Siinä tapauksessa voi olla pieniä toiveita jos olet ostanut kyseisen pyörän uutena eli olet ns. ensiostaja ja pyörää on huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti eikä virhe johdu laiminlyönneistä tai väärinkäytöstä .
Ensisijaisesti kuluttaja ostaja asioi reklamaatiotapauksissa aina myyjän kanssa (myyjäliikkeen kanssa ) . Vaikka valmistajan tai maahantuojan myöntämä takuu on jo päättynyt tai ei kata kyseistä virhettä niin se ei automaattisesti tarkoita sitä että myöskin myyjän virhevastuu olisi päättynyt.
Tässä kuluttajaoikeuden linjauksia virhevastuusta:
" Maahantuoja (ja valmistaja) voi olla kuluttajalle vastuussa
- Takuunantajana
- Aikaisemman myyntiportaan edustajana takuun päättymisen jälkeen.
"Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle.
Aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa".
Tälläinen oikeus kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä , joka on ostanut tuotteen uutena".
"Aiemman myyntiportaan virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu.
"Se ei ole kuitenkaan yhtä laaja"
Eli yhteenvetona:
Jos olet ostanut pyöräsi uutena ja sitä on huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti . Ota yhteys myyjäliikkeeseen. Ellei asia etene sinua tyydyttävällä tavalla voit olla yhteydessä sen jälkeen maahantuojaan tai valmistajaan.
Jos on ostanut pyörän käytettynä yksityishenkilöltä niin silloin maksajana tälläisessä tapauksessa on ostaja.
Jos olet ostanut sen käytettynä liikkeestä suomesta niin silloin
myyjäliike voi olla vastuussa virheestä jos voidaan olettaa tai näyttää toteen että kyseinen virhe on ollut tuotteessa jo ostohetkellä .
Omana mielipiteenä vielä:
Vetoakselin laakerin elinkaari on yleensä huomattavasti pidempi kuin aiemmin mainittu 40.000 km ja varmasti se kyseisessä Bemarin moottorissakin yleensä kestää moninkertaisesti.
Eli ihan normaalista luonnollisesta kulumisesta ei varmaankaan ole kyse .