Buell:in tyyppivikoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wheel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos tässä threadissa ei ole mainittu niin heitä orggis jarrupalat jätesäkkiin ja osta sintteripalat tilalle.

Orggispalat jättää jotain skeidaa jarrulevyyn ja etujarru alkaa nypyttämään, takajarrun teho myös kasvaa todella paljon sintteripaloilla.

Ja sit yks tyyppivika lisää, joka löytyy ilmeisesti jokaisesta buellista ainakin -05 vuoteen asti (itelle nimittäin -05 enkä tiedä uudemmista).

Eli tossa juuri vaihdatutin renkaat ja eturengas meni vaihtoon tuossa pyörässä ekaa kertaa. Kävi ilmi siinä eturengasta irrotettaessa, että tehtaalla ei laiteta etuakselin keskiosaan minkäänlaista rasvaa, joka estää jonkinnäköisen kovan valkoisen aineen muodustumisen akselin ympärille. Asiasta ei ajettaessa ole haittaa, mutta rengasta irrotettaessa tämä kova aines estää akselin saamisen irti, eli rengasta ei saa mitenkään helposti pois. Tässäkin takauksessa sitä valkoista ainetta hiottiin ja sitten vielä jollain liuottimella liuotettiin, että akseli irtoaisi.

Kuulemma joissakin HD:issä sama ongelma ja olivat joskus joutuneet jopa katkaisemaan etuakselin jotta saisivat renkaan irti. Kyseisestä ongelmasta on mennyt valitus tehtaalle, mutta en tiedä tuleeko muutoksia vai onko jo tullut.

Nyt on siis selvinny, että toi etujarrulevy on kiero ja siihen liittyen kuulin tuossa, että jossain levysarjassa oli tapahtunut jonkinlainen valmistusvirhe, mikä altistaa levyn kieroutumiselle. Pitää huonemma tarkistaa asia merkkiliikkeestä, mutta oletteko muut kuulleet moista??

Mulla etu jarru kanssa täristää aika lailla, oisko levy kiero? Mittarissa 8000km ja huomen Loimaalla 8000km huolto, pitää kysästä mitä ovat mieltä.

Sitten tyhjäkäynti meni huonoksi racekitin myötä, meinaa sammahdella kylmänä eritoten, mutta jos säätöruuvista laittaa sitä sopivaksi ja ajaa hetken tasakaasulla, niin kierroket jää leijumaan jonnekkin 2000 pintaan pitkäksi aikaa.

Mulla etu jarru kanssa täristää aika lailla, oisko levy kiero? Mittarissa 8000km ja huomen Loimaalla 8000km huolto, pitää kysästä mitä ovat mieltä.

Sitten tyhjäkäynti meni huonoksi racekitin myötä, meinaa sammahdella kylmänä eritoten, mutta jos säätöruuvista laittaa sitä sopivaksi ja ajaa hetken tasakaasulla, niin kierroket jää leijumaan jonnekkin 2000 pintaan pitkäksi aikaa.
Racekitin asennuksen jälkeen pitää tehdä TPS reset.

Kannattaa myös varautua sitten jatkossa siihen, että stumppailee satunnaisesti kuumana pysähdyttäessä.... tyhjäkäynnillä suattap käydä vähän ohkasella ja kuumana eritoten sitten käy näin.

Racekitin asennuksen jälkeen pitää tehdä TPS reset.
Ja niin tehtiinkin.

Ei ollu maahantuojalla tietoa moisesta tyyppiviasta. Taitaa siis mennä omasta pussista toi jarrulevy, mutta viimeiseen asti mää sitä yritin tyrkyttää valmistusvirheeksi.
confused_orig.gif

Nyt käy pyörä taas hyvin kylmänä ja lämpimänä.
Jarrusta kysyin mielipidettä ja huoltomies huomasi, että täristäähän se, mutta oli sitä mieltä, että jos levy olisi kiero, sen pitäisi tuntua jarrukahvassa...
Itse vähän meinaan, että kahvan tärinät vaimenis jarrulevyn kelluntasysteemiin.
Kehottivat seuraamaan tilannetta.

Kiero se on. Ei täristä mulla missään jarrukahvassa. Jollei sulla itellä oo, niin huoltoliikkeessä on mittari jolla pystyy stekkaa onko se kiero. Mulla on levyssä sellasia laikkuja joiden perusteella sanoivat, että levy on ollu jossain vaiheessa ihan punasena.

Ajappa sillai, että jarruttelet reippaasti vähän väliä, että levy lämpee ja jos nypytys lisääntyy, niin sulla pyörässä sama vika.

Kiero se on. Ei täristä mulla missään jarrukahvassa. Jollei sulla itellä oo, niin huoltoliikkeessä on mittari jolla pystyy stekkaa onko se kiero. Mulla on levyssä sellasia laikkuja joiden perusteella sanoivat, että levy on ollu jossain vaiheessa ihan punasena.

Ajappa sillai, että jarruttelet reippaasti vähän väliä, että levy lämpee ja jos nypytys lisääntyy, niin sulla pyörässä sama vika.
Et siis putsannu sitä levyä.
smile_org.gif

Kuinka monta milliä kulutuspintaa on uusissa jarrupaloissa?
Itse olen ajanut nyt 9000km samoilla paloilla, en radalla ja muutenkin iisisti.
Itse aloin äsken ihmettelmään pientä jarrujen vinkunaa ja katsoimpa samalla jarrunesteen pintaa kurkkausikunasta ja eihän siellä näkynyt mitään olevan! Vaikka ravistelin stongaa, niin ei mitään liikehdintää. En kyllä avanut kantta. Jotenkin tuntui jarrukahva painuvan normaalia syvempäänkin, mutta jäykistyi kun sitä pumppailin hetken. Enkä osaa sanoa kuinka kuluneet palat on, on niissä muutama milli arviolta pintaa.
Ei kai mun jarrunesteet vuoda jonnekkin?

Nyt meen mittamaan palat ja avaan kannen ja tsekkaan onko siel ketään...

No oli sielä nestettä, niin paljon, että oli yli ikkunan eli ihmekkös ettei nesteen taso näkynyt. Silti ihmetyttää, miten tuntui hetken jarrukahva painuvan normia enempi.

Kyllä se kahva mullakin painuu aika paljon. Mulla on tosin ajettu vajaat 15tkm ja paloissa on pari milliä jäljellä. Ihan alkuperäset palat. Ajattelin laittaa uudet ja paremmat palat tuossa joku päivä.

No niin... onneks olkoo... Siihen vielä vaikka Sebringin putki kiinni...
... ja ei muuta kuin testaamaan uusia jarrupaikkoja mutkapätkille...

Kuinka monta milliä kulutuspintaa on uusissa jarrupaloissa?
Itse olen ajanut nyt 9000km samoilla paloilla, en radalla ja muutenkin iisisti.
Ei niissä paljoa pintaa taida olla.

Kaverilla on Buell XB12 ja juhannuksena oltiin 3 päivää Botniaringillä.

Kaveri ajoi melkein 3 paria jarrupaloja loppuun ja kehui että ne mitä hän käyttää kestää paremmin kuin alkuperäiset ja niitä saa melkein kolmet yksien originaalien hinnalla kun Englannista tilaa.

Niin tosiaan.. lisätään nyt tämäkin tänne...

Eli joillakin on hajonnu noita läpinäkyviä pleksejä esim mittariston edestä. Jonkin sortin tyyppivika täytyy olla, kun ei oo vaan yks tai kaks pleksiä. Tietääkseni ovat ilmentyneet jo niin varhain, että ovat menneet takuun piikkiin. Koskaan en ole tosin kuullut, että jollain olis haljennu ns. "ei läpinäkyvä" pleksi.

Back