Aprilia RS250

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Saimonii
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Saimonii

New member
Vihdoinkin kyseinen pyörä on pihalla. Mistä kaikki sitten alkoi? Pienenä bike –luetteloa (vm. 97 ja 00) selatessa  ja roadracing kisoja katsellessa alkoi Aprilia RS250 kiinnostamaan.  Nyt pari vuotta sopivaa pyörää etsiessä, selaillen Saksan, Brittien ja Ruotsin MP tarjontaa. Suomessa myös paria pyörää olen kyselly. Saksassa myynnissä olevien RS250 määrä vaihtelee 30 ja 50 pyörän väliltä. Saksasta sopivaa Aprilliaa ei löytynyt ja tuonti kustannukset ovat korkeat verrattuna pyörän hintaan.  Yksi ilta löysin nettiä selattaessa Virossa myynnissä ja  alkuperäis kunnossa olevan kakspuokin. Pienen tutkailun jälkeen päätin katsoa mitä sieltä vastattaisiin. Tarvittavat tiedot tuli nopeasti ja päätin lähteä katsomaan pyörää. Ei muuta kuin aamulla laivalla Tallinnaan. Myyjä toi pyörän suoraan satamaan, jossa koeajettiin ja tehtiin tarvittavat paperityöt.  Ehdin vielä samalla laivalla takaisin suomeen, tosin olin chek in:ssä 10min ennen laivan lähtöä. Suomen päässä tehtiin tullissa vaadittavat paperityöt ja vihdoinkin kauan etsitty Aprilia RS250 hankittu. Matkakulut huimat 23e plus tuliaiset.
062802jumpie_prv.gif


Pyörän kunto yleisesti on siisti. Mittarissa on 19tkm. Alla uudet Dunlopin Sportmaxit ja takajarrupalat sekä akku. Uudehkot ketjut ja rattaat. Vuosimallia 98 ja väritys on Rossi replica, tarrat poistettuna. Myyjän mukaan, RS on kaatunut oikealle kyljelleen, kun auto peruutti ja kaatoi pyörän parkissa. Tästä muistona on enää naarmut äänenvaimentimien lämpösuojassa ja oikean jalkatapin kiinnityskohta on murtunut. Koeajossa selvisi, ettei etujarru toiminut kunnolla. Jarruissa ilmaa. Ilmailin jarruja ja ihmettelin kun ei mikään auta, tarkemmin tutkittuani  huomasin jarrunestesöiliön letkussa olevan pienen reiän josta pääsi ilmaa pääsylinteriin. Onneksi sopivaa letkua löytyi ja jarrut saatiin toiminta kuntoon. Tekniikaltaan pyörä on täysin toimiva. Kone käy tasaisesti ja eikä tärinää ole havaittavissa, eri kierrosalueilla. Kiertää iloisesti yli 13 tonnin. Ajossa huomattu, että kevaripojat ja amikset alkaa haastamaan kun luulevat 125 kuutioiseksi.
kaboom.gif

Perustiedot pyörästä löytyy täältä.

Itse Räsä!
rs800.jpg


Parempia kuvia ja päivitystä tulee pian.
 
Mulla oli tuollainen laite kans kadulla pari vuotta ja vieläkin vituttaa, että myin sen pois. Siinä ei kovin montaa huonoa puolta katuajossa oikeasti ole kunhan muistaa, että tehoa siinä ei ole.

Tollasella aloitin rata-ajon ja siitä jäi mieleen, että alusta on liian pehmeä. Pohjaa koko ajan ja kaikki raapii maata aika nopeasti eikä 120/70 kokoinen rengas mahdu pyörimään etulokarin alle (ottaa kiinni lokarin kiinnitys nastoihin). Tosin siitä selviää jäykemmillä jousilla, pienellä säädöllä ja rengasongelmasta lokarin poistolla.

Jos olis rahaa, niin hommaisin tommosen taas talliin.
inlove.gif
 
Äkkiä lähettämään motti Stan Stephensille talven ajaksi. Äijä saa 2t-koneet laulamaan, vaikka muistuttaakin ulkonäöltään enemmän joulupukkia kuin vakavasti otettavaa moottori-insinööriä:

Stan
 
Stan on kyllä tuttu paikka ja muutkin tuohon pyörään liittyvät sivut ym. RGV250 foorumit luettu läpi.

Mulla pyörii ihan nätisti edessä 120/70 rengas. Eikä ole ottanut kiinni mihinkään.

Tarkoitus olisi hankkia hiilikuitu osaa, lokari, hugger ym. Tietysti tehoröörit kiinni, samalla säästää painossakin. Erillisella palotilalla olevat kannet. Pa-säätimet ja kaikkea pientä.

Nyt pyörä on pesuntarpeessa, eilisen sadekelin takia. Sitten tulee uutta kuvaakin.
 
Tuosta Stan Stephensistä oli iso juttu FastBikes-lehdessä (elo- tai syyskuun numero). Varmasti ihan pätevä ukko.

Toinen tuttu virityspaja on Fischer.
 
Mistäs meinasit tarrar hommata?  Olen milleen etsinyt orkkiksen näköisiä tarroja, mutta toistaseks vaihtoehdot on, että tilaan Englannista.
Image Works
 
Paljos tuossa on voimaa?

Muistelin että vakiona olis sen 50hp ja virittelyllä sais siihen 70-80hp ihan ok ilman, että kestävyys kauheasti kokee kovia.

Päälle 100hp onkin jo hulluttelua.
 
Mistäs meinasit tarrar hommata?  Olen milleen etsinyt orkkiksen näköisiä tarroja, mutta toistaseks vaihtoehdot on, että tilaan Englannista.
Image Works
Englannista olen meinannut tilata. http://motorbikegraphics.ieasysite.com/
Tuolta löytyy myös alkuperäisiä ja kisatarrasarjoja. Tuo Rossin nastro väri taitaa tällähetkellä tulla pyörään, eipähän tarvitse maalata katteita. AF1 Aprilia foorumeilla ainakin on oltu tyytyväisiä noihin tarroihin. Jos olisi vanhemman mallin räsä, niin kyllä toi Biaggi väri olisi hieno.

Tänään käytin räsän katsastuksessa ja läpihän se meni, eikä tarvittu kuin alkuperäinen rekkariote. Yllättävän helppo operaatio ja aikaa meni pyörän tutkimiseen 5min ja papereiden odotteluun 30min. Nyt enää tullin veropäätöstä odottelemaan. Nyt alkaa olemaan noin 500km ajotuntumaa ja hyvälle tuntuu kyllä.
062802jumpie_prv.gif
 
Paljos tuossa on voimaa?

Muistelin että vakiona olis sen 50hp ja virittelyllä sais siihen 70-80hp ihan ok ilman, että kestävyys kauheasti kokee kovia.

Päälle 100hp onkin jo hulluttelua.
41kw eli 55hv oli mulla rekisteriotteessa ja takapyörällä vähän vähemmän.

70-80 heppaa lyhentää huoltoväliä varmasti jo aika reippaasti, koska mun Honda RS250:ssa on suurinpiirtein sen verran tehoa ja huoltoväli ohjekirjan mukaan on 500 kilometria. Enkä usko tuon RGV moottorin olevan kovin paljoa kestävämpi.

100 heppaa vaatii koneen vaihdon
 
100hp on ihan utopiaa jos tilavuus pidetään 250cc:ssa. 250cc GP-pyörissä puhuttiin n. sadasta hepasta Ehkä viimeisinä vuosina jopa n. 110hp. Esim. Biaggin vuosina Aprilian kisapyörässä oli n. 95hp.

Kyllähän nuo lukemat on täysin mahdottomia katulaitteille. Moni virityspaja mainostaa n. 65-70 hepan tehoja omille viripaketeilleen.

Tuossa hyvä juttu viimeisimmästä GP-versiosta (Tosin Gileran nimellä mutta sama kuin Aprilia). Pyörässä mm. luistonesto ja upea ram air-kanava
inlove.gif
Siitä vähän ääninäytettä.

Videolla juttua Biaggin kakspuokista.
 
Suosittelen Ebay.co.uk:ta putkien hankinta paikaksi.
Maksoin Jim Lomaseista pikkaisen yli 200£ ja olivat todella hyväkuntoiset.Pienellä kyttäämisellä löytyy kyllä sopivat.
Hinnat liikkuvat 150-250£ välillä.
 
Back
Ylös