Buell lopettaa toiminnan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Gecko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Älkää nyt buellistit suuttukko mutta ainakin omasta mielestä tuo lähes koko vanteen kokoinen jarrulevy on erittäin ruman näköinen,tekee tuosta etupäästä raskaan näköisen. Ja mitä testejä lukenut niin lähes aina muistettu haukkua tuon jarrutustehoa.. Koskee juurikin 1125 malleja
 
Ihmetyttää, että miksi BMW kasvattaa myyntiosuuttaan ja Buell lopetetaan. Miksikö, no siksi, että molemmat poikkeavat valtavirrasta (tai onhan BMW jo valtavirtaa), molemmilla jonkinlainen vaihtoehto status, pyöriä ei voi kauneudesta syyttää, vanhalla konekonstruktiolla yritetään pyristellä nykypäivänä, kalliita kilpailijoihinsa verrattuna jne.
Ehkä annat liian suurta painoarvoa imagolle ja statukselle. Etteikö silläkin olisi merkitystä mutta varmaan suuri osa ostavista asiakkaista kattoo pyörät pyörinä ja vertaa mitä tällä rahalla saa eri merkeiltä kussakin pyöräryhmässä. Näkisin että Buell oli viimeisillä malleillaan mukana seuraavissa ryhmissä:

1) Urheilullinen Harley. Pyörä niille vannoutuneille HD-miehille jotka hakivat vaihtoehtoa painavalle customille. Ryhmässä ei kilpilijoita mutta toisaalta segmentin koko pieni.

2) Street Fighter: XB S ja R -mallit. Pyörä hyvillä mutkatieominaisuuksilla. Tehossa noin 100 hv riittää. 2- sylinterisyys, ilmajäähdytteisyys, persoonallisuus hyve. (Trumpan triplet ym kapistukset) jo hiukan eri Street Fighter-kategoria. Suurimmat menestyksensä Buell saavutti tässä ryhmässä, missä varsin kilpailukykyinen. Mutta kuitenkin altavastaaja Ducati Monsteriin? Moto Guzzilla ehkä jotain malleja  tässä ryhmässä? Etteikö bemun R1200R voisi olla tässä ryhmässä myöskin mutta toisaalta sen "vain eläkelläisille" -muotoilu sijoittaa sen lähestulkoon retro-pyöriin (aiempi R1150R oli paljon jyrkempi).

3) Matkaendurot. Oli malli Ulyseuss vai mitenkä se kirjoitetaan. Ei kerinnyt olla kauaa tuotannossa ja vaikka toisaalta pidettiin outona niin ymmärsin että kerkesi kerätä jonkinlaista kulttistatusta. Vanhahtava työtötankokone ei sinällään este mutta kestävyys / luotettavuus joka tärkeä tässä luokassa herätti (ehkä aiheettomia) epäilyjä, kuten myös hihtaveto. Bensatankkirunko joka veti vain 17 ei plussa kuten ei myöskään kuskin jalkoja kuumottava takapytty. Bemun kilpilija tälle GS-mallit jotka sit kait kuitenkin vaikka maksoivat enemmän myös tarjosivat enemmän??

4) Rajummat Street Fighterit / lähestulkoon urheilupyörät. Kilpilijoina esim. KTM Super Duke, vesijäähy Ducatit. 1125 periaatteessa kilpilukykyinen mutta olisi tarvinnut vielä lisää kehitystyötä / hiomista ollakseen menestyjä. Omituinen ulkonäkökään ei jeesannut.

5) Blast (jota ei eurooppaan, ainkaan suomeen edes tuotu) oli aloittelijapyörä, jolle kilpialu, Honda 250 Rebel yms. oli vaan liian kovaa. Luotettavuusongelmiakin taisi olla

Olisko tilanteeseen sitten auttanut että emoyhtiö olisi satsannuit rajummin jolloin pienistä omituisuuksista olisi päästy tuotekehitelyllä eroon jolloin asiakaskuntakin olisi ollut hieman laajempi?
confused_orig.gif
? Olisiko sukulaisuutta HD:n pitänyt korostaa vai piilottaa olemattomiin?


Ja jos taas verrataan BMW:n:
segmenteissä / kategorioissa joissa he on mukana, niin kotiläksyt hyvin tehty. Featuret mitä segmentissä pitää olla niin löytyy. Toki pitää muistaa että BMW:llä varmaan resurssit henkilömäärän ja kehitysprojektien rahoituksen, markkinoinnin suhteen ihan eri tasolla.
 
mutta varmaan suuri osa ostavista asiakkaista kattoo pyörät pyörinä ja vertaa mitä tällä rahalla saa eri merkeiltä kussakin pyöräryhmässä.
Varmasti, mutta Buellit myytiin harrikkakaupassa, jossa asiakkaat tekee päätökset fiilispohjalta. Ne kellä siellä on suurin ostovoima ei todellakaan halua mitään "muovikatettua kyykkypyörää" (tai näin ainakin arvelisin).
 
mutta varmaan suuri osa ostavista asiakkaista kattoo pyörät pyörinä ja vertaa mitä tällä rahalla saa eri merkeiltä kussakin pyöräryhmässä.
Varmasti, mutta Buellit myytiin harrikkakaupassa, jossa asiakkaat tekee päätökset fiilispohjalta. Ne kellä siellä on suurin ostovoima ei todellakaan halua mitään "muovikatettua kyykkypyörää" (tai näin ainakin arvelisin).
Ei tainnut Harrikka-kauppa tosiaan olla sopivin myyntipaikka tuollaisille pyörille varsinkaan viimeisissä malleissa, kun kone ei enää ollutkaan se antiikkinen, ilmajäähdytteinen tärisijä.

Jotenkin minusta kyllä tuntuu, että aika moni Bmw:n ostaja hakee myös jonkin sorttista imagoa samassa kaupassa...
 
Amerikassa viimeiset pyörät menee alehinnoilla, kun parasta ennen päiväys lähestyy.
kd8snd.jpg
Vau.
Kun katselee 1125R:än speksejä
http://www.buell.com/en_us/bikes/sport/1125R/all-features.asp
ja hintaa 5000 dollaria =  3 458,00 EUR,
niin alkaa suorastaan himottaa.
Missäköhän kaupassa näitä on saatava 5K taala hintaan.
Rahti suomeen olisi kai kork. 1000 euroa.
Siihen verot ja alvit päälle?
Mihin hintaan 1125R päätyisi?
Osaako kukaan kertoa?
Jäisikö kymppiin eli alle Sportsterin hintaan?
 
Harrikka myös ilmoitti samalla myyvänsä mv-agustan pois. No kauanhan se se sillä ehti ollakkin..
Niin, muistellaan Harrikan sekoiluja iloisella 70 -luvulla italialaisten kanssa, joka hedelmänä tuli Shovel mallisto ja Aermacchi härpättimet. (AMF). Eli italian harrikka
smile_org.gif
. Senverran siitä opittiin.

--h
Shovelhead tuli jo vuonna 1966.
No niin, nyt kun tälle tielle lähdettiin, näitä tämän sarjan häksättämiä valmistettiin (pl sidevalve ja naistenpyörät)

1936 - 1947 Knucklehead
1948 - 1965 Panhead (ainut kunnon moottori ;))
1966 - 1969 Early Shovel 74" (pannun alakerta)
1970 - 1980 Shovel 74" ( oikea shovel)
1980 - 1984 Shovel 80" ( oikea shovel)
1984 - 1999 Evo, tämän jälkeen eivät ole enää Harrikan moottoreita. Subjektiivinen ja puolueellinen mielipiteeni.

1969 taisi italiaanot ostaa Harrikan (AMF)
 
Amerikassa viimeiset pyörät menee alehinnoilla, kun parasta ennen päiväys lähestyy.
Vau.
Kun katselee 1125R:än speksejä
http://www.buell.com/en_us/bikes/sport/1125R/all-features.asp
ja hintaa 5000 dollaria =  3 458,00 EUR,
niin alkaa suorastaan himottaa.
Missäköhän kaupassa näitä on saatava 5K taala hintaan.
Rahti suomeen olisi kai kork. 1000 euroa.
Siihen verot ja alvit päälle?
Mihin hintaan 1125R päätyisi?
Osaako kukaan kertoa?
Jäisikö kymppiin eli alle Sportsterin hintaan?
mitä oon jenkkipalstoja seurannut(esim.), niin 1125:sten kauppa käynyt lopetusilmotuksen jälkeen ennätysvilkaasti ts. jotka haluu tuon pyörään niin toki hyödyntävät tämmösen ainutlaatuisen tilaisuuden. Eli kandee toimia nopeesti, varastot ei välttämättä riitä enää kauaa.

XB-malleista ei yhtä roimia alennuksia oo ollu, ts. kauppiaat laskee että ne olivat halutumpia kuin 1125:t ja menevät siis kaupaksi kalliimmaallakin.
 
Amerikassa viimeiset pyörät menee alehinnoilla, kun parasta ennen päiväys lähestyy.
kd8snd.jpg
Vau.
Kun katselee 1125R:än speksejä
http://www.buell.com/en_us/bikes/sport/1125R/all-features.asp
ja hintaa 5000 dollaria =  3 458,00 EUR,
niin alkaa suorastaan himottaa.
Missäköhän kaupassa näitä on saatava 5K taala hintaan.
Rahti suomeen olisi kai kork. 1000 euroa.
Siihen verot ja alvit päälle?
Mihin hintaan 1125R päätyisi?
Osaako kukaan kertoa?
Jäisikö kymppiin eli alle Sportsterin hintaan?
Samaa ajatusleikkiä pyörittelin itsekin.

Miten vaikea ylipäätään noita jenkkiversioita on rekisteröidä Suomeen? (valot, erot saastelaitteissa jne...)

Esimerkiksi Kottaraisen ajovaloumpiossa on DOT- ja E-hyväksynnät, ja osaluetteloiden mukaan erot ovat lähinnä valojen säädöissä (muutaman pienen osan eroavaisuus).

Voisi ainakin olettaa, että Buell pienenä valmistajana on tehnyt eri maihin speksatuista pyöristä mahdollisimman samankaltaiset.
 
Harrikka myös ilmoitti samalla myyvänsä mv-agustan pois. No kauanhan se se sillä ehti ollakkin..
Niin, muistellaan Harrikan sekoiluja iloisella 70 -luvulla italialaisten kanssa, joka hedelmänä tuli Shovel mallisto ja Aermacchi härpättimet. (AMF). Eli italian harrikka
smile_org.gif
. Senverran siitä opittiin.

--h
Shovelhead tuli jo vuonna 1966.
No niin, nyt kun tälle tielle lähdettiin, näitä tämän sarjan häksättämiä valmistettiin (pl sidevalve ja naistenpyörät)

1936 - 1947 Knucklehead
1948 - 1965 Panhead (ainut kunnon moottori ;))
1966 - 1969 Early Shovel  74" (pannun alakerta)
1970 - 1980 Shovel 74" ( oikea shovel)
1980 - 1984 Shovel 80" ( oikea shovel)
1984 - 1999  Evo, tämän jälkeen eivät ole enää Harrikan moottoreita. Subjektiivinen ja puolueellinen mielipiteeni.

1969 taisi italiaanot ostaa Harrikan (AMF)
selvennetäämpäs:

- HD oli pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa 60-luvun lopulla ja etsi itselleen kumppania selvitäkseen
- loppuvuonna -68 HD:n osakkeenomaistajat hyväksyvät ehdotuksen osakkeiden myynnistä AMF:lle
- Alkuvuodesta -69 AMF:n osakkenomistajat hyväksyvät kaupan
- toisinsanoen AMF pelastaa HD:n konkurssilta
- AMF = American Machine & Foundry, periamerikkalainen monialayritys, nykään profiloitunut keilahallilaitteistoihin http://www.amf.com
- 1981 toimiva johto ja Davidsonit ostavat HD:n AMF:ltä
- 1987 HD listautuu pörssiin


Aermacchi, italialainen valmistaja, jolla itselläänkin varsin kunniakas historia kisamenestyksineen jne. Oli pahoissa taloudellisissa vaikeuksissa -50-luvun lopulla. HD osti Aermacchin -59 tai -60, siis melkein 10 vuotta ennen AMF-aikakautta. Lyhyesti sanottuna ei tainnut olla fiksu toimi, Aermacchi myytiin 1978 Castiglionin veljeksille, jotka vetivät Cagiva-merkkiä.

Italialaiseen tapaan C:n yritystoiminnan kuviot mutkikkaat, enkä sitä se tarkemmin tunne, mutta eräässä vaiheessa Cagiva-ryppääseen kuului myös Ducati ja Ruotsista hommattu Husqvarna.

MV Agusta - legendaaristista italialasmerkeistä legendaarisin meni konkaan 1980, tuotanto oli loppunut jo aiemmin. Cagiva osti oikeudet nimeen 1991 ja aloitti pyörien myynnin MV:n nimellä 1997.

2000-luvulla Cagivan businekset tuotti heikommin. Ducati myytiin amerikkalaiselle sijoittajaryhmälle. Husqvarna myytiin BMW:lle. MV Agusta myytiin HD:lle.

Jostain luin väitteen, että näiden kuvioden seurauksena HD MV Agustan ostaessaan osti täsmälleen saman tehtasrakennuksen jonka se oli 70-luvulla omistanut Aermacchin nimellä.
 
Vau.
Kun katselee 1125R:än speksejä
http://www.buell.com/en_us/bikes/sport/1125R/all-features.asp
ja hintaa 5000 dollaria =  3 458,00 EUR,
niin alkaa suorastaan himottaa.
Missäköhän kaupassa näitä on saatava 5K taala hintaan.
Rahti suomeen olisi kai kork. 1000 euroa.
Siihen verot ja alvit päälle?
Mihin hintaan 1125R päätyisi?
Osaako kukaan kertoa?
Jäisikö kymppiin eli alle Sportsterin hintaan?
Samaa ajatusleikkiä pyörittelin itsekin.

Miten vaikea ylipäätään noita jenkkiversioita on rekisteröidä Suomeen? (valot, erot saastelaitteissa jne...)

Esimerkiksi Kottaraisen ajovaloumpiossa on DOT- ja E-hyväksynnät, ja osaluetteloiden mukaan erot ovat lähinnä valojen säädöissä (muutaman pienen osan eroavaisuus).

Voisi ainakin olettaa, että Buell pienenä valmistajana on tehnyt eri maihin speksatuista pyöristä mahdollisimman samankaltaiset.[/QUOTE]
Mulle on tarjottu pyörän (HD) rahdiksi Jenkeistä 400€, eli veikkaan että 500euroon saat pyörän roudattua Suomeen. USA:n puolella pyörän haku- ja pakkauskuluista en tiedä, mutta tuskinpa nuo kulut kovin karseet ovat, jos pyörää ei tarvii hakea mantereen toiselta laidalta. Veroja tuskin yli 5000€ menee. Tuohon tulli ja katsastusmaksut päälle, vastaavuustodistus (n. 400€?) ja jos jotain muutaman kympin minivilkkuja, takalampun ja vaikka vielä ajovalonkin joudut hommaamaan, niin en usko, että menee kymppi rikki! Tää siis puhtaasti oma arvio...
wink.gif
 
Samannäköinen muovihimmelihän mokoma näyttää olevan, kuin muutkin sutsukit ja muut kavasakit. Mikä tuossa muotoilussa niin kummallista on?
Ei mikään.  Kummallista on se, että bensa on rungon sisällä, öljyt takasvingissä ja etujarrulevy vanteessa kiinni.
Ei kai se kummallista ole? Toimivia, erikoisia ja jopa ainutlaatuisia ratkaisuja, joilla on saatu pyörää kevennettyä. Musta aika innovatiivista. Muotoilu tuossa rotax-Buellissa ei kyllä mua(kaan) säväytä...
tounge.gif
Tämä kyllä vähän kiinnostaa. Miten noita ameriikan insinöörien ratkaisuja vieläkin pidetään niin saakelin hienoina? Onhan siinä markkinointi-osasto onnistunut jallittamaan vieläkin hölmömpää kuluttajaa, kun esim. viime messuilla Buell´in myyjä suu vaahdossa kertoi kuinka nerokasta on, että öljysäiliö on takasvingissä. Miten nerokasta on lisätä jousittamattomien massojen määrää? Vielä jollain nesteellä, joka liikkuu jarrutusten ja kiihdytysten aikana laidasta laitaan? No tietysti ameriikan-nerokasta! Pässit.

Rungon sisäinen bensatankki on perusteltua, koska saadaan painoa alemmaksi.

Mutta joka tapauksessa, jotain hienoa noissa oli. Ainakin muutamissa "röyhkeissä" nakumalleissa. Joten sääli jos nuo kokonaan poistuvat katukuvasta. Ehkä yksi mieleinen malli kannattaisi nyt halvalla naftaloida tarvittavine varaosineen.
 
Buell-SALE-WEB600.jpg


eipä ole buell svingiä josta voisi zoomailla, mutta luulen että se öljy on aikalailla haarukan etuosassa ts lähellä nivelöintipistettä jolloin lisääntyneen massan vaikutus pieni varrattuna pitkän vipuvarren päässä heiluvaan takapyörään. XB:ssä kuivasumppukone (HD:n peruja), joten jossakin se öljytankki joka tapaukseesa joutuisi olemaan. Jäähtyy myös ihanasti kun viima pääsee hyvin kostuksiin haarukan pinnan kanssa. 1125 oli tavan märkäsumppu, siinä öljy ei ollut svingissa.
 
*#*¤ Viikon täällä kironnut tätä juttua! Suunnitelmilta putosi pohja totaalisesti! Tarkoitus oli ostaa ensi kesäksi xb12scg, vaan uskaaltako sitä enää ostaa? Miten käy hintojen, saako osia jne. Kyllä niiiiiiin reilusti sapettaa! Puoli vuotta jo haaveillut ko. pyörästä, sain oman vanhan myytyä vihdoin ja NYT vedetään matto jalkojen alta...

Pitäisikö tilata tuliterä Bulu vielä ja hyysätä sitä mummoikään asti? Järkeä..?

Nyt olen miettinyt sitten vähän noita vaihtoehtoisia merkkejäkin. Mikään ei tietenkään vedä vertoja. Ducatin uusi Monsteri on ainut joka joinkin edes miellyttää visualistin silmää... Muuta en koko merkistä sitten juuri tiedäkään.
Mutta ehkä tässä muutama kuukausi on aikaa miettiä, tosin ei välttämättä Buellin osalta. Kuinka noita enää riittää jos kauan odottelee. Maahantuojan mukaan ko. mallia ei uutena ainakaan nyt ole Suomessa. Hienoa olisi tietää mahtaako hinnat tippua täälläkin ja milloin..? huoh....
 
Enpä haluaisi olla nyt Buell kuumeessa. Jos noita amerikan Buelleja himoaa, niin on toimittava heti. Meinaan aika kiukulla jengi ostaa niitä. [liioittelua]Tredit on täynnä uusien pyörien kuvia[/liioittelua].

BUELL%20FLYER_575.JPG


buell.jpg


buell2.jpg


buell.jpg
 
Mulle on tarjottu pyörän (HD) rahdiksi Jenkeistä 400€, eli veikkaan että 500euroon saat pyörän roudattua Suomeen. USA:n puolella pyörän haku- ja pakkauskuluista en tiedä, mutta tuskinpa nuo kulut kovin karseet ovat, jos pyörää ei tarvii hakea mantereen toiselta laidalta. Veroja tuskin yli 5000€ menee. Tuohon tulli ja katsastusmaksut päälle, vastaavuustodistus (n. 400€?) ja jos jotain muutaman kympin minivilkkuja, takalampun ja vaikka vielä ajovalonkin joudut hommaamaan, niin en usko, että menee kymppi rikki! Tää siis puhtaasti oma arvio...
wink.gif
Laskinpa tuossa aikani kuluksi hinnan tuolle 4999 dollaria eli noin 3340 euroa maksavalle 1125R:lle.

Ajoneuvovero:
ajoneuvovero: 24,4% (yli 755 cm3)
autoveroton pyyntihinta: 13600 euroa (sis. alv)
verotusarvo: (0,945 x 13600 - 250) / (1 - 0,244) = 16669,31 e
ajoneuvovero: 16669,31 x 0,244 = 4067,31 e

Rahtikulut:
660 euroa (hihasta)

Tulli:
tullausprosentti: 6% (yli 250 cm3)
tulli: 0,06 x (3340 + 660) = 240 e

alv:
alv-prosentti: 22%
ALV: 0,22 x (240 + 660 + 3340) = 932,80 e

Muut kulut:
TÜV-todistus: 100 e
rekisteröintikatsastus: 225 e

Näin kokonaishinnaksi tulee: 3 340 + 4 067,31 + 240 + 932,80 + 100 + 225 + 660 = 9 565,11 euroa

Tuohon mahdolliset muutokset, niin ollaan siellä kymppitonnin hujakoilla. Eli ilmeisesti aika hyvä arvion heitit...
 
Näin tästä mainoksesta tuli totta.

c37ab_blast-ottoman-lead.jpg
Aika tekopyhää Ameriikan paatosta Erik Buellilta koko juttu!Ensin paalataan oma tekele ja sitten kun kurat on housussa, ylistetään netissä silmät kiiltävinä koko sukua, insinöörejä,  jumalaa ja muita ufo -miehiä osallistumisesta tähän upeaan luomistarinaan.  HUH sentään! Edelleen ja ainavaan vältän ostamasta mitään jenkkiläskimahojen kasaamaa roskaa...

Toivottavasti MV vihdoin saisi jostain asiallisen kodin, olisi jo korkea aika.
 
Back
Ylös