Aurinkovisiirin putsaus (Schuberth)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja p00xpat
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

p00xpat

New member
Normi ajovisiirin saan puhtaaksi lasinpesuaineella (lasinpuhdistusaine / fairy / vesi -seos) ja nukkaamattomalla rätillä. Mutta se saakelin aurinkovisiiri ei lähe millään puhtaaksi. Siihen jää semmonen "harmaa kalvo" joka NÄKYY auringossa, varsingin vasta-aurinkoon ajettaessa. Lisäksi pyyhintäsuuntaisia viiruja jää. Aurinkovisiirin pinta on erintuntuinen kuin ajovisiiri, rätti ei luista siinä liukkaasti. Olen kokeillut erinlaisia papereita, rättejä ja litkuja, mutta aina sama homma.

Onko jollaiki keinoa tai konstia, miten sen saisi kirkkaaksi? Pitääkö ottaa irti ja laittaa tiskikoneeseen?

Liitetiedostot

• visiiri.jpg
    visiiri.jpg
    90,8 KB · Katselut: 116
Hah, täähän oli hyvä avaus. Mulla on samanlaisia ongelmia ollut! :thumbup: Mielenkiinnolla jään siis odottamaan onko joku keksinyt toimivan jipon. Ärsyttää reilusti noi vanat aurinkolipassa nääs...

Joo... Pitää oikein tallilla tarkistaa, mitä siinä omassa
putsausaineputelissa (suihkupullo) lukee.

Uuden Neotecin kanssa oli sama juttu, mutta
ekalla putsauksella "kalvo" katosi.

Uuden GT-Airin kanssa sama juttu.

Hyvä munkki vaan sattunu kohdalle :respect:.
Ajattelin molempien ruukkujen kohdalla, että
aurinkovisiiri on vaan "varastopaskanen" ja
putsasin sen käsillä olevalla, aiemmin käytetyllä tavaralla.

ja täysin samat ongelmat. Tulee mieluummin ajeltua aurinkolasit päässä, kun tuo visiiri on aina sumuinen ja viiruinen. Lisäksi pinta on tosi herkkä naarmuille.

Minulla on myös pinlockin kanssa ollut viime aikoina vähäsen probleemeja. Se ei nimittäin enää ole niin tiukasti visiiriä vasten, eli sateella pinlockin ja visiirin väliin pääsee vettä. Tosi ärsyttävää.

Ei suoranaisesti liity tähän mutta itse olen käyttänyt tuota aurinkoviisaria vain varjostamaan näkökentän yläosaa. Sen kun laittaa eteen niin pinlokin kanssa tulee yhteensä kuusi heijastavaa pintaa. Siksi olen ottanut pinlokinkin tarpeettomana pois. Johan kirkastuu näkökenttä ja on helppo pitää visiiri puhtaana.

Tippa astianpesuainetta märälle visiirille, kostealla talouspaperilla pyörittellään jotta hiukan vaahdottuu ja lika lähtee, huuhdellaan lämpimässä vedessä ja lopuksi kuivataan pyyhkeeseen. Sen aurinkovisiirin saa niin helposti pois, että koko homma on helppo tehdä ja visiirit voi jättää hetkeksi kuivumaan pyyhkeen päälle.

Tämä nyt ei varsinaisesti ole putsauskeino, mutta hankasin aurinkovisiirin ajovaloumpioiden kiilloittamiseen tarkoitetulla tahnalla ja tuli tosi puhdas ja naarmuton.:jippikaijee:

Suupertin oma ohje:

The sun visor has an antiscratch coating and may only be cleaned using a soft, if necessary slightly moistened cloth. Please use a fine microfibre cloth (similar to a spectacles cloth) without any cleaning agents.

Important:
Only luke-warm water (< 20 °C) may be used for cleaning. On no account may the visors be cleaned with petrol, solvents, window or glass cleaners or any other cleaning agents containing alcohol.

Eli ainoastaan lämpimällä vedellä kevyesti kostutetulla mikrokuituliinalla tai vastaavalla kehotetaan pyyhkimään. Minulla on tepsinyt. Tuo "antiscratch coating" on vähän huvittava tässä yhteydessä, lie niksmannin huumoria...

Minulla on myös pinlockin kanssa ollut viime aikoina vähäsen probleemeja. Se ei nimittäin enää ole niin tiukasti visiiriä vasten, eli sateella pinlockin ja visiirin väliin pääsee vettä. Tosi ärsyttävää.

Niitä kiinnitys "pinnejä" kiertämällä pinlock kiristyy tai löystyy (ne pinnit on epäkeskot). Antamalla lisää se painautuu enemmän visiiriä päin. Kiristämällä se haluaa irrota visiirin pinnasta.

Niitä kiinnitys "pinnejä" kiertämällä pinlock kiristyy tai löystyy (ne pinnit on epäkeskot). Antamalla lisää se painautuu enemmän visiiriä päin. Kiristämällä se haluaa irrota visiirin pinnasta.

Ei mitään litkuja koskaan ikinä. Vettä ja sitten rätilla: anna kuivua älä kuivaa. Pyyhi uudestaan kuivumisen jälkeen ja sitten pyyhi kuivaksi wc paperilla. Orava paperi on parasta ( koska siinä on orava ja ne on parhaita)

Oman kokemuksen mukaan astianpesuaine on liian vahvaa kamaa jos visiirissä on joku huurtumaton tms. pinnoite. Astianpesuaine ja talouspaperi on sellainen yhdistelmä, että pinnoitteeseen tulee helposti ihan pieniä naarmuja eli menee samean näköiseksi. Niin on todennäköisesti käynyt ketjun aloittajalle. Sitä visiiriä ei todennäköisesti saa enää ikinä kirkkaaksi. Jotain naarmuuntuneita visiirin ulkopintoja oon saanut aika hyväksi novus muovin kiillotusaineella. Ei niistä uuden veroisia tule mutta aika hyviä.

Ja lopulta pinlock-kumi kovettuu eikä enää asetu tiukasti vaikka kuinka epäkeskoja pyörittelisi, samalla se myös samentuu. Ostin nyt kesällä uuden noin kuusi vuotta ajetun pinlock-läpyskän tilalle ja se oli paljon pehmoisampi ja suorastaan imi itsensä tiiviisti visiiriin. Näkyvyys parani, on taas kirkas kuin uutena.

Visiiri pysyy uudenveroisena kun sen pesee pelkällä vedellä. Eli se vanha niksi märällä talouspaperilla hautomisesta, ja vartin jälkeen kuivaa mikrokuituliinalla.

lisäys: aurinkovisiiriin käytin mietoa astianpesuaineliuosta. Pinnasta tuli läikikäs kaikilla sateenkaaren väreillä... Mutta kirkastui kun sen laittoi päiväksi kuuman lämpöpatterin päälle. Enpä tiedä kannattaako tuolla tavalla pestä mutta puhdistui se noinkin.

Minä sain Schuberthin aurinkovisiirin kirkkaaksi miedolla saippualiuoksella pesemällä ja hellästi kutipaperilla kuivaamalla, samalla reseptillä kuin silmälasit olen tavannut pestä.

Uutena se olikikin kamalan näköinen, aivan kuin jossakin ihme varastorasvassa. Suorastaan vi... harmitti katsella visiirin läpi. Irtihän se on kyllä otettava, paikoillaan sitä ei pese pirukaan.

Sama havainto. Ja se harmaus palaa takaisin vähitellen. Viimeistään keväällä huomaa talvella "naarmuuntumissuojan" ilmestyneen takaisin. Olen poistanut sen astianpesuaineella. Törkeästi suoraan pullosta visiirille ja sormilla pyöritellyt molemmat puolet. Lopuksi huuhtelu ja kuivaus ilmassa visiiriä vatkaten reippaalla ranneliikkeellä. Sitten on hyvä eikä ole raitoja eikä naarmuja. Se, että aurinkovisiiri on optisesti luokkaa mäkkärin lelulaarin "aurinkolasit", se on kokonaan toinen juttu eikä paremmaksi muutu millään kikalla.

Mä oon ottanu sen aina irti, Fairyllä ja juoksevalla vedellä pesu. Kuivumisen jälkeen pehmeellä mikrokuituliinalla pyyhkiminen. Ei oo tullu vielä naarmuja ja on kirkas.

Talouspaperilla ei kannata pyyhkiä visiirejä. Jos wc paperilla niin pehmosella. Naarmuja tulee yllättävän helposti.

Talouspaperi on suurimmaksi osaksi savea, siksi se naarmuttaa. Ei ikinä talouspaperia lähellekkään visiiriä.

Talouspaperi on suurimmaksi osaksi savea, siksi se naarmuttaa. Ei ikinä talouspaperia lähellekkään visiiriä.

Savi tuskin parantaa paperin märkälujuutta yhtään sen paremmin kuin veden sitomiskykyäkään. Savea, esimerkiksi kaoliinia, käytetään paperissa parantamaan painojäljen laatua, valkoisuuden ja kiillon säätelyyn jne. Mitä ohuempi painettu paperi, sitä enemmän joukossa on mineraaleja. Vaikea ymmärtää miksi talouspaperissa olisi savea merkittävästi, kun sen käyttö ei tuota mitään hyötyä. Itse vetelen surutta talouspaperilla, toki kostealla. Jos se paperi naarmuttaa karkaistun visiirin, niin se naarmuttaa kyllä kodinkin tavarat.

Back