Benelli

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja blues
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

blues

New member
Olin tiistaina Alastarolla ajamassa vapaissa harjoituksissa Benellin kanssa. Jälleen kerran peräpään propellit aiheuttivat hämmennystä.

Mutta, tässä muutama Benellilasien läpi katsottu asia, miksi propelliperä:

1. Syylarista tuleva lämpö ei ohjaudu moottoriin, vaan taakse.
2. syylari on 1/3 kokoinen vastaavasta - painon säästö.
3. Kone voidaan siirtää mahdollisimman eteen, painopiste edessä.

Nyt olisi kiva kuula miksi ratkaisu on huono?

omat ehdotukset:
1. tyhmän näköinen.
2. Kukaan muu ei ole tehnyt sitä.

Jaa miksi avaudun, mulla on kilometrit täynnä maantiellä. Seuraava projekti on rakantaa Benelli tornado 1130:stä rata harraste vekotin. Joten kaikki vasta-argumentit miksi kiertää kaukaa ko. vekotin ovat tervetulleita. Itse en osaa ajaa, mutta rakentelu on hauskaa. Josko projekti joskus valmistuu, ja peli on edes sinne päin, ehkä löytyy hullu kuski joka uskaltaa edes kokeilla moista propelliperää.

T: Pekka Laiho

Minä voisin ajaa silläkin ihan mielelläni, vinkkinä vain jos tarvitset tiimiin kuskia. Ajetaan vaikka joku jokkiskisa kesällä  
biggrin.gif

(Nopeus on suhteellinen käsite  
tounge.gif
)

Mikä ettei. Eiköhän siitäkin ihan hyvän pelin saa tehtyä. Rata-ajo on aika kovaa käyttöä. Kestävyys ja alustan/rungon toimivuus on hieman kysymysmerkki, mutta eiköhän noihinkin ratkaisu löydy.

Hyvä suunnitelma!

Mielestäni suurin ongelma kilvettömän Benellin rakentamisessa on, että 1130 ei ole SB-luokiteltu. Ostajan löytäminen projektin lopputulokselle voi olla haastavaa sitten parin vuoden päästä, kun itse olet kyllästynyt siihen.

Myös viriosan löytäminen voi olla haastavaa. Todennäköisesti ainakin kallista.

Toi SB-luokitus on yksi suuri kanto kaskessa. Pistää pahasti arveluttamaan sijoittaa rahaa ja aikaa peliin joka ei sitten kelpaakkaan oikeisiin koitoksiin.

Täytyy nyt viedä toi oma 900:nen puntariin. Sehän on sama peli, mutta pienemmällä koneella. Paino pitäis olla jotakuin sama kuin 1130:n
Siitä sitten pitäis koittaa arvuutella paljonko kiloja saa pois.

Osien saaminen on varmasti haasteellista. Pitää selvitellä mitä maailmalta löytyy.

T: Pekka

Mielestäni suurin ongelma kilvettömän Benellin rakentamisessa on, että 1130 ei ole SB-luokiteltu. Ostajan löytäminen projektin lopputulokselle voi olla haastavaa sitten parin vuoden päästä, kun itse olet kyllästynyt siihen.

Myös viriosan löytäminen voi olla haastavaa. Todennäköisesti ainakin kallista.
Jokkikseen menee kaikki 123 - 1400 cc ahtamattomat ja kaasuttamattomat laitteet. Eli ei muuta kuin kokeilemaan jos kiinnostaa.

Yksi mikä tulee äkkinäiseltään mieleen on se että onhan se syyläri ja vesimäärä kuitenkin aika korkealla sekä takana, mikä ei välttämättä ole painopisteen kannalta se paras ratkaisu, kun rata-ajoa ajattelee. Näin tulisi äkkinäiseltään mieleen. Ja se tarttee pakostikin ne flektit. Laitteet missä syyläriä jäähdyttää reilu ajoviima, ei välttämättä tartte yhtään flektiä. Tämä myös auttaa ilman läpivirtaamista syyläristä, kun ei ole niitä "propelleita" siellä syylärin takana.

Onkos Benellissä mitään ilmanohjaimia, siis kunnollisia, jotta ajoviima pystyisi jäähdyttämään syyläriä kohtuu tehokkaasti?

No nyt pyörä punnittu tankki täynnä eli 18 litraa bensaa

Taka: 99 kg
Etu: 106 kg

Tehtaan mukaan 900 ja 1130 painavat saman verran.

Mitenköhän paljon tosta sais pois, valistuneita arviota kiitos ja mihin painoon pitäis päästä.

Ne probellit voi poistaa, ainakin sen mitä olen kuvia nähnyt 900:sta ratavehkeestä. Eipä ne muutenkaan pyöri kuin kaupingissa kun joutuu jonossa pidempään matelemaan. Eli ilmanohjaimet toimivat ajossa.

No nyt pyörä punnittu tankki täynnä eli 18 litraa bensaa

Taka: 99 kg
Etu: 106 kg

Tehtaan mukaan 900 ja 1130 painavat saman verran.

Mitenköhän paljon tosta sais pois, valistuneita arviota kiitos ja mihin painoon pitäis päästä.

Ne probellit voi poistaa, ainakin sen mitä olen kuvia nähnyt 900:sta ratavehkeestä. Eipä ne muutenkaan pyöri kuin kaupingissa kun joutuu jonossa pidempään matelemaan. Eli ilmanohjaimet toimivat ajossa.

Jos nyt oikein muistan niin 162 kg on minipaino SB laitteilla Suomessa, voi olla että muistan väärin ja se on 172kg... Noh, tuonne kantturoille olisi hyvä päästä ilman bensoja ja ratakuntoisena.

Sitä on hankala sanoa paljonko siitä pois saa, varsinkaan kun ei, ainakaan mulla, ole tiedossa mitä valot ja muut himmelit painaa.

Muistaakseni litra bensaa painaa 0.8 kg, noin suurinpiirtein, joten 18 * 0.8 = 14.4 kg saa ottaa tuosta 205 kg:sta pois heti. Eli päästään 190 kg kantturoille. Siitä pitäisi sitten n. 20 kg saada painoa pois että olsi alueella. Ei välttämättä mahdotonta, mutta paljon saa raapia osaa pois.

162kg on minimi. Meidän Suitsa on aika lähellä sitä. Tällä hetkellä varmaankin 164kg, mutta se voi saada kilon verran lisää painoa lisäsuojista. Alle 170kg on jo hyvä paino SB:lle. Niitä ei Suomessa ole montaakaan. Se vaatii magnesiumvanteet ja muuta kivaa hifistelyhilpettä. Alle 170kg ei kuitenkaan ole mikään pakollinen taso; esim. SM top 5:ssä ainakin kaksi pyörää oli viime vuonna reilusti yli.

Verraten Suzukiin, joka taisi painaa suunnilleen saman verran vakiokuntoisena (vakioputkella), luulisin että pääset samalle hehtaarille. Töitä saa kevennyksen eteen saa toki tehdä, ja en tiedä onko Benellissä yhtä julmetun painava vakioputkisto. 170 kg pintaan päässee joka tapauksessa ilman titaania. Putki, katteet ja vanteet tuovat suurimmat säästöt. Sitten ketjut/rattaat (1-1.5kg), sähkösarjat (1-2kg), racing-etu/takahäkit (1kg). Jarruletkut säästävät 300g+, jne jne.

Vapaamman painonpudottelun myötä laitetut SB:t painavat siis saman kuin kuussatkut. Silti moottorin suuremmat hyrrävoimat tekevät niistä kömpelömpiä.

Mutta miksi tehdä Benelliä? Eikö kannattaisi ottaa lähtökohdaksi jotakin yleisempää pyörää, johon saa osia. Tai jos haluaa eksoottisempaa, niin vaikka 1098R? Benelli on toki hieno, mutta kilpuri on työkalu eri tavalla kuin katupyörä. Se tulee kuitenkin menemään nurin, ja liian erikoinen aihio alkaa haitata harrastamista. Itse olen joutunut turvautumaan EBay.de:een useammankin kerran.

Sanoo kaveri joka harkitsee ensi vuoden harrastepeliksi Aprilian V4:sta..

No nyt on palattu sorvin ääreen kalastamasta.

Ensiksi tosta painosta, tehdas ilmoittaa märkäpainoksi 220 kg.
Oma punnitus antoi kuitenkin vain 205 kg. Punnituksessa käytin henkilövaakaa. Useampi punnitus antoi aina saman tuloksen 1 kg tarkkuudella. Eli punnitsin etu- ja takapään erikseen. Mahdoinko tehdä jotain väärin?

Tässä vähän mietteitä mistä paino saa pois ja mistä ei:

1. Putkisto, mitä olen pitänyt kädessä, niin kevyt on, eikä siihen muuta edes löydy.

2. Ketjut ja rattaa on 525. takaratas on alumiinia, kait, joten sieltä ei paljoa heru. Ei edes löydy muualta kuin tehtaan kautta rattaita.

3. Jarruletkut on teräspunos letkut, ei apua.

4. Mitään "race" takahäkkiä ei löydy.

5. Omassa slipari on Benellin Titanium (Arrows). Mulla on myös Leo Vincen Race slipari jossa väliputkikin on titaania. Painon säästö ehkä 1 kg.

6. Alkuperäiset Brembon vanteen on kevyet. Marzochilta läytyy magnesium vanteet jolla sais jotain pois. Ehkä muutaman kilon. Löytyy myös hiilari vanteita, mutta ne menee totaalisti ohi mun budjetin.

Näyttää siltä. että osien vaihtamisella ei säästöä löydy (kun ei edes löydy osaa), vaan ainoa pudotus tulee katteista ja turhien osien pois raapimisesta. Taitanee jäädä 20 kg liian painavaksi.

Mitää viri osaa mm. nokka-akseleita koneeseen en ole löytänyt.
Pikakaasu ja jalkatappisarja läytyy.

Muutenkin näyttää siltä, että kaikkien osien suhteen pitää aina kääntyä tehtaan/maahantuojan puoleen.

Huonolta näyttää, ehkä pitää jatkaa rata-ajoa (harjottelua) tolla omalla kilvellisellä pelillä, ja odottaa josko tehdas tekis jonkun SB vehkeen. Jotain huhua moisesta on kuulunut.

PS. Sain mielenkiintoisen tarjouksen Pre-production Tornado limited edition mallista. Täytynee katsoa mikä se peli on.

Ok. Kalliilta ja vaikealta kuulostaa. Suosittelen, että otat jonkun hieman tavallisemman kulkineen työn alle.

sanoi:
Punnituksessa käytin henkilövaakaa. Useampi punnitus antoi aina saman tuloksen 1 kg tarkkuudella. Eli punnitsin etu- ja takapään erikseen. Mahdoinko tehdä jotain väärin?

punnittaessa henkilövaa-alla, pitää olla sen toisen renkaan alla puntarin paksuinen lankku, jotta pyörä on vaakassa. muuten tulos on kaiketi vähän alakanttiin. koska esim perää punnittaessa pyörä on etukenossa ja enemmän painoa menee etuselle kuin vaakassa menisi.

onko benelli itsetarkoitus? vai kolmipyttyisyys? vai mikä. Rahaa saa menemään siihen yleisimpäänkin merkkiin ihan riitävästi.
tounge.gif

sanoi:
Punnituksessa käytin henkilövaakaa. Useampi punnitus antoi aina saman tuloksen 1 kg tarkkuudella. Eli punnitsin etu- ja takapään erikseen. Mahdoinko tehdä jotain väärin?

punnittaessa henkilövaa-alla, pitää olla sen toisen renkaan alla puntarin paksuinen lankku, jotta pyörä on vaakassa. muuten tulos on kaiketi vähän alakanttiin. koska esim perää punnittaessa pyörä on etukenossa ja enemmän painoa menee etuselle kuin vaakassa menisi.

onko benelli itsetarkoitus? vai kolmipyttyisyys? vai mikä. Rahaa saa menemään siihen yleisimpäänkin merkkiin ihan riitävästi.
tounge.gif
Juu, koitin pitää pyörän mahdollisimman vaakatasossa.

No nyt on Tornado 1130 punnittu. Tankki täynnä painoa kertyy noin 20 kg enemmän kuin omasta 900:sta.
Pahasti ylipainoiseksi menee.

Ei toi Benelli mikään itsetarkoitus ole, eikä mikään muukaan. Olisi vaan ollut hauskaa rakennella vähän erillainen ratavehje. Joku sadomasokismi kait vaivaa.

Oli tossa muutenkin pojan kanssa juttua, josko kuiteskin rakennettais joku 600:nen millä molemmat vois ajella rataa ympäri.

Josko Benelli joskus tekee WSBK tai supersport pyörän, niin sitten palataan asiaan. Nyt täytyy heivata tämä projekti.

Back