• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

BMW R1200S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Zonsson & Jouni K - Taitaa tosiaan olla tämän pyörän kohdalla se, että joko pitää ulkonäöstä tai sitten likimain vihaa sitä. Mä olen aina pitänyt näistä varttikatetuista eniten ja erityisesti tämä pyörä on ollut ulkonäöllisesti mun silmään varsin nätti. Tosin HP2 Sport on paljon nätimpi..

s&s kyllä mä ajattelin päivittää jos vaan onnistuu. On kuitenkin pakko käyttää testerissä tuon rpm ongelman takia. Jos saan uuden takarenkaan ens viikolla alle, niin yritän vielä saada viikolle 15 huoltoaikaa Tampereen Heinolle. Pitkien - tässä ketjussakin moneen kertaan monologilla selvittämieni - pohdintojen jälkeen ohjelmassa on tuolloin:
- Testeri + päivitykset + rpm vian etsintä
- Ruiskurunkojen synkkaus
- Perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto
- Tulppien ja ilmanpuhdistimen vaihto ja venttiilien säätö
Lisäksi jarrunesteet on vielä OK, mutta kytkinneste on mustaa, joten sen vaihdattamista vielä mietin. Rengas tosiaan vaihtuu jo ennen noita.

Kertoilen toki sitten tuloksista. Viimeisimmän sähköpostittelun mukaan testerillä pystyy tsekkaamaan ainakin sen, että aukeaako kaasu 100%:sti ja mikä on oikea rpm luku rajoittimelle tultaessa. Sikäli kyllä vähän mietityttää tuo päivitys, kun tuota ongelmaa lukuun ottamatta pyörä toimii todella nätisti ja toimivaa ei yleensä kannata korjata...

Edit: 25tkm kohdalla vaihtelen sitten itte öljyt ja suodattimen, jatkossa muutenkin ne huollot itse mitkä pystyy. Gulf teema houkuttelee edelleen, mutta budjetti tuskin sallii sitä vielä kauden 12 ja 13 välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Zonsson & Jouni K - Taitaa tosiaan olla tämän pyörän kohdalla se, että joko pitää ulkonäöstä tai sitten likimain vihaa sitä. Mä olen aina pitänyt näistä varttikatetuista eniten ja erityisesti tämä pyörä on ollut ulkonäöllisesti mun silmään varsin nätti. Tosin HP2 Sport on paljon nätimpi..

HP2S on kuin karamelli, syksyllä mietiskelin tosissaan että myisinkö ässän ja aloittaisin hp2s:n hankintaprojektin... Mutta harkinnan jälkeen tulin siihen tulokseeseen etten ole varma miten hannoisin hp2s:llä ajaa, itseni tuntien se menisi linjalle vähintään pilvipoutainen sunnuntai, lämpötila min +22, planeetat linjassa ja edellisyönä onni suosinut rohkeaa ;) Ja pakko sanoa että kyllä tuo tavan ässän komeankolho muotoilu on ehkä miehekkäämpi kuin "liian fiini" hp2s.

Gulf teema houkuttelee edelleen, mutta budjetti tuskin sallii sitä vielä kauden 12 ja 13 välissä.

Mua polttelis candy cane...
 
Viimeksi muokattu:
No joo. Duunarin liksoilla on kyl toisaalta parempi ettei ole liian arvokkaita laitteita alla, että raaskii ajaa. :grin:

Lisäsin tuon keväthuoltolistaan ilmansuodattimen. Kannattaako ostaa ihan alkuperäinen Heinolta vai joku K&N tai vastaava?

Edit: vai kannattaako tuota edes vielä 20tkm kohdalla (tosin 6 vuotta myös) vaihtaa. Stormilla on näemmäs K&N 69e ja Pipercross 52e.

Alkuperäinen Heinolta 26e.
 
Viimeksi muokattu:
Lisäsin tuon keväthuoltolistaan ilmansuodattimen. Kannattaako ostaa ihan alkuperäinen Heinolta vai joku K&N tai vastaava?

Itse laittaisin alkuperäisen mieluummin kuin hi flow -version, pelkästään siksi kun ei ole varmaa tietoa osaako sähköaivo rikastaa seosta ilmamäärän lisääntyessä.
 
Pari kysymystä heräsi.

1.) Jos tuon ilmanputsarin ottaisi itte irti ja puhaltaisi puhtaaksi irtopaskasta, niin mitä kaikkea pitää purkaa, että tuohon pääsee käsiksi? Katteet veks?

2.) Sain nyt kuitenkin tallin kattoon taljanostimen jolla saan Bemarin nostettua ylös vanteen irroitusta varten. Onko tuo takapää niin helppo miltä näyttää? 5kpl Torxeja auki ja vanne käteen? Onko siellä jotain irto-osaa mitä pitää huomioida? Jarrulevyt sun muut käsittääkseni jää pyörään kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Ilmanputsari on ilmeisesti oikealla puolella tuossakin. Ei varmaan tarvitse ottaa kuin oikeanpuoleinen kate pois.
 
Kiitoksia! Nyt kun näyttää takatalvi tulevan niin joutaisi tuon putsarin kunnonkin tsekkaamaan.

Tänään taitaa olla hyvä päivä ottaa ilmanputsari kätöseen ja takavanne irti. Perjantaina pitäisi saada Z8 alle. Sitten täytyykin alkaa katselemaan huoltopäivää Heinolta.
 
Viimeksi muokattu:
Joo'o. Takarengas irroitettu ja täytyy sanoa, että homma on aika paljon miellyttävämpi kuin esim. Scramblerissä. :grin: Samoin putsarin saa esille juurikin kuten ek@ ohjeisti, eli oikean puolen kate irti ja sitten imuputkesta yksi pultti irti ja hakaset auki. Putsari oli mielestäni originaali, ainakin siinä oli BMW:n logo, made in Austria notuli ja helmikuu 2006 valmistuspäivä. Paineilmalla puhdistelin ja mielestäni menee kyllä vielä. Kannattaa vaihtaa itse, ettei turhaan maksa siitä, että joku ottaa katteita irti 79e tuntipalkalla. Viimeistään talvella vaihtoon siis tai sitten kun teen öljynvaihtohuollon. Kävin samalla pultteja läpi ja kiristelin, kun yksi (takalokasuojan) pultti oli kadonnut. Löytyi miljoonalaatikosta sopiva sentään tilalle. Mukavaa pikku puuhastelua. Ajamassakin kävin pienen lenkin.

Vannetta takaisin laittaessa kiristys ristiin ja 60nm kireyteen sanoo ohjekirja. Ilmeisesti kannattaa jälkitarkastaa tuo parin lenkin jälkeen, kuten autojen aluvanteissakin. Sellaisen panin merkille, että ei ole yhtään tasapainoituspainoa takavanteessa. Ei kovinkaan tavanomaista?

Ek@:lle vielä kiitokset neuvoista. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Takavanteissa on monessa paikkaa muutenkin ongelma löytää trengasliikkeen koneeseen sopivaa palikkaa, että saa vanteen koneeseen. Monta kertaa on mullakin jäänyt tasapainoittamatta. Takavanne ei oikeastaan tunnu missään, vaikkei ole tasapainoitettu, jos ei nyt ihan perseellään ole. Käsittääkseni tehtaalta nuo lähtevät tasapainoittamattomina - en ainakaan itse muista painoja huomanneeni uusissa mopoissa.
 
Mieteinkin tuota, että onko tarpeen edes tasapainottaa. Noh perjantaina näkee. Vanteesta päätellen siinä ei koskaan ole ollut tasapainoja, tai sitten on saatu liimat hyvin pois. Tosin kilsoista päätellen lienee toinen tai maksimissaan kolmas takarengas alla.

Kattelin samalla, että tuostahan saisi härskin Mad Max figterin melkein ihan vaan katteet riisumalla..

Edit: Z8 alla, tasapainotettuna.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereen Heinolle. Pitkien - tässä ketjussakin moneen kertaan monologilla selvittämieni - pohdintojen jälkeen ohjelmassa on tuolloin:
- Testeri + päivitykset + rpm vian etsintä
- Ruiskurunkojen synkkaus
- Perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto
- Tulppien ja ilmanpuhdistimen vaihto ja venttiilien säätö
Lisäksi jarrunesteet on vielä OK, mutta kytkinneste on mustaa, joten sen vaihdattamista vielä mietin.

Alkaisi olemaan huoltoaika viimeistä lukkoonlyöntiä vaille sovittuna. Aika sompailua tämä on, kun on matkaa huoltopaikkaan kuitenkin jonkunverran ja itsellä vuorotyö, joka toisaalta kyllä auttaa sopivan päivän löytymisessä. Ongelmana on vielä se, että venttiilit pitäisi säätää kylmänä ja mun on pakko ajaa pyörä huoltoon, joten joutuu odottamaan (tunteja) koneen jäähtymistä.. Eli pitäisi näillä näkymin keksiä jotain tekemistä koko päiväksi. Muistaakseni tuo Heino on vielä syrjässä, joten hyviä ideoita vastaanotetaan. Joitain koeajoja kysyn kyllä jos on esim. K1200R:ää myynnissä.

Z8 ajettu sisään ja hyvältä vaikuttaa. Jos vielä kestää kulutusta kuten on kerrottu niin oivallinen rengas katukäyttöön.
 
No mulla on kolmas z8 menossa matkalehmässä. takanen kestää noin 5tkm ja etunen 7,5tkm. ihan hyvin kun suurimmakseen vuorilla kurvailua. Sportilla kestää sporttikumit 2.5-3tkm näillä teillä. Z8 on kyllä hyvä kumi touringkumiksi.
 
Mä haaveilen +10tkm kestosta takarenkaalle ja pidempää eturenkaalle. Katotaan.

Edit: Huoltoasia edelleen auki. Tosin talvikin näyttää olevan edelleen päällä. Kele.

Edit: 7.5 huolto. Eturengas kulunut aika nopeasti.. Menee ehkäpä vaihtoon jo toukokuussa. 510km tänään kylmässa paskakelissä.
 
Viimeksi muokattu:
Huollossa käyty. Pääosin positiivinen kuva jäi (edelleen) Tampereen Heinosta. Aika pitkän tovin siellä kyllä sitten vietinkin. Reilun tunnin koeajoa (K1200R) lukuun ottamatta 9:15 - 14:15 tuolla. Pyörä tuli huollettua niiltä osin mitä pystyttiin, eli perä- ja vaihteistoöljyt (Castrol), tulpat ja venttiilien säätö. Testerissä oli kiinni ja asentajan mukaan mitään ohjelmistopäivityksiä ei tuohon ole. ??? 06 pyörä, eikä kertaakaan päivitetty. Joko on tullut kerralla hyvä tai sitten päivityksien kanssa on jotain ongelmia Heinolla. Tiedä sitä sitten. Ainoa pieni fiba tuli siinä, että pyörään vaihdettiin myös moottoriöljyt (Castrol) ja suodatin, vaikkei pitänyt. Periaatteessa mun ei kai olisi tarvinnut noista mitään maksaa, mutta suostuin maksamaan öljyistä ja suodattimesta nettohinnan, työtä ei laskutettu. Käytännössä sain öljynvaihdon halvemmalla kuin mitä itse tehtynä. Toisaalta olisin vaihtanut vasta n. 4-5tkm kuluttua. Ja taas toisaalta, eipä tarvitse itse vaihtaa.

Venttiilien säädössä oli lisälaskutettuna jokin lisätyö nimellä keinuvipujen välysten säätö. Kuulemma aika harvinaista, että joutuu tekemään. Ruiskurunkoja yritettiin synkata, mutta se ei onnistunut. Lopulta kävi ilmi, että ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin on täysin pimeä ja sotkee tuon säädön. Samalla se on todennäköisin syy RPM ongelmalle. Tuon selvittämisestä hiukan tuli lisää työtunteja (minuutteja). Hyvä että syy löytyi. Alunperin ei antanut edes vikakoodia tuolle (mutta oli ollut vikamuistissa kampiakselin asentotunnistimen häiriö, joka kuittaantui..).

Valitettavasti anturia ei ollut hyllyssä, eli joudun ajelemaan Heinolle vielä toisen kerran kevään aikana. Huollon hinnaksi jäi kohtuulliset 316,40e. Anturi maksaa reilut 50e ja työ + synkkaus toiset samanverran.

Mielenkiinnolla odotan millainen pyörä on, kun se toimii oikein. Itse olisin ollut täysin tyytyväinen suorituskykyyn näinkin, jos joku olisi piirtänyt punarajan vaikkapa 7500rpm kohdalle. :D Nyt pyörä siis joko toimii jonkinlaisessa limpmoodissa tai sitten (niin kuin itse veikkaan BMW autoihin noita antureita vaihtaneena) se ei vain pysty toimimaan yläpäässä ilman anturin signaalia.

Tulpat oli aika kalliit, veikkaan että siinä kun ne ostaa itse jostain saattaa säästää. (yli 60e / 4kpl)

Edit: Eturengas tilattu. Z8 tulee eteenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Testerissä oli kiinni ja asentajan mukaan mitään ohjelmistopäivityksiä ei tuohon ole. ??? 06 pyörä, eikä kertaakaan päivitetty. Joko on tullut kerralla hyvä tai sitten päivityksien kanssa on jotain ongelmia Heinolla.

Kuulostaa kummalta etenkin kun maailmalla on tietoa että päivitys on olemassa. Pitää ensi kuussa käydä näyttämässä omaa mopedia Espoon Heinolla ja katsoa saako heiltä saman vastauksen.


Lopulta kävi ilmi, että ilmeisesti nokka-akselin asentotunnistin on täysin pimeä ja sotkee tuon säädön. Samalla se on todennäköisin syy RPM ongelmalle. Tuon selvittämisestä hiukan tuli lisää työtunteja (minuutteja). Hyvä että syy löytyi. Alunperin ei antanut edes vikakoodia tuolle (mutta oli ollut vikamuistissa kampiakselin asentotunnistimen häiriö, joka kuittaantui..).

No toivottavasti vika löytyi, melko edullisestihan se korjaantuu jo anturin hinnalla pääsee.
 
Joo, ei paha - harmi vaan kun ei ollut hyllytavaraa. Nyt kun uutta aikaa varailin ja kysyin vielä tuosta vikakoodista (että pitäisikö tilata varmuuden vuoksi myös kammen tunnistin), niin veikkailivat, että asentaja on ekalla kertaa sekoittanut crankshaftin ja camshaftin - eli että alunperinkin olisi ollut oikea vikakoodi tuo nokka-akselin asentotunnistin. Ilmeisesti jos hajoaa tuo kammen tunnistin, niin ei käy pyörä sen jälkeen enää.

Aika täystyöllistetty taitaa Heinon huolto olla. 31.5 seuraava mulle sopiva aika. Onneksi pyörä on ajokuntoinen.

Edit: Huomasin muuten vasta ihan äskettäin, että oman pyörän etulokasuoja on maalattu jälkikäteen. On musta, kun orkkis on keltainen (tällä värityksellä siis). Minusta musta sopii paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös