Alusta ja sen säätäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mahtaskohan noihin supermotoihin pätee samat säännöt alustan säätämisessä kuin katupyöriin?

Mulla ei mitään hajua koko toimenpiteestä, sen verran tiedän että perä on liian löysä.
 
Noi alustan säädöt tuntuu olevan enemmistölle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa säädöillä suoraan kaupan hyllyltä, tai edellisen omistajan mahdollisilla säädöillä. Kannattaa todella perehtyä asiaan ja joskus säätää ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkästään rata-ajoa varten ne säädöt..
No missäs perehdyt? Pitääkö mennä tekniseen kouluun opettelemaan? Miksei mopotehdas ilmoita taulukkomuodossa säätöjä, kun päällä on niinjaniin monta kiloa kuormaa? Saisi edes hehtaarin tarkkuudella jotain kohdalleen....


mad.gif
 
Noi alustan säädöt tuntuu olevan enemmistölle ihan hepreaa, ja useimmat ajaa säädöillä suoraan kaupan hyllyltä, tai edellisen omistajan mahdollisilla säädöillä. Kannattaa todella perehtyä asiaan ja joskus säätää ainakin painumat kohdilleen. Ei siis ole ole pelkästään rata-ajoa varten ne säädöt..
No missäs perehdyt? Pitääkö mennä tekniseen kouluun opettelemaan? Miksei mopotehdas ilmoita taulukkomuodossa säätöjä, kun päällä on niinjaniin monta kiloa kuormaa? Saisi edes hehtaarin tarkkuudella jotain kohdalleen....


mad.gif
Perehdyt lukemalla kaiken aineiston mitä löydät ja vähän mietit asioita. Käytännön kokeilu on myös tehokas tapa perehtyä. Alustan säädöistä on aika vähän iloa jos ei tiedä mitä ne tekevät.
 
Koetan nyt viritellä tuota alustaa kuntoon ja tuossa Janne Tervolan tekemässä excel-taulukossa esijännityksiä mitattaessa ilmeisesti
1. Irti maasta = keula tai takapää ylös nostettuna
3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyörän päällä

Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?

Ja osaako kukaan sanoa mitä tarkoittaa Apriliassa manuaalissa hydaulinen jousen jarrutus (Hydraulic braking with extented shock absorber) ja hydraulic braking with with compressed shock absorber? Onko ne nämä puristusvaimennus (rebound) ja paluuvaimennus (compression)?
 
1. Irti maasta = keula tai takapää ylös nostettuna
3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyörän päällä

Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
2. Pyörän oma paino jousien päällä.

Kannattaa muuten ruuvata kaikki vaimennussäädöt minimiin kun mittailee painumia. Ottaa vaan talteen kliksut että saa palautettua ennalleen säädöt.
 
1. Irti maasta = keula tai takapää ylös nostettuna
3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyörän päällä

Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?
2. Pyörän oma paino jousien päällä.

Kannattaa muuten ruuvata kaikki vaimennussäädöt minimiin kun mittailee painumia. Ottaa vaan talteen kliksut että saa palautettua ennalleen säädöt.
Oisko kuitenkin 2. edelleen myös kuskin kanssa, mutta toisesta suunnasta? Eli kun otataan painuma ylhäältä alas normaalisti, sitten puristetusta vapauttaen, niin saadaan kaksi eri arvoa -> jossain näiden puolivälissä on se oikea painuma.

En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
 
En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Olen käsittänyt niin että pyörän oman painon painauman ja pyörä/kuski kombinaation painauman suhteesta voidaan päätellä jotain jousen jäykkyyden sopivuudesta ko. kuljettajan painolle. Esim. kuskin kanssa painauma 30mm ja ilman kuskia 2mm viittaisi vähän turhan löysään jouseen koska esijännitystä joudutaan pitämään turhan tiukalla.

Toisaalta voin olla väärässäkin.
 
En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Olen käsittänyt niin että pyörän oman painon painauman ja pyörä/kuski kombinaation painauman suhteesta voidaan päätellä jotain jousen jäykkyyden sopivuudesta ko. kuljettajan painolle. Esim. kuskin kanssa painauma 30mm ja ilman kuskia 2mm viittaisi vähän turhan löysään jouseen koska esijännitystä joudutaan pitämään turhan tiukalla.

Toisaalta voin olla väärässäkin.
Nimenomaan siksi, että noiden eri kuormitusarvojen suhteesta päätellään onko jousivakio oikea.
 
Koetan nyt viritellä tuota alustaa kuntoon ja tuossa Janne Tervolan tekemässä excel-taulukossa esijännityksiä mitattaessa ilmeisesti
1. Irti maasta = keula tai takapää ylös nostettuna
3. Kuljettajan kanssa = kuski istuu pyörän päällä

Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?

Ja osaako kukaan sanoa mitä tarkoittaa Apriliassa manuaalissa hydaulinen jousen jarrutus (Hydraulic braking with extented shock absorber) ja hydraulic braking with with compressed shock absorber? Onko ne nämä puristusvaimennus (rebound) ja paluuvaimennus (compression)?
Toisinpäin eli

Puristusvaimennus = Compression
Paluuvaimennus = Rebound

Paljon vaikuttaa siltä, että samoja ovat noi aprillian jutut.
 
En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

Tottakai jousivakiot pitäisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
 
En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

Tottakai jousivakiot pitäisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
Ööö... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun näitä olen koittanut ymmärtää ja opiskella...

Nimenomaan alustan esijännityksen säädöissä on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).

Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitäisi ajaa yhtä lujaa jne. Näinhän se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.

Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehdä tuonkin jopa ajokamat päällä. Tämän jälkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
 
Mutta mitä tarkoittaa tuo kohta 2 eli puristettu alas ja vapautettu?

tarkoittaa että jousitus on "normaalissa" tilassa eikä esimerkiksi ylösnoston takia jäänyt normaalia ylemmäs eli "pompautetaan" jousitusta jotta se voi palautua siihen korkeuteen missä se yleensä on. Olihan tämä nyt sitten varmasti tarpeeksi epäselvästi sanottu...?
 
parjanin kanssa samoilla linjoilla olen minäkin... Painuma ilman kuskia on hyvä lähtötilanne jotta pyörä on "suorassa".
 
En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

Tottakai jousivakiot pitäisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
Ööö... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun näitä olen koittanut ymmärtää ja opiskella...

Nimenomaan alustan esijännityksen säädöissä on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).

Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitäisi ajaa yhtä lujaa jne. Näinhän se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.

Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehdä tuonkin jopa ajokamat päällä. Tämän jälkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
Kesseli on ilmeisesti laskeskellut omalle painolleen sopivat jousivakiot, sen jälkeen niillä jousilla hän säätää pyörän painumat tyhjänä, joten sinänsä vertailu vakiopyörään on hankalaa... vakiopelissä kun on ne jousivakiot mitkä siinä on... En tiedä sen tarkemmin miksei hän säätele pyörää lastattuna, hän vaan kertoi Ducati-kerhon rataillassa, ettei oikein saa pyörää toimimaan jos säätää painumat lastattuna...

Oikeassa olet, että normaalikuskilla lastattu painuma on oleellinen asia.
 
En tiä mitä iloa jousitusta säätäessä olisi pelkän pyörän painosta painuneen jousituksen ihmettelyssä? Eihän laite koskaan liikenteessä moisessa tilassa ole.
Esimerkiksi Kesseli säätää vain pyörän oman painon mukaan esijännityksiä ja kokoeilee niissä sitten olosuhteiden mukaan eri arvoja. Parempi se esijännistys on laittaa pyörän painon kanssa kohdalleen niin kuskin asento ei vaikuta mittaustuloksiin niin paljon.

Tottakai jousivakiot pitäisi olla oikeanlaiset, jos ei ole niin sitten kauppaan hakemaan uusia etu- ja takajousia.
Ööö... onkohan mulla mennyt jotain ohi kun näitä olen koittanut ymmärtää ja opiskella...

Nimenomaan alustan esijännityksen säädöissä on lastattu painuma se oleelliisempi arvo laittaa kuntoon, kuin se staattinen painuma (eli ilman kuskia).

Jos tuijotettaisiin vain staattista painumaa niin kaikissa mopoissa saisi olla samat jousivakiot ja kaikkien pitäisi ajaa yhtä lujaa jne. Näinhän se ei kuitenkaan ole, vaan kuskin paino ja ajotyyli on se kaikkein ratkasevin asia tuossa jousivakiossa.

Eli mitataan ne painumat kuskin kanssa, jotkut haluavat tehdä tuonkin jopa ajokamat päällä. Tämän jälkeen vaimennukset sitten kuskin mieltymyksien yms. mukaan.
Kesseli on ilmeisesti laskeskellut omalle painolleen sopivat jousivakiot, sen jälkeen niillä jousilla hän säätää pyörän painumat tyhjänä, joten sinänsä vertailu vakiopyörään on hankalaa... vakiopelissä kun on ne jousivakiot mitkä siinä on... En tiedä sen tarkemmin miksei hän säätele pyörää lastattuna, hän vaan kertoi Ducati-kerhon rataillassa, ettei oikein saa pyörää toimimaan jos säätää painumat lastattuna...

Oikeassa olet, että normaalikuskilla lastattu painuma on oleellinen asia.
No nyt täytyy sanoa että joku on ymmärtänyt jotain väärin, todennäköisimmin minä...

Tämän seuraavan kirjoitan siis vain ja ainoastaan omien kokemuksieni ja touhuilujeni perusteella. Meikäläisellä nuo toimii myös varsin hyvin.

Eli.

Jousivakiot pyörän painon mukaan (ilman kuskia), eli staattinen painuma, on mun maun mukaan turhaa touhua. Ethän sä kuitenkaan aja ilman omaa painoasi sillä mopolla?

- käytännössä ja ajossa et tee tuolla staattisen painuman tiedolla mitään (karrikoiden), koska kaikki kuskit eivät ole saman painoisia ja jos vaihdat jousen jäykempään ja säädät staattisen painuman samaan kuin löysemmällä niin myös lastattu painuma muuttuu.

- paras tapa on hakea jouset (jousivakio) sen mukaan mitä lastattu painuma näyttää ja kuinka paljon on esijännitystä laitettuna. Paras vaihtoehto on että esijännitystä on maks. 2 - 3 viivaa ja lastattu painuma on silloin jossain 30 mm luokkaa (nyt esimerkkinä keula).

Mitä säädetään jousilla ts. eri jousivakioilla?

- Niillä säädetään sitä korkeutta millä jousitus toimii ajossa. nyrkkisääntönä voidaan pitää että sen tulisi olla keskimmäinen kolmannes jousitusmatkasta.

Esimerkkinä (elävä elämä, R6R):

- säädetään keulan lastattu painuma vakiojousien mukaan kohdalleen (0.90 jouset) niin 27 mm painumaan päästään kun esijännitys on pohjassa (72 kg hippiäisellä), siitä seuraa se että staattista painumaa ei käytännössä ole kuin nimeksi, jousi on lyhyimmiläään jne.

- vaihdetaan jouset 0.95 jousiin ja säädetään sama uudelleen. nyt samaan tulokseen päästään esijännitystä on vain 2 - 3 viivaa näkyvissä (eli puolet vähemmän). Tällöin jousi on pidempi ja sillä on ns. enemmän toimintamatkaa.

Tiukemmalle jouselle yleensä joudutaan myös shimmipakkaa muuttamaan, mutta sen muuttamisen jätän mielummin ammattilaisille.

Mä en saa pyörääni toimimaan itselleni millään jos vaan staattista painumaa tuijotan.

Jos vaikka mun pyröän päälle istuisi nyt tuollainen 90 kg kuski niin jousivakiot heittäis ihan häränpyllyä ja kuski valittaisi kun keula pohjaa, mutkissa täristää ja muuta kivaa. Jos taas siihen istutettaisiin tuollainen riisitautisempi ukko (50kg) niin hän valittaisi sitä liian kovaksi.

Mun tajun mukaan jousivakiot ja esijännitykset haetaan paikoilleen kuskin painon mukaan ja silloin kun kuski on mopon päällä.

Tulikohan tästä tarpeeks sekava...
 
Back
Ylös