Apuvaaa! (teltta, makuupussit ja alustat)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja w4p2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Löytyykö orgista kokemuksia hannah rider https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/hannah-rider-teltta teltasta? Tuli tommonen ostettua hetken mielijohteesta kärkkäisen sikapäiviltä. Teltta on edelleen paketissa ja ajattelin kysellä kokemuksia tetan suhteen? Teltasta on aika vähän tietoa netissä ja youtubestakin löysin vain yhden videon koskien telttaa ja sekin oli vain ulkopuolelta kuvattu. Ajattelin tuolla korvata nykyisen vaude taurus 2p teltan kun teltaan pitäisi saada kaksi majoittujaa+kamat sopimaan. riderissa näyttäis olevan ainakin isompi absidi, joka oli yksi iskoimmista kiihokkeista hankinnan tekemiseen. Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita.

Vinkkejä otetaan myös vastaan makuualustan suhteen, tarkoitus olisi hommata jostain? koko teltan levyinen (n.90-95cm leveä) makuualusta jos tuollaista on edes tehty ikinä?

Eipä juuri tuosta teltasta. Absidien suhteen taas on..... ja etenkin niiden tarpeellisuudesta/erinomaisuudesta.
Tiivistäen voisi sanoa, että retkiteltassa ei yksinkertaisesti voi olla eri kokoluokittain tarkastellen
"liian isoa" absidia :D.

Melonnassa ja mopoilussa on aika lailla yhtenevät tarpeet tuolle absiditilalle, vaikka makuukammarin
puoleksi riittääkin hyvin esim. normi 2h pohja enemmän kuin hyvin.

Jos sattuu kosteampaa keliä, on aika luxusta pitää esim. mopon sivulaukut+ajokamppeet ym. absidissa
ja mahtua siinä vielä niiden kanssa vähän touhuamaankin.
Sopatkin mahtuu keittelemään jos haluaa kunnolla retkeillä.

Melahommissa taas saa tuohon ulottuville kaikenlaista tarpeellista ilman että tarvitsee
suihkia eessuntaas sateessa kastuen ja kastellen.

Jos kalliimmat... esim. Akka Endurancet / vastaavat mahtavine absiditiloineen jätetään pois,
toimivimmat 2h tai 3h kupolipohjat hyvillä absideilla löytyy eri tasoisina eri tarpeisiin esim
Stan Coleman Monviso 2/3 tai ihan toimivina halpisversioina esim. Easy Camp Eclipse 200/300.

kompromissejähän nämä aina ovat
ite olen opiskellut teltan keveyden filosofista merkitystä
joka tietysti johtanut myös absidien pienuuteen
jonne kamani ovat kyllä mahtuneet kohtuudella (takaoven puoli)
(kupolimallinen teltta jossa ovi kummallakin sivulla)
mutta tarkoittaa että kulkureitti (etuoven puoli) on paitsi matala myös kapea
mikä rupeaa nyppimään kun sadannen kerran yössä joutuu ponnistaa kuselle
kun sitä olutta on joutunut juomaan

jos on pieniabsidinen teltta eikä halua investoida isompaan niin vaihtoehto on tarppi eli erillinen "telttakangaslakana" jossa kiinnityslenksuja ja -naruja
https://rollingfox.com/how-to-make-a-tarp-tent-with-designs
kukin pohtikoon et säästääkö tuo nyt sit absidiin verrattuna kuitenkaan mitään
mut esim kahden teltan leirissä syksyllä tuosta saa hyvän lisäkatoksen
tai kuumalla kelillä varjopaikan jonka läpi kuitenkin tuulee
ero tavalliseen pressuun tulee materaalista -ei jäykkää ja painavaa pressumatskua vaan kevyttä telttakangasta

Viimeksi muokattu:
Kiitokset kaikille vastaajille. Knakun ehdotus on itselläkin ollut mielessä eli kaksi ilmalla täytettävää makuualustaa vierekkäin, joka ilmeisesti on se tuleva ratkaisu. Nuo xxxtra leveät makuualustat menee niin leveäks, että ei sovi, pitäis modata, Muutenhan nuo olisivat juuri se mitä haetaan pitää vielä tonkia nuo sivut josko sieltä löytyis hieman kapeempia malleja.

Nuo erilliset makuualustat on kyllä yksiä perkeleitä liukumaan toisistaan erilleen. Eli jos tosiaan on yhtään ajatus kimpassa nukkua, niin joitain malleja taitaa löytyä mitkä saa remmeillä toisiinsa kiinni. Tai sitten se yksi leveä.

e. nimim. patjojen välistä herännyt.

Itellä ollut käytössä reilut 20 vuotta:
https://www.partioaitta.fi/therm-a-rest-z-lite-sol-regular
Helppo taittaa kasaan, puoliksi kun taittaa niin saa istuma-alustan, eikä ole kylmä ollut tuon alustan kanssa. Hintaa tuolla näyttää olevan, mutta omassa käytössä hyvin kestänyt eikä ole tarvinnut uusia. Joskus oli haltin ilma täytteinen alusta, mutta siihen tuli reikiä ja tuli herättyä kylmään ja kovaan maahan, kun alusta oli tyhjentynyt. Vanha alusta käyttöön ja taas kelpaa mennä.

https://www.e-ville.com/fi/3045505-teltat/23391-ultrakevyt-retkeilyteltta-2-hengen.html
Tollasesta kellään kokemusta..pakkauskoko ja hinta on enemmän kuin hyvä mutta tiedä sitten noista kiinan räteistä että miten hyviä käytännössä sitten ovat? :) noh kyllä toi itelle ainakin menisi johonkin viikonloppu moporeissuihin jos ei hotellimajotukseen mene..mutta ihan vinkkinä vaikka muillekkin reppureissumopoilijoille?

En tuosta teltasta tiedä, mutta pysyisin kaukana tuosta puulaakista. Viimeksi jouduin maksamaan varsinaisen ostohinnan lisäksi vielä tullit ja alvit kun en lukenut linkin takana ollutta "pienellä präntättyä" tekstiä. Ja josta en sitten jälkeenkään päin ymmärtänyt että se noiden maksujen maksamista merkitsisi. Kauppaa ei voinut perua, eli jotta sen olisi voinut perua, olisi pitänyt maksaa ne tullit ja alvit ja sitten olisi voinut palauttaa ostoksen ja saada myyntihinta pois, ei lähetyskuluja eikä tullia ja alvia. Ihan huijarifirma. Ja minä sentään ostan vuosittain monta kertaa vaikka mistä päin maailmaa, eli varsinaista tiedonpuutetta ei ole.

En tuosta teltasta tiedä, mutta pysyisin kaukana tuosta puulaakista. Viimeksi jouduin maksamaan varsinaisen ostohinnan lisäksi vielä tullit ja alvit kun en lukenut linkin takana ollutta "pienellä präntättyä" tekstiä. Ja josta en sitten jälkeenkään päin ymmärtänyt että se noiden maksujen maksamista merkitsisi. Kauppaa ei voinut perua, eli jotta sen olisi voinut perua, olisi pitänyt maksaa ne tullit ja alvit ja sitten olisi voinut palauttaa ostoksen ja saada myyntihinta pois, ei lähetyskuluja eikä tullia ja alvia. Ihan huijarifirma. Ja minä sentään ostan vuosittain monta kertaa vaikka mistä päin maailmaa, eli varsinaista tiedonpuutetta ei ole.
okeeeiii hyvä tietää, kiitos tästä! No voi sitä satsata vähän enempi johonkin oikeeseenkin merkkiin ja saa tuota samaa itekkin tilailtua ebaystä varmasti samaan hintaluokkaan jos siltä tuntuu. Omat telttailukerrat varmasti nyt on niin vähäisiä ettei viiti paljoo satasta enempää telttaan uhrata ellei sitten öydä jotain hyvää alennustelttaa :)

Ihan huijari on ehkä turhan jyrkkä tuomio, toimitettu pienempi tavara (mm obd-lukija) on kuitenkin ollut tuotteena ihan ok, ja riski ihan susituotteelle on ainakin pienempi kuin suoraan aliexpressistä tms. Laatu toki on edelleen kiinankamaa normaaliin tapaan, eli halpa romu on halpaa romua. Mutta sikäli olen samaa mieltä, että vaikka nettisivulla nyt lukeekin hinnan vieressä nyt ”+alv” kohtuullisen näkyvästi, niin ei tuo tapa kuluttajansuojalain määräyksiä täytä, eikä varsinkaan ole hyvän tavan mukaista. Jos kerran kehutaan olevansa suomalaisille huijausvapaa reitti ostaa kiinasta niin voisi sitä itse pelata rehellisesti muutenkin.

Ihan huijari on ehkä turhan jyrkkä tuomio, toimitettu pienempi tavara (mm obd-lukija) on kuitenkin ollut tuotteena ihan ok, ja riski ihan susituotteelle on ainakin pienempi kuin suoraan aliexpressistä tms. Laatu toki on edelleen kiinankamaa normaaliin tapaan, eli halpa romu on halpaa romua. Mutta sikäli olen samaa mieltä, että vaikka nettisivulla nyt lukeekin hinnan vieressä nyt ”+alv” kohtuullisen näkyvästi, niin ei tuo tapa kuluttajansuojalain määräyksiä täytä, eikä varsinkaan ole hyvän tavan mukaista. Jos kerran kehutaan olevansa suomalaisille huijausvapaa reitti ostaa kiinasta niin voisi sitä itse pelata rehellisesti muutenkin.

Ja sieltä puuttuu edelleen se että tullimaksu ei kuulu hintaan. Ja että ostosta ei voi peruuttaa eikä rahojaan saada kokonaan takaisin. Minulle tuo täyttää huijauksen merkit täysin. Asiakasta hämätään tarkoituksellisesti, se on huijaamista.

Jos tavaran palauttaa niin ne tullit ja alvit saa takaisin Tullista, ei myyjältä (tietenkään).
Juuri syksyllä sain hinnanalennusta Kiinasta tulleeseen kameraan kun siinä oli vikaa, lopullinen hinta tippui alle 22€ jolloin hakemuksesta tulli palautti perityt maksut kokonaisuudessaa. Pieni vaiva se oli hakea tuo takaisin mutta mitä sitä ei tekisi 8€ takia :-)

Alibabasta saa ihan kohtuullisesti tavaraa, laatu vaihtelee kovasti, ebay:stä löytyy myös kiinalaisia myyjiä
ja laatu tuntuu olevan hiukan parempaa.

Jost tavaraa tilaa Australiasta tai sieltä suunnasta (Indonesia , Filippiinit jne ) niin ei jää tulliinkaan niin helposti :-)

Winkwink kun tilaatte jotain kinkeistä, niin kannattaa ottaa yhteyttä myyjään ja pyytää että merkitsee lähetyslistaan tuotteen arvoksi alle 25$. Tällöin vältytte kaikenmaailman typeriltä tullimaksuilta. Mulla ainakin toiminut.

Winkwink kun tilaatte jotain kinkeistä, niin kannattaa ottaa yhteyttä myyjään ja pyytää että merkitsee lähetyslistaan tuotteen arvoksi alle 25$. Tällöin vältytte kaikenmaailman typeriltä tullimaksuilta. Mulla ainakin toiminut.
Täysin urbaani huhu. Tullimiehet eivät ole idiootteja ja päästä läpi jokaista pakettia, missä lukee "gift" tai 10$ tai jossa ei lue mitään. Jos näyttää läpivalaistavalta, niin sitten läpivalaisevat mikäli kerkeävät.

Täysin urbaani huhu. Tullimiehet eivät ole idiootteja ja päästä läpi jokaista pakettia, missä lukee "gift" tai 10$ tai jossa ei lue mitään. Jos näyttää läpivalaistavalta, niin sitten läpivalaisevat mikäli kerkeävät.

Sanoisin että pikemminkin moiset ovat Tullille merkki tarkistaa tavara ja dokumentit. Joskun on vahingossa tullut minullekin ulkomailta paketti ilman että on tarvinnut tullata, mutta todella harvoin. Paketteja tulee ulkomailta niin paljon että vahinkoja varmasti sattuu silloin tällöin. Eikä noihin ohi Tullin menneisiin ole minulla mitään vääriä tietoja kirjoitettu, ihan oikeat hinnat.

Homma toimi joskus kymmenen vuotta sitten vielä. Paketit Kiinasta yksityisille olivat harvinaisia.

Mulla tuli kiinakatteet tullin läpi. Papereissa luki, että muovia. Olivat avanneet ja todenneet, että muovia on. 25 taalaa lienee soppeli arvio :D

Homma toimi joskus kymmenen vuotta sitten vielä. Paketit Kiinasta yksityisille olivat harvinaisia.

Mulla tuli kiinakatteet tullin läpi. Papereissa luki, että muovia. Olivat avanneet ja todenneet, että muovia on. 25 taalaa lienee soppeli arvio :D

Siinä on kyllä tullut Tullihemmoille aika ajatuskatkos jos katteet ovat menneet noin läpi :grin:

Tuo "Gift" sisältö määritelmä toimii hyvin, kun olen ostanut käytettyjä arvokelloja Eu:n ulkopuolelta... Joskus on tullut läpi ilman tullia ja ne kerrat kun on tullattu, niin tulli on ollut alennettu, koska kyseessä oli lahja.

Tuo "Gift" sisältö määritelmä toimii hyvin, kun olen ostanut käytettyjä arvokelloja Eu:n ulkopuolelta... Joskus on tullut läpi ilman tullia ja ne kerrat kun on tullattu, niin tulli on ollut alennettu, koska kyseessä oli lahja.

Hyvä ystävä, Tullille on aivan ihan se ja sama onko se lahja vai ei. Maksut menee sen yhden taulukon mukaan. En usko että kannattaa pettää itseään tässä asiassa. Olen sen verran jutellut Tullin ihmisten kanssa että tiedän, en luule.

Ihan sattuman kauppaa, että mikä menee tullattavaksi. Monta kertaa nähty, että sama tavara jää toisella tulliin ja tulee toisella sukkana läpi.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja sieltä puuttuu edelleen se että tullimaksu ei kuulu hintaan. Ja että ostosta ei voi peruuttaa eikä rahojaan saada kokonaan takaisin. Minulle tuo täyttää huijauksen merkit täysin. Asiakasta hämätään tarkoituksellisesti, se on huijaamista.

Tuossa olet oikeassa, että varsinaisesta tullimaksusta siellä ei puhuta mitään, vaikka myös se voi tulla maksettavaksi riippuen siitä, mihin tulliluokkaan tuote kuuluu. Tullin sivuilla olevaa laskuria klikkaillen voi todeta, että paljon on tuoteryhmiä joissa se on nolla, mutta on myös tuotteita joissa tullia menee kaksinumeroinen prosenttimäärä. Sama veloitus koskee kuitenkin kaikkea muutakin kiinasta tulevaa sälää myyjästä riippumatta.

Luonnollisesti oston peruutustilanteessa myyjä ei voi palauttaa Suomen valtion kassaan menneitä alveja ja tullimaksuja, ne pitää hakea tullista. Jälleen sama tilanne myyjästä riippumatta. Uskaltaisin väittää, ettei alibaban tai muidenkaan kiinaverkkokauppojen sivuilla ole ohjeita siitä miten missäkin maassa tullipalautukset anotaan, joten tällä logiikalla myös ne ovat huijareita.

Aina kun ostaa verkkokaupasta tavaraa, pitää lukea tilaus- ja toimitusehdot, takuuehdot ja palautusehdot. Esimerkiksi oheinen sivu ei jätä mitään epäselvää siitä, että tavara tulee pääsääntöisesti Kiinasta ja pitää tullata. Tilaajan itsensä vastuulla on selvittää mitä kotimaansa lainsäädäntö kulloinkin tarkoittaa, myyjän ei sitä tarvitse tietää. https://www.e-ville.com/fi/content/3-tilaus-toimitusehdot

Back