Bensan hinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GSX-1400
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GSX-1400

New member
Miksi Suomessa korotettiin bensan hintaa Jenkki katastrofin jälkeen.Neste oilsilla on monen vuoden sopimukset Venäjän kanssa raaka öljystä halpaan hintaan.Nämä viime aikaiset katastrofit ovat tekosyy ja ahneus Nesteeltä ja valtiolta nostaa bensan hintoja.Tätä mieltä
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif
033102ass_1_prv.gif

Tämä on tätä markkinataloutta
033102ass_1_prv.gif
Neste perustettiin aikoinaan valtion yritykseksi turvaamaan suomen öljytarpeet,ja pitipä firman olla suurta voittoa tavoittelematon kuten valtion firmat yleensäkin
033102ass_1_prv.gif
Se ei kyllä meinaa minunkaan kupolliin mahtua että miten voi venäjältä tuotu halpa ja paska raakaöljy olla riippuvainen jenkkien myrskystä
shaun.gif
no tämä on tätä capitalismia parhaimmillaan
kaboom.gif

Vastahan siitä on ollut juttua että nämä ovat loistoaikoja juuri esim. Nesteen tapaiselle yhtiölle.

Tää on oikeastaan aika yksinkertaista matematiikkaa tää bensan hinnoittelu. Raakaöljyn hinta on vain yksi tekijä, eikä millään muotoa määräävä. Sen päälle tuleva hinta polttoaineiden valmistuksesta, ns. jalostusmarginaali, voi olla vaikka kuinka korkea, ei sillä ole mitään vakiotasoa. On tietysti selvää, että raakaöljyn kallistuessa myös polttoaineiden hintaa pyritään korottamaan, mutta se voi toimia myös toisin päin, kuten nyt, kun tuotteiden hinnat nousee nopeammin kuin raaka-aineen, kasvattaen jalostusmarginaalia eli katetta.

Polttoaineiden, etenkin bensan, hinnan määrää lopulta markkinat, ei niinkään raakaöljyn hinta. Markkoinoilla hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan kautta. Kun on runsas kysyntä ja niukka tarjonta, kuten nyt, kun osa USAn tuotannosta on poissa pelistä ja muutoinkin maailman kulutus ylitää komeasti koko teoreettisenkin jalostuskapasitteetin, hinta nousee, koska joku on aina valmis maksamaan enemmän kuin toinen, jos uhkana on jäädä ilman.

Neste on (omistajilleen, ml. Suomen valtio) voittoa tavoitteleva yritys, ja sen pitää toimia markkinoiden mekanismien mukaisesti, muutoin sen arvo alenee ja liiketoiminta vaikeutuu. Juuri toissa iltana Toffe Taxell TV:ssä todisteli, että valtio omistajana, etenkin vähemmistösellaisena, voi aika vähän vaikuttaa omistamansa liiketoiminnan operatiiviseen toimintaan, eikä se sitä saakaan tehdä pörssiyhtiöiden pelisääntöjen puitteissa.

Halvan bensan aika on ohi. Mun ekan tankillisen aikoihin tais muuten maksaa jotain 1.23 FIM/litra. Muistellaanpa hetki sitä!!!  
tounge.gif

En tosiaan enää muista mutta oisko ollu vuonna -71 tienoilla 10 kpl:n aski mallua hintaan 1,25 mk...ja bensalitra kai samoissa hinnoissa 1,25 mk/litra.

Oon ollut polttamati nyt kohta kymmenen vuotta että en tiijä noista nykyhinnoista...aika moinen toppahinta vaan jos on yli 4 euroo...

En tosiaan enää muista mutta oisko ollu vuonna -71 tienoilla 10 kpl:n aski mallua hintaan 1,25 mk...ja bensalitra kai samoissa hinnoissa 1,25 mk/litra.
Ellen väärin muista, niin bensa meni yli markan/litra -75, olin huoltiksella kesä- ja viikonlopputuurarina opiskelun ohella. Oli tosi palkatkin hiukka pienempiä.

Siinäpä muuten kaksi oivaa tuotetta, bensa ja tupakka, joiden loppuhinnoissa verot ovat hallitsevia! Eli tupakan verotus on sitten kiristynyt aika lailla enemmän kolmenkymmenen vuoden kuluessa kuin bensan. En nääs ihan kohtsillään usko, että raakatupakka olisi kalllistunut suhteessa enemmän kuin raakaöljy!
tounge.gif

Kaasunalle paljonko siellä Belgiassa on hinta ja mikä on valtionverotus ja mistä Belgia ostaa öljyt Suomessa noin 1,30€.Siellä taitaa olla vielä hyvät ajokelit.

72-73 vuonna bensiini makso 0.62 mk ja oli minimipalkka 5.10 mk /
-89 bensiini 2.50 mk diesel 1.80 mk
99 vuonn kARIKASNIEMELLÄ BENSIINI 7,20 mk/
nyttemmin 8,40 mk /litra bensiini

onko palkkataso kaksitoistakertaistunut 70-luvulta ja mikähän olisi 70 vuoden markan arvo nykyrahassa

Kaasunalle paljonko siellä Belgiassa on hinta ja mikä on valtionverotus ja mistä Belgia ostaa öljyt Suomessa noin 1,30€.Siellä taitaa olla vielä hyvät ajokelit.
95€ pyörii siinä 1,38€:n kahta puolta, 98€ n. 7 - 8 senttiä kalliimpaa, vähän paikasta riippuen. Vero-osuudesta ja mistä ostavat, en tiedä. Tâällä kokonaisverotus on Euroopan kolmanneksi kovin (Suomi viides), ajoneuvoissa verotus keskittyy enempi käyttöön (bensa, kovat rekisteröinti- ja käyttömaksut). Ajokelit olis nytkin loistavat, kirkas auringonpaiste ja +16. Minä vaan töissä...
sad_orig.gif

Aha, eli on täynny olla halvempata penssiini 1970-71 tienoilla jolloin tupakkia poltin ja mopoilua aloittelin...

Mulla on jossain tallessa vielä kuitti jossa puolikkaan pullo Alkon (40%?) giniä maksoi 17,50 mk...kesätyötuntipalkka tais olla siinä kahdeksan markkaa.

Ellen väärin muista, niin bensa meni yli markan/litra -75, olin huoltiksella kesä- ja viikonlopputuurarina opiskelun ohella. Oli tosi palkatkin hiukka pienempiä.
olin myös huoltiksella hommissa ja siihen aikaan palkka oli 13 mk/tunti ja menovesi maksoi pahimmillaan n,5 mk litra(v1984-86)ja aina oli hauska tankata!(On liikkuminen Sen verran mukavaa hommaa...)

Muistuttaa hiukan appiukon sotamuisteloita, mutta eikös se  bensan hinta pudonnut jonnekin 3,50 mk:n tienoille vielä myöhemmin? Muutettiin tänne "maalle" -88, että joskus niihin aikoihin ehkä?

Back