Earthend
New member
Suspension_Education_Program.doc <- Tuossa on asiallinen dokumentti, jossa on hyvät harjoitukset alustan säätöjen saloihin tutustumiseen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No missäs perehdyt? Pitääkö mennä tekniseen kouluun opettelemaan? Miksei mopotehdas ilmoita taulukkomuodossa säätöjä, kun päällä on niinjaniin monta kiloa kuormaa? Saisi edes hehtaarin tarkkuudella jotain kohdalleen....Noi alustan säädöt tuntuu olevan enemmistölle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa säädöillä suoraan kaupan hyllyltä, tai edellisen omistajan mahdollisilla säädöillä. Kannattaa todella perehtyä asiaan ja joskus säätää ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkästään rata-ajoa varten ne säädöt..
Perehdyt lukemalla kaiken aineiston mitä löydät ja vähän mietit asioita. Käytännön kokeilu on myös tehokas tapa perehtyä. Alustan säädöistä on aika vähän iloa jos ei tiedä mitä ne tekevät.No missäs perehdyt? Pitääkö mennä tekniseen kouluun opettelemaan? Miksei mopotehdas ilmoita taulukkomuodossa säätöjä, kun päällä on niinjaniin monta kiloa kuormaa? Saisi edes hehtaarin tarkkuudella jotain kohdalleen....Noi alustan säädöt tuntuu olevan enemmistölle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa säädöillä suoraan kaupan hyllyltä, tai edellisen omistajan mahdollisilla säädöillä. Kannattaa todella perehtyä asiaan ja joskus säätää ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkästään rata-ajoa varten ne säädöt..
![]()
2. Pyörän oma paino jousien päällä.1. Irti maasta = keula tai takapää ylös nostettuna
3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyörän päällä
Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
Oisko kuitenkin 2. edelleen myös kuskin kanssa, mutta toisesta suunnasta? Eli kun otataan painuma ylhäältä alas normaalisti, sitten puristetusta vapauttaen, niin saadaan kaksi eri arvoa -> jossain näiden puolivälissä on se oikea painuma.2. Pyörän oma paino jousien päällä.1. Irti maasta = keula tai takapää ylös nostettuna
3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyörän päällä
Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
Kannattaa muuten ruuvata kaikki vaimennussäädöt minimiin kun mittailee painumia. Ottaa vaan talteen kliksut että saa palautettua ennalleen säädöt.
Olen käsittänyt niin että pyörän oman painon painauman ja pyörä/kuski kombinaation painauman suhteesta voidaan päätellä jotain jousen jäykkyyden sopivuudesta ko. kuljettajan painolle. Esim. kuskin kanssa painauma 30mm ja ilman kuskia 2mm viittaisi vähän turhan löysään jouseen koska esijännitystä joudutaan pitämään turhan tiukalla.En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Nimenomaan siksi, että noiden eri kuormitusarvojen suhteesta päätellään onko jousivakio oikea.Olen käsittänyt niin että pyörän oman painon painauman ja pyörä/kuski kombinaation painauman suhteesta voidaan päätellä jotain jousen jäykkyyden sopivuudesta ko. kuljettajan painolle. Esim. kuskin kanssa painauma 30mm ja ilman kuskia 2mm viittaisi vähän turhan löysään jouseen koska esijännitystä joudutaan pitämään turhan tiukalla.En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Toisaalta voin olla väärässäkin.
Toisinpäin eliKoetan nyt viritellä tuota alustaa kuntoon ja tuossa Janne Tervolan tekemässä excel-taulukossa esijännityksiä mitattaessa ilmeisesti
1. Irti maasta = keula tai takapää ylös nostettuna
3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyörän päällä
Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
Ja osaako kukaan sanoa mitä tarkoittaa Apriliassa manuaalissa hydaulinen jousen jarrutus (Hydraulic braking with extented shock absorber) ja hydraulic braking with with compressed shock absorber? Onko ne nämä puristusvaimennus (rebound) ja paluuvaimennus (compression)?
Dodiih tuli tuokin sitten selkeeksi eli minkä takia se esijännitys on hyvä saada kohdalleen ennen muiden säätöjen aloittamista. Voi taas esittää viisaampaa kuin onkaanNimenomaan siksi, että noiden eri kuormitusarvojen suhteesta päätellään onko jousivakio oikea.
Eli olisko tuo hydraulinen jousen jarrutus (Hydraulic braking with extented shock absorber) puristusvaimennus tai compression?Puristusvaimennus = Compression
Paluuvaimennus = Rebound
Paljon vaikuttaa siltä, että samoja ovat noi aprillian jutut.
Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Ööö... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun näitä olen koittanut ymmärtää ja opiskella...Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Tottakai jousivakiot pitäisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
Kesseli on ilmeisesti laskeskellut omalle painolleen sopivat jousivakiot, sen jälkeen niillä jousilla hän säätää pyörän painumat tyhjänä, joten sinänsä vertailu vakiopyörään on hankalaa... vakiopelissä kun on ne jousivakiot mitkä siinä on... En tiedä sen tarkemmin miksei hän säätele pyörää lastattuna, hän vaan kertoi Ducati-kerhon rataillassa, ettei oikein saa pyörää toimimaan jos säätää painumat lastattuna...Ööö... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun näitä olen koittanut ymmärtää ja opiskella...Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Tottakai jousivakiot pitäisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
Nimenomaan alustan esijännityksen säädöissä on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).
Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitäisi ajaa yhtä lujaa jne. Näinhän se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.
Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehdä tuonkin jopa ajokamat päällä. Tämän jälkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
No nyt täytyy sanoa että joku on ymmärtänyt jotain väärin, todennäköisimmin minä...Kesseli on ilmeisesti laskeskellut omalle painolleen sopivat jousivakiot, sen jälkeen niillä jousilla hän säätää pyörän painumat tyhjänä, joten sinänsä vertailu vakiopyörään on hankalaa... vakiopelissä kun on ne jousivakiot mitkä siinä on... En tiedä sen tarkemmin miksei hän säätele pyörää lastattuna, hän vaan kertoi Ducati-kerhon rataillassa, ettei oikein saa pyörää toimimaan jos säätää painumat lastattuna...Ööö... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun näitä olen koittanut ymmärtää ja opiskella...Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Tottakai jousivakiot pitäisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
Nimenomaan alustan esijännityksen säädöissä on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).
Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitäisi ajaa yhtä lujaa jne. Näinhän se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.
Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehdä tuonkin jopa ajokamat päällä. Tämän jälkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
Oikeassa olet, että normaalikuskilla lastattu painuma on oleellinen asia.