BMW R1200S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kiitoksia!
smile_org.gif
 
...kuulopuheiden mukaan joudut irrottamaan takavanteen ja tiputtamaan perämurikan alanivelen varaan että saat valutettua öljyt pois tarkastusreiästä.
Tuli vaan mieleen, että voisikos nuo öljyt imaista pois letku/ruisku yhdistelmällä tuosta tarkastusreiästä?
Samapa tuli itellenikin mieleen...  
thumbs-up.gif
Jaa'a, kaipa se voisi onnistua noinkin jos on pelit ja vehkeet. Näkemissäni ohjeissa on tyhjennys tehty valuttamalla, mutta saattaa olla että ohjeet on tehty gessua ja kenttäolosuhteita silmälläpitäen... Itse en tosiaan ole hommaa tehnyt niin en osaa käytännön tasolla ottaa kantaa.
 
Mä olen parista pyörästä ottanut (liikkeen huollon jälkeen..) moottoriöljyä pois tuollaisella virityksellä, joten jos tarkastusreikä on tarpeeksi iso ja tila josta imetään sellainen, että saa pohjalta asti nesteen pois niin pitäisi kyllä luonata. Öljytilavuuden kun tietää, niin tietää paljonko pitäisi nestettä saada pois, jotta olisi vanhat suht hyvin kerättynä.

Tilailen syksymmällä vilkunlasit + polttimot tuolta www.motodeal.fi firmalta (Bozzelle kiitokset). En tiedä onko halvat vai kalliit suhteessa, mutta en pidä pahana 19,00e polttimoineen + postikulut 8,50e. Olisin tilannut heti, mutta firman pitäjä (ilmeisesti) jää just lomalle.
 
Tietysti, tässä tulee mieleen se pointti miksi öljyjä ylipäätään loppupeleissä vaihdellaan. Eli kylläkai se "mekaaninen kuona" pitää sieltä myös pois saada? Noinkohan sitä imemällä sittenkään tekee yhtä tehokkaasti kuin valuttamalla?...
Viisaammat voi tähänkin pohdintaan vastata faktoineen, mutta äkkiseltään tosiaan tuntuu että jos siellä öljyn seassa jotain kiinteää on jonka pois haluaa, ni se on pohjalla ja imemällä kaikki ei tule pois. Lähtee sitte vaan uudelleen liikenteeseen uusien öljyjen mukaan?
omg.gif
 
Imuvaihtaminen on varteenotettava vaihtoehto, riippu tosin rakenteesta kuinka pääsee imuroiman ja olisi hyvä jos näkisi pohjalle mistä imuroi.... Moottoreihin jää aikas paljon vanhaa öljyä vaikka kuinka lorottelet...
 
Ei reikäperissä sovi mikään letku sinne, kun hammasratas peittää aukon. Vaihda vaan oikein taittamalla se perä alas. Ei ole vaikea homma ja samalla voi rasvata kardaanin boorit. Tosin se kardaanin etupää voi olla hankala saada takaisin. Takapää vaan täytyy saada pysymään ylhäällä jotenkin.
 
Enköhän mä jätä tuon perä- ja vaihteistoöljypuolen huoltoliikkeen hommaksi ens keväänä/kesänä.

(edit: Autohuolloissahan tuota imuvaihtoa ainakin jonkin verran käytetään.)
 
No vaihteistoöljyn vaihto on helpompaa kuin koneöljyn, kun ei tarvitse edes suodatinta vaihtaa.
 
Onnittelut, ässä on hieno pyörä, itse ainakin olen pitänyt kuin hullu puurosta.
Sen verran muutan tätä ruusunpunaista lausuntoani, että 2 ärsyttävää asiaa pyörässä on:
-turhan pitkä ykkönen
-progressiivinen kaasukahva

Ensimmäiseen tottuu ajan kanssa, toiseen löytyy ratkaisu tarvikemarkkinoilta.
 
No vaihteistoöljyn vaihto on helpompaa kuin koneöljyn, kun ei tarvitse edes suodatinta vaihtaa.
Ok.

Lähinnä ajattelin että keväällä tosiaan takarenkaan vaihdon yhteydessä vaihdatan peräöljyt ja sitten myöhemmin kesällä kun tulee n. 10tkm edellisestä öljynvaihdosta niin teetän vielä senkin liikkeessä ja siihen samaan hässäkkään sitten pyydän vaihtamaan vaihteistoöljyn ja tulpat. Ajettu pyörällä on tuolloin vasta n. 25 000km, mutta aikaa käyttöönotosta on kulunut jo 6 vuotta.

Jos en niin kovasti pitäisi tuosta keltaisesta väristä (ja jos en olisi persaukinen duunari) niin Gulf teeman saisi tähänkin aika hienosti. Oranssiksi nuo nyt harmaat osat ja muut katteet Gulfin sinisellä. Veikkaan, että voisi olla ihan hyvän näköinen.

Katotaan miten kauan tää mua viihdyttää.
smile_org.gif
Ajamaan saattaisi päästä viikonloppuna, sitten enemmän omaa ajatusta siitä millaisen pelin mielestäni ostin. Koeajossa en havainnut tuota ykkösen pituusongelmaa (ainakin verraten Apriliaan vaikutti sopivammalta) ja tuo progressiivinen kaasukaan ei vielä mitenkään ilmoitellut olemassaolostaan.

Vääntö vaikutti alakierroksilla ohkaiselta, mutta kyllä tuo nöyrän nätisti kiihtyi 80-100 kutosellakin.

Sen olen huomannut, että paikallaan kaasuttaessa pyörä elää mäntien liikkeen mukana aika tavalla ja ilmeisesti samaa ilmiötä esiintyy ainakin moottorijarutuksissa.
 
Se meni sit ja osti keltasen pyörän, pilaantunut esine. Yhdessäkään keltaisessa ajoneuvossa ei ole mitään hyvää.
 
Objektiivisesti tarkasteltuna siinä on kuitenkin vääntöaluetta lukuun ottamatta kaikki osa-alueet paremmin kuin edellisessä mustassa pyörässä.  
wink.gif
Enemmän tehoa ja vääntöä, vähemmän painoa, parempi alusta, paremmat (abs) jarrut, enemmän varusteita, parempi vetotapa ja (mulle) parempi ajoasento. Noh, on se 2 vuotta vanhempi, mutta toisaalta 5tkm vähemmän ajettu.

Tosin täytyy myöntää, että objektiivisuudella tai järkevyydellä ja moottoripyörän valinnalla ei ainakaan omalla kohdalla ole koskaan ollut oikein minkäänlaista painoarvoa. Poislukien tuo vetotapa, mutta toisaalta siitäkin voi olla montaa mieltä, että mikä on paras. ABS jarrullista moottoripyörää mulla ei ole ennen ollut ja ihan hyvänä asiana noita pidän.
 
Vika vaan et niin kauan ku se on selkeän keltainen ei esineeseen kohdenneta objektiivisuuden häivääkään, väri on jo rikos.



Voi olla et olen hieman rajoittunut mut keltaista ei voi hyväksyä lain.
 
Noniin. +300km mutkaa takana. *
tounge.gif


Pari saunakaljaa otin, joten voin joutua tätä korjailemaan vielä..

Kokemukset pääosin positiivisia. Vaihteisto ja kytkin toimivat erinomaisesti ja äänettömästi. Minusta ykkönen ei ole liian pitkä, jos kohta Suomen oloihin kutonen on ehkä hiukan turha. Hallintalaitteet ovat hyvin käsillä ja vilkkusysteemiinkin tottuu, vaikka normaali onkin parempi. Kahvalämppärit olivat aamulla kuuden jäljissä oikein ihanat olemassa. *
inlove.gif
Mittaristo on semiselkeä. Oikeastaan kaikki saisi olla isommalla. Tai sanotaan, että vaihdenäyttö saisi olla isompi ja nopeusnäyttö digitaalinen ja kierroslukumittari isompi. Kierroslukumittarissa suurta kummastusta ja närää herätti se, että punaraja alkaa @8500rpm, mutta rajoitin tulee kehiin jo ennen sitä! Mikä järki tuossa nyt sitten on? Ei mikään! Rajoitin sinällään toimii aika siististi ja paljon H-D:n rajoittajaa miellyttävämmin. Valot vaikuttavat keskitasoa paremmilta tehoiltaan, etenkin lyhyet. Se ei silti ole vielä paljoa se.

Alusta on erinomainen. Minulle se sopii paremmin kuin mikään koskaan ennen ajamani. Minusta se on siis parempi kuin TRX:n tai edes RSV R:n alustat. Tiedän, että rataketut varmaan olisivat eri mieltä tästä. Jarrut ovat erinomaiset, vain Millessä on olleet paremmat, mutta nekin ilman ABSia. Kardaanihissi-ilmiötä en ole juurikaan havainnut, mutta (tai sitten se on juuri edellä mainittua) pyörä kyllä elää kiihdytyksissä jonkin verran.

Ajoasento rasittaa lähinnä kämmeniä, muuten se on minulle (184cm) hyvä. Satulasta erikoismaininta, perse ei vaan puudu tässä. Samoin (pitkät) jalat saa mukavasti.

Moottori onkin sitten se asia joka eniten ihmetyttää. En vain käsitä miksi aiemmin koeajamani yksilö ja joskus koeajamani GS1200 jättivät niin erilaisen kuvan boksereista. Moottori on hieno.. Se on kierrosherkkä ja voimakas. Tehopiikki ei ole valtava, mutta käsiä venyttävä kuitenkin. Tehoa tuntuu olevan ilmoitetusti, kun taas aiemmin ajamani yksilö tuntui noin 90 heppaiselta. *
nixweiss.gif
Outo homma. Progressiivinen kaasu lienee yksi syy ns. pätkimiseen minkä muistin viime koeajoyksilöstä. Tässä omassakin tietyissä tilanteissa esim. kaasun avaaminen 1/4 asennosta 4/4 asentoon aiheuttaa reilusti vajaan puolen sekunnin pätkäisyn/miettimisen. Muuten tuo on vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta se varmaan rauhoittaa menoa pienemmillä kierroksilla, mutta toisaalta sitten taas se tuo pientä levottomuutta kunnon kiihdytyksiin. Se on silti sanottava, että mieluummin tuo kuin ex pyörän liian iso kaasun liikerata.

Katteet suojaavat hyvin ja mitä ilmeisemmin aerodynamiikka on bokserista huolimatta muutenkin kohdallaan. Ainakin kulkuhaluista päätellen. Tuplakuplan ansiosta (olettaisin) ei tule edes mitään häiritseviä pyörteitä kupoliin. Plussaa sylinterien antamasta jalkasuojasta märällä.

Oli kyllä hauskaa... Olen pitkästä aikaa melkoisen myyty. TRX ajat tulevat mieleen hakematta. Tässä on sitä jotain...

Pari huomiota reilun 4tkm jälkeen:
- Vaihteisto toimii kyllä erinomaisesti, muttei se kyllä kovin äänetön ole (vissiin korvatulpat hämänneet).
- Vilkkusysteemi on PAREMPI :D - Koeajoin pitkästä aikaa (H-D:ssäkin oli epänormaalit vilkut) tavallisella vilkulla varustetun pyörän, eikä vilkuttamisesta meinannut tulla mitään.
- Huollon ja tunnistinfixin jälkeen vaikutti, että tuo mainittu pätkiminen on historiaa ja punarajan yli kiertääkin jo.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös