• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

BMW R1200S

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jännä miten erilainen kokemus meillä on koneesta... Kyse voi olla yksinkertaisesti siitä, että mun pyörässä on vasta vajaa 5 tonnia mittarissa. En osaa sanoa huomaanko varsinaisesti vääntökuoppaa, mutta ei käy "ilolla" alle 5 tonnissa, 4-5 krpm on erityisen paha väli. 5+ krpm taas mennäänkin riemulla... Uskoisin myös että tukkoinen vakiovaimennin on osasyyllinen käytökseen. Tietty mulla on tallissa toinen bokseri, johon ässää koko ajan vertaan (vaikka se ei kovin fiksua olekaan kun koneet on eri aikakaudelta ja viritysasteet erilaiset).

Vanteen leveys lukee keskiössä, mäkin veikkaan että sulla on 6" vanne, se taisi Suomeen tuoduissa peleissä olla paketoituna noitten öhlinsien kanssa (ellei pyörää ole tilattu erikseen).

PS. Olen tullut siihen tulokseen että musta pyörä on aika tylsän näköinen... Taidan vaihtaa toisen kyljen keltaiseksi  
biggrin.gif

Todennäköisesti sulla on 6" vanne sitten kanssa, jos ei ole tarkoituksella vaihdettu leveämpään kumiin..
Näin olen itse ajatellut, mutta pitänee varmistua ennen kuin tilaa uuden kumin. Jos on 5,5" vanne kuitenkin niin laitan sitten kapeamman alle kyllä. Tosin rek. otteessa on mainittu sekä 180/55 että 190/50 tuohon kelpaaviksi, joten sekin kai puhuisi 6" vanteen puolesta.

Jännä miten erilainen kokemus meillä on koneesta... 4-5 krpm on erityisen paha väli.

Vanteen leveys lukee keskiössä, mäkin veikkaan että sulla on 6" vanne, se taisi Suomeen tuoduissa peleissä olla paketoituna noitten öhlinsien kanssa (ellei pyörää ole tilattu erikseen).

PS. Olen tullut siihen tulokseen että musta pyörä on aika tylsän näköinen... Taidan vaihtaa toisen kyljen keltaiseksi  
biggrin.gif
On se kyllä. Mulle tosiaan nimenomaan tuo 4-5trpm ei aiheuta mitään ongelmia, vaan on jopa mukava ajella.  
nixweiss.gif

Pitää tänään tsekata tuo vanne vielä, kävin jo äsken laittamassa bensan joukkoon säilöntäaineet. Tuskin tulee enää ennen ens vuoden maaliskuuta ajettua.

Voi olla aika villi puoliksi keltaisena.  
biggrin.gif
Mä rupesin tuosta johtuen miettimään sen Gulfin tilalle Motorsport väritystä.

http://okixtreme.com/product_images/bmw_300.jpg

Jos laittaisi toisen puolen siniseksi ja toisen punaiseksi ja nuo nyt harmaat tuolla tummemmalla sinisellä. Tuskinpa silti..

Edit: 6" takavanne on, joten 190/50/17 tulee jatkossakin taakse. Perässä nähdäkseni notulit 33/12 mikä lienee normaali (2.75) perävälitys tähän pyörään.

Edit: Onko muuten tietoa valmistusmääristä / Suomeen tuotujen määrästä kellään? Käsittääkseni mallia tehtiin vain 06-07 ja sen jälkeen on saanut vain HP2 sport mallina.

Itse googlasin seuraavaa dataa:
From the BMW R 1200 S, a total of 6142 units
(Including 517 U.S. models) produced and delivered
ja USA malleista vielä väridataa:
There were 432 R1200S sold in US
97 black
105 yellow
96 silver
105 red/silver with Ohlins
29 red/silver without Ohlins
432 total
Tuossakin on jo pieni ero määrissä. Tai noh, tehty ja myyty on tietty eri asia.

Kysäisin vielä Espoon Heinolta tuosta huoltohistoriasta (kun on ko. liikkeen leimat kirjassa) ja ei ole vaihdettu perä- eikä vaihteistoöljyjä tahi tehty mitään ruiskupäivityksiä, ainakaan heillä / heidän tietojensa mukaan. Sielläkin epäilivät, että vika olisi kierroslukumittarissa. Minusta se ei ole, mutta sehän selvinnee sitten kun tuon joskus saa piuhan päähän.

Nyt sitten vilkunlasien tilauksen jälkeen voikin mennä talviunille ja herätä joskus maaliskuussa.
shaun.gif

Kysäisin vielä Espoon Heinolta tuosta huoltohistoriasta (kun on ko. liikkeen leimat kirjassa) ja ei ole vaihdettu perä- eikä vaihteistoöljyjä tahi tehty mitään ruiskupäivityksiä, ainakaan heillä / heidän tietojensa mukaan. Sielläkin epäilivät, että vika olisi kierroslukumittarissa. Minusta se ei ole, mutta sehän selvinnee sitten kun tuon joskus saa piuhan päähän.
Satuitko kysäisemään ruiskupäivityksen hintaa?

Peräöljyn vaihto ei välttämättä ole ollut huolto-ohjelmassa vielä viime vuosikymmenellä, vaihteistoöljy kyllä on. Huolto-ohjelmassa tosin lukee vaihteistoöljyn kohdalla "separately billed item", joten en tiedä sitten pitääkö tuo pyytää erikseen.

Satuitko kysäisemään ruiskupäivityksen hintaa?
Enpä kysynyt. Pitänee kysyä - tosin vien varmaan Tampereelle kun on likeempänä. Tosin jos tuossa on kierroslukumittarissa se probleema niin enpä tiedä kannattaako ruiskun päivitys - ellei sitten ole tosiaan tarjolla tuota karttaa minkä ketjuun laitoit.

Edit: Sellaisen havainnon tein tänään, että joku on onnistunut kuluttamaan tuosta oikean puolen jalkatapin kulutuspalaakin oikein. Pitänee ostaa uudet palat - ihan siis turhamaisuussyistä. Käyköhän tuohon jokin yleismallin pala, vai pitääkö olla Biimerin omaa tavaraa?

Saakohan näihin takasatulan korvaavaa peitelevyä tms.
Aikoinaan varusteluettelossa oli tällainen:
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=44742

Juuri eilen googlailin samaa osaa mustana, kuvittelisi noita vielä jostain löytyvän... Suomen hinnaston mukaan pohjamaalatun osan hinta oli vuonna 2008 220e.

Myös karboonisia osia on tarjolla, mutta ainakin tekarbonin kikkareiden istuvuus on haukuttu (minunkin toimestani), joten niistä kannattaa pysyä erossa.
Saksasta näyttäisi nyt saavan "höckeriä" maalattuna alta kahdensadan... Postikulut nostavat tietty hintaa mutta tuon halvemmalla ei ole uutta osaa näkynyt.

Ja tietenkin musta maksaa enemmän kuin muut värit, mutta silti kotiinkannettuna 60 euroa vähemmän kuin merkkiliikkeestä haettuna.

Pieni varoitus tuosta BMW:n takasatulan kopasta... Mun höckeri tuli viime viikolla ja täytyy sanoa etten ole täysin tyytyväinen. Odotin sen istuvan paikoilleen kohtuullisen saumattomasti, mutta se jättää kopan ja peräkatteen väliin samanlaisen 5mm raon kuin takasatulakin. Rako näkyy kyllä mainoskuvassakin:
71607696567_bmw_r1200s_pillioncovers.jpg

Jos olisin nähnyt kikaleen livenä paikoillaan ennen tilausta niin olisi varmaankin jäänyt hankkimatta.

No mä voin ostaa sen sulta pois siinä vaiheessa kun pääsen taas taloudellisesti jaloilleni.
tounge.gif

Vilkunlasit on vieläkin tulematta. Ens viikolla pitäis tulla. Akku pitänee irroitella (tai ainakin piuhat) ja ladata kertaalleen täyteen. Ei ilmeisesti saa ladata kiinni olevana.

No mä voin ostaa sen sulta pois siinä vaiheessa kun pääsen taas taloudellisesti jaloilleni.  
tounge.gif

Vilkunlasit on vieläkin tulematta. Ens viikolla pitäis tulla. Akku pitänee irroitella (tai ainakin piuhat) ja ladata kertaalleen täyteen. Ei ilmeisesti saa ladata kiinni olevana.
Höckeri on musta...

Latauksessa on eri koulukuntia, mulla on optimaten piuha kiinni akussa ja pyörä ylläpitolaturissa melkein jatkuvasti. Kaipa se irrottaminen olisi "parasta" mutta eipä ässä eikä sen puoleen gessukaan ole huonoa ylläpitolatauksesta tykänneet.

Ei se haittaa jos se on musta. Siinä vaiheessa kun tuollaisen hankin menee katteet maalarille muutenkin. Ens kausi ainakin ajetaan vielä orkkissävyissä.

Irroitin nuo piuhat, kun on parin minuutin homma, ja latasin Ctekillä akun. jätin piuhat irti ja latailen pari- kolme kertaa talven aikana. Tuskin pääsee ennen maaliskuuta baanallekaan enää.

Edit: Tuon virran ulostulon kautta saisi ladata akku kiinni, mutta sitten pitäisi kai olla jokin BMW:n oma laturihässäkkä.

Itse valitsin ylläpitolatauksen akku kiinni (mukavuudenhalun lisäksi) siksi, että muistaakseni gs:n ohjekirjassa sanottiin että ilman akkua pyörän sähköaivo unohtaa kuluvan pvm:n ja huoltonäyttö ei toimi oikein... JA pvm:n voi asettaa tietenkin vain valtuutetussa BMW-huollossa. En tiedä koskeeko ässää ollenkaan ja kun tuli tuo optimaten liitinkin asennettua jo kesällä niin annan akun olla kiinni.

Harkitsin bemun omaa laturia, mutta kun oli optimeitti jo tallissa niin päädyin ostamaan vaan tuon optimaten töpselin
smile_org.gif

Eipä taida koskea S:ää tuo, kun käsittääkseni siinä ei ole huoltoilmaisinta lainkaan (tai päivämäärää sen puoleen). Ainakaan ohjekirjasta en ole löytänyt mitään noihin viittaavaa.

Sellainen kävi mielessä, että mahtaako Ctekkiin saada sellaista plugia jolla voisi sitten ladata tuosta virran ulosotosta akku kiinni? Pitänee tutkia asiaa. Ctekin mukana tuli kyllä piuha jonka voisi jättää akkuun kiinni, mutta kun eivät kerta suosittele akun lataamista kiinni ollessa muuta kautta kuin tuo em. ulosotto niin enpä taida laittaa tuotakaan.

Eipä taida koskea S:ää tuo, kun käsittääkseni siinä ei ole huoltoilmaisinta lainkaan (tai päivämäärää sen puoleen). Ainakaan ohjekirjasta en ole löytänyt mitään noihin viittaavaa.

Olet oikeassa, tarkastin itsekin ohjekirjasta... Eli gessun sähköaivo on "päivitettyä" mallia.

sanoi:
Sellainen kävi mielessä, että mahtaako Ctekkiin saada sellaista plugia jolla voisi sitten ladata tuosta virran ulosotosta akku kiinni? Pitänee tutkia asiaa. Ctekin mukana tuli kyllä piuha jonka voisi jättää akkuun kiinni, mutta kun eivät kerta suosittele akun lataamista kiinni ollessa muuta kautta kuin tuo em. ulosotto niin enpä taida laittaa tuotakaan.

Tässä taisi olla vielä sellainen hauskuus, että ulosoton kautta normilaturilla yrittäessä känniväylä sulkee piiriin jonkin ajan kuluttua. Bemarin oma laturi kutittelee väylää ajoittain että piiri pysyy auki. Tosin en tiedä koskeeko tämäkin vain uudempia tekniikan ihmeitä...

Joo, enköhän mä selviä ilman plugiakin, kun on jo johdot irti ja seuraavaksi kun ne lyön kiinni saakin asettaa kelloon jo kesäajan.

Olet oikeassa, tarkastin itsekin ohjekirjasta... Eli gessun sähköaivo on "päivitettyä" mallia.

sanoi:

Tässä taisi olla vielä sellainen hauskuus, että ulosoton kautta normilaturilla yrittäessä känniväylä sulkee piiriin jonkin ajan kuluttua. Bemarin oma laturi kutittelee väylää ajoittain että piiri pysyy auki. Tosin en tiedä koskeeko tämäkin vain uudempia tekniikan ihmeitä...
Noin on kuin s&s kirjoittaa. R12S:n virtapistokkeesta katoaa sähkö muutaman hetken kuluttua kun pyörän sammuttaa.

Mulla on C-Tekin liitosjohto kiinni suoraan akussa (sulake on johdossa) ja liitin on penkin reunan alla siten että laturin saa kiinni ilman penkin irroitusta.
Öljynä olen käyttänyt Castrolin GPS, perä- ja vaihteistoöljynä Castrolin SAF-XO.
Mitä huoltoihin tulee, niin jarrunesteiden vaihto ei ole iso homma. Tapahtuu aivan samalla tavalla kuin "tavallisiinkin" pyöriin.
idea3.gif

Muutkin huoltotyöt voi halutessaan tehdä itse. Kuten venttiilien tarkistus ja tarvittaessa säätö on helppo ja nopea tehdä, wanhan ajan ruuvisäätö
smile_org.gif

Peräöljyn vaihtokin on helppo, kuten ek@ aiemmin kirjoitti.
Kuten mcHuurre kehoittaa, "Tänne miähet Go" =>  http://www.bmwsportbikes.fi/ kannattaa poiketa

Kirkkaat takavilkunlasit tuli ja sopivat kyllä tuon kirkkaan takavalon kaveriksi paljon porkkanoita paremmin. Eli talven tallikustomoinnit on nyt tehty.  
tounge.gif

Harmittaa kun ei ole nyt varaa maalautukseen, mutta kun ei ole, niin ei ole. Lisäksi takavanteen voisi irroitella ja viedä uudelleen rengastettavaksi, mutta ei ole sopivaa pukkia. Tosin pitää miettiä josko köyttäisi mopon kattoon..

Edit: ja kertauksena 2012 suunnitelmat on:
- Takarenkaan uusiminen.
- Keväällä heti perä- ja vaihteistoöljyjen vaihtoon ja vikakoodien lukuun (rpm homman selvittely).
- Kesällä kun 25tkm mittarissa vaihtoon moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin ja tulpat, sekä venttiilien säätö.
- Eturenkaan uusiminen.

Noiden jälkeen sitten mietin josko tekis itte noita huoltoasioita.

Jahans. Huoltoasioita kävin kysymässä ja takarenkaita. Metzelerin Z8:a suositteli, mutta on kovin suolaisen hintainen.. Kuulemma BMW:n yksipuolisen haarukan takia osa renkaista ei tahdo kestää pyörissä (mm. Pilot Road II/III Misukat). Onko faktaa? Z6 Metzeler olisi toinen vaihtoehto ja Pirelli Angel kolmas - enkä tuota Misukkaakaan ihan vielä ole valmis hylkäämään. Onko tuon Z8:n kestävyys oikeasti niin paljon parempi, että kannattaa sijoittaa n. 1/3 enemmän rahaa siihen?

Pienemmässä huoltopaikassa Porissa perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto ja uusi takarengas ja myöhemmin sitten on tarkoitus varata Heinolta testeriaika.

Sellainen kävi mielessä, että mahtaako Ctekkiin saada sellaista plugia jolla voisi sitten ladata tuosta virran ulosotosta akku kiinni?

Ctekiin saa tuon osan alkuperäisenä, mulla on kottarainen latauksessa just tuollain ja hyvin on pelittänyt.

Back