• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

avattavat kypärät?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja peepee
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
hei!

ostin kyytiläiselle (lasit kun on) AGV:n LONGWAY silver-kypärän. Menee varmaankin meidän ajoissa ihan ok (viikonloppuisin, kun asutaan eri paikkakunnilla, ehkä kesällä pari pitempää reissua). Lähtöhinta 199;-, käteisalennusta sai. Säästyvät sataset voisi käyttääkin vaikka selkäsuojaan. Noista korvatulpista vielä (vanhana muusikkona
omg.gif
) sen verran, että kuulosolut eivät uusiudu. Siis, yli 10 km:n matkalle aina korvatulpat. Yhden kesän ajelin pitkiäkin reissuja ilman ja mietin, miksei jaksa ajaa kuin 300 km/pv
withstupid.gif
....

Minulla oli aiemmin AGV:n avattava. Muuten hyvä, koko M ehkä pikkasen liian väljä. Tuppaa vain visiiri sateella huurtumaan. Nyt tilasin Louisilta alesta Airohin avattava Sv:n., istuu kuin hanska käteen ja tuuletusaukkoja löytyy riittävästi sekä sokerina pohjalla myös aurinkovisiiri. Extra bonus kypärän ulkonäöstä. Nyt se on alessa 139 €, välillä koot loppu, mutta kannattaa tarkkailla, kokoja tulee varastoon jatkuvasti.
Omani tilasin sovittamatta, MP-messuilta ei löytynyt edustajaa. Jotkin liikkeet Suomessa myy kypärää, mutta ei Pohjanmaa. No, ei se mitään, Kypärä tuli kolmessa päivässä DHL:n kuljetuksena kotiovelle saakka ja istuu ainakin minulle kuin hansa käteen sekä tuntuu mukavalta.
Näytti myös Schubertin avattava olevan myös alessa, nyt 229,-.
Siispä ostoksille louis. Postituskulut 15 egee, kannattaa tehdä kimppatilaus, niin kulut laskee.

Itsellä Caberg Justissimo. Potassa aurinkovisiiri . Ei ihan hiljainen, muuten olen ollut tyytyväinen.
Tuollanen just tulossa. Tilasin FC-motosta kokeilematta. Kokolukemat menee kai suurinpiirtein kuten J1-mallissa ... toivon
tounge.gif

No, taon sen kumilekalla nuppiini tai myyn sen täällä halavalla, jos ei istu. Eihän se vissiin ihan paras avattava ole, mutta tarjoushinnalla noita saa kaks yhen suupertin hinnalla.
thumbs-up.gif

Edit: Jaa, olishan tuolla louisilla ollut schuberthia halvalla, mutta joskus kokeilin semmoista päähäni, eikä tuntunut oikein hyvältä. Cabergin testipää on ilmeisesti enemmän omani kaltainen, vanha on J1-ruukku.

Justissimosta; tilasin kanssa talvella sellaisen ja mitoitus piti hyvin paikkansa ilmoitetun kanssa. Ts. pään ympärysmitalla tilattuna sopiva tuli.

Ja mitä siitä testejä lueskelin, niin maailmalla se ainakin sai todella mairittelevia arvosteluja joka paikassa. Kehuttiin yhtä hyväksi kuin puolta kalliimmat ruukut jne. Hinta/laatu-suhde käsittääkseni on siis erinomainen.

Onkos hintatietosia paikalla,mihinkäs hintaan suupertti C2:sta myydään perusmustana näinä päivinä ja entäs sitt consept:ia myös mustana,eikös värillä oo väliä hinnoissa...
cool.gif

Katoppa tuolta ORG! shopista...siellä on erittäin kilpailukykyiset hinnat Schubertheille suomen mittakaavassa.

no niin, paljon on kokeiltu malleja, mut monta on vielä kokeilematta, onneks tuli kokeiltua, nimittäin kehuttu suupertti ei kerrassaan mahtunu mun kaaliin
omg.gif

vaikkolis vähä ylikokoa, nolan102 on kärjessä tällä hetkellä, toisena KBC FFR, mutta pari mielenkiintosta vielä löytymättä
buttrock.gif

kyllä toi vanha työmatkat välttää..............

Saksassa Louisilla kokeilin päähäni Airohin SV55 mallia (mulla sama leuan mahtumis ongelma monien avattavien kanssa). Tässä oli hieman tilavampi leukaosa. Eikä nuo pahan hintaisia Lousilla ole 139-169€. Niin ja onhan näissä aurinkovisiirikin.
204226_410_MOD_FR_05.JPG

Minkä sitten otatkin, niin älä aliarvioi integroitua aurinkosuojaa. Se on lyömätön, kun ajellaa teillä, jossa tunneleita on tiuhassa. Huomaat sen sitten, kun kerran pöräytät pimeään tunneliin tavalliset aurinkolasit kypärän sisällä.
062802moto_prv.gif

Korvatulpista vielä täälläkin sen verran, että kannattaa alkaa käyttää ennenkuin tinnitys iskee. Mulle iski ja nyt kaduttaa. Nyt käytän muotoon valettuja tulppia ajaessa aina.

Onko näistä avattavista olemassa mitään testiä missä olisi vertailtu suojaavuutta vs. normaali umpipotta?

Onko avattavan leukaosa vain kosmeettinen tuulensuoja joka lentää iskusta huitsin kuuseen vai onko siitä ihan oikeaa hyötyä jos hyppää naamalleen asfalttiin?

Ainakin niissä leukasuojien kiinnitysmekanismeissa on valtavia eroja. Kyllä jämerämmissä versioissa tuntuu varsin tukevilta, mutta aina välillä näkee jotain kolmenkympin kypäriä missä on ruuveilla vaan jotenkin leukasuoja kiinni kypärärungossa. Käsittääkseni suurimmassa osassa ns laatumerkeistä leukasuoja kuitenkin kiinnittyy saranoiden lisäksi ainakin kahdella lukolla kuoreen.

Rillipäänä ehdoton suosikkini on Schubertin C2. Mukava päässä, aurinkovisiiri ja todella hiljainen kypärä. Suosittelen!

Talttapäälle: Avattavien leukasuojat testataan samalla tavalla kuin umpikypäristä . Ero vaan on siinä että jos umpikypärän leukaosa ei läpäise testiä niin silloin koko kypärä saa hylkäävän arvosanan kun taas avattavaa saa myydä vaikka leukaosa ei testiä läpäisekään. Mistä sitten tietää onko ko kypärän leukaosa läpäissyt testin ? Eli kypärän leukahihnasta pitää ECE merkinnän lisäksi löytyä merkintä P ( protective ). Jos merkintä taasen on NP ( non protective ) ei kypärän leukaosa ole testiä läpäissyt . Valitettavan usein kypärästä ei löydy kumpaakaan merkintää, josta jokainen voi itse päätellä miksi näin on. . .
Henkilökohtaisesti en ymmärrä syytä miksi käyttää avattavaa kypärää ?  
nixweiss.gif
Useissa umpikypärissä on urat silmälasien sangoille jolloin lasit saa erittäin helposti kypärään. Lisäksi avattavat ovat usein paljon painavampia ( varsinkin scuberthit ) kuin umpikypärät .

....ja kypärähuppua käytettäessä, avattava on helpompi vetää päähän. Varsinkin näin keväisin kun on vähän paksumpi huppu käytössä.

Minulla on nykyinen kypärä avattava -BMW system 5. Aikaisemmin ajelin tyytyväisenä Arain umpipotalla, mutta halusin hiljaisemman ja sainkin. Silmälasit löytyy minultakin, mutta ei niiden takia tarvitse avattavaan vaihtaa.  Itsekin näin ennen luulin, mutta nyt itse kokeneena voin todeta tuon argumentin hieman ylihehkutukseksi. Ainakin jos käytät kypärähuppua kuten minä. Bensa-asemilla, tietulleissa jne. avattavan "hyöty" on positiivista, on jotenkin ilmavampi olo. Valitettavasti avattavat sitten painavat enemmän.

Avattavista kannattaa katsoa niitä kalliimpia vaihtoehtoja, kun ne halvimmat tahtoo olla rimpuloita. Valitse se mikä istuu omaan päähän parhaiten. System 5:een ainakin sai erilaisia poskipaloja ja tietääkseni myös tuplavisiirin pakkasille, org. visiiri ei kyllä huurru kesäkelillä.

Ps. Hiljainen umpikypärä hiilikuidusta DD-lukolla taitaa oikeasti olla se paras vaihtoehto.

Back