BMW ja virhevastuu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jaato
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jaato

New member
Onkos kellään kokemuksia BMW:n virhevastuusta. Kysymyksessä viisi kesää ajettu R1200RT alle 40.000 km normaali käytössä ;ei keulittu  
omg.gif
mopo. Huollettu säännöllisesti ja ylimääräisiä öljynvaihtoja moottoriin ja vaihdelaatikkoon suoritettu merkkiliikkeessä. Toinen vetoakselin laakereista vioittunut, onko BMW standardien mukaan "normaali kuluma" vai voiko olla virhe ?
Kysyy nimimerkki " Laatukampe"
 
Siinä tapauksessa voi olla pieniä toiveita jos olet ostanut kyseisen pyörän uutena eli olet ns. ensiostaja  ja  pyörää on huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti eikä virhe johdu laiminlyönneistä tai väärinkäytöstä . 

Ensisijaisesti kuluttaja ostaja asioi reklamaatiotapauksissa aina myyjän kanssa (myyjäliikkeen kanssa ) . Vaikka valmistajan tai maahantuojan myöntämä takuu on jo päättynyt tai ei kata kyseistä virhettä niin se ei automaattisesti tarkoita sitä että myöskin myyjän virhevastuu olisi päättynyt.

Tässä kuluttajaoikeuden linjauksia virhevastuusta:

" Maahantuoja (ja valmistaja) voi olla kuluttajalle  vastuussa
- Takuunantajana
- Aikaisemman myyntiportaan edustajana takuun päättymisen jälkeen.  
"Kuluttaja voi tietyissä tilanteissa esittää vaatimuksia myyjän sijasta tai ohella myös aikaisemmalle myyntiportaalle.
Aikaisempi myyntiporras tarkoittaa yleensä maahantuojaa".

Tälläinen oikeus kuitenkin vain ensiostajalla eli henkilöllä , joka on ostanut tuotteen uutena".
"Aiemman myyntiportaan virhevastuu noudattaa samoja periaatteita kuin myyjän vastuu.
"Se ei ole kuitenkaan yhtä laaja"
 

Eli yhteenvetona:
Jos olet ostanut  pyöräsi  uutena ja sitä on huollettu valmistajan ohjeiden mukaisesti . Ota  yhteys  myyjäliikkeeseen. Ellei asia etene sinua tyydyttävällä tavalla voit olla yhteydessä sen jälkeen maahantuojaan tai valmistajaan.  

Jos on ostanut pyörän käytettynä yksityishenkilöltä niin silloin maksajana tälläisessä tapauksessa on ostaja.
Jos olet ostanut sen käytettynä  liikkeestä suomesta niin silloin
myyjäliike voi olla vastuussa virheestä jos voidaan olettaa tai näyttää toteen että kyseinen virhe on ollut tuotteessa jo ostohetkellä .

Omana mielipiteenä vielä:
Vetoakselin laakerin elinkaari on yleensä huomattavasti pidempi kuin aiemmin mainittu 40.000 km ja varmasti  se kyseisessä Bemarin moottorissakin yleensä kestää moninkertaisesti.
Eli ihan normaalista luonnollisesta kulumisesta ei varmaankaan ole kyse .
 
Taitaa mennä neuvottelutaitojen puolelle. Asiakassuhteesta ja maahantuojan tai liikkeen hyväntahtoisuudesta riippuen oikein hyvällä tuurilla saatat saada ehkä varaosan ja/tai työt korvattua. Veikkaanpa, että Suomessa vakiintuneella oikeuskäytännöllä, ei kovinkaan helppoa ole ujuttaa viisi vuotta vanhan (ja kuitenkin jonkun verran kilometrejä omaavan) kamppeen rikkoutumista maahantuojan tai myyneen liikkeen piikkiin, jos kyseessä ei ole kovin tuore hankinta ja/tai jonkinlainen takuu.

Tuollaisissa tilanteissa rakentavalla asenteella, kompromissivalmiudella ja neuvottelutaidoilla saattaa saada aikaan paljon.

Rapakon takanahan ainakin tarinoiden mukaan tappelevat hämmästyttäviäkin vikoja liikkeiden ja valmistajien maksettavaksi vielä vuosien kuluttua, mutta se onkin maa, jossa on enemmän lakimiehiä kuin ihmisiä...
crazy.gif
 
Ei mitään vastuuta, laakerit on bmw:n mukaan kuluvaa kamaa jotka vaihdetaan huolto-ohjelman mukaan.

Kokeiltu on.
 
Oho
biggrin.gif
No miksi ei?


Mutta asiaan. En kyllä kehtais marmoritiskille meneen höpöttään takuista ja virhevastuista jos laakeri menee painavassa pelissä noissa kilometreissä ja tuossa ajassa. Yhtähyvin syynä voisi olla vaikka painepesurilla pesu.

Eikö laakerit muka ole kuluvia osia? Jarrupalatkin takuuseen vaan. Mitä se baijerilainen nyt semmoset on sinne laittanu jotka ei kestä takuuaikaa edes?
 
PekkaVeelle,
minulle kerrottiin vetoakseli joka tuo voiman moottorista vaihdelaatikkoon, siinä on kaksi laakeria etupäässä ja taka.
Itse en ole akselia tai laakeria nähnyt.
 
PekkaVeelle,
minulle kerrottiin vetoakseli joka tuo voiman moottorista vaihdelaatikkoon, siinä on kaksi laakeria etupäässä ja taka.
Itse en ole akselia tai laakeria nähnyt.
Kytkinakseli?
No toi on kyllä vähän isompi remppa. Vaihdelaatikko pitää irrottaa ja avata. Olen tuonkin homman muutaman kerran tehnyt.
Aikaa menee koko hommaan purkuineen ja kasauksineen 10 - 15 tuntia.

Mistä ne muuten keksi, että se on just se laakeri? Ei sitä korvalla kuule.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
 
PekkaVeelle,
minulle kerrottiin vetoakseli joka tuo voiman moottorista vaihdelaatikkoon, siinä on kaksi laakeria etupäässä ja taka.
Itse en ole akselia tai laakeria nähnyt.
Kytkinakseli?
No toi on kyllä vähän isompi remppa. Vaihdelaatikko pitää irrottaa ja avata. Olen tuonkin homman muutaman kerran tehnyt.
Aikaa menee koko hommaan purkuineen ja kasauksineen 10 - 15 tuntia.

Mistä ne muuten keksi, että se on just se laakeri? Ei sitä korvalla kuule.

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Itse alunperin kuulin, että ääntelee, sitten vein huoltoon ja pyysin kuuntelemaan. Tällä viikolla sitten avattiin ja huomattiin toisen laakereista kuluneen. Arvioitu työaika n. 9 tuntia.
 
Ai se on siellä jo työn alla. Ja ongelma selvitetty
Aika hyvin jos ne meinaa 9 tuntiin tehdä tuon homman.
Sitten vain riitelemään kuka maksaa
cool.gif
cool.gif
cool.gif


Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
:
 
Ei taida kyllä olla vika ihan tavallisimmasta päästä. Vailla suurempia odotuksia minä kyllä koettaisin kysäistä maahantuojan halua tulla vastaan noin epätavallisen vian (noilla kilometreillä) kohdalla. En kuitenkaan kauheasti yllättyisi, vaikka omalle kukkarolle jäisi....
 
Back
Ylös