Bläkkärin kulutus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja karauttaja
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minulla on edellisen omistajan teettämä (2008) dynokäppyrä jossa on esitetty teho ja AFR kierrosnopueden funktiona. Olettaisin että kyseessä on arvot osakaasulta tasaisella kuormalla koska näyttää noinkin laihaa (paitsi huipputeho, tietty):
teho_seos_cb1300.jpg
Eikö nykybensan etanoliseostus puolestaan laske stökiometristä optimia? E5 laadun stökiömetriseksi optimiksi väitetään 14,5 http://www.motomatti.fi/2011/12/ilma-polttoaineseoksen-vaikutus.html



^Oliko nuo sun lambda-arvot osakaasulta tasaisella kuormalla? Kun tuo afr 14,7:n on periaatteessa se optimiseos mihin perinteisillä lambdasäätöisillä ruiskuilla aina pyrittiinkin osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Tai jos ross-techiä on uskominen, nykybensoilla stökiömetrisen (optimi)seoksen afr on jopa noin 15 polttoaineen itsensä suuremman happipitoisuuden vuoksi.

Kiihdytyksessä ja täyskaasulla afr pitäisi maksimitehon kannalta olla 12,5 ja 14 välillä saman lähteen mukaan.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Fuel_Trim_Info
 
Viimeksi muokattu:
Jotenkin minä olen siinä luulossa, että nuo dynokäppyrät on aina kaasu pohjassa taltioituja, kun kyllähän noita pikkukierrosten tehoja ja vääntöjäkin vertaillaan.

Jos tuo olisi oma pyörä, niin kuvan perusteella itse päätyisin todennäköisesti rikastamaan tuota pahinta laihuuspiikkiä tuolta 2300-2900 kierroksen väliltä jonnekin sinne afr 14,5 paikkeille. Koska tehokäyrä noinkin laihalla on noin hyvä muodoltaan, niin liika rikastaminen todennäköisesti lisäisi sekä kulutusta että karstoittumista ilman havaittavaa hyötyä.

Tuo kullekin bensalaadulle optimaalinen seos oli hyvä havainto, etanoli tosiaan näyttää muuttavan e10:llä optimiseosta lähemmäs 14.0:aa. Toisaalta käsittääkseni vaurioriskiä ei 14.7:n alapuolella pitäisi olla, vaikka maksimitehoon muista ominaisuuksista ja päästöistä välittämättä pyrkivät melkolailla rikkaampaa säätöä suosivatkin.
 
Jees, kyllä se varmaankin on täyskaasu käppyrä. Penkitys ja ruiskunsäätöasiat on minulle uutta, olen näissä netin tietojen varassa. Täytynee säätää laiha alue ja penkittää.
Ajossa kyllä huomaa 2500-3000 rpm alueella sellaista epämääräisyyttä, ei nyt tehottomuudesta voi puhua mutta aavistuksen sellainen tunne kuin ajaisi liisterissä.
 
...tiedä sit, onko tällaisilla tiedoilla mitään arvoa, mutta:

Fireblade vm 97:lla olen nätisti ajaen päässyt 5,5 litralla satasen. Ostin sen lisäksi VF500F:n hiljattain. Oletin, että tuommoinen viissatanen menee vähällä, mutta 210 kilsan jälkeen tankkasin siihenkin 11 litraa eli saman 5,5l/100 km.

Taloussyistä olen omistellut lähinnä näitä vanhempia kaasarivehkeitä yhtä poikkeusta lukuunottamatta. Joka ainoan kulutus on ollut kokolailla samoissa lukemissa. FJ1200 kuitenkin kulutti 6l/100. Ainoa vähän uudempaa polvea edustava pyöräni, Suzuki SV1000S, oli täysi mysteeri. Välillä kuljettiin ihan säällisesti 5,5 - 6l/100km. Sitten jostain kumman syystä toisinaan kulutus olikin 7 - 8l/100. Eikä näyttänyt olevan väliä, ajellaanko maantiellä vai taajamassa.
 
Kohta tulee testiä briskin aor10lgs tulpilla miten vaikuttaa kulutukseen. Vahva epäilys, että bläkkärissä jossa täys ränni sais olla sytytyksessä ennakkoa reilusti enemmän varsinkin ysikasilla ajaessa.
 
Tuossa tuli pari viikkoa sitten katseltua bläkkärin kulutuksia. Kokoputkisto pc ja vapaavirtaussuodain asennettuna. Motariajossa semmonen 6,5l/100. En pitänyt kovin pahana, kun tankilla näyttäis pääsevän sen 300km, joskin menee mukavuusrajan ylitse jos ajaa niin kuivaksi ja saa pelätä että pensa loppuu :)
 
FJR 2015 mittasin keskikulutuksen tietokoneen mukaan 16 tkm keskikulutus 5,1 l/100 km näyttää nyt. Pyörä on täysin alkuperäisessä kunnossa. Ajettu seka-ajoa ja pääosin matkaa täydellä kuormalla kaksipäällä.
 
FJR 2015 mittasin keskikulutuksen tietokoneen mukaan 16 tkm keskikulutus 5,1 l/100 km näyttää nyt. Pyörä on täysin alkuperäisessä kunnossa. Ajettu seka-ajoa ja pääosin matkaa täydellä kuormalla kaksipäällä.

Liittyy bläkkärin kulutukseen miten? Mutta joo. Ajotietokoneet tuppaa aina valehtelemaan kulutuksen todellista alemmaksi.
 
No niin,lielahden tohtori säätieli komentajan ja hyvä tuli.menee vähä vajaa 6 kun ei kaahaile.sano että oli paksulla.kulkee kevyesti ja kaikki ok.ajatttelin säädättää sen jo viimesyksynä mutta kun tietomiehet sanoo ettei tarvi kun on kerran säädetty niin se pysyy siinä.jotenki se ei siinä pysyny.mutta mutta asia kunnossa.no eihän tarvi mikään ruudinkeksiä olla että tajuaa ettei kaikki oo niinku pitää.no nyt sitte uskoo sen että sillä ajaa sen 350-400 tankillisella mitä kaverit sanoo joilla on enempi oikeeta tietioa +kokemusta.kysymällä asiat selviää.
 
Back
Ylös