cagiva river 500

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mopomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Seuraa yleinen kysymys merkistä ja mallista riippumatta.
Jos on "tonnin" pyörä, niin kuinka paljon kannattaa nähdä vaivaa osien metsästämiseen ja kuinka paljon kannattaa osista maksaa?

Vai onko järkevää luovuttaa ja ostaa joku semmoinen moottoripyörä, mihin saa kaikki osat EMC:ltä tai Stormilta?

Riippuu siitä mikä on tavoite.

Jos se on pelkästään että käytettävissä on edukas mopo päiväajeluille ja pikku seikkailuille ja jonka pikkuviat saa kohtuudella hoidettua, niin yhtään ylimääräistä aikaa ei kannata uhrata. Mopo lihoiksi ja kahden tonnin pyörä hankintaan tilalle, prosessi toistetaan noin kymmenen vuoden välein niin pitkään kuin ajokuntoa riittää. Varsinkin kun sulla olis jo joillekin osille tiedossa uudeensijoituspaikka.

Jos taas kyseessä on ideologinen valinta merkin tai valmistusmaan suhteen ja siihen vielä sekoittuu mobilismia, niin asia muuttuu. Piireissähän kyllä arvostetaan myös että vähemmän menestyneet, vähemmän tunnetut mallit pidetään elossa, eikä tarvii olla mikään näyttely tai museo-kunto. Tällöin hyväksytään että osien metsäs´tykseen menee aikaa.

Vastaavasti jos kyseessä on erikoisuuden tavoittelu. Tunnetko kihelmöintiä ajatuksesta että täräyttäsit River:llä Pyynikille munkkikahveelle eikä ukoista kukaan tunnistaisi peliä? Tässä tapauksessahan mikään panostettu aika ei olisi yhtään mitään saavutettuun nautintoon nähden.

Se voi olla että kun harvinaisempi merkki ja malli, niin koko pallolta löytyy vaan pari asiaan vihkiytynyttä webbi-kauppaa jotka hoitaa osia. Britit harrastaa kaikkea outoa, ehkä siltä suunnalta löytyy kauppa tai ainakin foorumi jossa merkin varaosatilanteesta keskusteltu.

Löytämistä varmasti helpottaa jos on varaosan numero tiedossa.
Se avulla voi löytyä yllättäviä vastaavuuksia.
Todennäköisesti Cagiva ei ole speksannut mitään täysin ihan omaa vaan ilmanputsarivalmistajan katalogista valittu vaan sopiva malli.

Jos muu ei auta niin vanha putsari kädessä Stormille ja yritetään mittojen mukaan löytää vastaava.
 
Jos se vaan assuajossa on ollut, ei välttis ole pahasti kärsinyt. Ajaahan jengi K&N:lläkin huonolla huollolla. Ne pari pyörää mitä em menetelmällä pilattuna minulle sattunut, on vaatineet kansirempan. Pytyistä ja männistä näki että hienoainesta oli vähän mennyt läpi mutta ne oli vielä toleransseissa.
 
Varaosaongelma sivuutettiin hetkeksi.
Käytin koneen pesussa ja avasin ns. venttiilikannen.
Italian pojalta oli unohtunut tiiviste välistä, joten sitä ei tarvitse ostaa:thumbup:
Laitoin sitten aivan väärää ja huonoa ainetta: hylomar universal jointing compound (se sininen).
Venttiilisäätöluukkujen O (soikea)-renkaat läpäisi kimmoisuustestin, joka suoritettiin pienellä tasapäämeisellillä.

Sen verran ennen pesua katselin, että sylinterikannen välistä ei ollut vuotanut, joten sotkusta oli hankala haarukoida vuotokohtaa, mutta nyt on vent. koppa ja vent. luukut tiivistetty, joten pata takaisin runkoon ja kovaa ajoa.
Jos lahje kastuu, niin korjaus epäonnistui tai vuotokohta on jossain muualla.

Ai niin pari asiaa.
Öljynjäähdyttimen banjopulteihin olin aikoinaan laittanut usit-aluslevyt, koska tehdään kerralla hyvä.
Tästä on aikaa n. 10 vuotta ja kuinka ollakaan ne kumijutut oli kovettuneet. Ei ne vielä vuotaneet, mutta ei vanhoilla kehtaa kasata. Aika ja öljy tuhoaa halvan kumen.

Kun siinä vent.kantta momenttiavaimella kiinnittelin, niin tuli mieleen, että moottorissa on monta muutakin pulttia. Magneeton puolen sivukopan yli kymmenestä pultista kaksi oli löysällä.
Tästä villiintyneenä päätin tarkastaa joka ikisen näkyvän pulttimutterin (pl. kannen mutterit, koska olin jo kiristänyt vet.kopan...)
Sanoisin noin mutu-tuntumalla, että noin about 15 prosenttia pulttimuttereista kiristyi ennen kuin momenttiavain napsahti. Ei ne olleet pahasti löysällä ja vieressä oleva pulttimutteri oli tiukalla.
Ei tätä joka kevät tarvii tehdä, mutta jos on 25-vuotias moottoripyörä, niin on mahdollista, että joku ruuvi on löysällä, moottoripyörässä.
 
Sanotaanko niin, että kaikki Cagivan omistajat, voitte etsiä varaosanne ihan mistä haluatte.
Valmistaja tai sen seuraajan seuraaja tai muukaan merkkiin liittyvä taho ei teitä siinä auta.

Olette siis ihan omillanne.

Sain kaksi vastausta aiemmin mainituista yrityksiltä.
- tehtaalta ei saa mitään, jotain voi olla jäänyt hyllyyn.
- Ei valitettavasti saada Cagivaan.

Ps. Uutta MV-Agustaa en myöskään ostaisi...
 
Joo, sääli ettei osia enää saa mutta kauanko mahtaa olla viimeisen Cagivan valmistumisesta?
Onko jo liki 20v?
Eu tais vaatia että valmistajan pitää toimittaa osia vähintään 10v mallisarjan valmistuksen päättymisen jälkeen. Se lienee ainakin täyttynyt.

Sama ongelma on ns Italian Husqvarnalla, KTM kun 2013 osti Husqvarnan ja muutti tuotannon & varaosa varaston Itävaltaan, niin hävitti muutossa kaikki 1900-luvun mallien osat ja nyt pari vuotta sitten lopetti osien toimittamisen myös 2000-13 (14) malleihin.
 
Back
Ylös