• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

BMW K 1200 LT

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukka P
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jukka P

New member
Ostin viime keväänä tollasseen LT:n. Kertokaas muut LT:n
omistajat tai ne joilla on K1200LT joskus ollut, millaisia
vikoja ja ongelmia teillä on ollut kyseisessä pyörässä.

Terv. Jukka P
 
JOVAIN TÄ ?
sport05.gif


....VIKOJA ?....siis tää täytyy olla provo !

vis_lux_k1200lt_01.jpg
 
Provo, tai ei, mutta vikaisia vehkeitähän nuo ovat. Esim. minulla ollut seuraavat viat:

-Tampereelta helsinkiin päin ajellessa 957 lakkaa kuulumasta jo hämeenlinnan kohdalla.
- Dvd-soittimen mukana tulleessa filmissä "tytöt kisailee" sanotaan että näyttelijät ovat teinejä, mutta mun mielestä ne oli kyllä yli 18 v.
- Espresso-keittimen "Iso latte " asetuksessa maidon osuus pitäisi olla pienempi.

Kaikissa vioissa maahantuojalta ei apuja.
 
....- Espresso-keittimen "Iso latte " asetuksessa maidon osuus pitäisi olla pienempi....
JOVAIN ON...!
sport05.gif


..MoDiTeC:n säädöllä hoideltavissa tuo Iso latte ongelmi.

Mulla ol alkuun vähän sama jutska kun Cappucinon kera pursuava kermavaahto ei oikein sopinut noille
BMW:n Swarowsky-kristallilautasille. Kerkesin jo ostaa Keskiseltä isompia muovivateja kun parkisa aina nolotti nuo tuulen mukaan ja asfaltille jääneet vaahtohahtuvat...

MoDiTec:n säädöillä saadaan helposti maito- sekä kermavaahdon annostelumäärät vaihdetuksi omia makumieltymyksiä vastaaviksi:
-Iso latte arvot: >0.07dl< / >0.12dl< / >0.15dl< / >0.18dl<
-Cappucino-vaahto: >0.67dl< / >1.24dl< / >1.89dl< / >2.35dl<
-Schokolade das Schlagobers: >0.8dl< / >0.95< / >1.22dl<

Paljonko sulla on pomppe tuo valkoviinin säilytyslämpö box:issas?
sport05.gif
 
Tuo vikalistakin riippuu vähän vuosimallista. Jos ei nyt oteta noita Pomppen dramaattisia ja todellista mielipahaa tuottavia murheita huomioon, niin seuraavia pienimuotoisempia olen kuullut tai itse kokenut:

* takajarrujen kiljunta (apuna jarrupalamerkin vaihto)
* peruutusavustaja toimii pätkittäin (vikamahdollisuuksia monia, helpoimmassa tapauksessa huonosti kiinnitetty liitin)
* radion kumipainikkeet alkavat vuotaa ja päästävät veden radio-osaston (ei liene enää 03 -04 jälkeen ongelma)
* 04 jälkeisissä malleissa hanskalokeron sähkölukko ei avaudu (hoituu yhden ruuvin vaihdolla lyhyempään)
* takaboksin kannessa olevan meikkipeililuukun vastinkappale murtuu, jos luukun taakse lastattu liikaa tavaraa ja jos sattuu sopiva mukulakivikatu alle (jos ei saa uutta takuuseen, niin pianosaranalla helppo korjata lopullisesti)
* 04 jälkeisissä malleissa sivukatteiden jäähdytysaukkojen kromitrimmit irtoaa vastatuulessa (epoksiliimaus auttaa, jos takuuaika lipsahti ohi)
* samoin 04 jälkeisissä malleissa on joissakin sähköinen keskituki ökähtänyt
* kuiva kytkin on joissakin tapauksessa muuttunut öljykylpymalliksi tiivistemurheen takia
* ja sokerina pohjalla siten kaikkien LT-kuskien murheiden äiti: pelko perälaakerin kestosta. Joillakin se kestää parisataa tuhatta, joillakin se on mennyt jo kolmessäkympissä. Jenkit tilastoineet, että 03:a vanhemmissa perämurheita on tällä hetkellä noin 5%:lla. Tehdas ollut aika kädetön tämän ongelman kanssa. Jossain vaiheesa vaihtoivat 19 kuulaisen tilalle 17 kuulaisen laakerin, jonka pitäisi kestää paremmin.

Tässä näitä nyt alkuun, muut täydentäkööt, jos tulee muuta mieleen...
Älä silti yöuniasi menetä, hyvä pyörän olet hankkinut ;-)

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Kiitos pozolle asiallisesta vastauksesta. Hyvä ettei kaikki ole
"spedepasasia". Ehdin viime kesänä liki 20 tuhatta jo ajamaan,
joten LT:n hyvät puolet jo tiedän, mutta kun lontoonkielisillä
nettisivuilla kertoovat juuri noista peränlaakereista ja kytkin ongelmista niin halusin kuula onko näitä vikoja meillä ilmaantunut

Terv. Jukka P
 
Onkos Jukka pyöräsi uudempi eli vanhempi?

Siitä voisi päätellä noitten murheiden osumistodennäköisyyttä...

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Minun mopo on vm.2001 ajettu 38000km. Hankin mopon viimekesäksi ja ajelin noin 10tonnin.Muuta vikaa tai ihmeteltävää ei ollut kun kytkimen luistaminen (joskus)esimerkiksi ohitus tilanteessa.Vika on hetkittäinen ja häviää kytkintä puristamalla.Ilmeni kesän aikana joitakin kertoja.Ajattelin kysästä 40. huollossa tietäisivätkö vaivaan  vastauksen.
sport05.gif
 
Ei millään pahalla Jukka p, mutta toi mun vastaukseni oli tuollainen siksi koska ajattelin kysymyksesi olevan provon. Et ilmoittanut pyöräsi vuosimallia ( oleellista vikajutuissa ), et kertonut onko sinulla ollut minkälaisia vikoja, jne. Sellaisia provon tunnusmerkkejä.
Toinen asia mikä ihmetytti oli että alat kyseleen kyseisen merkin vikoja sen JÄLKEEN kun olet ostanut ko. pyörän. Yleensä niitä kysellään etukäteen. Mistä ihmeesta meistä suomaisista kumpuaa tämä ikuinen pessimismi. Ostetaan pyörä, sitten talven pimeinä tunteina aletaan kyselemään mitä vikoja tähän mun pyörään VOISI tulla. No, se siitä. Jos menet vaikka tuonne jenkki LT palstalle ja luet kaikki viestiketjut läpi, niin varmasti sen jälkeen uskot että LT:ssä on kaikki maailman viat. Itse olen ajanut LT:lläni vasta n. 26000 km, ilman mitään vikoja, mutta mulla onkin se asenne että ajetaan vaan kun viimeistä päivää, ja jos vikaa tulee niin murehditaan sitä sitten. Onhan niitä ns. tyyppivikoja listattu, mutta kun pahimpienkin ns. tyyppivikojen esiintymisprosentti liikkuu tuossa 5%:n tuntumassa, niin mitä niitä murehtimaan. Kovaa ajoa vaan. Morjestetaan kun nähdään.
 
Mchuurre: Onko noi MoDiTec:in latte arvot rasvattomalle-, kevyt-, vai täysmaidolle? nimim. "vain laktoosi toleranssissa"
 
Pozolle:
pyöräni on -04. Ei siinä mitään isoja vikoja ole ollut. Vaihdepolkimen nivel murtui heti keväällä ja kerran pesun
jälkeen radio ilmoitti "no radio" ja tyhjensi akun seuraavana yönä.

Pompelle:
Seliseli, mutta joo morjenstetaan vaan ja mitä enemmän vettä sataa sitä korkeammalle käsi nousee
 
Pozolle:
pyöräni on -04. Ei siinä mitään isoja vikoja ole ollut. Vaihdepolkimen nivel murtui heti keväällä ja kerran pesun
jälkeen radio ilmoitti "no radio" ja tyhjensi akun seuraavana yönä.
Niinpä niin, tuo vaihdevivuston nivelmurhe unohtuikin minulta tuosta "LT:n yleisemmät viat" -listasta. Ja vivustoa kuulemma piti olla parannettu juuri näihin 04 (USA 05) malleihin.

Mulla onkin työkalupussissa erään jenkkimaanviljelijän harrastetyönään tekemä järeä vaihtonivel just noita tilanteita varten...

Suht vähillähän olet kumminkin päässyt. Itselläni haettiin takuuhommina tuota pakkiavustajan vikaa ja vaihdettiin osia oikein urakalla ja tottakai vika oli sitten siinä viimeisessä osassa, jonka vaihdoinkin sitten itse "talviriisunnan" yhteydessä vuosi sitten. Eli kardaanin pyörintävahti (pieni induktiivinen anturi) oli vialla.

Jos hanskalokerosi sähkölukko vielä toimii, niin hyvä niin. Jos se kuitenkin ryhtyy vihoittelemaan niin vaihda lukon vasemmalla puolella oleva katteen kiinnitysruuvi puolet lyhyempään. Pitkä ruuvi hänklää jotenkin solenoidin toimintaa...

Kevättä ja lumienlähtöä odotellen ;-)

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Pompelle:
Seliseli, mutta joo morjenstetaan vaan ja mitä enemmän vettä sataa sitä korkeammalle käsi nousee

Vittu mää mitään selittele. Kunhan ruodin sun töksöö ketjun aloitusta.

P.S. Jos radio menee ihan mykäksi, sen saa toimimaan ( yleensä ) ottamalla MOLEMMAT kengät akusta irti väh. 30 minuutiksi. Sitten kengät takaisin kiinni, ja taas pelaa ( resetoi koko systeemin ).
 
Pozolle:
pyöräni on -04. Ei siinä mitään isoja vikoja ole ollut. Vaihdepolkimen nivel murtui heti keväällä ja kerran pesun
jälkeen radio ilmoitti "no radio" ja tyhjensi akun seuraavana yönä.

Ja vielä yksi oikein pottumainen ja ilmeisen yleinen LT:n murhe, jos kohdalle sattuu ja vielä takuuajan jälkeen: (Tämä tiedoksi niille, jotka eivät seikkaile LT:n kaikkitietävillä sivuilla BMWLT.com, jossa asia on taas noussut kuumaksi perunaksi.)

Takaboksin avauskahvan takaosassa oleva kiinnike murtuu, jolloin laukkua ei enää saa lukkoon. Tehtaan varaosapolitiikka on "hoidossa", eli uusiksi menee koko takalaukun pohjapuolisko ja maksaa varaosana varmaan ihan kohtalaisesti.

Ongelma johtuu kepoisesta metalliseoksesta, josta kahva on valettu ja kahvan saa rikki esim sullomalla laukun liian täyteen ja pakottamalla kahvaa apuna käyttäen kannen kiinni.

Ennaltaehkäisynä olen e.m. sivuilta oppinut seuraavaa:
* purin laukun sisäpuolella olevan vipumekanismin (lähtee muutaman lukkoprikan irroittamalla)
* irroitin laukun kannessa olevat tapit (akselit) joihin lukon "kourat" tai koukut tarttuvat.
* päällystin e.m. akselit sopivalla muoviletkulla
* hioin lukon koukut avarammiksi, jotta ne sopivat noihin nyt muoviletkun verran paksummiksi muuttuneisiin akseleihin.

Tämän tuloksena koukut eivät enää ole metalli-metalli kontaktissa, vaan muoviletku pehmentää ja pienentää hieman kitkaa koukun ja akselin välillä. Kun vielä viitsii voidella lukon vivut ja nivelet on laukku helpompi ja herkempi sulkea ja näin voidaan elätellä toivetta siitä, että tuo avauskahvakin jaksaisi pidempään.
Tuo akselin päällystysletku tietysti kulahtaa ajan kanssa, mutta sen voi ensiapuna (esim tien päällä) kääntää toisin päin, jolloin sen ikä tuplaantuu ainakin kahteen ajokauteen.

Jos lukkovipu kaikesta huolimatta hajoaa, niin ainakin pari jenkkikuskia on tehtaan politiikasta suivaantuneina koneistuttaneet varaosat itse ja niitä on pian kaupan e.m. LT-foorumilla.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Pompelle
Mitähän töksöä siinä on, että kysyy mitä vikoja toisten pyörissä on ollut .....


....hauska kuitenkin huomata, että sinulta löytyy hyviä vinkkejä näihin pikku ongelmiin mitä LT:stä löytyy ( tarkoitan tuota radio juttua)......

... tästä eteen päin voimmekin keskittyä Pozon tavoin pähkäilemään näitä todellisia vikoja . . .. .

terv Jukka P
 
Takalaukun lukitus mekanismin korjaus onnistuu myös
hitsaamalla ammattitaitoisessa liikkeessä.
Aine on vaikea , mutta säästö useita satoja euroja.
062802jumpie_prv.gif
 
Sori kun minäkin alennuin tähän...
withstupid.gif
tounge.gif
Heh  
tounge.gif


Itsekin Puimurikuskina kyllä tämä threadi hieman hymyilyttää! Ei kovin monella motoristi-saitilla keskustella hansikaslokeron sähkölukoista ja meikkipeileistä.

Yksi härpäke joukosta kuitenkin vielä puuttuu... PERUUTUSTUTKA  
biggrin.gif
Sen kuin hymyilet vain, mutta ihan turha on lähetä mamman kanssa mopolla lavatansseihin, jollei meikkipeili ole paikallaan ja toiminnassa...
Tai sitten kaivat taskupeilin ja pitelet sitä kunnes saat luvan hellittää, ei oo mistään kotoisin moinen kannattelu.

Ja siitä peruutustutkasta vielä pitää todeta, että joiltain se puuttuu ja toisilta ei. Arvannet jo vissiin kumpaan joukkoon kuulun...;-)

Tuleeko vielä muuta mieleen?

Terveisin ja hyvää kevättä

pozo

062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös