• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Arai, Shoei vai Schuberth?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Le Motard
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itsellä on Arain chaseri ja kyllä muuten vitutti kun kokeili Agv:n s-4:sta.. olisi meinaan ollut paljon mukavampi malli itselle, mutta kun ei kärsi ostella useampaa kypärää hyllyyn pölyttymään kerrallaan. Sekin on kypärämalli mikä kannattaa kokeilla, ainakin siinä brittitestissä pesi arain kypärät turvallisuudessakin.

Ottamatta kantaa päähän istuvuuteen, osta Arai taikka Sohei. Niillä saa nakkarilla pisteitä.  
biggrin.gif

Jos taas haet kypärää itsellesi ja tarvitset oikeasti mukavan/hiljaisen niin ei mikään noista. Suupertin S1 PRO
Pienellä varauksella pelkästään radalla ajaville tai kynäniskoille voi olla raskas.
Siinä on eniten oikeaa vastinetta rahoillesi jos sinua ei kiinnosta mitä muutama muu sanoo.
Visiiriongelmat on ohi kun tuossa on Pinlock vakiona ja tummaakin on jo olemassa, mutta mihin sitä tarvitsee?

Itselläni on tuo vanhempi S1. Kuviot ei miellytä mutta mattamustana tyylikäs.
En vielä mikään tixtex toppatakki tourinkipappa.

Omani S1:sen tilasin pikku riskillä sovittamatta Saksasta kun sain sen silloin niin halvalla. Melkein puoleen Suomen hinnoista.
Muuten tuotetta oli kehuttu joka paikassa eikä näköjään syyttä.
Mitat otin päästäni valmistajan ohjeiden mukaan ja kuula istui päähän kuin nakutettu.

Kannattaa silti kokeilla tai pitää varautua myymään se pois.

Itse arvostan omassa XR-1000:ssa pinlockia, mutta nykyisin se on jo esim. Schuberthin C3:ssa, josta olen saanut erittäin hyvän käsityksen. Itseä ulkonäöllisesti kiinnostaa enemmän Juuri Shoein sporttinen vaihtoehto. Itselläni on hakusessa XR-1000:een whisper kit hakusessa, vaikka en ole kypärää kokenutkaan kovin äänekkääksi niin silti haluan sen pienenkin kohinan pois. Mutta kuten monet ovat jo sanoneet niin kannattaa kokeilla itselle se paras malli ja tilata sitten. Itse maksoin XR-1000:sta pyörän oston yhteydessä Kuhmon Laatukoneella 399e mikäli lainkaan oikein muistan
smile_org.gif

Olen juuri hommannut pyörän ja itse olin päätymässä araan tai shoeihen, mutta tämä Schubert kyllä herätti mielen kiintoa kun sitä moni näyttää kehuvan. Mutta kumpi ois parempi Schuberth s1- vai r1 tietysti makuasiakin se on. Ehkä täytyy odottaa niitä messuja.

Sharpin testin mukaan paras kypärämerkki on siis Marushin (molemmat testatut 5 stars).

Shoeista en osaa sanoa mitään.
Se on pallopäille. Pidempikuulainen ei saa korviaan sisään. Ja sitte sattuu. On niitä muunkin mallisia.
Tää nyt meni niin päin mettää että pitää oikein kommentoida, ainakin Raid II nimenomaan ei ole pallopäille (yhtä leveä kuin pitkä) vaan pitkulaisen kuupan omistajille, kuten meikäläinen!
Se on sun mielipiteesi. Jos pistät vaikka SHOEIn ja AGV:n pöydälle vierekkäin, huomaat eron. Tai ehkä et sittenkään, minä huomaan että SHOEI on matalampi ja pyöreämpi. SHOEI on pallo, pallopäät tarvii omansa, vaikka saahan sitä muunkin mallisen kuulan omistajat käyttää.

Mulla on ollut sekä RAID II että XR-1000.

Juu, kuuppaan istuvuuden mukaan se kypärä valitaan.
Itse käytän noita Shoei:n kypäriä Z-One ja Raid II käytössä.
Tuosta visiiristä sen verran, että onhan se kätevä irroittaa ja putsaa, mutta mulla on ainakin ollu helvetin vaikea sitä säätää kohilleen jottei viheltelis. Jos on tiukka tai jossain rakoo, niin visiiri irti ja molemmin puolin pari ruuvia höllälle ja sitten mutu tuntumalla yrität siirtää kiinnikkeitä ja kiristät ruuvit ja pistät visiirin paikoilleen ja huomaat että tuli tiukka tai vislailu jatkuu.

Siinäpä syy miksi seuraavaksi meinaan vaihtaa merkkiä, jos vain kuuppaan sopiva löytyy.

Nyt kun punta on alhaalla, niin tekisi mieli tilata uusi kypärä.
Ei taida punta enää olla alhaalla.
Live rates at 2009.01.09 07:48:04 UTC  
1.00 GBP = 1.11456 EUR

Kyllä tuo aika alhaalla on.
Tuota, eikös se mene niin, että jos eurolla saa enemmän puntia, niin silloin punta on alhaalla? Se tilanne meni jo.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/valuutat/valuutta.jsp?curid=GBP

Euron arvo puntaan nähden on laskenut, eli punnan arvo noussut?

Nyt kun punta on alhaalla, niin tekisi mieli tilata uusi kypärä.
Ei taida punta enää olla alhaalla.
Live rates at 2009.01.09 07:48:04 UTC  
1.00 GBP = 1.11456 EUR

Kyllä tuo aika alhaalla on.
Tuota, eikös se mene niin, että jos eurolla saa enemmän puntia, niin silloin punta on alhaalla? Se tilanne meni jo.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/valuutat/valuutta.jsp?curid=GBP

Euron arvo puntaan nähden on laskenut, eli punnan arvo noussut?
Kannattaa katsoa punta vs. euro -suhdetta pitemmältä aikaväliltä: Kahden vuoden käppyrä. Itselläni sen verran pienet kuviot, ettei muutaman prosentin kymmenyksen heitto vielä pistä jäihin UK-ostoksia.

Tuosta visiiristä sen verran, että onhan se kätevä irroittaa ja putsaa, mutta mulla on ainakin ollu helvetin vaikea sitä säätää kohilleen jottei viheltelis. Jos on tiukka tai jossain rakoo, niin visiiri irti ja molemmin puolin pari ruuvia höllälle ja sitten mutu tuntumalla yrität siirtää kiinnikkeitä ja kiristät ruuvit ja pistät visiirin paikoilleen ja huomaat että tuli tiukka tai vislailu jatkuu.

Siinäpä syy miksi seuraavaksi meinaan  vaihtaa merkkiä, jos vain kuuppaan sopiva löytyy.
Sama tarina. Ihmettelin aikanaan mikä merkitys on visiirin helpolla irrottamisella ja miksi sitä arvostetaan. Ennen on ollut Arain, AGV:n ja Nolanin pottia. Eipä niistä tarvinnut visiiriä irrotella kuin pari kertaa kaudessa ellei itse räkinyt sitä kuralle sisäpuolelta. Raid II:n visiirin joutuu putsaamaan joka vesisateen jälkeen myös sisäpuolelta. Millään säädöllä ei ole saanut estettyä veden valumista visiirin sisäpuolelle. Oppiihan siinä kiittämään, että visiiri on helppo irrottaa. Sitten nuo vinkumiset ja muut sekä surkea huurteenpoistolukitus ja onneton D-renkaan ylijäämäremmin lukitus. Ei paljon jaksa arvostaa helppoa irrotusmekanismia, kun samaan aikaan perusasiat ei toimi. Millään säädöllä ei ole visiiristä saanut toimivaa. Typerää touhua ajella ruuvimeisseli taskussa ja pysähtyä kymmenen kilometrin välein kokeilemaan visiirille uutta säätöä.

En osaa sanoa onko oma nuppini mallia hydrogefalus vai H.R. Giger mutta talosta löytyy sekä Shoei Raid- että Arai Chaser -kypärät ja molemmat istuvat päähän ihan hienosti. Molemmat ovat aimo kelpoja vehkeitä, lähes yksinomaan Chaseria olen kuitenkin käyttänyt itse. Löytyy hyvät tuuletusräppänät ja visiiristä Pinlock-kiinnikkeet. Pystyy hyvin käyttämään lasisilmien/aurinkolasien kanssa.

Chaserin suurin puute on mielestäni äänekkyys. Olen kuullut samansuuntaista kommenttia muistakin Arain kypäröistä. Pitäisi joskus kokeilla vähän eri mallisilla poskipaloilla, josko hiljenisi. Arain visiirin kiinnitys on myös aivan sketsi Shoein lapsellisen helppoon systeemiin verrattuna. Vähän liikaa pitää mielestäni runnoa ja käyttää voimaa että visiirin ja sivupodit saa irti/paikalleen, eikä tarkalleen oikeaa asentoa asennusvaiheessa voi todeta kuin kokeilemalla, toisin kuin Shoeissa jossa ei noita sivupalikoita edes ole.

Muoks: Jahas tuosta visiirin irrotuksesta jo puheltiinkin. Eipä sitä tosiaan kovin usein tarvi edes tehdä jos visiiri toimii kuten pitääkin.

Kannattaa käydä vilkaisemassa myös uusi BMW Sporthelmet ennen kuin menee perinteistä Arai/Shoei-tunnelia. All Right näkyy niitä ainakin kauppaavan. On laatukypärä ilman turhia kilkuttimia ja yksi hiljaisimmista mitä rahalla saa, ei erityisen halpa mutta halvempi kuin Arain ja Shoein vähänkään paremmat mallit (300 - 400 ekee vissiin). Mukavuus on mun nuppia vasten mennyt ehkä hieman takapakkia verrattuna edeltävään SportIntegraliin, en tiedä onko kyse tottumuksesta omaan vai jostakin muusta.

bmw-sport-helmet.jpg

Sharpin testin mukaan paras kypärämerkki on siis Marushin (molemmat testatut 5 stars).
Mainostavat Sharkin kypärissä samaa, ainakin RSR-2.

Tuossa Sharkissa on muuten huomionarvoinen juttu, jostain syystä kuorikoko muuttuu isommaksi jo L-koossa. Tuo taas vaikuttaa ulkonäköön, sillä en ole tuon isompaa pottaa nähnyt missään kaupassa saatika kellään ajossa! Siis tuo on aivan mahdottoman kokoinen verrattuna muihin kypäriin.

Sama tarina. Ihmettelin aikanaan mikä merkitys on visiirin helpolla irrottamisella ja miksi sitä arvostetaan. Ennen on ollut Arain, AGV:n ja Nolanin pottia. Eipä niistä tarvinnut visiiriä irrotella kuin pari kertaa kaudessa ellei itse räkinyt sitä kuralle sisäpuolelta. Raid II:n visiirin joutuu putsaamaan joka vesisateen jälkeen myös sisäpuolelta. Millään säädöllä ei ole saanut estettyä veden valumista visiirin sisäpuolelle. Oppiihan siinä kiittämään, että visiiri on helppo irrottaa. Sitten nuo vinkumiset ja muut sekä surkea huurteenpoistolukitus ja onneton D-renkaan ylijäämäremmin lukitus. Ei paljon jaksa arvostaa helppoa irrotusmekanismia, kun samaan aikaan perusasiat ei toimi. Millään säädöllä ei ole visiiristä saanut toimivaa. Typerää touhua ajella ruuvimeisseli taskussa ja pysähtyä kymmenen kilometrin välein kokeilemaan visiirille uutta säätöä.
Sharkilla on mielestäni erinomainen tuo visiirin kiinnitys. Ei vihellä ja on nopea irrottaa. Siinä väännetään varmistussalpa semmoiseen uraan ja painetaan nappulaa, ei ole vaikeaa, joskin tarvitsi ohjeet ettei kiimoissaan mene rikkomaan sitä. Kireyden säätämiseen tarvitseen kuusiokoloavaimen. Kypärän muodosta johtuen jo ilmavirran luulisi painavan visiirin tiiviiksi tiivistettään vasten.

Tarkemmin ajatellen tuon aurinkovisiirin koen ylimääräiseksi noissa Schubertheissa, koska en ole kyllä aurinkolaseja kaivannut kertaakaan tuolla Sharkin kirkkaalla visiirillä.

Back