Cagiva Mito / Aprilia RS125

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fabio T.

New member
Pitäsisi hommata meidän nössille pian kevari...ja tietenkin italialainen...onko kommetteja koskien Cagivan Mitoa ja/tai Aprilian RS125:sta ... eli kokemuksia elävästä elämästä ?

Cagivan ensimmäisestä Mitosta on reilusti kokemuksia. Kyseessä on "oikea" moottoripyörä: runko, alusta ja jarrut toimivat loistavasti. Siihen aikaan Miton moottori oli todellä hyvä, niin sanotusti vääntävä (kaikki on suhteellista). Taisin ajaa omallani 15-20tkm, eikä ikinä ollut mitään ongelmaa. Mäntiä vaihtelin ohjeiden mukaan, muistaakseni 6-10tkm välein ja käytin koneeseen sopivaa öljyä (Motul 600). Kuristettuna pyörän ajonautinto varmaan vähenee kuitenkin jonkin verran. Ai niin, pakoaukonsäädin meni rikki sen parin vuoden aikana.

Nyt talvella jo katsoin pariin otteeseen, josko sitä hommaisi taas Miton...
smile.gif
Että tuskin se ihan onneton pyörä on (ja aika kuitenkin kultaa muistot).

Kiitos tiedoista !

Taidanpa lähteä katsastamaan Saksan markkinoita...näyttävät käytetyt Mitot olevan siinä 2000 - 4000 euron välillä vuosimallista riippuen...ja piikin mp-verohan on vain 9% verrokin hinnasta ja alvarit päälle...eli yhteensä 2500 - 4500 euroa...

Äläs nyt vaan mene mitään käytettyä Mitoa ostamaan. Saat olla koko ajan ostamassa uutta mäntää kiinnileikanneen tilalle. Ainakin nuo 90-luvun puolenvälin mitot olivat herkkiä kilahtelemaan. En tiedä sitten näistä uusista puolitehoisista.
Itse ainakin ostaisin japskin, jos käytetyn joutuisin ostamaan. Ovat varmempia kuin italialaiset. Jos uuden ostat, niin sitten voi harkita jotain RS:ää tai Mitoa.

Itse ostin vuonna -97 uuden Aprilia RS:n, jolla ajoin parina kesänä yli 30 tkm ilman mitään ongelmia. Käytin hyvää öljyä (Mobil) ja vaihdoin männän 14 tkm:n välein. Seuraavalla omistajalla vanha Apriliani kilahtikin sitten jo kiinni. Tuo 30 tkm tuntuu olevan noille Italia-piikeille ihan tarpeeksi.

Aprilia palveli minua hyvin. Mitoitus oli pitkällekin kuskille ihan ok ja tehoa oli riittävästi. Ostin pyörän 11 kW:na, mutta ajeltuani pari viikkoa sillä, muutin sen täysitehoiseksi, vaikka korttini oli kylläkin A1-kortti. Kone tuntui karstoittuvan "kiinteällä pakoaukonsäätimellä", joka kuului yhdessä pienemmän kaasarin kanssa kuristussarjaan.

Tuosta piikkisen Saksasta tuomisestahan on ollut puhetta, että se ei oikein kannattaisi. Kyllähän noita piikkisiä tästä maasta löytyy. Kannattaisi kyllä ostaa uusi, jos meinaa 4500 eemeliäkin laittaa. En nyt tiedä mitä ne nykyään maksaa, mutta ei kai tuosta 4500:sta kauheata hyppäystä enää uuden hintaan ole. Käytetyt piikit ovat usein teinien huonosti pitämiä ja rankomia louskuja.

Voin kyllä antaa lisää infoa koskien tuota Apriliaa, jos kiinnostaa.

Kiitos hyvistä vinkeistä !!

En suinkaan ole ostamassa "sikaa säkissä", vaan vakaasti harkiten !! ... ja kovasti kiinnostaa ... tai teinipoikaa kiinnostaa ... uusi Aprilia RS125....

Lisävinkit otetaan kiitollisuudella vastaan, koska itselläni ei koskaan ole ollut piikkiä tai mitään muutakaan kasitahtimopoa...

Itsellä löytyy Aprilia RS 125 ja hyvin on toiminu ainakin tähän mennessä. Ajettu n.5000km. Kertaakaan ei mitään vikaa ole ollut vielä ja eipä kavereillakaan mitään ole tapahtunut. Aprilioissa ei mun tietääkseni ole mitään tyyppivikoja, joissain mitoissa tulee ongelmia akun, ja sähköjen kanssa. Ainakin monella tutulla on ollut tällaisia ongelmia.

Aprilia on myös sinänsä parempi valinta (mun mielipide) koska osien saatavuus on aivan eri luokkaa kuin mitossa. Mitoja tuodaan suomeen niin vähän että varaosien kuten katteiden, mäntien tms. tilaaminen Italiasta on aikaa vievää touhua. Uutena mito maksaa pikkusen RS:ää enemmän mutta sillä on myös parempi jälleenmyyntiarvo harvinaisuutensa tähden. Jos haluat lisä tietoja lähetä mulle privaa
smile.gif

Ai niin unohdin mainita noista tehoista. A1 tehoisena taitaa RS olla pikkusen kovempi. Miton saa täystehoseks todella halvalla verrattuna RS:ään. Apriliaan joutuu ostaan 1000e:llä osia että sen saa täystehoseks
sad.gif

Äläs nyt vaan mene mitään käytettyä Mitoa ostamaan. Saat olla koko ajan ostamassa uutta mäntää kiinnileikanneen tilalle. Ainakin nuo 90-luvun puolenvälin mitot olivat herkkiä kilahtelemaan. En tiedä sitten näistä uusista puolitehoisista.
Itse ainakin ostaisin japskin, jos käytetyn joutuisin ostamaan. Ovat varmempia kuin italialaiset. Jos uuden ostat, niin sitten voi harkita jotain RS:ää tai Mitoa.

Itse ostin vuonna -97 uuden Aprilia RS:n, jolla ajoin parina kesänä yli 30 tkm ilman mitään ongelmia. Käytin hyvää öljyä (Mobil) ja vaihdoin männän 14 tkm:n välein. Seuraavalla omistajalla vanha Apriliani kilahtikin sitten jo kiinni. Tuo 30 tkm tuntuu olevan noille Italia-piikeille ihan tarpeeksi.

Aprilia palveli minua hyvin. Mitoitus oli pitkällekin kuskille ihan ok ja tehoa oli riittävästi. Ostin pyörän 11 kW:na, mutta ajeltuani pari viikkoa sillä, muutin sen täysitehoiseksi, vaikka korttini oli kylläkin A1-kortti. Kone tuntui karstoittuvan "kiinteällä pakoaukonsäätimellä", joka kuului yhdessä pienemmän kaasarin kanssa kuristussarjaan.

Tuosta piikkisen Saksasta tuomisestahan on ollut puhetta, että se ei oikein kannattaisi. Kyllähän noita piikkisiä tästä maasta löytyy. Kannattaisi kyllä ostaa uusi, jos meinaa 4500 eemeliäkin laittaa. En nyt tiedä mitä ne nykyään maksaa, mutta ei kai tuosta 4500:sta kauheata hyppäystä enää uuden hintaan ole. Käytetyt piikit ovat usein teinien huonosti pitämiä ja rankomia louskuja.

Hienoa! nyt löytyi henkilö jolla tuntuu olevan tietoa  
buttrock.gif

Mitä jouduit tekemään tuohon apriliaasi jotta sait sen täystehoseks? Mulla on itsellä kanssa aprilia rs125 ja olen huomannut itsekkin että tuo pakoaukon säädin karstoittaa aika paljonkin tuota peliä. Siihen kuristus settiin vissiin kuuluu se että siihen on vaihdettu pienempi kaasari? mutta kerrohan toki mitä jouduit sille tekemään ja että mitä kaikkea siihen kuristus sarjaan kuuluu? Pitäisi saada tuo oma pelikin täysitehoiseksi kun alkaa nuo kylänpojat ajelemaan pv:llä jo ohi tuosta  
biggrin.gif
Ja kyllähän se ajonautintokin siitä kasvaa kun se alkaa hengittelemään vähän vapaammin  
cool.gif

Hienoa! nyt löytyi henkilö jolla tuntuu olevan tietoa  
buttrock.gif

Mitä jouduit tekemään tuohon apriliaasi jotta sait sen täystehoseks? Mulla on itsellä kanssa aprilia rs125 ja olen huomannut itsekkin että tuo pakoaukon säädin karstoittaa aika paljonkin tuota peliä. Siihen kuristus settiin vissiin kuuluu se että siihen on vaihdettu pienempi kaasari? mutta kerrohan toki mitä jouduit sille tekemään ja että mitä kaikkea siihen kuristus sarjaan kuuluu? Pitäisi saada tuo oma pelikin täysitehoiseksi kun alkaa nuo kylänpojat ajelemaan pv:llä jo ohi tuosta  
biggrin.gif
Ja kyllähän se ajonautintokin siitä kasvaa kun se alkaa hengittelemään vähän vapaammin  
cool.gif
Ostin sen Aprilian uutena -96 juuri silloin, kun nämä kuristussäännökset tulivat. Silloin mun pyörä tuli maahan täystehoisena ja siihen ruuvattiin Nakkilassa kuristusosat kiinni, eli poistettiin RAVE-pakoaukonsäädin ja laitettiin tilalle kiinteä laippa sekä vaihdettiin 34 mm:n kaasarin tilalle 28 mm. Silloin tinkasin Nakkilalta nämä täysteho-osat pyörän mukaan. 1000 mk jouduin niistä kärsimään eli pilkkahinnalla sain.

Jonkun ajan päästä laitettiin pelkkä pakoaukonsäädin ja 28 mm kaasari ja pyörä heräs henkiin. Sillä toi RAVEhan siinä eniten vaikuttaa. Toimi ihan hyvin tollakin yhdistelmällä. Loppujen lopuksi sitten pistin vielä sen 34 mm kaasarin kiinni ja sitten lauloi.

Silloin aikoinaan Nakkilasta sanottiin, että uudemmat RS:t tulisivat uudella pytyllä, johon ei sais enää sitä kevarin moottorin sydäntä eli pakoaukonsäädintä. Ei ole mulla minkäänlaista hajua näistä uudemmista, että kävikö siinä sitten niin. Luulisi, että noita toimivia RAVE-venttiileitä olisi ainakin vaikea löytää.

Sen vaan muistan, että ton RAVEn istuttaminen paikalleen oli sellaiselle pikkunöösille jotain mullistavaa. Vois melkeinpä verrata kevarista Bladeen siirtymiseen.

Nii...sen enempää ottamatta kantaa. Miton aikoinaan omistin ja pari kaveria omisti sen edellisen, eli Freccian... Kertaalleen kun noi kilahtaa niin sen jälkeen se on yhtä männän vaihtoa jne. remonttia koko ajokausi... Positiivista siinä se et oppiipahan oman pärränsä tekniikkaa...
wink.gif
Muuten hyvä kevari kyllä...OIKEASTI! Noista Aprillioista moni sai vielä ihan liikkuvan pelin "AFTER" kiinnileikkuun...siinä se ero.

Jos nyt pitäs valita kumman ottasin, ottasin Miton vaikka omistankin tällä hetkellä Aprilia rs:sän. Periaattessa noi pyörät on aika samanlaisia. Mito on omasta mielestä paljo hienompi (muistuttaa isompia Ducateja), muttei Rs:säkään mikään ruma ole päinvastoin.
Luotettavuus noissa on kehno molemmissa. Ite oon ajanu vasta 700km rs:llä tänä keväänä eikä oo ollu mitään ongelmia, mutta sitä ennen ajoin n.4000 km Aprilia Futuralla ja jouduin siihen tekee konerempan. Kaveri osti tommosen uuden rs:än viime kesänä ja ekana päivänä n.50 km kohalla se yhtäkkiä hyyty ja eikä lähteny enää kunnolla käyntiin. Ne vei sen huoltoon ja siellä selvis että bensahanassa oli roska. No se korjattiin ja se pääs ajeleen mut siinä tuli taas sama vika ja eikun uudestaan korjaamolle.
Mitosta ei oo mulla eikä kellään mun kaverilla kokemusta mutta semmosta oon kuullu että Mitossa on jo uutena alitehonen laturi ja muitakin sähkö ongelmia. Varaosat on molempiin kalliita mutta rs:ään niitä ainakin saa aika hyvin liikkeen hyllyltä eikä tartte tilata.
Aprilia on älyttömän kallis pistää täystehoseks. Jos ostaa liikkestä kaikki tt-osat maksaa lähemmäs 1000 €. Miton saa täystehoseks uusien suuttimien hinnalla, kun poistaa putkesta vaan kurit.

Eikös RS ole se kemmu, jonka englantilaiset listasivat luotettavuudessa viimeiseksi.

Muutostöiden kalleus varmaankin selittää sen, että pojat ovat kuristuksiaan poistaessa näitä Aprilioita rikkoneet...

1) italialainen
2) taksitahtinen
3) käytetty
4) kevari

...eli onnea sen kanssa  
biggrin.gif

Aprilia RS on hyvä valinta,mulla itellä ollu vasta viime keväästä saakka ja uutena toiminu kuin enkeli,en oo kyl ajanu ku n.10 tkm viime kesän aikana,mutta ongelmitta:)
inlove.gif

Kyllä mun täysteho rs on toiminu näiden 20tkm aikana moitteettomasti, ilman vikoja. Mäntä kannattaa vaihtaa 12-10tkm välein, että kestää. 2 tahtisil olis hyvä välttää moottorijarrutusta, koska silloin moottori ei saa öljyä. Käyttäkää laadukasta öljyä ja huoltakaa hyvin, niin kyllä pitäs kestää.

Kyllä mun täysteho rs on toiminu näiden 20tkm aikana moitteettomasti, ilman vikoja. Mäntä kannattaa vaihtaa 12-10tkm välein, että kestää. 2 tahtisil olis hyvä välttää moottorijarrutusta, koska silloin moottori ei saa öljyä. Käyttäkää laadukasta öljyä ja huoltakaa hyvin, niin kyllä pitäs kestää.
Hmmmm...Tony....täysteho !! Hyi !!
wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif

Vielä pahempaa tekee kylmänä vingutus, kuin pienet moottorijarrutukset. Ei kannata ihmetellä jos aprilli hajoaa jos noita harrastaa.
smile_org.gif

Mulla on -99 vuoden Aprilia RS ja mitoakin olen ajanut.  
sport05.gif

Aprilian tyyppivikoja on mittarinpyörittäjän(~60€) ja mittarinpyörittäjän vaijerin(~30€) hajoaminen, tankin kiinnityksen hajoaminen, Aprilian kone on toiminta varmempi kuin miton mm. pakoaukon säädin on parempi yksinkertaisuutensa vuoksi. RS on kallis laittaa TT'ksi RAVE(pakoaukon säädin) menee uusiin ja vanhoihin (oli sitten pyörä tai RAVE vanhaa tai uutta mallia) maksaa uutena ~600€, käytettynä 300€, TT-putket on noin 100€ halvempia kuin teharit. Tehokkaimpi tehoputkia ovat Jolly Moto ~350€ postikuluineen Hollannista ja Jim Lomas, joka vieläkin kallliimpi (+400€) ja sitten säätöihin menee vielä muutamia kymppejä 10 lämpöarvoinen tulppa (10) ja suuttimet...
Periaatteessa RS'n TT'ksi laittaminen ei maksa mitään, mutta siinä joutuu tuhoamaan A1 osat, jotka olisivat myynti vaiheessa mukava omistaa...

Mito:
Todella hieno, harvinainen, pikkaisempi kalliimpi hankkia ja yllä pitää kuin RS, TT'ksi(TäysTeho) laittaminen on huomattavasti halvempaa, (kun mitoissa on jo uutena pakoaukon säädin) kuin Apriliassa. Mallista riippuen kuristukset ovat eri paikoissa putkessa ja ilman otossa. Usein TT'ksi laittaminen maksaa vain uudet suuttimet ja tulpan...

Kummankin pyörän kestäminen riippuu paljon kuskista ja huollosta tuoreöljyvoitelussa kannattaa käyttää parhaita/kalleimpia öljyjä Castrol TTS ja R2, Motul 600(karstaa enemmän kuin TTS/R2) ja Mobil racing(sekin karstaa enemmän kuin Castrolin litkut). Mito on pikkasen korkeaviriteisempi kuin RS, mutta RS on kevyempi. Kumpaakin pyörää kannattaa lämmittää ennen ajoa, koska kylmänä revitettäessä sylinteriin/mäntään tulee eniten vaurioita --> leikkaa kiinni Kumpikin kulkee virallisella TT-setillä saman verran, erot ovat lähinnä pyörä kohtaisia...
Itse valitsisin Aprilian uudestaakin, jos olisi kevarin hankinta edessä.

Back