• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Bensapihi prätkä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja teemu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

teemu

New member
Onkohan missään tietoa kuinka paljon pyörät kuluttaa bensaa? Taitaa olla ainoita harrastuksia jossa ei tuolla tiedolla ole nähtävästi merkitystä.
Pitäis löytää mahdollisimman vähällä kulkeva laite työajoneuvoksi. Onko niin että on katseltava GS/ER/CB 500 linjalta vai kuluttaako isommat kuinka paljon enemmän? Teho ei tietenkään ole ilmaista mutta en mä sitä tarvitsekkaan kohtuuttomasti/liikaa. Muuten kulut nousee taas muulla tavalla...
 
Yks taloudellisimmista lienee Bemun F800, eikä ole edes laiska.
 
Mun xj 600 Diversion ainakin kuluttaa vähän bensaa. Kunnolla säädettynä menee matka-ajossa kaksipäällä rojuineen 4-5l satkulle.
 
Suzuki GS500E on bensapihi.
Olen ajanut omalla 25 000 km.
Suurin kulutus tankkausvälillä on ollut 4,3 l/100 km ja pienin
3,3 l/ 100 km. Kaupungissa vie keskimäärin 4 litraa satasella ja maantiellä noin 3,6.
 
BMW 650gs singlet kanssa kuulemma kohtuu pihejä, 3,5-5l sadalla?

Jos pihistelemään ryhtyy niin rengastus ja kulutusosien hinta vaikuttanee kanssa jotain?
 
Noihin mainittuihin kulutuksiin pääsee 80cid EVO-koneisella HaaReelläkin, eli 1340cc cruiserilla. TC:n kulutust en tiiä ja vanhemmat ku EVO vie jonkiverta enempi.
 
Hondan vt 750 ollut itsellä pihein laitos tais kulkea matkaa
jopa alle 4/100km ,muistaakseni hondan uusimmat olikohan 250cc kulki jossain 3l hujakoilla,taisi MP lehdessä olla juttu taannoin.
 
Tää ei kuluta yhtään bensaa...
bowdown.gif
 
No niin- ja jos pyöristä puhutaan niin tietysti tuo painava (380kg) K1200LT on talousihme. Mittari 110km/h 4.6 litraan sadalla. Mutta eikös se ollutkin Giuriaron vai peräti porchen muotoilema kokonaisuus, ken muistaa, korjatkoon ?

(tukkoinen ilmansuodatin vastaavasti näkyy siitä jos kulutus on esim 4.8 l/100km ja tämä siis koski I-sarjaa, II-sarjalaisissa perän välitys on tiheämpi = aavistuksen janoisempi)
 
Suurin osa isoistakin prätkistä vie perin vähän bensaa kunnossa ollessaan jos marssitahti pidetään rauhallisena (= suht. liki rajoituksia).

Oikeastaan ainut isompi kategorinen poikkeus tuntuvat olevan vihaiset twinit, kuten Veturit, joille soppa maistuu vaikkei antaisi leipääkään.

On toki muissakin satunnaisia poikkeuksia '07-'08 Rytkönen ryysti muistaakseni reippaammin kuin kilpailijansa.

Oma tonninen fighterinröjökin menee alle viiden jos liruttaa oikein flegusti.

Lopputulemana ellei aio johonkin pihistyskisaan tai ajaa planeetan ympäri niin kulutus on aika pieni tekijä harrastuksen kokonaiskuluista.

Tai itse ainankin näkisin että jos melko rivakan pyörän ja velton läpättimen ero on desejä satasella ei moinen enää ole kovinkaan merkittävä tekijä valintaa tehdessä.
 
Omista pienimmällä on mennyt yllättäen kaasarivehkeet, kaikkein pihein oli 2005 mallinen VT750 Shadow, joka vei alle 4l / 100km.

Edit: Ja tuo kulutus on tosiaan aika marginaalinen kuluerä tässä harrastuksessa, kun M1800R:llä pääsi alle 6l / 100km kulutuksiin. Enemmän kannattaa kiinnittää huomiota huolto- ja rengaskustannuksiin yms. Niissäkin tuollainen Shadow on aika halpa. Huoltoväli 12tkm ja halvat kustomikumit.
 
Toi sähköprätkä vois olla passeli työmatkoihin, pitäis vaan poistaa ajastin lämpötolpasta (p-paikka ja tolppa sisältyy kuitenkin vastikkeeseen) ja työntää plugi seinään töissä. Ja pomo tykkäis
biggrin.gif

Toi dieselpyörä oli mielenkiintoisen näkönen mutta tyyppihyväksyntä puuttuu kuten myös tarvittava kasa fyrkkaa...
Hondan ja miksei Kawankin kakspuolikkaat on niin onnettoman kokosia rimpuloita ettei jaksa edes innostua. Ehkä se Kawan enska mutta noihin kyykkyihin ei pysty taipumaan...
 
4-tulppanen 650 dl.
Helposti alle 4 ilman kikkailua.
no itse en ole vielä onnistunut alle 4:n pääsemään, mutta voin kyllä uskoa sen olevan mahdollista. Oma keskikulutus ollut ehkä 4,5-5,0 satkulle. Vaihdellut oikeastaan yllättävän vähän, ajaapa kaupungissa tai matkaa.

(selvennyksenä: 4-tulppainen DL650 = vm.2007 ja uudemmat - ja hyvin likelle sama kone on myös SV:ssä ja Gladiuksessa. Eivät vanhemmatkaan versiot tosin hörpön maineessa ole).

Oma ajotapa, ja missä ajaa, vaikuttaa toki paljon. Mutta jos pelkkää konepyörää mietitään, niin sellaisen kulutusta pienentää:
- pienempi iskutilavuus
- ruisku (annostelee bensan tarkemmin kuin kaasuttimet)
- mahd. tuore vuosimalli, koska ne on tiukempien päästönormien alaisia kuin vanhemmat, ja näiden normien täyttämiseksi sama bensamäärä pitää saada palamaan tehokkaammin -> kulutus tippuu.
- hyvä aerodynaamiikka (suuremmissa ajonopeuksissa)
- se että laite on kunnossa, hyvin säädöissä, ja mm. tulpat ja ilmanputsari on hyväkuntoiset.
 
speed triple menee alle 5:den, kun on taloudellinen kartta. ja jos vähemmällä pääsee jollain kinnerillä 4.5litraan, niin ei kannata.

tärkeintä on välttää joitain vanhoja isoja pyöriä, jotka voi viedä vaikka 8 litraa, se tuntuu jo jonkinverran, jos pyörä vie 8.

jos speed triplessä olis clip onit, niin menis varmaan vähemmälläkin, mutta ei viitsi nöyrtyä kumartelemaan eteen parin desin takia. aerodynamiikka on niille, joilla on huonot moottorit...
 
Back
Ylös