Pyörän olen sammuttanut aina avaimesta, joskus mietinkin sitä että mikä on se oikea tapa sammuttaa?
Pyörän huoltohistoriasta ei sen tarkemmin tietoa kuin mitä huoltokirjassa on merkinnät ja kaikki on ainakin liikkeessä teettetty, eli luulis nuo venttiilitikin tarkistettu tuossa 24tkm huollossa.
Pyörässä on powercomander kiinni ja on säädetty, voiko tämä vaikuttaa asiaan?
Löysin myös kuitin jossa oli että uudet tulpat olisi ostettu/laitettu 12000km kohdilla![]()
Jos on normaalit huoltokirjamerkinnät, niin kyllähän siitä olettamuksesta pitää voida lähteä, että huolto-ohjelman mukaiset toimet on tehty. Jos tulpat on vaihdettu jo 12tkm kohdalla, ne lienevät sitten huolto-ohjelmassa joka toinen kerta (huoltoväli lienee 6tkm?), eli seuraava vaihto olisi todennäköisesti tehty 24tkm huollossa. Noita lyhyitä tulppien vaihtovälejä on vielä tuon ikäluokan pyörissä, omassa Yamahassa on tarkistus 10tkm välein ja vaihto 20tkm välein.
Käynnistysongelmassa voi hyvinkin olla kyse siitä, että powercommander ei joskus jostain syystä herää normaalisti, eikä pyörä siksi käynnisty. Jos oireilu jatkuu, niin sen tilapäistä ohittamista olisi kyllä melko helppo kokeilla, sehän on siis käytännössä vain ruiskusuutinten piuhojen välissä. Toki homman järkevyys vähän riippuen siitä, että onko pyörää modattu kattien, pakoputkiston yms osalta kovin paljon.
Mitä sammuttamiseen tulee, niin kyllä kai avaimesta sammuttaminen se ”eniten oikea” tapa on. Kysyin lähinnä siksi, että joskus tappokytkimen käyttö voi aiheuttaa vanhassa pyörässä mystisiä ongelmia, jos edellinen omistaja ei ole käyttänyt sitä koskaan, ja se on päässyt hapettumaan, ja uusi omistaja sitten onkin tottunut tappokytkimen käyttöön. Sinänsä jos missään ei ole mitään vikaa, niin tappokytkimellä tai sivujalkaa alas työntämällä sammuttaminen eivät myöskään voi aiheuttaa mitään ongelmaa, mutta itse ajattelen niin, että ne ovat mekanismeina tarkoitettu hätätilanteeseen (hirttänyt kaasu) ja suojelemaan kuskia virheeltä (alas unohtunut jalka) joka voi johtaa kaatumiseen.