Busa radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jasu75
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jasu75

New member
Eli pyörän vaihto alkais kovasti kallistua busan suuntaan, mutta miten tommonen möhkö toimii
radalla? Jos ratapaäviä tulee kesässä max 5-10 päivää ja loput koostuu mutkailusta ja
matkailusta ni ei taida olla järkee laittaa 1000 kyykkyä. Jos jollain sattuis olemaan kokemuksia tai
meilipiteitä asiasta niin kaikki otetaan kiitollisena vastaan.
PS nykyisenä pyöränä toimii bandu, minkä kanssa alkaa kyllä olemaan mielenkiinto jo aika loppu,
sori tuli aika pitkä vuodatus:D
 
Eli pyörän vaihto alkais kovasti kallistua busan suuntaan, mutta miten tommonen möhkö toimii
radalla? Jos ratapaäviä tulee kesässä max 5-10 päivää ja loput koostuu mutkailusta ja
matkailusta ni ei taida olla järkee laittaa 1000 kyykkyä. Jos jollain sattuis olemaan kokemuksia tai
meilipiteitä asiasta niin kaikki otetaan kiitollisena vastaan.
PS nykyisenä pyöränä toimii bandu, minkä kanssa alkaa kyllä olemaan mielenkiinto jo aika loppu,
sori tuli aika pitkä vuodatus:D

Hienosti se toimii, kunhan varautuu siihen että mutkissa tullaan ohi oikealta ja vasemmalta. Suorillahan se puhuu komeasti mutta mutkissa näyttää loppuvan kallistusvarat ja notkeus. Jarrujahan kukaan ei ole Busassa vielä onnistunut kehumaan eli niiden päivitystä ehkä kannattaa miettiä. Ihan jo mutkailonkin lisäämiseksi...
 
Meneehän se, mutta on raskas. Täällä foorumilla oli joku nicki, joka paahtoi busalla lähes nopean ryhmän kintaalle. Kommentteja odotellessa.

Teepä lista käytöstä, niin pohditaan sulle kimpassa hyvä mopo näin talven? ratoksi.

jotenkin näin?

- Yksin mutkaa 70%
- Kaks päällä matkaa 20%. Laukut mukana. Kuinka pitkiä (ajallisesti) matkoja. Minkälainen kuljetuskapasiteetti tarvitaan?
- Rataa 10-15 päivää (on muuten aika paljon ajaa millään lullalla). Tavoite keskiryhmän vaaralliset vauhdit?

Toiveita.

- budjetti
- Ei aivan kyykky ajoasento
- muuta?


Äkkisältään tulee mieleen, että vanha tonnari korkeuden suhteen säädettävillä klipareilla vois sittenkin olla hyvä, häh.

Tai sitten tonnari sporttinaku (mistähän tuli mieleen).
 
jarrut tosiaan ovat alamittaiset ratakäyttöön,tosin kunnollisilla jarrupaloillakin jarrut saadaan melko hyvin toimimaan.
Omaan pyörään olen myös vaihtanut keulaan jäykemmät jouset.
Kankea mutkissa,mutta suorilla mennään :D
 
Meidän kouluttajista Wiltzu paisko busalla ihan hyvää kyytiä ennen kuin luovutti parempien kallistusvarojen perässä ja vaihto Rytköseen. Jos en väärin muista niin tais mennä alle 1:20 Kemorassa tuolla matkalehmällä, joten kyllä siinä aika monta Gixeriäkin tais jäädä jalkoihin. Suurin ongelma radalle tuossa laitteessa on se, että kallistusvarat tulee vastaan jossain kohtaa, mutta kyllä sillä komeasti nopean ryhmän kyytejä päästelee.
 
jarrut tosiaan ovat alamittaiset ratakäyttöön,tosin kunnollisilla jarrupaloillakin jarrut saadaan melko hyvin toimimaan.
Omaan pyörään olen myös vaihtanut keulaan jäykemmät jouset.
Kankea mutkissa,mutta suorilla mennään :D

Paljonko sulla on keulassa painuma nykyisillä jousilla? Liian jäykät jouset lisäävät tuota kankeutta etenkin keskimutkassa.
 
Kaikki apu on tervetullutta, netti motossa roikkumiseen menee jo hermot
ja kuulema perhesuhteet:D
Suurin osa ajosta on kuitenkin yksin mutkaa
2 päällä ajoon hommasin vn raadon, mikä on kuulema ihan perseestä(muijan mielestä)
Rataa tulis varmaan max se 10 päivää

rahaahan ei oo köyhällä laittaa tohon pyörään ku 6 tonttuu
kyllä se on melkeen busa tai gikseri , kun nuo katteetkin ois aika kivat:sad3:
 
Paljonko sulla on keulassa painuma nykyisillä jousilla? Liian jäykät jouset lisäävät tuota kankeutta etenkin keskimutkassa.

Muistaakseni jouset 9,5nm.
Vakiojousilla (8,5nm) esim. alastaron takasuoran päässä jarrutuksessa löi pahasti käsille,nyt menee jouhevasti.
 
Perää kun nostat pari senttiä, niin kääntyy paremmin.
Ratapyörää ei busasta saa kuin vaihtamalla, mutta kelpo yleismopo kun muistaa että jokaisen mutkan takana odottaa suora.
 
älä kokonaan tonnaria hylkää vaihtoehdoista. Itellä on tuossa kympissä lsl,n korotetut cliparit ja viime kesänä emännän kans kakspäällä tehty norjan reissuaki. Heh... 2 kertaa 760km päivämatkatkin meni. Tosin sen jälkeen on aika harvoin tarvinu kyydittää. :grin:
 
Kaikki apu on tervetullutta, netti motossa roikkumiseen menee jo hermot
ja kuulema perhesuhteet:D
Suurin osa ajosta on kuitenkin yksin mutkaa
2 päällä ajoon hommasin vn raadon, mikä on kuulema ihan perseestä(muijan mielestä)
Rataa tulis varmaan max se 10 päivää

rahaahan ei oo köyhällä laittaa tohon pyörään ku 6 tonttuu
kyllä se on melkeen busa tai gikseri , kun nuo katteetkin ois aika kivat:sad3:
Busa vs. GSXR

Mitä tuossa busassa on, jota gixeristä ei löydy noille mutkapätkille? Aiheellinen kysymys minusta.

Rataharrastelun osalta homma noiden kahden välillä selvä.
 
Busa vs. GSXR

Mitä tuossa busassa on, jota gixeristä ei löydy noille mutkapätkille? Aiheellinen kysymys minusta.

Rataharrastelun osalta homma noiden kahden välillä selvä.

En mutksita niin tiedä mutta eiköhän tuo busa ole melkosen paljon mukavampi kadulla kuin gixeri. Radalla taas tilanne toisin päin. Tonninen kyykky on muuten se kaikista surkein vaihtoehto katuajeluihin.
 
Muistaakseni jouset 9,5nm.
Vakiojousilla (8,5nm) esim. alastaron takasuoran päässä jarrutuksessa löi pahasti käsille,nyt menee jouhevasti.

Kuulostaa, että on tontilla tai raskaaseen mopoon vielä jopa karvan löysän puolella. Perää korottamalla tai esim 190/55 tai 200/55 profiilisella takasella saa jonkin verran ketteryyttä.
 
En mutksita niin tiedä mutta eiköhän tuo busa ole melkosen paljon mukavampi kadulla kuin gixeri. Radalla taas tilanne toisin päin. Tonninen kyykky on muuten se kaikista surkein vaihtoehto katuajeluihin.

Miksi se busa on mukavampi kuin esimerkiksi K2 gikseri? Miksi se toimisi paremmin kadulla. Busa on paisutettu kyykky, joten mitä helvettiä :D

Gikseriin hyvä ratastus, niin jo vain. Jos etukeno ahdistaa, niin korottavat ja säädettävät kliparit ja jalkatappisarja kanssa. Ergonomiaan löytyy palikoita, mutta laihdutapas mopoa 40 kiloa katuajojen ja ratailujen välillä.

04wi0535IaRtJUyUyUyUyUy0n.png


04wi0215IaRtJUyUyUyUyUy0n.png
 
Miksi se busa on mukavampi kuin esimerkiksi K2 gikseri? Miksi se toimisi paremmin kadulla. Busa on paisutettu kyykky, joten mitä helvettiä :D

Miksi ihmeessä pitäisi ostaa k2 gixeri jos tuolla 6k€ budjetilla alkaa saamaan jopa k7:aa?

Gikseriin hyvä ratastus, niin jo vain. Jos etukeno ahdistaa, niin korottavat ja säädettävät kliparit ja jalkatappisarja kanssa.
Ei se ratastamalla paljon parane. Vähän tulee herkeämmän tuntuiseksi, mutta perhanan tylsä laite kadulla joka tapauksessa.

Ergonomiaan löytyy palikoita, mutta laihdutapas mopoa 40 kiloa katuajojen ja ratailujen välillä.

Melkein tuonhan se vakiotonnarikin kevenee kun rapsitaan turhat romut pois ennen ratakäyttöä. :p


Mutta makuasioitahan nämä on. Toinen tykkää huonoista pyöristä ja toinen hyvistä. :;):
 
rahaahan ei oo köyhällä laittaa tohon pyörään ku 6 tonttuu
kyllä se on melkeen busa tai gikseri , kun nuo katteetkin ois aika kivat:sad3:

https://www.huutokaupat.com/fi/nettihuutokaupat/2/autot-ja-muut-ajoneuvot/10

Varsinkin jos rahaa on laittaa in cash, niin nettimoton lisäksi kannattaa roikkua tuolla.
Just nyt ei ole busia, mutta kuukauden sisään on ollut kaksikin. Ja mielestäni ne menivät alle
käyvän hinnan - kun olivat ulosmittauksessa - ja ihan kelpo pelejä.
 
Miksi ihmeessä pitäisi ostaa k2 gixeri jos tuolla 6k€ budjetilla alkaa saamaan jopa k7:aa?


Ei se ratastamalla paljon parane. Vähän tulee herkeämmän tuntuiseksi, mutta perhanan tylsä laite kadulla joka tapauksessa.



Melkein tuonhan se vakiotonnarikin kevenee kun rapsitaan turhat romut pois ennen ratakäyttöä. :p


Mutta makuasioitahan nämä on. Toinen tykkää huonoista pyöristä ja toinen hyvistä. :;):

Katuajoon on erilaisia pelejä tarjolla joo, mutta jos tuota K7:aa vertaa samanikäiseen Busaan ja tarkoitus on pöristellä yksin kadulla (mutkia oletan, kun reissuun oli oma kampes), niin mikä on noiden ero ja kumman hyväksi sekä millä marginaalilla? Lonkalta heittäisin, ettei gixeri paljoa Busaa kummempi olisi. Ajettavuudeltaan jopa parempi.

Ratastuksella saa kaupunkiliikenteen sujumaan, mikä lienee tarkoitus. Ei sillä voi ihmeitä tehdä. Kone kiekuu viimeisellä kolmanneksella, kuten on tarkoitus. Kadulla ollaan harvoin jos koskaan sillä alueella, mutta mikäli keskellä on riittävästi voimaa nostamaan etupyörää parilla kolmella pienimmällä vaihteella, niin jollekin se voi jo riittää.

Kadun lisäksihän mopo piti taluttaa ~10 kertaa kesässä radalle.

Muuten, miksi sä Jasu edes harkitset Busaa? Viimeksi kun nähtiin sulla oli ihan terveitä ajatuksia :grin:
 
Muuten, miksi sä Jasu edes harkitset Busaa? Viimeksi kun nähtiin sulla oli ihan terveitä ajatuksia :grin:[/QUOTE]


Joo näin se ajatus karkaa, ku talvi on liian pitkä:D
Pitänee varmaan vaan oottaa kevättä ja käydä ajaa
kaikki vehkeet mitä käsiin saa, siis pyörät:blink:
 
Katuajoon on erilaisia pelejä tarjolla joo, mutta jos tuota K7:aa vertaa samanikäiseen Busaan ja tarkoitus on pöristellä yksin kadulla (mutkia oletan, kun reissuun oli oma kampes), niin mikä on noiden ero ja kumman hyväksi sekä millä marginaalilla? Lonkalta heittäisin, ettei gixeri paljoa Busaa kummempi olisi. Ajettavuudeltaan jopa parempi.

Nyt ei jaksa...kuten sanottua mielipideasioita.
 
Back
Ylös