• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Berikin nahkatakit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JLeinonen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mulla on ollu muutamanvuoden arlen nessin nahkarotsi ja tyytyväinen olen ollut.Pelottaa vain,että vielläkö mahtuu ensikaudella ku toi
033102beer_1_prv.gif
maistuu vähän liikaa..

Ne on pirun hyviä rotseja, mulla on niitä kolme. Ensimmäisen ostin -06 ja on edelleen käytössä, toisen ostin mp-messuilta pitkän tinkimisen jälkeen ja kolmannen tilasin briteistä kun punta oli edullinen. Se messuilta ostettu on käyttämätön. Kannattaa huomioida että monessa rotsissa on ns.perforointi, eli ilmanvaihtoreikiä siellä täällä. Ei ole erityisen hyvä ratkaisu suomen kesässä, poikkeuksena viime kesä.

Joo, ilmanvaihto kannattanee ottaa huomioon. Hyvä pointti ja tattis tästä. Tuo itse katsomani malli (LJ-9061-BK) näyttäisi sisältävän perforoinnin. Kuinka "tuuliseksi" nuo reiät takin tekevät? Itse olen tottunut ajelemaan lähinnä goretrexien kanssa, joten tuo kiinnostaa aika tavalla.

Reijitykseen voi saada avun, jos pusakan alle mahtuu
tekninen, tuulenpitävä pusakka - softshell, windstopper jne

Niitä on saatavilla varsin ohuina malleina mm Haltilta jne.
Tässäkin pätee sääntö; osta mahdollisimman tyköistuvana.
= pienempänä kuin normikokosi

wink.gif

Ensin kun vetäsee sen windstopperin päälleen samaan tyyliin kuin sulloisi makkaraa nakin kuoreen, niin sitten onkin mukava pujotella nahkatakki ylle. Meneeköhän tuossa pukeminen jo samalla tasolle kuin voimanoston trikoon pukemisessa?
biggrin.gif

Ei se mene. On ihan eri asia nykiä päältään hikisiä nahkoja, kun alla on ollut pitkähihainen ja -lahkeinen tekninen alusasu.

Omat mittani 191/105 ja aiemmin Arlen Nessin 2-osainen puku oli kokoa 56, Nykyinen Arlen Nessin 1-osainen kokoa 56 ja Berikin takki kokoa 56. Nuo kaikki aika sopivia. 2 osaista ostaessani kokeilin moneen kertaan 54:sta ja mietin ottaisinko sen. Oli ihan rajoilla kumpi oli parempi. Oikean kokoisen nahkapuvun ostaminen vaatii kokemusta. Erittäin helposti ostaa liian isoin. Ihan sama kuin kypärän ja hanskojen kanssa.
Katsoin tallilla tuota Berikin takkia ja se olikin kokoa 54 eikä 56 niinkuin aiemmin kirjoitin.

Hyvää laatua tuntuu Berikit olevan. Joskus aikanaan Biken testissä kehuttiin suojia, mutta haukuttiin saumoja. Itellä heittäytyessä Berikin takista repes yks sauma. Tosin sauma oli corduran ja nahan sauma (ja samalla repes cordura noin 15cm matkalta). Suojat toimi hyvin. Jos meinaat heittäytyä useammin kuin kerran, eikä ole aina halua ostaa uuttaa, niin hommaa sellaset nahkakamat, joissa ei ole corduraa.

Hyvää laatua tuntuu Berikit olevan. Joskus aikanaan Biken testissä kehuttiin suojia, mutta haukuttiin saumoja. Itellä heittäytyessä Berikin takista repes yks sauma. Tosin sauma oli corduran ja nahan sauma (ja samalla repes cordura noin 15cm matkalta). Suojat toimi hyvin. Jos meinaat heittäytyä useammin kuin kerran, eikä ole aina halua ostaa uuttaa, niin hommaa sellaset nahkakamat, joissa ei ole corduraa.
Itsellä ei ole ainakaan tarkoitusta heittäytyä kertaakaan.
biggrin.gif

Noh, tästä huolimatta hyvä on, että ne suojat on kunnossa...

Itse heittäydyin ajokauden päätteeksi ja Lindstrandin pökät meni riekaleiksi (oli odotettavissa toki) mutta Nessin takkiin tuli vain katu-uskottavuutta lisääviä kuluma jälkiä jotka sais varmaan peittoonkin jos jaksais rasvata tai plankata.

Hyvä takki muutenkin.

TOSSA olis ihan ok. ensi kesäksi kun nyt takki pitää kerran hommata.. aika isot mallikohtaiset erot Berik/Arlen Ness tuotteissa jos 184/78 menee 56:n ja 191/105 54:n..mulle kai sit joko 52 tai 56 riippuen mallista olen 181/80...

TOSSA olis ihan ok. ensi kesäksi kun nyt takki pitää kerran hommata.. aika isot mallikohtaiset erot Berik/Arlen Ness tuotteissa jos 184/78 menee 56:n ja 191/105 54:n..mulle kai sit joko 52 tai 56 riippuen mallista olen 181/80...
Oikea koko on subjektiivinen kokemus. Se mikä minusta tuntuu sopivalta voi jonkun muun mielestä tuntua liian pieneltä. Tai päinvastoin. Kannattaa itse sovittaa ja jos ei ole kokemusta niin kysy myyjältä ja usko hänen neuvojaan.

Oikea koko on subjektiivinen kokemus. Se mikä minusta tuntuu sopivalta voi jonkun muun mielestä tuntua liian pieneltä.
Pointti oli jos 78kg kaveri sanoo, että 54 ei mene päälle vaikka rasvaisi itsensä ja sulle se sopii niin kyllä malleissa on eroa tai sitten sulla on "real tight look".
Eli suomeksi jos mallit olisi samankokoisia niin kävisi tuossa paikallisessa sovittamassa jotain nessin mallia ja tilaisi Hong Kongista.

Oikea koko on subjektiivinen kokemus. Se mikä minusta tuntuu sopivalta voi jonkun muun mielestä tuntua liian pieneltä.
Pointti oli jos 78kg kaveri sanoo, että 54 ei mene päälle vaikka rasvaisi itsensä ja sulle se sopii niin kyllä malleissa on eroa tai sitten sulla on "real tight look".
Eli suomeksi jos mallit olisi samankokoisia niin kävisi tuossa paikallisessa sovittamassa jotain nessin mallia ja tilaisi Hong Kongista.
Mä väitän että pelkkä paino tai pituus tai niiden yhdistelmä ei kerro ihmisen mittasuhteista välttämättä kaikkea. Meillä kotona asuu henkilö joka on työkseen myynyt varusteita ja olen antanut itselleni kertoa että yllättävän usein asiakas "haluaisi" välttämättä ostaa itselleen väärän kokoisia varusteita. Yllättävän moni ei ostotilanteessa mieti varusteen funktiota vaan määrittelee itselleen sopivaa kokoa ihan muilla perusteilla. No turha jankuttaa tästä enempää. Kukin ostaa mitä ostaa ja on sitten enemmän tai vähemmän tyytyväinen...

Mä väitän että pelkkä paino tai pituus tai niiden yhdistelmä ei kerro ihmisen mittasuhteista välttämättä kaikkea.
Eipä kerro ei.

Mun tapauksessa myyjän mukaan puku oli juuri sopiva. Samoin toisessa liikkeessä samankokoista 2 osaista sovittaessa totesi myös myyjä, että puku on just eikä melkein. Toki myyjän tehtävä on myös myydä..

En tiedä merkkaako se jotain, että mulla on mittasuhteissa ehkä jonkin verran keskivertoa pidemmät raajat, etenkin jalat. Siksi ehkä tuo yksiosainen puku on vielä vähän haastavampi kuin esim. pelkkä takki.

Puvun istuvuutta ja omanlaistaan tunnetta on vähän ikävä, mutta seuraava mahdollinen nahkapuku on kyllä 2 osainen.

Edit: Niin ja jos ostaisin itse vain kokonumeron perusteella niin ostaisin yleisesti kokoa 54.

Elikkäs berikin motardi saapui nyt pojilta tuli nähtävsäti koko 54 sittenkin vaikka piti vaihtaa se kokoon 56 no ei voi mitään. Nahkapuvun alle menee heittämällä colleget ja villapaita joten olinkin yllättynyt että tuo 54 olikin itselleni se oikea koko. Uskon että varmasti loistava käyttää kerraston kanssa tämä
smile_org.gif
. Mutta 56 olisi varmaan ollut hieman enemmän varaa kasvaakkin. Pukuhan on kaksi osainen jos takkia käyttää yksin se on juuri vyötärölle asti joten se olisi saanut olla sen 2cm pituus mitalta suurempi. Muuten puku istuu aivan loistavasti, tuntuu paremmalta kun entinen sweepin puku.

Back