Bmw K100C

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noniin. Pitkästä aikaa foorumilla ja tallissakin on tapahtunut tässä välillä.

Ulkoasu lähes valmis tälle vuodelle. (Edit: Tai sitten ei)

Tiivisteitä vaihdettu laatikon kanteen ja kytkinkammen suuntaan, sekä ns. main seal ja O-rengas kytkinakselille. Parin koekäytön ja seisonnan jälkeen näyttäisi ettei vuoda. Ja jos vuotaa niin vaihdettiin samalla kytkinlevy sellaiseen, joka kestää öljyä. :grin:

Alle tuli uudet Michelinin renkaat - jotka pullahtivat paikoilleen vasta 6,5barin paineella. Kiitos teflonpinnoitettujen vanteiden. Ensi kerralla hion kyllä nuo sisäreunat ensin sileiksi.

Takajarruvalolle saatiin (orkkis) katkaisija ja kaikenlaista muuta pientä näpräystä ja pultin vaihtoa on tehty. Myös "laukkurauta-aihiot" tekaisin parista pultista. Eli pitävät vain sivulaukut kauempana pyörästä. Tarakkaperä tuskin tulee käyttöön.

Nahasta tein sivukatteet vielä ja pyörä alkaa olemaan kasassa.

Tilauksessa on vielä Sigmaan valo (ja varamagneetti), äänitorvi, toinen peili (sittenkin) ja hankittavana noiden lisäksi vilkkurele (ehkä) ja riikkarin katkaisin. Takajarruun pitäisi myös puhaltaa eloa.

Talveksi 13-14 jää sitten isompi muutostyö, mutta toivottavasti ei tarvitse tekniikkaa pidellä perushuoltoa lukuun ottamatta. Ajatus on Cafe Racerissä ja vaihtoon menee koko perä ja satula, stonga, etulokasuoja ja mahdollisesti muuta pientä.

Edit: Vilkkureleasia menee nyt niin hankalaksi, että mietin tässä josko ostaisin vain uudet vilkut tuohon - normipolttimoilla.

Edit: Uudet vilkut hankittu, samoin diodi vilkkujen merkkivaloa varten. Sigman valo (aika onneton) ja oikea peili asenneltu. Huomenna tai ylihuomenna vielä vilkut paikoilleen ja riikkari. Sitten saapi olla (toivon mukaan) kesään saakka. Tonni tuohon on jo uponnut lisää rahaa... :sad:

Edit: Laitoin vielä johdotuksia paremmin ja siirsin tuon torven tuonne syylärin viereen. Postissa on tulossa Cafe Racer perä ja mahdollisesti Louisilta sarvet.
 
Viimeksi muokattu:
Valmis ja valmis.. Torven paikka on jo muuttunut toisaalle (saatiin muuten toimimaan orkkisnapista) ja uutta perää mallailtu. Sarvet tulossa - joskaan ei Louisilta. Keräilen tässä motivaatiota - onhan kesään vielä aikaa - mutta voi silti olla, etten jatka projektia ennen ensi talvea.

Kaiken muun olen mielessäni saanut jotenkuten pähkäiltyä, mutta kilvelle en keksi paikkaa...

Keksin kun sain itseni vakuutettua siitä, että 86 pyörän kilven sijoituksesta ei niin tarkasti säädetä. Valo on ja itse asiassa tuo saattaa jopa näkyä riittävästi oikealtakin katsottuna.

Takaosa saatu kasaan, penkki ja maali puuttuu. Mietin maalaisiko tuon rosterinkin harmaaksi samalla, kun pilkistelee tuolta alta noin muutoin. Samalla tein kilpivalon telineen uudelleen ja nahkakatteet nyt eri nahasta ja niin, etteivät peitä runko putkia. Uusi tanko tulee alkuviikosta.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi tanko asennettu tilpehööreineen. Vaati kaasun puolelta 3h hionta ja sovitusurakan... Penkki on verhoomossa työn alla ja perä vaatii vielä maalia. Muuten se olisi taas kohta valmis. :jpstyle:

Foorumin parille tyypille isot kiitokset perä (Jyri) ja tankokaupoista (Hole-)!

Satula valmis! Olen tyytyväinen, Porissa Verhoomo Sundell, ei valittamista - päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
Se on taas valmis! Noh, uusi takajarruvalokatkaisin hajosi (aika hyvin, 0km jälkeen...) joten se pitää vielä kunnostaa (kytkimessä on samanlainen nyt huomasin ja laitetaan se sitten, kun ei ole käytössä). Olisihan tuossa vielä tonneittain kynittävää, mutta nyt saa riittää tälle talvelle. Rahat ja into loppu.

Uusi tyyli tavoittelee jonkinlaista mörkömäistä kahvilaraaseria.

Talvella 13-14:
- Uudet tupet ja peilit
- Uudet vanteet
- Sähköt uusiksi suurimmalti osin ja ainakin kaikkialta missä uutta sähköä
- Osien maalausta tuon takakuupan sävyyn
- Pakoputki uusiksi

Noi tulee nyt mieleen..

+ taka "sisälokasuoja" sellaiseksi, ettei näy sivulle. Käytännössä jokin joustava materiaali siis.
 
Viimeksi muokattu:
Melkoinen parannus lähtökohtaan verrattuna, hatunnosto! Onko tuo tanko clubmani?

Pakoputkisto selkeästi huutaa taivasta kohti sojottavaa megafoonia :)

Komppaan tätä! Parannus on silmiä hivelevää luokkaa, kelpaa kevään nyt tulla. :thumbup:
 
Kiitos pojjaat. Sydäntä lämmittää kuulla, että joku muukin tykkää muutoksista.

Stongan ostin foorumin kautta "käytettynä" ja on ilmeisesti tämä: http://www.britti-helmet.fi/catalog...=1129&osCsid=f534b7cbc4e914a3fae693738d07905e

Putkiston suhteen mulla on juurikin mielessä tuollainen ylemmäs nouseva tötterö. Tallista vieläpä löytyy valmis äänenvaimennin, pitäisi vain löytää halvalla toiset pakosarjat ja tehdä sitten väliputki. Äänenvaimennin on KessTech joka jäi XR1200:sta - siitähän tippui ja katosi toinen äänenvaimennin aikoinaan.

Tuollainen siis: http://www.kess-tech.de/en/images/product_images/popup_images/xr12_hpt.jpg

Kattoo sitten miten saa sopimaan kilven kanssa, va siirtääkö kilven oikealle puolelle.

Lisäsin piruuttani tuohon vielä taakse lain määräämään heijastimen (jousen taakse oikealle pyöreä punainen) ja nyt on sähköpuoli kytkimineen myös kunnossa. käymäänkin täräytin ja ajoin 2m. Kerrassaan kauhea ajokuume pitkästä aikaa. Nyt se kevät tänne!

Edit: Takajarrusylinteri vaihdettiin tosiaan vielä viime työksi. Joku oli jo aiemmin vaihtanut jostain muusta laitteesta olevan sylinterin tuohon ja se oli kaputt. Nyt on orkkista (käytettyä) paikoillaan ja takajarrukin toimii taas. Ja jarruvalo sen kytkinkahvan kytkimen kanssa..
 
Viimeksi muokattu:
Jos ostan tuohon ne toiset vanteet syksyllä kuten suunnitelmissa on ja jos saan ne siten, että on etupäässä mukana kaikki jarruosat yms. niin ajattelin pistää niille katukumit ja sitten noilla teflonvanteille oikein kunnon nappularenkaat - tuli vaan tuosta ValeRossin linkistä mieleen.
 
No niin. Kevään ekalla reissulla häiritsi kaasuvaijerin kamittelut. Vedin sen uudelleen eri reittiä ja samalla laitoin vielä oikean etuvilkun johdotukset hieman eri paikasta menemään. Tänään sitten koeajolle ja kaasu toimi hienosti. Samoin vilkut ja kaikki sähköpuoli muutenkin. Uusilla renkailla ja tuolla clipon tangolla tuo tuntuu lähes ketterältä ja oikein hyvältä ajaa. Kaakit on tallessa ja pyörä tuntuu tauon ja talven jälkeen teho/paino suhteeseensa nähden yllättävän pirteältä. Uusi kytkin toimii hyvin, joskin täytynee katsoa vielä säätöjä, kun aika myöhään irroittaa. Ekalla reissulla vaihteistokin toimi paremmin kuin viime vuonna, mutta nyt toisella lenkillä alkoi sitten se oireilla. Perkele näitten kanssa!

Vaihdepoljin ei palauta ylöspäin vaihtojen jälkeen. Irroittelin ja rasvailin näkyvät osat + kasasin uudelleen. Tuntui että saattoi hiukan auttaa. Toisaalta en tiedä miten paljon vaikuttaa ajoilman lämpö (+2) suhteessa siihen kun rasvauksen jälkeen tallissa (+10) kokeilin. Haynesin manuaalin mukaan jos on jotain rikki, on sellaisesta paikasta, että korjaamisen tarvitsee irroittaa vaihdelaatikko. Ei inspiroi. Eli jos ei auta kelien lämpeneminen ja pikku WD40 tujaus niin sitten tulee tälle kesälle hiukan extra jumppaa vasemmalle jalalle, kun täytyy itse palauttaa poljin keskelle.

(Haynesin mukaan on joko palautusjousi huono/rikki tai vaihdinakseli vääntynyt tmv.)

Edit: Muuten tuosta vielä, peileistä näkee erinomaisen hyvin taakse, ajoasento on aavistuksen liian etukeno ja penkki saisi olla hiukan ylempänä, että polvet osuisivat tankin koloihin paremmin. Kahvat on aivan liian liukkaat nyt kun ne on tuossa asennossa ja laitoinkin niihin ensiavuksi sähkömiehenteipistä kolme raitaa per puoli. Takapää heittää (yllätys!) kurat selkään ja etuvalo heiluu kuin hullun m****u mielipuolen per*****ä - saa nähdä miten pitkäikäinen on. Etujarru on suhteellisen tehokas, mutta vaatii uusia pyöriä enemmän voimaa / liikerata kahvassa on pidempi. Takajarrukin siis nykyään toimii, mutten ole sitä ajossa vielä huomannut kokeilla.

Kaikenkaikkiaan (jos tuo laatikko vielä pelaisi normaalisti niin) kokolailla hieno fiilis tuolla on ajaa. Äänetkin on aika hyvät, vaikka ilmeisesti vakio siltä osin onkin.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tuollainen, ja yleensä mustalla lämpöpellillä. K100:sessa takaa katsoen neliön mallinen ja K75:sessa kolmio.
 
Ei tuon silti luulisi ääniin kauheasti vaikuttavan, ellei sitten edellinen omistaja ole avartanut tuota.

Edit: Vaihdepoljinta ropatessa huomasin, että sen kohdalta on mustaa sulamisjälkeä pakoputkessa. Onneksi on ollut vanhat saappaat ajossa tähän asti. Nyt pitänee etsiä sitä eristenauhaa putkeen.
 
Viimeksi muokattu:
No niin. Nyt on kevään lastentaudit toivottavasti fiksailtu. Vaihdepoljin ei palauttanut varsin yksinkertaisesta ja halvasta syystä. Polkimen kiinnityspultti otti alta kiinni pakoputkeen, kun pakoputki lämmetessään laajeni. Prikka pulttiin ja vika korjattu. Kerrankin jotain näin iisiä!

Eli kevään kolmella koeajolla huomatut ja korjatut viat:
- Kaasuvaijerin kamitus - reititetty uudelleen
- Vaihdepolkimen kamitus - prikkafixi vian selvittyä
- Liukkaat tupit - teipattu kunnes saan uudet
- Putki ottaa helposti kiinni jalkaan - lämpösuoja v.1 tehty - (myöhemmin varmaan nauhaa pakosarjoihin)

Pyörä on todella vakaa, myös ilman käsiä ajettaessa. Pidän.

4. ajo sujui sitten jo ongelmitta. :thumbsup: Yllättävän ketterä tuosta tuli talven aikana. Ihme homma.

Edit: Etuvaloon laitoin kiristykseksi nippusiteen ylös. Katotaan riittääkö. Tanko saattaa vaihtua takaisin lyhennettyyn vanhaan, ellen totu tuohon etunojaan.

Edit: Etuvalo nyt jämäkästi, mutta kaasussa jotain pahempaa vikaa. Kahva meni ajossa tunnottomaksi ja kaasun palautus ei toiminut kunnolla. Kahvan tsekkasin (pikapurku tienpäällä), mutta vika on jossain kaasuläppien tykönä. Korjaantui hetkeksi, palasi sitten. Alkaa loppumaan kärsivällisyys tämän laitteen kanssa. Etenkin kun tätä ennen reipas 100km ongelmitta ja mukavasti. Jonkin muun vian voisi vielä sietää, mutta tämä voi aiheuttaa tilanteita tienpäällä. Perkele.

Edit: Vissiin vain yhden kumikurkun klemmari kamitti kaasuvipua. Pieni vika, jolla olisi voinut olla melko isot seuraukset... Nyt taas kunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin stongan lyhennettynä takaisin - ajoasento ei sopinut vaan mulle cliponien kanssa. Samalla alkoi etujarru toimimaan huomattavasti paremmin. Ei vissiin tykännyt olla kenossa... Käy ja kukkuu, vielä kun ilmat lämpeis kunnolla!
 
Viimeksi muokattu:
Samassa missä takavalokin on. e-hyväksytty LED systeemi takakatteessa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös