• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Aurinkolasit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja v-strom
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

v-strom

New member
Minkä värinen linssi parhaat prätkällä ajaessa?

Täytyisi nähdä hämärässä, eikä teiden halkeamien
näkeminenkään olisi pahasta.

Jos sinulla on kokemusta, kerro meille ettei tarvitse
sijoittaa rahoja vääriin laseihin.
blush.gif

Itse olen ajellut sellaisilla ruskehtavan oransseilla linseillä ja toimii aika hyvin vielä iltahämärässäkin, tosin kun pimenee tarpeeks niin lasit suosiolla pois. Parantaa kontrastia toi sävy aika kivasti ja polaroidut lasit kun on niin ei heijastukset häikäse.

Olen kokeillut keltalinssisiä laseja pilvisellä säällä/hämärässä, toimivat yllättävän hyvin... . Normaalitilanteissa hieman sinertävillä ja oikeastaan käytänkin aurinkolaseja lähes aina kesällä niin ajaessa kuin muutenkin; taitaa olla herkät silmät
omg.gif

Schuberthillahan on nuo "aurinkolasit" jo integrotuna kypärän rakenteeseen, omana visiirinään jonka saa lennossa päälle/pois aina tilanteen mukaan. Siksi olettaisin että ovat tuolla tehtaalla myös tutkineet millainen väritys toimisi mp-käytössä parhaiten ja päätyneet sitten nykyiseen
smile_org.gif

sanoi:
Schuberthillahan on nuo "aurinkolasit" jo integrotuna kypärän rakenteeseen, omana visiirinään jonka saa lennossa päälle/pois aina tilanteen mukaan. Siksi olettaisin että ovat tuolla tehtaalla myös tutkineet millainen väritys toimisi mp-käytössä parhaiten ja päätyneet sitten nykyiseen
smile_org.gif
Schuberth toimii oikein hyvin - varsinkin, kun keski-Euroopassa on välillä tunnelia ja sitten taas auringonpaistetta. Pieni kädenheilautus vain ja onpi mukavampi ajella tunnelissa...
cool.gif
Syksyllä kotimaassa, kun aurinko on jo kohtalaisen alhaalla ja ajelee vasta-arskaan, ei visiiri ole kaikkein paras, vaan kaipaisi enemmän sellaista oranssista linssiä.

Keltaset linssit, toimii sumussa ja hämärässä... sit kirkkaassa liukuvärjätyt, eli alareuna kirkas ja yläreuna tumma. estää häikäsyn mutta näkee hyvin. Näissä värinä perinteiset mustat/harmaat...

Itse suosittelisin Serengetin Drivers tai muun valmistajan valon mukaan tummuvia linssejä - maksavat toki kiitettävästi.

Schubertin C2:lla ajelin viime kesänä, mutta useimmiten valitsin aurinkolasit integroidun aurinkovisiirin sijaan

Täältä yksi ääni Serengetille. Maksavat useamman oravannahan verran, mutta sillä rahalla saa paljon laatua vastineeksi. Lasit toimii niin hyvin, että ne voi laittaa aamulla ensimmäisenä päähänsä  
crazy.gif
, pitää koko päivän päässänsä huomaamatta pitävänsä aurinkolaseja, satoi tai paistoi, pyrytti tai sumutti, pilvistä tai aurinkoista, sisällä tai ulkona  
wink.gif
ja varsinkin kun olosuhteet vaihtuu tiuhaan niin silloin lasit toimivat edukseen.  
cool.gif
Ja kyllä, niillä näkee paljasta silmää paremmin mm vesisateessa!! Ja vielä yksi henk.koht. mielipide: Näitä kun käyttää koko päivän auringonpaisteessa niin silmät väsyvät vähemmän kuin muilla laseilla.  
nixweiss.gif

Täältä myös yksi ääni Serengeti Driverseille
cool.gif
, parantavat kontrastia paljon ja toimivat erittäin hyvin vesisateessa. Väriltäänhän ne ovat vaalean punaruskeat.

Itse suosittelisin Serengetin Drivers tai muun valmistajan valon mukaan tummuvia linssejä - maksavat toki kiitettävästi.
Minä en suosittele umpikypärän omistajille valon mukaan tummuvia linssejä, sillä kypärän visiiri "plokkaa" eli suodattaa uv-säteitä, jotka taasen aiheuttavat linssin tummumisen. Eli valon mukaan tummuva linssi ei tummu kypärän sisällä, ainakaan täyteen tummuuteen.

JK

Minä en suosittele umpikypärän omistajille valon mukaan tummuvia linssejä, sillä kypärän visiiri "plokkaa" eli suodattaa uv-säteitä, jotka taasen aiheuttavat linssin tummumisen. Eli valon mukaan tummuva linssi ei tummu kypärän sisällä, ainakaan täyteen tummuuteen.

JK
Eikös jo pelkkä auton tuulilasikin aika hyvin UV-säteitä blokkaa ja silti ajaessa käytetään noita laseja, mistä siis nimitys Drivers?
confused_orig.gif

Väritys on (kai) aika pitkälle makuasia. Polaroideja en kuitenkaan pyöräkäyttöön itse ota. On jo parin pyörän (&kypärän) plexien ja nestekidenäyttöjen kanssa ollut ongelmia Polaroideilla.

Ääni kellertäville linsseille, puolipilvisellä ja sateisella säällä parantaa kontrastia, tosin oikein aurinkoisella säällä voi sit joutua ajelemaan toisilla tummemmilla laseilla.. Onks ne sitten aurinkolasit???  
cool.gif

Flash77 suositteli Serengetin Driversiä, mutta Hanski ja terwo puhuivat vain Serengetin tummuvista laseista. Mitä malleja mahdoitte tarkoittaa, ja saako niitä myös vahvuuksin?
Saisikohan säästettyä yksien lasien mukana kuljettaminen kun yhdistää aurinko- (eli: ajo-) ja silmälasit.

edit: äh, pari virhettä tekstissä. Mutta kyllä asia siitä silti selviää

Hämmennetään soppaa vielä kerran
tounge.gif
. Minulla on paritkin Serengetin aurinkolasit ja vanhempien mallinimi on Drivers (tai jotain sinne päin), uudemmista en muista. Molemmissa linssit ovat fotokromaattiset eli tummuvat auringonpaisteessa. Tummuvat autossakin, en ole tarkemmin tutkinut onko eroa suoraan auringonpaisteeseen. Serengetejä saa myös vahvuuksilla, mutta maksavat varmaan mansikoita. Onneksi itse tarvitsee vain pelkät aurinkolasit
cool.gif
.
Polarisoivista aurinkolaseista on haittaa, jos LCD-näytön valmistaja on pistänyt näytön polarisaation väärin päin
crazy.gif
.
Mopoillessa olen tähän mennessä suosinut Schubert S1:n aurinkovisiiriä, saa nopeasti päälle ja pois.
Linkki ja toinen Serengetin aurinkolasihin.

Hämmennetään soppaa vielä kerran
tounge.gif
. Minulla on paritkin Serengetin aurinkolasit ja vanhempien mallinimi on Drivers (tai jotain sinne päin), uudemmista en muista. Molemmissa linssit ovat fotokromaattiset eli tummuvat auringonpaisteessa. Tummuvat autossakin, en ole tarkemmin tutkinut onko eroa suoraan auringonpaisteeseen. Serengetejä saa myös vahvuuksilla, mutta maksavat varmaan mansikoita. Onneksi itse tarvitsee vain pelkät aurinkolasit
cool.gif
.
Polarisoivista aurinkolaseista on haittaa, jos LCD-näytön valmistaja on pistänyt näytön polarisaation väärin päin
crazy.gif
.
Mopoillessa olen tähän mennessä suosinut Schubert S1:n aurinkovisiiriä, saa nopeasti päälle ja pois.
Linkki ja toinen Serengetin aurinkolasihin.
Ookoo, täytynee vetää sanoja takaisin. Kuinkahan paljon niitä vetäisi...? Vedetään Serengetin osalta sanoja takaisin, puhuin ennen kuin tarkastin kaikki osa-alueet...

Takaisin tummuviin.
Onkos sulla avoauto?
tounge.gif
Sellasessa tummuvat(fotokromaattiset) toimii normaalisti. Fotokromaattisten linssien tummuminen tapahtuu auringosta tulevien UV- säteiden vaikutuksesta (en tiedä onko UV-A, UV-B vai UV-C:n vai kaikkien). Auton tuulilasi ja sivuikkunat plokkaavat suurimman osan(käsitykseni mukaan 90-100%)UV-säteistä sekä katto ja ovet ym. pysäyttävät UV-säteet kokonaan, joten fotokromaattisen linssin ei pitäisi toimia autossa. Ikkunoista siis saattaa päästä vähän(huom. vähän) UV-säteitä läpi, jolloin fotokromaattiset linssit saattavat tummentua vähän, mutta eivät kovinkaan montaa prosenttia.

Kuinkahan sekaisin tämä soppa nyt menee.... ;)

JK

Zeiss tekee ensisijaisesti lentäjille ja moottoripyöräilijöille tarkoitettua linssiä, joka reagoi hyvin nopeasti kontrastien muutoksiin. Toimii mainiosti avopotankin kanssa. Itse käytän keskiruskeata sävyä optikon suosituksesta.

Ovat kyllä hintavat, mutta elämä on.

Back