä aita on matalin ja ruuvataan ohjausiskari tappiin. Toki tuossa oppii myös tunnistamaan miten mopon vastaa säätöihin, eli ei se hyödytöntäkään ole.
Juu, muutamilla jutuilla vaikuttaa tommoseen avauksissa vikuroivaan käytökseen ja sitä ei tarvitse mielestäni sietää lainkaan. Toki vähän ajotekniikassakin voi olla sanomista, mutta lähtökohtaisesti säädössään oleva mopo ei vikuroi lainkaan.

Mä olen ihan samaa mieltä siitä, että jos mopon alusta on ihan pielessä, niin silloin asialle on ilman muuta tehtävä jotain. Mutta jos alusta on huollettu, jouset ja painumat on kohdillaan ja vaimennukset vaikka tehtaan säädöissä, niin ei mopo voi olla kenellekään niin epäbalanssissa, että ajaminen olisi siitä kiinni. Eli mitä minäkin tarkoitin jatkuvalla ruuvaamisella, niin nimenomaan varikolla tapahtuvaa ruuvaamista. Eli ei kannata turhaan ottaa ylimääräistä painetta siitä mopon säätämisestä, koska todennäköistä on se, että omaa tekemistä parantamalla mopon säätötarve joko poistuu, tai ainakin vähenee oleellisesti.
Juu, no jos tuo on tilanne niin eipä sitä tarvikkaan säätää mihinkään.

Jokunen kesä sitten valitin että oma mopo oli ihan järkyttävän huono ajaa, mutta ajattelin että se oli ihan omaa kämmäryyttä ja luoton puutetta. Lopulta meni hermo ja annoin hyvälle kuskille sen alle että sano nyt mulle onko tuo okoo. Testaaja kaatui kolmannessa mutkassa täysin nollariskillä ajaen ilman mitään yrittämistä. :D
 
Kuulostaa kyllä oudon hankalalle motorsportille tämä touhu. Pitää siis laittaa laitteet kuntoon ja opetella ajamaan että pääse mihinkään?
 
Juu, muutamilla jutuilla vaikuttaa tommoseen avauksissa vikuroivaan käytökseen ja sitä ei tarvitse mielestäni sietää lainkaan. Toki vähän ajotekniikassakin voi olla sanomista, mutta lähtökohtaisesti säädössään oleva mopo ei vikuroi lainkaan.

Toi esimerkki oli itseasiassa mun ihan omasta elämästä :D Juhannuksena Kemoralla oli sen verran vähän mopoja radalla, että ehti porttivahti seuraamaan tarkemmin sitä touhua. Mulla stonga vatkasi aina vikasta vasurista kiihdyttäessä, siitä porttivahti oli ratiossa järkkäreille sanonut ja yksi järkkäreistä tulikin mulle kertomaan terveisiä portilta, että ohjausiskaria tiukemmalle. No, mä funtsin asiaa ja tajusin roikkuneeni stongassa, eli riitti kun lopetti roikkumisen niin johan loppui ravistelukin. Varmasti tuo olisi ohjausiskaria säätämälläkin rauhoittunut, mutta olisin edelleen ajanut väärin. Ulospäinhän tuota nyt ei ole mahdollista nähdä että roikkuuko stongassa vai ei, eli luonnollisesti tulee ekana mieleen ohjausiskarin säätäminen tiukemmalle.


Juu, no jos tuo on tilanne niin eipä sitä tarvikkaan säätää mihinkään.

Jokunen kesä sitten valitin että oma mopo oli ihan järkyttävän huono ajaa, mutta ajattelin että se oli ihan omaa kämmäryyttä ja luoton puutetta. Lopulta meni hermo ja annoin hyvälle kuskille sen alle että sano nyt mulle onko tuo okoo. Testaaja kaatui kolmannessa mutkassa täysin nollariskillä ajaen ilman mitään yrittämistä. :D
Taitaa tosiaan olla että ollaan tuolla ruuvaamisella tarkoitettu eri asioita :) Epäkuntoinen tai ihan metsässä oleva alusta pitää toki korjata, mutta sitten kun on perussetuppi alueella, niin ei mun mielestä kannata vielä naksutella vaimennuksia koko aikaa eri suuntaan, vaan miettiä aluksi että löytyykö se syy mopon huonoon käytökseen sittenkin siitä ohjastajasta, kuten se usein vielä lanssiryhmässä tuntuu olevan.

edit: Niin se CBR 600:n mopo vielä kiinnostaa, eli onko siitä säädetty painumat (ja takaiskarin pituus) kohdilleen ja tarkastettu että vaimennukset ovat suunnilleen ohjekirjan mukaisissa perusasetuksissa?
 
Hitaat mutkat, tuo murheenkryynini:

Ongelmat alkoivat, kun vaihdoin R1 tuohon 1098 Ducatiin. Alusta ja pyörä kokonaisuudessaan tuntuu todella hyvältä, sekä renkaat näyttävät hyviltä. Ongelmaksi iski pyörän vaihdon jälkeen nuo hitaimmat mutkat, mm. Alastaron kahvila ja Ahveniston vika tiukka oikea ennen lähtösuoraa, sekä tunneliin menevä.

Nopeissa ja keskinopeissa mutkissa ei ongelmaa ja pyörä kääntyy hyvin ja vakaasti. Hitaammissa taas en saa luottoa tuohon pyörään ollenkaan, enkä saa sitä kääntymään haluamallani tavalla.

Olisiko jostain alustan ihme jiposta hyötyä vai pitäisikö ajotyylissä muuttaa jotain perustavanlaatuista? Yritän tulla mutkiin todella pitkälle trail braking tekniikalla, mutta ei.

Voisiko lääkkeenä olla eri offsetilla olevat ylä- ja alakolmiot, jolla pyörään saisi ketteryyttä? Vakiona ne on 36mm, ja porukka on vaihdellut niihin jotain 25-32mm väliltä. Tuo auttanee enemmän ehkä ulostuloissa (helpompi pitää linja) mutta kuitenkin. Entäs pyörän korkeuden nosto keulasta ja perästä, eli haarukat flushiksi yläkolmioon ja takaiskariin pituutta? Saisi CoG:n vähän korkeammalle mikä voisi auttaa kääntyvyyttä.

Tietty sitten joku muu ominaisuus kärsii/muuttuu mutta ihan mukava suo poljettavaksi kaikki geometriamuutokset :paikallatuulee:
 
Viimeksi muokattu:
Kuulostaa kyllä oudon hankalalle motorsportille tämä touhu. Pitää siis laittaa laitteet kuntoon ja opetella ajamaan että pääse mihinkään?
Ei kai mikään pakko ole, mutta tuohon yhtälöön kun vielä lisää tekniset ongelmat ja rahan ja ajan haaskaamisen, alkaa motorsportin määritelmä olla aika lähellä jo.
 
Toi esimerkki oli itseasiassa mun ihan omasta elämästä :D Juhannuksena Kemoralla oli sen verran vähän mopoja radalla, että ehti porttivahti seuraamaan tarkemmin sitä touhua. Mulla stonga vatkasi aina vikasta vasurista kiihdyttäessä, siitä porttivahti oli ratiossa järkkäreille sanonut ja yksi järkkäreistä tulikin mulle kertomaan terveisiä portilta, että ohjausiskaria tiukemmalle. No, mä funtsin asiaa ja tajusin roikkuneeni stongassa, eli riitti kun lopetti roikkumisen niin johan loppui ravistelukin. Varmasti tuo olisi ohjausiskaria säätämälläkin rauhoittunut, mutta olisin edelleen ajanut väärin. Ulospäinhän tuota nyt ei ole mahdollista nähdä että roikkuuko stongassa vai ei, eli luonnollisesti tulee ekana mieleen ohjausiskarin säätäminen tiukemmalle.



Taitaa tosiaan olla että ollaan tuolla ruuvaamisella tarkoitettu eri asioita :) Epäkuntoinen tai ihan metsässä oleva alusta pitää toki korjata, mutta sitten kun on perussetuppi alueella, niin ei mun mielestä kannata vielä naksutella vaimennuksia koko aikaa eri suuntaan, vaan miettiä aluksi että löytyykö se syy mopon huonoon käytökseen sittenkin siitä ohjastajasta, kuten se usein vielä lanssiryhmässä tuntuu olevan.

edit: Niin se CBR 600:n mopo vielä kiinnostaa, eli onko siitä säädetty painumat (ja takaiskarin pituus) kohdilleen ja tarkastettu että vaimennukset ovat suunnilleen ohjekirjan mukaisissa perusasetuksissa?

Pyörä on täysin niissä asetuksissa mitä käyttöohjeessa sanotaan, tarkastin ne kaikki, preload, comp, Rebound.

Olis vaan kiva saada
1) luotto pyörään
2) syy sille mikä mättää (onko yhen talven aikana taidot unohtunu kokonaan, +3-5 lisä ajan vielä ymmärtäisin mut +12s on jo paljon, se on yli sekuntti per kurvi lisää)
 
10 herzin gps mokkula + race chrono tallennettuja settejä antais varmaan tietoa vertailuun jos osaa softia käyttää ja datoja lukea. Kuussatasella ehkei pysty ainakaan kaasulla paikkaamaan, varsinkin jos vakiovälitykset, tonnarissa vääntöä enempi pienemmilläkin kiekoilla?
 
10 herzin gps mokkula + race chrono tallennettuja settejä antais varmaan tietoa vertailuun jos osaa softia käyttää ja datoja lukea. Kuussatasella ehkei pysty ainakaan kaasulla paikkaamaan, varsinkin jos vakiovälitykset, tonnarissa vääntöä enempi pienemmilläkin kiekoilla?

Kawassa on lyhkäsemmät välitykset vakiona tässä mun pyörässä. Mutta totta kai ero R1:seen aiva eri tasoa. Rykkösellä ei tarvinut paljoo rannetta avata ku rupesi tapahtumaan kun taas Kawalla väännän kahvasta minkä kerkeän ja lepo aikaa jää silti suorilla
 
Pyörä on täysin niissä asetuksissa mitä käyttöohjeessa sanotaan, tarkastin ne kaikki, preload, comp, Rebound.

Olis vaan kiva saada
1) luotto pyörään
2) syy sille mikä mättää (onko yhen talven aikana taidot unohtunu kokonaan, +3-5 lisä ajan vielä ymmärtäisin mut +12s on jo paljon, se on yli sekuntti per kurvi lisää)

Vastaus molempiin: Aja tarkoituksella hiljempaa.
 
Back
Ylös