• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

BMW R1200S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ilmottele mitä vastailevat. Tampereen Heinolle menee tuo oma varmaan 2012 isoon huoltoon, kun ei vissiin lähempänä ole Bemun huoltopaikkaa.

Tuosta linkin dynokäppyrästä näkee aika selvästi, että rajoittaja tullee 8500rpm vastaan ja punarajahan on samassa kohdassa. Toivottavasti on vielä viikon sisällä sen verta kelejä, että pääsee hiukan vielä ajamaan ja testaamaan.  
sport05.gif


Ei silti, en mä kaipaile tähän laitteeseen oikeastaan yhtään enempää tehoa/vääntöä. Aika soppeli on mulle.
Joo, mullakin asia etenee vasta ensi kaudella.

Rajoittajan pitäisi tulla vastaan 8800:ssa, dynossa on varmaan veto lopetettu kun käyrät ovat lähteneet laskuun.

Mä en varsinaisesti lisää huippuja halua, mutta tuo 4-5 krpm väli ei ole originellilla pelillä se mukavin alue... Kaikki parannukset tuolle alueelle ovat tervetulleita, varsinkin tässä tapauksessa kun on kyse tehtaan päivityksestä.
 
Joo.. Pääsin tänään (eilen siis) pitkästä aikaa oikein ajamaan ja testaamaan. Kyllä tuossa omassa on jokin kiputila.  
sad_orig.gif


Kattelin ohjekirjaa ja lisäksi täältä: http://www.sportrider.com/bikes/146_0607_bmw_r1200s/index.html nettitietoa pyörästä. Tuonkin mukaan tosiaan rajoittajan pitäisi tulla kehiin @8800rpm ja punarajahan siis on 8500rpm - näin sen loogisesti kuuluukin mennä. Kokeilin tuota omaa ja omassa meno pysähtyy rajoittajaan jo 8000rpm:ssä kierroslukumittarin mukaan. Ohjekirjan mukaan huipputehokin tulee vasta tämän jälkeen (90kw@8250rpm).

Lisäksi tyhjäkäynti on hiukan koholla (mulla 1250rpm, kun pitäisi olla 1150 +/- 50rpm), joten tuli vain mieleen josko tuossa jäisi ikäänkuin "ryyppy" päälle. Eli kylmäkäynnistyspiiri tmv. mikä noissa ruiskuissa nyt sitten onkin. Olisi (mun mielestä) loogista jos em. piiri nostaisi tyhjäkäyntiä ja laskisi rajoittajaa.

Laitoin Tampereen Heinolle vähän sähköpostikyselyä. Jos vaikka sattumalta ehtisi vielä ennen kauden loppua saamaan laitteen testeriin tai jotain. Tai jos tietäisivät jotain ko. viasta.

Ajattelin myös josko akun kaapeleiden irroittaminen auttaisi - nollaisi ecun tai jotain?

s&s - et varmaankaan muista ulkoa mitä pyörä kulkee milläkin kierrosluvulla? Kattelin eilen, että oma 6. vaihteella kiertää mittarin mukaan @90km/h aika tasan 3trpm ja @120km/h suht liki 4trpm. Lähinnä kiekkamittarin kuntoa mietin.

Edit: Bensaa meni ekan mittauksen mukaan 5,6 ja toisen 5,1 / 100km. Käsittääkseni hiukan enemmän tuokin mitä pitäisi.

Edit2: Eipä auttanut google asiassa. Odotellaan auttaisiko huollon väki tai akun napojen irroittaminen toviksi.

Hittolainen. Vähän pistää harmittamaan kyllä. Sikälikin kun laite liikkuu ihan riittävästi näinkin, mutta kun tietää että sieltä saattaa se terävin kärki vielä uupua niin..  
tounge.gif
 
Lisäksi tyhjäkäynti on hiukan koholla (mulla 1250rpm, kun pitäisi olla 1150 +/- 50rpm), joten tuli vain mieleen josko tuossa jäisi ikäänkuin "ryyppy" päälle. Eli kylmäkäynnistyspiiri tmv. mikä noissa ruiskuissa nyt sitten onkin. Olisi (mun mielestä) loogista jos em. piiri nostaisi tyhjäkäyntiä ja laskisi rajoittajaa.

Ajattelin myös josko akun kaapeleiden irroittaminen auttaisi - nollaisi ecun tai jotain?

Pyörä saattaa vain kaivata säätöä, eikö sulla ala 20 huolto olemaan kohta holliilla?

Syy korkeaan tyhjäkäyntiin voisi olla myös TPS, interwebistä löysin joskus tällaisen ohjeen TPS:n resetointiin: "The TPS reset: ignition on and bike not started, twist throttle 3 times, turn ignition off. Then turn it on and try to start it. " Taas disclaimerina etten ole itse kokeillut...

sanoi:
s&s - et varmaankaan muista ulkoa mitä pyörä kulkee milläkin kierrosluvulla? Kattelin eilen, että oma 6. vaihteella kiertää mittarin mukaan @90km/h aika tasan 3trpm ja @120km/h suht liki 4trpm. Lähinnä kiekkamittarin kuntoa mietin.

No nyt en mene vannomaan, mutta sanoisin että 120kmh@4krpm kuulostaa tutulta... Mulla on motaria ympärillä vähän joka puolella ja aluksi tahtoi kierrokset asettua tuohon 4 tonnin pintaan ennenkuin huomasin että pyörä tykkää lähteä huomattavasti paremmin kun pidän kierrokset 5+ krpm (nykyään ajan motarilla max 5:lla).

sanoi:
Hittolainen. Vähän pistää harmittamaan kyllä. Sikälikin kun laite liikkuu ihan riittävästi näinkin, mutta kun tietää että sieltä saattaa se terävin kärki vielä uupua niin..  
tounge.gif

Eiköhän tuohon apu löydy kunhan saat mopon kiinni testeriin.
 
Se ECU ei resetoidu ihan akkua hetken irrottamalla. Kannattaa pitää akku irti ainakin puoli tuntia. Joskus ekassa KS:ssä oli niin huono ruiskukartta, että piti aina välillä resetoida ja joku 15 minuuttia ei vielä vaikuttanut mitään. En tiedä mitä konkkia siellä on jännitettä ylläpitämässä, mutta anna olla pitkään irti - vaikka yön yli. Koitas piruuttaan tehdä tuo kaasukahvan opetus siten, että merkkaat puolikaasun kahvaan, sähköt päälle, tuo kolme kertaa kahva merkkiin ja pois ja sähköt pois. Sitten vaan sähköt päälle ja kone käyntiin. Ainakin ensimmäisissä KS:n ohjelmissa tuli selvä ero, kun ECU luuli kaasua olevan enemmän kuin itse asiassa oli ja kävi rikkaammalla. Uudemmissa ohjelmissa ei mitään eroa huomannutkaan.
 
Kiitoksia neuvoista.

Onko tuo TPS reset sama asia kuin tuo "kahvan opetus" vai miten? Kannattaako tuo tehdä ennen vai jälkeen akun irroitusta vai onko väliä? Voisin huomenna nuo hommat tehdä jos ei järjestyksellä ole väliä ja jättää sitten seuraavaksi yöksi kengät irti akusta ja sitten kerkeisin vielä kokeilemaan onko mitään vaikutusta.

20tkm huolto olisi kilsojen puolesta lähellä, mutta pyörään on öljyhuolto tehty ihan hiljan eli 16400km kohdalla. Taloudellisista syistä pyörä menee lokakuuksi seisontaan, joten en taida saada huoltoaikaa muutenkaan ennen ensi kautta. Ajattelin nyt tämän ongelman myötä, että teetän huollot kahdessa osassa.

1.) Heti kun mahdollista perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto + uusi takarengas ja testerissä käyttö.

2.) n. 25tkm paikkeilla uudet moottoriöljyt ja suodatin, sekä tulpat.

Tuo on ilmeisesti maannut jossain liikkeessä tai muuten ajamatta aika paljon 08-11, kun luovutus ja eka huolto (715km) oli muistaakseni 2006, toinen huolto n. 12tkm ja 2007, sitten kolmas huolto 2009 ja n. +13tkm ja nyt sitten 4. huolto 2011 ja tuo +16tkm. Noin niin kuin ulkomuistista. R.M Heinolla (Espoo) huollettu 3 ekaa huoltoa.
 
Mulla on motaria ympärillä vähän joka puolella ja aluksi tahtoi kierrokset asettua tuohon 4 tonnin pintaan ennenkuin huomasin että pyörä tykkää lähteä huomattavasti paremmin kun pidän kierrokset 5+ krpm (nykyään ajan motarilla max 5:lla).
Mielenkiintoista. Voi toki olla tottumiskysymys ja mulla on vasta vajaat 700km S:än kanssa takana, mutta mä ajan 100km/h alueillakin kutosella. Aluksi jopa 80km/h alueillakin, mutta nyttemmin niissä vitosella.

Itse asiassa mä en oikein edes huomaa tuota vääntökuoppaa / kuollutta aluetta ajossa. Minusta pyörä vastaa kaasuun - kunhan sitä annostelee tarpeeksi - ihan hyvin jo sieltä 3trpm paikkeilta, vaikkei ennen 5trpm:ää erityisen iloisesti liikukaan.
 
Ulkomaanfoorumilta löytyi mielenkiintoista tietoa ecun päivityksestä, uusilla kartoilla pyörästä saisi himpan enemmän irti ja tuo vääntökuoppakin tasoittuisi jonniinverran:
http://forums.pelicanparts.com/bmw-r11....6105507
Lukaisin tuon linkin takaa löytyvää dynokarttaa tarkemmin ja huomioni kiinnittyi sellaiseen yksityiskohtaan, että uudella ecupäivityksellä huipputeho (tuon mukaan) saavutetaan jo @~7600rpm entisen 8250 (vakio) ja 8300 (Akran slipari) sijaan. Tuo päivitys siis käytännössä myös aikaistaisi järkevän ylöspäin vaihtamisen kohtaa matalammalle kierrosluvulle. Jos pitää paikkansa tuo käppyrä ja nuo luvut, niin olisihan tuo todella hienoa saada omaankin pyörään.
 
Sama homma ja tehdään sähköjen palauttamisen jälkeen.
OK, kiitoksia. Nappaan akunkengät irti huomenna ja ylihuomenna sitten tuo resetti ja koeajot.

edit: Googlailin tuossa ajankuluksi noita Gulf teemalla maalattuja autoja yms. ja tulin kyllä siihen tulokseen, että kyllä tuosta taitaa sellainen tulla. Homma kun on vielä suhteellisen simppeli:

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/BMW_2.JPG

Tuosta kaikki mikä on mustaa (poislukien tarrat tietty) jää mustaksi. Kaikki mikä on keltaista maalataan värillä OMNI MBC 2626 powder blue ja kaikki mikä on harmaata MBC 60812 Topaz Orange värillä ja vielä noiden oranssien alueiden äärireunat MBC 3146 Regal Blue värillä. Ainoa mikä mietityttää on takaosa. Sinne kun ei sitten tule oranssia yhtään. Saakohan näihin takasatulan korvaavaa peitelevyä tms.

Koska tuo tapahtuu riippuu täysin siitä mitä se tulee maksamaan ja koska siihen on varaa.
tounge.gif
 
Saakohan näihin takasatulan korvaavaa peitelevyä tms.
Aikoinaan varusteluettelossa oli tällainen:
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=44742

Juuri eilen googlailin samaa osaa mustana, kuvittelisi noita vielä jostain löytyvän... Suomen hinnaston mukaan pohjamaalatun osan hinta oli vuonna 2008 220e.

Myös karboonisia osia on tarjolla, mutta ainakin tekarbonin kikkareiden istuvuus on haukuttu (minunkin toimestani), joten niistä kannattaa pysyä erossa.
 
Ja kuinka monta fillarii sul on siihen mennes jo ollunna tuon bimmerin jälkeen...
No siitäkin juu.
biggrin.gif


Sen verta olen jo itseäni oppinut tuntemaan, että vaikka tuntuisi laite miten omalta, ei se takaa sitä, että se pysyy tallissa ikuisesti. Vaan kuten olen todennut, Bemun kanssa fiilis on samaa luokkaa nyt kuin oli TRX:n kanssa alussa. TRX oli kuitenkin 06-09 mulla. Samoin talouspolitiikka sanelee vielä 2012 ja 2013 aika paljon sen suhteen miten noita pyöriä voi vaihdella, kun on tuollainen pieni poika
inlove.gif
taloudessa ja vain toinen aikuisista töissä.

Mutta mitään en enää nykyään lupaa vaihtamisten tms. suhteen.
 
Juuri eilen googlailin samaa osaa mustana, kuvittelisi noita vielä jostain löytyvän... Suomen hinnaston mukaan pohjamaalatun osan hinta oli vuonna 2008 220e.
Aika suolainen hinta kyllä.

Heinolta tuli vastausta ja huolto jää (kuten arvelinkin) ensi kevääseen. Huoltohinta-arvio (sisältäen kaikki öljyt,
tulpat, ilmansuodatin ja venttiilien säätö, sekä
läppärungon synkronointi yms.) ei ollut mahdottoman paha. Kahteen osaan kun tuon vielä jakaa.

Sen sijaan tuosta RPM viasta eivät ilmeisesti ole ennen kuulleet ja sitä ihmettelivät. Epäilivät että kyseessä voi olla mittarivika. Mahdolliset vikakoodit ja oikean rpm luvun näkevät testerillä sitten kyllä. Lisäksi tyhjäkäyntiin liittyen mainitsivat jotkin Bypass ruuvit, joita ei saisi pidellä, mutta jos näin on tehty voivat nostaa tyhjäkäyntiä.

Pikaisella googlauksella en löytänyt infoa missä nuo sijaitsee, että voisi ne huomenna tsekata samalla kun laitan akun kiinni ja teen TPS jumpan.

Kattelin myös Stormin alesta mitä myyvät omaan Bemuun ja törmäsin tällaiseen: http://www.storm-motor.fi/osat....00s-366

Millainen mahtaisi olla? Toisaalta minusta ei oikein sovi pyörään, vaikka ajoasento saattaisikin olla parempi.
 
Kattelin myös Stormin alesta mitä myyvät omaan Bemuun ja törmäsin tällaiseen: http://www.storm-motor.fi/osat....00s-366

Millainen mahtaisi olla? Toisaalta minusta ei oikein sovi pyörään, vaikka ajoasento saattaisikin olla parempi.
Toimivuudesta en tiedä, mutta ainakin järkyttävän näköiset... Mielestäni helibars olisi optisesti huomattavasti hygienisempi ratkaisu: http://www.helibars.com/product/r1200s

Isompi kuva: http://www.stocklogic.com/R1200S/topviewcockpit.jpg
 
Sen sijaan tuosta RPM viasta eivät ilmeisesti ole ennen kuulleet ja sitä ihmettelivät. Epäilivät että kyseessä voi olla mittarivika. Mahdolliset vikakoodit ja oikean rpm luvun näkevät testerillä sitten kyllä. Lisäksi tyhjäkäyntiin liittyen mainitsivat jotkin Bypass ruuvit, joita ei saisi pidellä, mutta jos näin on tehty voivat nostaa tyhjäkäyntiä.

Pikaisella googlauksella en löytänyt infoa missä nuo sijaitsee, että voisi ne huomenna tsekata samalla kun laitan akun kiinni ja teen TPS jumpan.
Olen ollut siinä uskossa että 2006-mallin tyhjäkäyntiä ei voi säätää kuin kompuutterilla ja piti googlettaa sekä suorittaa tutkimusta ruokatunnilla. Uskoisin että bypass-ruuvi on varhaisempaa teknologiaa, mielestäni ässän läppärungoissa moista ei enää ole. Läppärungoissa tosin on stoppariruuvit, joilla periaatteessa voitaisiin säätää läpän asentoa tyhjäkäynnillä, mutta ainakin mun pyörässä ruuvien päissä on kumitissit ettei näprääminen onnistu ihan heittämälllä.

Mites kaasuvaijeri, olet varmaan tarkastanut että se ei "kanna" ja liikkuu vapaasti molemmista päistä?
 
Mites kaasuvaijeri, olet varmaan tarkastanut että se ei "kanna" ja liikkuu vapaasti molemmista päistä?
Enpä ole. Enkä tiedä miten moinen asia tsekataan. Neuvoja siis.. Huomenna sataa ja ehtii ropaamaan vielä ja perjantaiksi lupailevat +20 astetta ja on tarkoitus ajaa kunnon (viimeinen 11) lenkki vielä.

Vaan sen tiedän, että akun irroitus ja TPS resetti eivät auttaneet tuohon asiaan. @8000rpm meno lakkaa kuin seinään. Olisi kiva tietää faktana mitä Ässä ottaa nelosella mittariin kun iskee rajoittimelle. Tietäisi (ehkä) vähän osviittaa siihen, että onko kyse rpm mittarin vai oikeasti koneen ongelmasta.

Hassuahan tässä on se, että pyörä toimii kokonaisuudessaan todella maukkaasti läpi koko kierrosalueen, vaikka toki laiskahko onkin alhaalla. Silti tänään oikein kokeilin tuota 4-5trpm aluetta ja minusta sielläkään ei ole mitään selkeästi havaittavaa ongelmaa kunhan vääntää kahvasta tarpeeksi. Suurin probleema on jossain 1200-2000rpm jolla tuon varmaan saisi stumpattua suht helposti. Sen jälkeen menee suht nätisti ja jossain 5trpm paikkeilla rykäsee kunnon lentoon, joka siis katkeaa 8trpm. Liikkuu silti huomattavasti TRX:ää iloisemmin (kuten tietty pitäisikin).

Ehkäpä keväällä olen viisaampi.

Edit: Äijällä on muuten aikaslailla täydellinen setti pyöriä jos kolme voisi olla.  
bowdown.gif


Mulla voisi olla seuraavat tallissa jos olisi varaa:
BMW HP2
BMW K1300R
BMW K1300GT
BMW GSA1200
H-D Roadking (juhlavuoden mallia mustana)
ja Turbo Rocketti suoraan ajamiseen, sekä jokin enska kurapoluille.
 
tounge.gif


Edit2: Jaa juu niin. Helibars on kyllä paljon nätimpi vaihtoehto.
 
Mites kaasuvaijeri, olet varmaan tarkastanut että se ei "kanna" ja liikkuu vapaasti molemmista päistä?
Enpä ole. Enkä tiedä miten moinen asia tsekataan. Neuvoja siis.. Huomenna sataa ja ehtii ropaamaan vielä ja perjantaiksi lupailevat +20 astetta ja on tarkoitus ajaa kunnon (viimeinen 11) lenkki vielä.

Täällä näytetään mistä vaijerin "löysän" voi säätää:
http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=7091248&postcount=19

Tämä ei siis varmaankaan auta rajoittajaongelmaan, mutta jos vaijeri kantaa, se jättää kaasuläppää auki ja nostaa tyhjäkäyntiä. Itselle kävi näin kun ensimmäisen kerran koetin liian tohinalla asentaa pikakaasua.

sanoi:
Vaan sen tiedän, että akun irroitus ja TPS resetti eivät auttaneet tuohon asiaan. @8000rpm meno lakkaa kuin seinään. Olisi kiva tietää faktana mitä Ässä ottaa nelosella mittariin kun iskee rajoittimelle. Tietäisi (ehkä) vähän osviittaa siihen, että onko kyse rpm mittarin vai oikeasti koneen ongelmasta.

Tuo on kyllä erikoinen juttu, kuulostaisi hitusen softavialta.

sanoi:
Hassuahan tässä on se, että pyörä toimii kokonaisuudessaan todella maukkaasti läpi koko kierrosalueen, vaikka toki laiskahko onkin alhaalla. Silti tänään oikein kokeilin tuota 4-5trpm aluetta ja minusta sielläkään ei ole mitään selkeästi havaittavaa ongelmaa kunhan vääntää kahvasta tarpeeksi. Suurin probleema on jossain 1200-2000rpm jolla tuon varmaan saisi stumpattua suht helposti. Sen jälkeen menee suht nätisti ja jossain 5trpm paikkeilla rykäsee kunnon lentoon, joka siis katkeaa 8trpm. Liikkuu silti huomattavasti TRX:ää iloisemmin (kuten tietty pitäisikin).

Ehkäpä keväällä olen viisaampi.

Ehkä pitää keväällä tavata jossain ja vaihtaa pyöriä hetkeksi niin saadaan hieman vertailupohjaa.

Sun kannattaisi ehkä liittyä myös http://www.bmwsportbikes.fi -foorumille, siellä on ainakin yksi ässän omistaja lisää... Foorumi on aika hiljainen, mutta sieltä voisi kuitenkin löytyä kokemusta ja näkemystä bemareista.

sanoi:
Edit: Äijällä on muuten aikaslailla täydellinen setti pyöriä jos kolme voisi olla.  
bowdown.gif


Mulla voisi olla seuraavat tallissa jos olisi varaa:
BMW HP2
BMW K1300R
BMW K1300GT
BMW GSA1200
H-D Roadking (juhlavuoden mallia mustana)
ja Turbo Rocketti suoraan ajamiseen, sekä jokin enska kurapoluille.

Mulla on pieni allergia vesijäähdytteisiä kohtaan, osittain siksi pyörät on valikoituneet noin... Tuo H-D on ollut mulla niin kauan etten hanno sitä myydä vaikken juurikaan sillä enää ajele. GSA:n hommasin matkapyöräksi ja pojan kanssa ajeluihin ja ässä on sitten isin "virkistyspyörä". Jos nyt jotain pitäisi vaihtaa, niin se on tuo sama kuin sunkin listallasi eli  HP2 Sport (varmaankin ässän tilalle).
 
Voisi kai tuonkin vielä katsoa, mutta tuon TPS jumpan jälkeen tyhjäkäynti on 1200-1250rpm, eli likimain annetuissa limiteissä (en kyllä osaa sanoa muuttuiko mitenkään). Toisaalta mietin kokeilisiko TPS resettiä vielä niin kuin se normaalisti (googlauksen perusteella) tehdään, eli 3x kahva pohjaan ja pois, eikä puoleen väliin kuten nyt tein. Tuo kun on sellainen homma jonka voi tehdä kokeeksi ja sitten vaikka ajelun välillä uudelleen toisella tavalla.

Voisi kyllä keväällä tavata, niin saisit säkin vertailupohjaa pelkkään slipariviriin. Tosin mä toivon, että keväällä saisin huollon yhteydessä selville mikä tuossa kipuilee ja mahdollisesti uuden kartan ruiskuun samalla.

Edit: Sääsin hiukan tuota kaasua (herra tietää mihinpäin) ja ainakin se tuntuu toimivan ihan normaalisti. Luistit napsahtaa alas niin että kolisee ja ennen kuin ne lähtevät nousemaan on aavistus tyhjää kahvassa. Lisäksi tein tuon TPS:n uudelleen kaasu pohjaan 3x tavalla. Katotaan muuttaako mitään. Huomenna siis kauden viimeinen testi (ja nautiskelu) lenkki.

Se tässä tuli mieleen, että jos eivät nouse ihan ylös asti? Ei taitaisi se tehdä tällaista oiretta silti...  
nixweiss.gif
 
Millään ei ole ollut mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin eikä ainakaan tuohon rpm asiaan. 300km mutkateitä kolusin tänään kauden päätteeksi ja olen 99%:sen varma, että vika ei ainakaan ole kierroslukumittarissa. Sen enempää en halua avautua sen suhteen, että miten asiaa testasin. *
baaa.gif


En myöskään edelleenkään havaitse tuota vääntökuoppaa käytännön ajossa. Ihmettelen vaan, että onko mulla kuitenkin jokin kustomkartta tuossa.. Vetää mun mielestä (mikä ei tarkoita sitä, etteikö kuoppia voisi olla yms.) tasaisesti 3trpm alkaen, lähtee kunnon lauluun ehkä jossain 5trpm paikkeilla. Esim. mutkatiellä on ihan mukava ajaa nelosella kierrokset jostain 3750rpm ylöspäin kaasulla availlen. Moottorijarru on aika maltillinen, joten etujarrua tulee käytettyä joitain muita pyöriä enemmän.

2trpm - 3trpm on aika turha alue ja ihan kuollutta on alle 2trpm, mutta kyllä tuolla voisi halutessaan ongelmitta ajaa 3trpm / 6. vaihde ja siitä kaasulla esim. lähteä ohitukseen.

Olisi erinomaisen mielenkiintoista penkittää tuo nyt, mutta eipä ole moiseen operaatioon varaa. Tuo kaasun progressiivisuus on hiukan alkanut haittaamaan, kun aiheuttaa tietynlaista tökkimistä nopeammin ajettaessa. Toisaalta tasakaasulla tuo menee todella nätisti ja pehmeästi, samoin kuin kaasua hiukan lisättäessä. Vasta sitten kun vetää narun kireälle tuo ei enää toimi niin hyvin. Vaikea selittää.

Takarengas alkaa olemaan sliksi (reilu 1000km ehdin itse ajaa tänä vuonna). Taitaa olla Metzeler alla ja sellaista (tosin väärää kokoa) suosittelivat Heinolla. Itse mietin ensisijaisesti Misukan PR3:a tai Pirellin Angel ST:tä. Uskoisin, että kaikissa noissa on riittävästi ominaisuuksia mun ajotaitoihin nähden, joten mikä mahtaa kestää parhaiten kulutusta? Niin ja näkeekö vanteesta jostain koon, vai pitää leveys mitata? Ulkomuistista taitaa olla 5,5" vakio ja 6" leveä vaihtoehto. Mulla tosiaan ainakin rengas on 190/50/17 tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Todennäköisesti sulla on 6" vanne sitten kanssa, jos ei ole tarkoituksella vaihdettu leveämpään kumiin..
 
Back
Ylös