• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Androidilla navigointi

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tuce
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itte oon käyttäny Samsung 4S Activessa Navigator ohjelmaa ilman nettiä ja ostettuja karttoja 19.90e...nyt on menty 8600km ympäri eurooppaa mopokisojen perässä...erittäin tyytyväinen olen ollu. Mielestäni erittäin hyvä hinta/laatusuhde navikaattoriksi.

Tuli ostettua tuo Sygicin versio ja hienosti toimii nyt kun on oppinut käyttämään. Kun poistaa käytä valtateitä ruksin ja laittaa lyhin reitti raksin löytyy aika kivoja kinttupolkuja ja metsäteitä :thumbup: Autoillessa tuo HUD ominaisuuskin toimii hienosti ja ei ollut mitään kaksoiskuvia. Toimii näin syksyn harmailla päiväsaikaankin.

Omilla reissuillani ympäri Eurooppaa lähinnä Aurinkoa käytän kompassina, mutta isompien kaupunkien läpi / läheisyydessä ajaessa on hyvä olla jonkin sortin Navigaattori ettei täysin eksy. :)

Windows Phone 8 (Lumia 920) ja Here Mapsit tuli viime kesänä testattua suurimmassa osassa Euroopan maita ja aina kohde löytyi. Miinuksena mainittakoon että luuri kuumenee ja täys akku noin max 45min kestää tuota rallia. Here Mapsit on ilmainen Lumialle ainakin, kaikki maailman maat mihin vain karttaa piirretty ja kartat saa ladattua WiFi yhteydellä Offline tilaan. 6.15Gb vie Euroopan kartat muistia puhelimesta.

Tämä nyt vertailuna Android ja iOS laitteiden sekaan.

latasin tuon HERE ohjelman puhelimeen....luki että lataus suoritettu mut en löydä ohjelmaa mistään.pitäiskö puhelimeen tulla joku kuvake siitä vai miten tuo toimii?

oon todella aasi näiden älypuhelinten kans...

latasin tuon HERE ohjelman puhelimeen....luki että lataus suoritettu mut en löydä ohjelmaa mistään.pitäiskö puhelimeen tulla joku kuvake siitä vai miten tuo toimii?

oon todella aasi näiden älypuhelinten kans...

Ensinnäkin tarvitsee sallia softien asentaminen muualta kuin play kaupasta.
Se onnistuu raksi ruutuun Asetukset > Suojaus/Turvallisuus > Tuntemattomat lähteet

Sen jälkeen lataat sovelluksen ja notifikaatioihin jää näkymään lataus suoritettu, klikkaat sitä niin se asentuu puhelimeen. Ja homma valmis.

Senkin jälkeen sen löytää ainakin Samsungin puhelimesta löytyvillä Omat Tiedostot (kaikki tiedostot>Device Storage>Download) tai Lataukset sovelluksella.

Lopuksi kannattaa ottaa tuo tuntemattomat lähteet pois käytöstä.

Moro
Onko tähän androidilla navigointiin tullut suurta viisautta talven aikana? Käytän Galaxy S4 activea kotimaassa navigointiin ja tähän mennessä olen tehnyt reittejä tietokoneella google mapsissa, lähettänyt ne sähköpostiin ja avannut puhelimella. Välillä reitti toimii, välillä ei, kun puhelimen google maps ehdottaa suoraa reittiä lähtö- ja päätepisteen välillä vaikka siinä olis niitä reittipisteitä kuinka monta välissä. Tai toinen ongelma sen kanssa on, että reitti tulee täydellisenä puhelimeen mutta maps näyttää vain että tässä reitti on kartalla mutta sitä ei pääse "navigoimaan" eli se opastus ei ala.

Mikä olisi hyvä ja helppokäyttöinen, ilmainen tai maksullinen, androidin navigointiohjelma johon olisi helppo tehdä etukäteen mutkatiereitit, mielellään tietokoneen google mapsillä? Ei siis pelkästään suorin reitti kahden pisteen välillä, siihen tuo google mapsikin soveltuu.

Latasin viime kesänä ilmaisen locus-navigaattorin mutta sen käyttöliittymä oli kyllä ihan helvetistä.

Tämän aiheen tiimoilla on tullut päänahkaa raaputeltua. Itse olen nyt viime aikoina käyttänyt seuraavaa metodia (S4:n kanssa).

1. ATK:ta käyttäen googlemapsilla reitti valmiiksi vetämällä viiva toivottuja teitä pitkin.
2. Muodostunut URL copy&pastella johonkin GPX konvertteriin (esim http://www.gpsvisualizer.com/convert_input?convert_format=gpx)
3. Muodostuneen .gpx tiedoston siirto puhelimen OsmAnd nimiseen karttasoftaan.
4. Laita OsmAnd kuljettamaan importattua reittiä pitkin :orgmp:

OsmAnd on itsessään välillä hieman pöllö kun tarjoaa niitä "käännös sinne taikka tänne" -ohjeistuksia turhan tiheään, vaikkei mitään risteystä tulisikaan, vaan ihan normaali mutka kyseisellä tiellä.

Tämä siis toiminut ok. Helpompia/parempia softia ja menetelmiä otetaan kuitenkin vastaan.

sygic ylivoimaisesti paras,tosin siinä ei onnistu reittien tuominen googlemapsista tai mualtakaan.brut maps ja locus loistaa reittien tuomisessa joskaan niitä reittejä ei varsinaisesti navigoida,reittejä vain seurataan.

Helppo muuttaa reittiä matkan päällä ja muutenkin aika näppärä käsitellä. Ei aina löydä perille ja joskus sekoilee ihan omiaan. Voi suunnitella suoraan kartalle osoittamalla. Vähän pitää olla tervettä epäilemisvikaa, jotta ei hermostu tähän ohjelmaan, mutta kyllä tässä ohjelmassa yritystä löytyy.

Kerrankin osoitin Öresundin sillan kautta reittiä ja sitten aloin ihmetellä lähempänä, että mitähän tämä taas sekoilee. Olinkin pienessä mittakaavassa tökännyt vastaantulevalle kaistalle sillalla ja olisi mielellään ohjannut minut takaisin sillalle, kun olin juurikin päässyt maksamasta. Olis tullut 3x maksut, jos olisin seurannut sokeana ohjetta. :orgmp:

Joskus on sitten sekoillut korkeiden talojen välissä niin, että löytää itsensä väärältä kadulta. Ehkä vika GPS-vastaanottimen tarkkudestakin, mutta pelkällä korvakuulolla mentäessä, ei kannata ihan kaikkeen luottaa. Kannattaa yrittä järjestää niin, että näkee myös kartan.

Omilla reissuillani ympäri Eurooppaa lähinnä Aurinkoa käytän kompassina, mutta isompien kaupunkien läpi / läheisyydessä ajaessa on hyvä olla jonkin sortin Navigaattori ettei täysin eksy. :)

Windows Phone 8 (Lumia 920) ja Here Mapsit tuli viime kesänä testattua suurimmassa osassa Euroopan maita ja aina kohde löytyi. Miinuksena mainittakoon että luuri kuumenee ja täys akku noin max 45min kestää tuota rallia. Here Mapsit on ilmainen Lumialle ainakin, kaikki maailman maat mihin vain karttaa piirretty ja kartat saa ladattua WiFi yhteydellä Offline tilaan. 6.15Gb vie Euroopan kartat muistia puhelimesta.

Tämä nyt vertailuna Android ja iOS laitteiden sekaan.

Android, Huawei ja Sygic: ajan ilman lisävirtaa näyttö sammutettuna 8h ja sen jälkeen on vielä 40% akusta jäljellä. Näytön kanssa pitää olla virtaa tai varavirtalähde.

Back