Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En minä hermostu... tässä oma vastaukseni:
"Terve,
Mitä tarkoitit sillä että Aprilia sanoo noin?
Nythän on siis kyseessä että alakerta olisi kestänyt kasassa jos se olisi kasattu kuten pitää (lukite).
Mikäli tuo 50/50 on todella viimeinen tarjouksenne kustannusten suhteen ettekä suostu saattamaan tuotetta siihen kuntoon kuin sen olisi oletettu olevan, on toinen vaihtoehto puoleltani kaupan purku ja te kuittaatte korjaamon laskun töiden osalta.
Tarjouduin edellisessä viestissäni myös ystävällisesti auttamaan edullisempien osien metsästyksessä, mutta ei väkisin.
Edelleen ystävällisin terveisin,
Riku"
Tuossa oli siis liitteenä vielä PDF jossa oli osanumerot noille luetelluille. Lähetin myyjäliikkeelle seuraavanlaisen sähköpostin:KAMPIAKSELILLA OLEVA MUTTERI OLLUT LÖYSÄLLÄ.
RATTAIDEN KIILAURA HAKKAUTUNUT.
EI NÄKYVIÄ MERKKEJÄ LUKKOLIIMASTA
TYÖARVIO NOIN 9H X 79€
TARVITAAN
KUVASSA OLEVAT OSAT
POS.
6
9
11
13
14
22
T:RAMI
MJL-Huolto Oy
Kankiraudantie 1
00700 HELSINKI
info@mjl-huolto.com
0400 877 652
Hei,
huollosta tuli nyt vahvistus uusittavista osista, alla heiltä juuri saapunut sähköposti. Kuinka etenemme?
Osat ostettuna Aprilialta suomesta tekevät yhteensä 2375,05€ ja toimitusaika on useita viikkoja, hinnat katsoin täältä ja saatavuuden tiedustelin puhelimitse:
http://www.mp-osat.fi/fi/varaosat/aprilia/1000-cc/rsv-1000-2004-2008/kampiakseli-i
Työn hinnaksi on arvioitu 711,00€, jolloin huollon loppusummaksi muodostuisi 3086,05€.
Pyysin myös maahantuojalta lausuntoa tuon löystyneen mutterin odotetusta eliniästä (Aprilia osa# AP0634732), toimitan sen teille kun sen saan. Lausunnon pyysin siksi kun väititte minun spekuloivan. Maahantuoja lienee luotettavin taho antamaan tuosta lausunnon, sillä se on puoleeton osapuoli tässä teidän ja minun välisessä kiistassa ja heillä on varmasti kokemusta tämän pyörätyypin vioista enemmän kuin 2500 erimerkkisten moottoripyörien myynnistä kertyvä kokemus.
Pikaista vastausta odottaen,
Riku
Tästä syystä sinulla on oikeus siihen, että pyörä saatetaan siihen kuntoon, milaisessa sen pitäsi olla ikä, kilometrit jne huomioon ottaen. Jos valmistajan/maahantuojan mukaan ko. osien tulee kestää pyörän eliniän, niin silloin sinulla on oikeus uskoa ja luottaa siihen, 40tkm ei ole pyörän elinikä./QUOTE]
Ei se ihan noin mene, tuohan tarkoittaisi että pyörällä olisi käytännössä 10v/50tkm täystakuu jos siitä ei saa mitään hajota tuolla matkalla.
Itse olen virhevastuuasioiden kanssa taistellut monesti ja korjauttanut mm. käytettynä ostettua 3v vanhaa ja 140tkm ajettua autoa useaan kertaan liikkeen piikkiin kun tehdastakuu ei enää ollut voimassa. Ja jotain muita caseja on kärsitty omaan piikkiinkin kun ei mene läpi. Ei se virhevastuu mikään korvausautomaatti ole vaan kaikki harkitaan tapauskohtaisesti.
Ja tästä ei komentista ei kaikki tule olemaan samaa mieltä, mutta mun mielestä nyt puhutaan liki niin vanhasta laitteesta (10v vanhasta italialainen high-end-sport-moottoripyörä), että mun mielestä on hyvä saavatus jos tuolla pääsee 5otkm ilman että pannua tarvii ottaa auki. Tässä tapauksessa minusta jo 50/50 olisi aika kohtuullinen korvaus. Siihen en tässä ota kantaa paljonko tuo remppa saisi järkevästi ottaen maksaa, se taas on ihan eri juttu...
Edit: Toivon kuitenkin että tässä tapauksessa pyörän omistaja pääsisi mahdollisimman vähällä, myyjäliikekin voisi vähän pohtia omaa mainettaan miten tällaisett caset hoidetaan.
Ja tästä ei komentista ei kaikki tule olemaan samaa mieltä, mutta mun mielestä nyt puhutaan liki niin vanhasta laitteesta (10v vanhasta italialainen high-end-sport-moottoripyörä), että mun mielestä on hyvä saavatus jos tuolla pääsee 5otkm ilman että pannua tarvii ottaa auki. Tässä tapauksessa minusta jo 50/50 olisi aika kohtuullinen korvaus. Siihen en tässä ota kantaa paljonko tuo remppa saisi järkevästi ottaen maksaa, se taas on ihan eri juttu...
Ei se ihan noin mene, tuohan tarkoittaisi että pyörällä olisi käytännössä 10v/50tkm täystakuu jos siitä ei saa mitään hajota tuolla matkalla.
Vähän sitä toista näkökulmaa asiaan: Kun vaan nykyään kaikki vanhat paskat vehkeet dumpataan liikkeisiin vaihdossa, kertomatta mitään tiedossa olevista mahdollisista vioista ja joita ostaja ei välttämättä helpolla huomaa ja joskus niitä vikoja on jopa piiloteltu niin hyvin kuin vaan mahdollista on.
Esim. koneesta huomataan joku pieni sivuääni, niin otetaan killerit vekeen, viedään pyörä liikkeeseen vaihtoon ennenkuin ääni pahenee tai koko kone hajoaa. Voi vain arvella paljonko tätä tapahtuu...
Sitten sen pyörän pitäisi muka olla viatton kun se välitetään eteenpäin uudelle asiakkaalle tai kaikki viat pitäisi korjata jos niitä ilmestyy liikeen piikkiin. Kohta ei pieniä liikkeitä enää ole kun eivät uskalla myydä vanhoja ja halpoja laitteita eteenpäin. Ja liikkeestä pyörän ostaja saa olla vaikka täysi tampio jonka ei tarvitse ottaa mitään vastuuta jostain 10v vanhasta laitteesta tai sen kunnon arvioinnista myyntihetkellä.
Ja en muuten ole millään tavoilla sidoksissa auto- tai mp-liikeisiin, päinvastoin itsekin olen ollut enemmän tämän lakipykälän hyödyntäjän asemassa.
Edit: Toivon kuitenkin että tässä tapauksessa pyörän omistaja pääsisi mahdollisimman vähällä, myyjäliikekin voisi vähän pohtia omaa mainettaan miten tällaisett caset hoidetaan.

Ei se suinkaan täystakuuta tarkoita. Tarkoittaa juurikin sitä, mitä ketjun aloittaja tuossa sanoi, eli kuluvia osia. Niitähän on moottoripyörässä iso kasa ja kaikilla kuluvilla osilla on tietty elinikä, jonka esim. valmistaja/maahantuoja määrittää.
Ymmärrän pointtisi, mutta käytänössä noita määrityksiä ei ole ja ostajat vinkuu kaikkia hajoamisia myyjän vastuulle, eli vinkuvat käytänössä sitä täystakuuta sen 6kk virhevastuun ajan.
Ihan mielenkiinnosta, olisko sulla osoittaa yhtään materiaalia missä noita eri osien elinikiä on määritetty, edes yhdestä moottoripyörämallista? Vai olisko tämä vaan kuitenkin sellainen yleinen tapauskohtainen perstuntuma paljonko mikäkin kestää ja kuluttajan haavekuva että tuollaisia määrityksiä on oikeasti tehty? Mikä on esim. nokkaketjun kiristäjän elinikä? tai ohjauslakerin? tai pyöränlaakerin? tai ruiskun ilmanpaineanturin?
Jos koneesta olisi rivahtanut jotain sellaista joka johtuu normaalista kulumasta, olisi juttu eri. Nyt on kuitenkin kyseessä selkeä virhe tuotteessa (lukite puuttui mutterista, mutteri löysääntyi, kone paskoontui) josta myyjäliikkeen on kannettava vastuunsa - tai näytettävä toteen että kyseessä on normaalista kulumasta johtuva vika tai minun itseni aiheuttama vika.
Niin no. Tämä nyt on mun henkilökohtainen mielipide, joka on oman oikeustajuni mukainen. Myyjäliike tuskin on tiennyt lukitteen puuttumisesta, joten kyseessä ei taida olla suoranainen kusetus. Sen sijaan sinä olet huomannut muutoksen moottorin mekaanisissa äänissä ja jättänyt syyn selvittämättä. Seuraus - porsiminen.
En tiedä, ehkä olen vähän yksinkertainen, mutta mulle ei tulisi mieleenkään alkaa vaatimaan yhtään mitään. Jos olisin liikkeeltä saanut 50/50-tarjouksen, olisin erittäin tyytyväinen.
Vähän sitä toista näkökulmaa asiaan: Kun vaan nykyään kaikki vanhat paskat vehkeet dumpataan liikkeisiin vaihdossa, kertomatta mitään tiedossa olevista mahdollisista vioista ja joita ostaja ei välttämättä helpolla huomaa ja joskus niitä vikoja on jopa piiloteltu niin hyvin kuin vaan mahdollista on.
Esim. koneesta huomataan joku pieni sivuääni, niin otetaan killerit vekeen, viedään pyörä liikkeeseen vaihtoon ennenkuin ääni pahenee tai koko kone hajoaa. Voi vain arvella paljonko tätä tapahtuu...
Sitten sen pyörän pitäisi muka olla viatton kun se välitetään eteenpäin uudelle asiakkaalle tai kaikki viat pitäisi korjata jos niitä ilmestyy liikeen piikkiin. Kohta ei pieniä liikkeitä enää ole kun eivät uskalla myydä vanhoja ja halpoja laitteita eteenpäin. Ja liikkeestä pyörän ostaja saa olla vaikka täysi tampio jonka ei tarvitse ottaa mitään vastuuta jostain 10v vanhasta laitteesta tai sen kunnon arvioinnista myyntihetkellä.
Ja en muuten ole millään tavoilla sidoksissa auto- tai mp-liikeisiin, päinvastoin itsekin olen ollut enemmän tämän lakipykälän hyödyntäjän asemassa.
Ihan mielenkiinnosta, olisko sulla osoittaa yhtään materiaalia missä noita eri osien elinikiä on määritetty, edes yhdestä moottoripyörämallista? Vai olisko tämä vaan kuitenkin sellainen yleinen tapauskohtainen perstuntuma paljonko mikäkin kestää ja kuluttajan haavekuva että tuollaisia määrityksiä on oikeasti tehty? Mikä on esim. nokkaketjun kiristäjän elinikä? tai ohjauslakerin? tai pyöränlaakerin? tai ruiskun ilmanpaineanturin?
Kaikissa sopimuksissa pitää noudattaa lakeja, lainvastainen sopimus ei ole pätevä sen kummemmin kuluttajakaupassa kuin b2b kaupassakaan. Mielestäni 50/50 tarjous on jo ihan varteenotettava, mutta miksi tyytyä siihen jos on perusteet parempaan diiliin?