Alusta ja sen säätäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Koko paska aiva alusta? Hitaasee At2 ja toivotaa et 2v noustaa takasi keskinopeesee?

Ei kokonaan alusta, mutta lopetat puristamasta etkä edes yritä ajaa "täysiä" niin alkaa taas homma rokkaan. Helpointa on alkuun ajaa suorat selkä pystyssä vasen käsi lanteilla.

Itse opettelin kyseisellä metodilla aikoinaan ajamaan radalla ja vauhti kasvoi vakio tonnarilla huomaamatta parissa päivässä nopean puolelle, tosin sitten oltiinkin nurin eikä tienny mitä tapahtu... Ensi kosketus ratahomosteluun oli kuitenkin virallisilla ratapäivillä joka oli kyllä melko perseestä, letkassa suoralla kaikki täysiä ja mutkiin elämää hitaammin. Sen jälkeen menin suosiolla vapaille päiville ajamaan.

Riittää muuten helposti melko pienikin tauko ratailussa (ilman riittävää time under tensionia, eli kierroksia vyön alle) että homma unohtuu sen verran että kelloa tuijottamalla ja sitten eniten täysiä eroa kuromalla ei pääse yhtään mihinkään. Sitten kun homma on selkärangassa niin pidempikään tauko ei kauaa hidasta, paitsi kun tulee vanhaksi niin voi vaatia pari kaljaa pohjalle... :D

Eikä pidä unohtaa että ratahomostelu on niin fyysinen laji että sitä pitää myös treenata sen mukaan, eli oikein tehtyjä toistoja riittävästi. Ilman "oikein" toimivaa pääkoppaa ei fysiikka koskaan kehity siihen mitä laji vaatii.
 
10 herzin gps mokkula + race chrono tallennettuja settejä antais varmaan tietoa vertailuun jos osaa softia käyttää ja datoja lukea. Kuussatasella ehkei pysty ainakaan kaasulla paikkaamaan, varsinkin jos vakiovälitykset, tonnarissa vääntöä enempi pienemmilläkin kiekoilla?

Tämä on oikeasti helvetin antoisaa dataa. Eikä sen analysointikaan ole kovinkaan vaikeaa, varsinkaan jos saa jonkun nopeamman kuskin datan vertailuun.
Circuit tool on erittäin hyvä ja ilmainen ohjelma datan tutkimiseen.
 
Elikkäs ratamopo -04 cbr600rr kyseessä. Öhlins takana 95 jousella. Edessä ilmeisesti vakiokeula (ei usd) Öhlinsin 95 jousilla. Kuski 70kg ilman ajokamppeita. Mittaukset tehty puolikkaalla tankilla, ilman ajokamoja, vaimennukset auki, arviolta +-1-2mm tarkkuudella.

Esijännitykset kireellä: keula vapaa 5mm. Kuskilla 14mm. Takapää vapaa 11mm. Kuskilla 24mm.
Esijännitykset löysällä: keula vapaa 16mm. Kuskilla 28mm. Perä vapaa 16mm. Kuskilla 32mm.

Talvella olis tarkoitus huoltaa/huollattaa molemmat päät ja mietin, että mitä jousia sinne rupeis sovittelemaan?
 
Elikkäs ratamopo -04 cbr600rr kyseessä. Öhlins takana 95 jousella. Edessä ilmeisesti vakiokeula (ei usd) Öhlinsin 95 jousilla. Kuski 70kg ilman ajokamppeita. Mittaukset tehty puolikkaalla tankilla, ilman ajokamoja, vaimennukset auki, arviolta +-1-2mm tarkkuudella.

Esijännitykset kireellä: keula vapaa 5mm. Kuskilla 14mm. Takapää vapaa 11mm. Kuskilla 24mm.
Esijännitykset löysällä: keula vapaa 16mm. Kuskilla 28mm. Perä vapaa 16mm. Kuskilla 32mm.

Talvella olis tarkoitus huoltaa/huollattaa molemmat päät ja mietin, että mitä jousia sinne rupeis sovittelemaan?
Perän jousi on ihan tontilla.

Oletkohan mitannut keulan vapaan pituuden oikein? Ts top-out jousi kasassa?

Olikohan tossa kyseisessä vehkeessä alun perin ylilöysät etujouset? Jolloin niissä on liian pitkä esijännitysholkki normaalille jouselle. Eli siinä tapauksessa en vaihtais jousia, vaan lyhentäisin holkkeja 5...10 mm.

Ota keulapampusta jousi irti, mittaa se, jousi takas pamppuun, cartrige irti ja mittaa jousen pituus (min ja max esijännityksillä) kun venytät cartrigen täyteen pituuteen. Niin tiedät paljonko keulassa on esijännitystä asennettuna.
 
Nyt kun kokeilin, niin 3mm sain runtattua lisää vapaaseen pituuteen, kun tunkkasin alakolmion ja lokarin väliä suuremmaksi.

Noihin muihin pohdintoihin en osaa sanoa juuta, tai jaata.
 
Öhlins pituus näyttäis olevan 259, Orkkiksesta ei kerrota muuta, kuin service limit 253.5. Se orkkis näyttäis olevan ihan erinäkönen muutenki, ku siinä on tiheempi jenga päässä (progressiivinen?).Screenshot_20190912-161809.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Eli siinä tapauksessa en vaihtais jousia, vaan lyhentäisin holkkeja 5...10 mm.

Meinaatko noilla holkeilla niitä, jotka on siinä jousen päällä?

Viimeeks vaihdoin 2000 vuoden Ninjaan etupään öljyt, niin kasaamisvaiheessa piti painaa aika kovin, että sai ne "korkit" kierrettyä pamppujen päähän. Tässä Hondassa ne tuntuu menevän paikalleen juurikaan painamatta jousta kasaan. Uskaltaakohan sieltä lyhentää mitään, ettei jouset jää ilman esijännitystä lainkaan?
 
Ja onko keula 30mm, perä 25mm ihan kelvoton yhdistelmä ratahommiin?

Jos molemmat löysällä ollessa keulassa 31mm niin perää kiristämällä keula painuu vielä pari milliä lisää. Eli ihan ok saattaa olla.

Meinaatko noilla holkeilla niitä, jotka on siinä jousen päällä?

Viimeeks vaihdoin 2000 vuoden Ninjaan etupään öljyt, niin kasaamisvaiheessa piti painaa aika kovin, että sai ne "korkit" kierrettyä pamppujen päähän. Tässä Hondassa ne tuntuu menevän paikalleen juurikaan painamatta jousta kasaan. Uskaltaakohan sieltä lyhentää mitään, ettei jouset jää ilman esijännitystä lainkaan?

springs.jpg
Nuo muoviset esijännityspalat jousen päässä.
Niiden pituushan vaikuttaa samalla tavalla kuin esijännityssäätöruuvi. Ota vaikka 5mm pois muoviholkista, niin sitten saat vielä saman esijännän kiristämällä säätöruuvia 5mm.
 
Viimeksi muokattu:
Jeespoks. Kiitoksia jälleen jeesistä. Taidan pitää sisuskalut vielä toistaiseksi koskemattomina. Tosiaan tankki täyteen ja kamat niskaan, niin on varmaan sen 35 huitteilla.

Seuraavaksi sit arpomaan vaimennuksia kohdilleen.
 
Perän esijännitystä lisätessä perä nousee ja pyörä kellistyy enemmän keulan varaan -> keulan painuma kasvaa ?
Teoriassa joo, käytännössä vaikutus on niin vähäinen, että menee mittausvirheen piikkiin.

Sitten kun tankki laitetaan täyteen, niin alkaakin jo olla vähintään ohjehaarukassa keulan painuma

Tankin sijainnista riippuen tankki tyhjänä vs. tankki täynnä voi saadakin jonkinlaisen eron näkyviin, mutta ei silläkään ihan mahdotonta merkitystä ole, kun 15l bensaa painaa n. 11kg.
 
Meinaatko noilla holkeilla niitä, jotka on siinä jousen päällä?

Viimeeks vaihdoin 2000 vuoden Ninjaan etupään öljyt, niin kasaamisvaiheessa piti painaa aika kovin, että sai ne "korkit" kierrettyä pamppujen päähän. Tässä Hondassa ne tuntuu menevän paikalleen juurikaan painamatta jousta kasaan. Uskaltaakohan sieltä lyhentää mitään, ettei jouset jää ilman esijännitystä lainkaan?
Ota keulapampusta jousi irti, mittaa se, jousi takas pamppuun, cartrige irti ja mittaa jousen pituus (min ja max esijännityksillä) kun venytät cartrigen täyteen pituuteen. Niin tiedät paljonko keulassa on esijännitystä asennettuna.
 
Back
Ylös