• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Armeijan mp-lähetti.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Raptor 99
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
II/86 PohPr (Hiukkavaara) mp-lähettinä.

N. 1 vko:n kurssi, 5-6 jäbää prikaatista. Sen jälkeen vain 2 kaveria kävi ajelemassa, itse en kurssin jälkeen metriäkään. Pyörät oli tuolloin AUTOMAATTIvaihteisia Husqvarna 350:ia; joka ilta piti avata vaiheloota ja puhdistella metallipurua kytkinlevyistä, että vaihteet taas aamulla toimisi
biggrin.gif
.

Ennen kurssia olin kyllä omalla "enduro"pyörälläni(Kawa Z650
biggrin.gif
) ressujen leirillä lähettinä. Hyvä keikka ja korvaus oman pyörän käytöstä erittäin hyvä.

Joo , olin mp-lähettinä porin-prikaatissa , olihan se aika perseestä...niinkun kaikki intin hommat!No , loppusota oli tosin hauska koska oli kesä ja sai päästellä hiekkateitä pitkin niin perkeleesti.Nukkumaan ei tosin paljon ehtinyt.Nykyään tosin loppusodassakin on lepopäivä joka kolmas päivä...Ei mullakaan mitään kummosta kokemusta kurapyöristä ollu , mutku vähän liiotteli taitojaan ni komeesti pääs porukkaan...
Jos nyt menisin armeijaan niin kuskiks ehdottomasti!!Suklaa homma!

sport05.gif

Itse olin mp-kurssilla KaartJR:ssä ja alle saatiin vastikään sisäänajetut 640 LC4 kotarit... Kurssi taisi kestää sen viitisen viikkoa ja oli kyllä ihan kirkkaasti parasta aikaa intissä. Poikkeuksena oli se, että sain pyörän joukkueenjohtajan tehtävään, kun kaikki muut olivat lähettejä. Vaatimuksena kurssille pääsyyn oli luonnollisesti A-kortti ja jonkin verran ajokokemusta. Tietysti oman komppanian päällikkön puolto varmasti auttoi asiaa. ;) Itselläni ajokokemusta oli tuolloin vähänlaisesti ja sekin pääosin kadulta, mutta en antanut sen haitata. Oli siellä muitakin, jotka olivat ihan uudessa ympäristössä pehmeässä hiekassa ja metsässä pyörän päällä.

Rankkaa touhua silti, kun tommosella pyörällä ajelee ihan umpimetsissä puhumattakaan siitä, kun se kone ei syystä X toimikaan... Kurssin aikana olin ihan tyytyväinen siitä, että oli PST-RUK alla, joten kunto oli ihan kohtuullisen hyvä. Kurssin jälkeen pyörä oli mukana aina leireillä ja koska toimin joukkueenjohtajana tiesin aikataulut ja käskin oman toiminnan, joten sitä pääsi harjoitusten välillä ajelemaan oma lähetti ajokaverina vähän ylimääräistäkin. Ajokilometrejä taisi kertyä reilut 1500 koko aikana, johon olin ihan tyytyväinen, kun loppusotaan en edes pyörää saanut.

Kertaamassa kävin viime loka-marraskuussa ja silloinkin sain pyörän ajoon.
062802moto_prv.gif

Suosittelen yrittämään kurssille, jos moinen mahdollisuus on vielä edessäpäin!

Rovaniemellä olin tiedusteluryhmän taistelulähettinä ja mukavaa oli kesällä käytiin ajamassa pyörillä (ktm 640/400) crossiradalla ja talvella kelkalla ajeltiin jääradalla kisoja ja umpihangessa kanttailtiin...
Leireillä varsinkin tuli ajettua ihan tarpeeksi ja muutenklin oltua sit pyörien/kelkkojen kimpussa luistamassa muista hommista.
Itellä ainakin parhaimmat muistot inttiin liittyen tulee juuri pyörien ja kelkkojen kanssa värkkäilystä joten suosittelen.
crazy.gif

Päädyimme siis siihen että: Ajamisien määrä riippuu täysin paikasta mihin sut laitetaan, et kuitenkaan voi ite määrittää sitä, joten se on ihan arpapeliä. Toisaalta et välttämättä pääse ajamaan paljoa riippumatta siitä mihin sut laitetaan.. entä sitte se et miten sinne pääsee jos hakee.. kuin varmaa se nyt sitten on että todella saat sen homman sit kans. Mulle se ois tärkeetä siinä mielessä että en tosiaan ole kiinnostunu menee armeijaan yhtään jos ei pääse mopo lähetiks
nixweiss.gif
On se hyvä kun tuo armeijaan meno on noin vahvalla pohjalla...
crazy.gif
Mikäli ainut syy sinne menoon on mp lähetiksi haluaminen.
confused_orig.gif

Pikkusen offtopic mutta.... Meitsi ajeli näitä: http://www.mil.fi/merivoimat/esikunta/toim_kalusto_jurmo.dsp ja g-veneitä. Kumpikin kulkee ~30 solmua ja omasta mielestäni nämä on "vetten moottoripyöriä", varsinkin g-vene. Perustelen sen sillä että näillä menee ohi lähes kaikista siviiliveneistä ja koska ovat vesijettejä niin jarrautukset ja käännökset vielä hurjempia kun mp:llä.

Ei juurikaan moni asia ole hauskempaa kun mp:llä ajaminen mutta tämä oli yksi niistä. Eikä joutunut metsässä rämpimään

Edit: tässä kuva niille jotka ei tiedä mikä g-vene on, yours truly ruorissa
Itse pääsin pari kertaa G-veneen kyytiin. Kyllä sai työtä tehdä,
että kyydissä pysy, aurinko paisto ja hauskaa oli
cool.gif

ja lukemattomia kertoja Uiskon kyydissä kauhiassa myrskyssä
se oli vähemmän hauskaa, ehkä hieman jännää tai siis suorastaan
pelottavaa.
Ikinä ei ole pelottanu henkensä puolesta niin paljon. Ainoa asia mistä sai kiinni oli, joku vieressä tai repusta,
mutta kun ei nekään ollu misssään kiinni
crazy.gif

Itse hain kyseiseen hommaan Porin prikaatissa ja läheltä piti etten oisi päässytkin kun on harrastustaustaa(ainoo enduronmallinen oli Derbi-mopo
biggrin.gif
), mutta kunto ei mikään ylihyvä ollut niin jäin sitte viimeisenä pois ns. esivalituista. Pasi-kuskiks laittoivat eikä valittamista siinäkään hommassa. Mun komppaniaan valittiin muistaakseni jopa neljä motokuskia, eli ei kauheen vaikee päästä jos jotain pärrätouhua on harrastanu, hakijoita oli varmaan joku 20-30..

Pari kaveria oli kans Porin prikaatissa motokuskeja ja ei ne mitään pahaa kyllä sanoneet..välillä oli ollu raskasta, kun joutui yömyöhään viemään jotain viestiä sinnetänne tai heittää jotain skappareita metsästä ym. Koulutusvaihe kuulemma helmeä aikaa..

Palvelin KarPr:n SissiK:ssa moottorikelkkamiehenä silloin kun talvet olivat vielä lumisia. Kelkan kuljettajia ei siis valittu kuljetuskomppaniasta vaan muualta. Ajoa oli todella paljon; lähes puolet inttiajasta kului erilaisilla leireillä. Kun ei ollut kelkalla oman sissijoukkueen mukana leirillä, niin sitten sai ajaa toisten komppanioiden tai tykistörykmentin ajoja. Meille sanottiin, että kesällä olisi käytössä mopot, mutta emme saaneet niihin tyyppikoulutusta - talviaika kun oli. Kertauksetkin ovat "yllättäen" osuneet talvisaikaan.

Kelkkakurssi oli todella pätevä. Ensin harjoiteltiin peruskorjaustoimenpiteitä (kaasarin purkaminen ja kasaaminen; käynnistimen korjaaminen...) pari viikkoa ja sitten ajokoulutusta, lopuksi inssi. Inssissä piti muistaakseni kääntää kelkka korkean aurauskasan päällä, pujotella rata jarrua käyttäen jne. Kelkka-ajoista puhuessa pitää muistaa, että harvoin saimme liikkua ilman painavaa rekeä; vielä harvemmin helpossa maastossa, pelloilla tai jäällä.

Päädyimme siis siihen että: Ajamisien määrä riippuu täysin paikasta mihin sut laitetaan, et kuitenkaan voi ite määrittää sitä, joten se on ihan arpapeliä. Toisaalta et välttämättä pääse ajamaan paljoa riippumatta siitä mihin sut laitetaan.. entä sitte se et miten sinne pääsee jos hakee.. kuin varmaa se nyt sitten on että todella saat sen homman sit kans. Mulle se ois tärkeetä siinä mielessä että en tosiaan ole kiinnostunu menee armeijaan yhtään jos ei pääse mopo lähetiks
nixweiss.gif
crazy.gif
confused_orig.gif
Mitä väliä? Eiköhän tuo ole jokaisen oma asia.

Olkoon tämä sitten vaikka provo, mutta kyllähän se niin vain on, että jos ei mies armeijaa kestä kannattaa vetää hame päälle ja hakea sihteeriopistoon. Sivariin menkööt ne, joilla on ongelmia pyssyjen kanssa ("totaaleista" en viitsi edes puhua).

"ainut asia mikä mua intissä kiinostais olis mopolähetin hommat", oletkos kokeillut vedellä panssarivaunulla kahdeksaa kymppiä pystymettään, on muuten aika päräyttävä kokemus sekin, eikä ne rivikuskin hommatkaan ihan niin tylsiä ole mitä automiehet jaksavat aina mainostaa, saat muistoksi siitäkin hommasta siviiliin C- tai E-kortit (aika kallista ajaa siviilissä)...

LJK tarjoaa monia ikimuistoisia nousuja taivaalle, laskeutumisesta vastaat itse, voin vakuuttaa kivaa on sekin...

Jos paikkojen räjäytteleminen paskaksi on sinun juttu, suosittelen pioneerin hommia.

Mikäli tykkäät sukellella, eikä snorklaaminen 5C meressä hätkäytä, on luonnollinen valintasi Rannikkojääkärien sammakkomiehen koulutus eli kavereiden kesken taistelusukeltajan koulutus.

Asiaan, meidän mopolähetit lähinnä mätänivät kassulla ja söivät ihan liikaa munkkeja, taisteluharjoituksissa pojat sai vähän käskyttää kotareitaan...

Ohjenuoraksi muillekin inttiä suunnitteleville oma nöyrä mielipiteeni, mitä rankempaa, kovempaa, nopeampaa ja raaempaa koulutus on, sitä mukavammat muistot siitä jää kun siitä selviää. Aika kultaa muistot, omiani en vaihtaisi koskaan pois!

Mikäli tykkäät sukellella, eikä snorklaaminen 5C meressä hätkäytä, on luonnollinen valintasi Rannikkojääkärien sammakkomiehen koulutus eli kavereiden kesken taistelusukeltajan koulutus.
...ja mikäli siis omaat TODELLA rautaisen kunnon  
thumbs-up.gif

Ja toinen samaan kastiin kuuluva on (kuuleman mukaan) laskuvarjojääkärin koulutus.

Itse olin mp-lähettinä UudRakP:ssa, saapumiserä II/89. Silloin ajokkina oli Yamaha XT 350:t (ei xt400 kuten joku mainitsi, XT 400 mallia ei ole olemassakaan), paitsi kouvolassa/utissa käydyllä kurssilla oli myös muutama 250 automaattihusse mukana. Joka mainitsi hussen kytkinlevyjen putsauksen iltatoimiksi... hussessa ei ole kytkinlevyjä, vaan vaihteet kytkeytyy päälle eräänlaisen keskipakokytkimen avulla, jossa on satoja pikku "saappaita" jotka ottavat sylinterimäiseen kytkimen pintaan kiinni. Hajotin kurssin aikana yhden hussen koneen soramontulla ja yhden jammun koneen metsäsuunnistuksessa suo-osuudella
biggrin.gif

Varsinaisista lähetin hommista: en kertaakaan hoitanut intissä enkä kertauksissa lähetin tehtäviä jalkaisin, aina prätkällä. En edes ennen prätkäkurssia. Kurssi alkoi lähes heti peruskoulutuskauden jälkeen. Moottorikelkkakoulutusta en saanut ollenkaan.
Mukavaa hommaa oli.. . mettäkeikoilla ajeltii vain jammuilla ja nukuttiin ja syötiin, thats it. Ei vartiovuoroja ja vähint. 8 tuntia unta / vrk.
Niin, ja sota-ajan tehtäväksi tuli sissikomppanian esikunnan lähetin duuni jota olen käynyt kahdessa kertauksessa harjoittelemassa. Mopolähetin homma on kiva jos tykkää ajella mettässä. Kurssilla oli parikymmentä heeboa ympäri etelä-suomea, aina 2 tyyppiä/joukko-osasto.

nixweiss.gif
Mielenkiintoinen asenne
pftroest.gif
ei millään pahalla mutta kuitenkin.
joo no ettei ihan valehtelemiseks menis niin näin se vaan on. sori
pftroest.gif
pftroest.gif

nixweiss.gif
crazy.gif
confused_orig.gif
ja jos oli aiheeseen liittyvää asiaa niin kerro toki, muuten voi tommoset vittuilut jättääkkin kokonaan pois.
kaboom.gif

Asiaan, meidän mopolähetit lähinnä mätänivät kassulla ja söivät ihan liikaa munkkeja, taisteluharjoituksissa pojat sai vähän käskyttää kotareitaan...
tuo olisikin riittänyt, muu oli pelkkää paskavittuilua edelleen. eli pliis kunnon kirjotuksia... vaikka hyvin oottekin infoo antanu siitä suuri kiitos asiapohjalla pysyville!
062802jumpie_prv.gif

itse olin vekaralla 1/04 mp-lähettinä, mukavaa hommaa oli. ainakin tollanen 1vko:n ajokurssi jossa siis ajettiin kirjaimellisesti koko ajan, välillä metsässä, crossiradalla, maantiellä ja milloin missäkin. välillä eksyttiin jumankauta ajamaan tykkimäen huvipuiston läheisyyteen, vai mikä siellä kouvolan lähellä nyt onkaan?  
biggrin.gif
ainut vaan alussa turhautti hieman se, että kun kerta pohjaksi vaadittiin se A-kortti ja kuitenkin koko kurssi lähti käyntiin aivan samalla tavalla kuin autokoulussa. tietenkään eihän siinä mitään haittaakaan ollut, varsinkin kun tuntui että kurssille pääsi sellaisetkin jotka on joskus vuonna kivi ja miekka ajellut viimeksi jollain mopolla.

leireillä oleminen lähettinä, hmmm.. oikeastaan oli aivan pirun tylsää se kohta koko mp-lähettinä olemisessa. siis pelkkää ihmettelyä, nukkumista ja taas kerran ihmettelyä, pirun vähän leirien aikana tarvittiin mp-lähettejä mihinkään tehtäviin. mutta ehdottomasti jos haluaa jotain mukavia muistoja saada intistä niin ainakin omalla kohdalla muistelen vieläkin kun sai 400cc kotarilla päästellä metsässä menemään niin kovaa kuin uskalsi/taidot riitti, ja samalla myös tottakai pääsi kokeilemaan mihin kaikkeen ne kotarin tehot riitti  
062802moto_prv.gif
niin ja tottakai suolla ajaminen oli aika mukavan haastavaa, etenkin jos sai pyörän upotettua suohon sopivan tehokkaasti. en muista loppuiko kunto kertaakaan normi metsässä ajelussa kesken, mutta sen muistan että tykkimäen crossi-radalla tuon kotarin kuljettaminen sai hien nousemaan pintaan suht vaivattomasti.

ja yks mihinkä tuo sa-int saisi panostaa on se, että todellakin panostaisi niihin ajovarusteisiin, lähinnä siltä kantilta ainakin että vekaralla sai ajaa kesät talvet samoilla gore-tex varusteilla, ja ne tottakai olivat tarkoitettu melkeimpä talvi käyttöön, eli kesällä siis todella mukavat ajokamat ja mitään vuorta niistä ei saanut irroitettua
cool.gif

Tämmösiä mopoja näyttäs nykysin olevan.

Aikonaan meillä valittiin muutama kaveri komppaniasta MP-lähetiksi ja samalla kelkkamiehiksi. Ensin oli sinne hinkua (kelkka ollu talossa -78 vuodesta) mutta sitten vääpeli houkutteli toisiin hommiin ja tuo jäi. Sen verta tupakavereita seurasin että aika paljon poijaat sai ajella varsikin kelkoilla, leiripäiviä oli ja paljon...

Löysinpä ihan kuvankin kertauksista, jossa on mopokin mukana. Allekirjoittanut katselee kohti kameraa...
sport05.gif

Back