CB1000R

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Julle_80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörän olen sammuttanut aina avaimesta, joskus mietinkin sitä että mikä on se oikea tapa sammuttaa?
Pyörän huoltohistoriasta ei sen tarkemmin tietoa kuin mitä huoltokirjassa on merkinnät ja kaikki on ainakin liikkeessä teettetty, eli luulis nuo venttiilitikin tarkistettu tuossa 24tkm huollossa.
Pyörässä on powercomander kiinni ja on säädetty, voiko tämä vaikuttaa asiaan?
Löysin myös kuitin jossa oli että uudet tulpat olisi ostettu/laitettu 12000km kohdilla :blink:

Jos on normaalit huoltokirjamerkinnät, niin kyllähän siitä olettamuksesta pitää voida lähteä, että huolto-ohjelman mukaiset toimet on tehty. Jos tulpat on vaihdettu jo 12tkm kohdalla, ne lienevät sitten huolto-ohjelmassa joka toinen kerta (huoltoväli lienee 6tkm?), eli seuraava vaihto olisi todennäköisesti tehty 24tkm huollossa. Noita lyhyitä tulppien vaihtovälejä on vielä tuon ikäluokan pyörissä, omassa Yamahassa on tarkistus 10tkm välein ja vaihto 20tkm välein.

Käynnistysongelmassa voi hyvinkin olla kyse siitä, että powercommander ei joskus jostain syystä herää normaalisti, eikä pyörä siksi käynnisty. Jos oireilu jatkuu, niin sen tilapäistä ohittamista olisi kyllä melko helppo kokeilla, sehän on siis käytännössä vain ruiskusuutinten piuhojen välissä. Toki homman järkevyys vähän riippuen siitä, että onko pyörää modattu kattien, pakoputkiston yms osalta kovin paljon.

Mitä sammuttamiseen tulee, niin kyllä kai avaimesta sammuttaminen se ”eniten oikea” tapa on. Kysyin lähinnä siksi, että joskus tappokytkimen käyttö voi aiheuttaa vanhassa pyörässä mystisiä ongelmia, jos edellinen omistaja ei ole käyttänyt sitä koskaan, ja se on päässyt hapettumaan, ja uusi omistaja sitten onkin tottunut tappokytkimen käyttöön. Sinänsä jos missään ei ole mitään vikaa, niin tappokytkimellä tai sivujalkaa alas työntämällä sammuttaminen eivät myöskään voi aiheuttaa mitään ongelmaa, mutta itse ajattelen niin, että ne ovat mekanismeina tarkoitettu hätätilanteeseen (hirttänyt kaasu) ja suojelemaan kuskia virheeltä (alas unohtunut jalka) joka voi johtaa kaatumiseen.
 
Jos on normaalit huoltokirjamerkinnät, niin kyllähän siitä olettamuksesta pitää voida lähteä, että huolto-ohjelman mukaiset toimet on tehty. Jos tulpat on vaihdettu jo 12tkm kohdalla, ne lienevät sitten huolto-ohjelmassa joka toinen kerta (huoltoväli lienee 6tkm?), eli seuraava vaihto olisi todennäköisesti tehty 24tkm huollossa. Noita lyhyitä tulppien vaihtovälejä on vielä tuon ikäluokan pyörissä, omassa Yamahassa on tarkistus 10tkm välein ja vaihto 20tkm välein.

Käynnistysongelmassa voi hyvinkin olla kyse siitä, että powercommander ei joskus jostain syystä herää normaalisti, eikä pyörä siksi käynnisty. Jos oireilu jatkuu, niin sen tilapäistä ohittamista olisi kyllä melko helppo kokeilla, sehän on siis käytännössä vain ruiskusuutinten piuhojen välissä. Toki homman järkevyys vähän riippuen siitä, että onko pyörää modattu kattien, pakoputkiston yms osalta kovin paljon.

Mitä sammuttamiseen tulee, niin kyllä kai avaimesta sammuttaminen se ”eniten oikea” tapa on. Kysyin lähinnä siksi, että joskus tappokytkimen käyttö voi aiheuttaa vanhassa pyörässä mystisiä ongelmia, jos edellinen omistaja ei ole käyttänyt sitä koskaan, ja se on päässyt hapettumaan, ja uusi omistaja sitten onkin tottunut tappokytkimen käyttöön. Sinänsä jos missään ei ole mitään vikaa, niin tappokytkimellä tai sivujalkaa alas työntämällä sammuttaminen eivät myöskään voi aiheuttaa mitään ongelmaa, mutta itse ajattelen niin, että ne ovat mekanismeina tarkoitettu hätätilanteeseen (hirttänyt kaasu) ja suojelemaan kuskia virheeltä (alas unohtunut jalka) joka voi johtaa kaatumiseen.

Huoltoväli pyörässää on tosiaan tuo 6tkm välein ja huoltotaulukossa on tulpista että tarkistus 24tkm ja vaihto vasta 48tkm :blink:

Voiko tuon commanderin vain tarvittaessa poistaa välistä, jos sitä joskus kokeilee kun ongelmia ilmenee?
Putkisto pyörään on vaihdettu ja katti myös poistettu.

Jatkan siis avaimella sammuttamista.
 
Huoltoväli pyörässää on tosiaan tuo 6tkm välein ja huoltotaulukossa on tulpista että tarkistus 24tkm ja vaihto vasta 48tkm :blink:

Voiko tuon commanderin vain tarvittaessa poistaa välistä, jos sitä joskus kokeilee kun ongelmia ilmenee?
Putkisto pyörään on vaihdettu ja katti myös poistettu.

Jos putket on vaihdettu ja katti poistettu, niin todennäköisesti pyörä käy laihalla ilman commanderia. Ei se commanderin poisto lyhyellä aikaa mitään riko noillakaan muokkauksilla, mutta todennäköisesti pyörä toimii ajossa huonosti. Näin ollen pitäisin sitä commanderin poistoa nimenomaan lähinnä keinona rajata ongelmaa jos käynnistysvaikeus muuttuu ”päivittäiseksi”. Eli ei niin että otanpa commanderin pois ja ajelen muutaman viikon josko ongelmaa ei enää sitten tulisi, kun eihän se nytkään käsittääkseni ole taas enää oireillut.

Jos kyse on commanderin oikuista, niin todennäköisesti starttiongelman iskiessä virran poiskäyttö kannattaa tehdä, jolloin commanderikin ”käynnistyy uusiksi”. Samoin yrittäisin olla huolellinen siinä, että virrankytkennän jälkeen ei ihan samalla sekunnin kymmenesosalla paina starttinappia vaan antaa sille vähän aikaa tulla toimintavalmiiksi.
 
Hei,
tulipa hommattua tuommoinen proworksin pukki kyseisen pyörän mahdollisia huoltohommia varten. Mutta ei tuo käykkään vissiin tälläiseen pyörään kun pitäisi molemmilla puolilla olla mistä nostaa. Vaihtopäitä tuohon on kyllä kolmet mutta mitenkään en keksi miten saisin takapään ilmaan. Tarvitsisi olla sellainen pukki mikä ottaa vaan yhdeltä puolelta renkaan keskiöstä.
Kuvaa en tähän osannut liittää pukista.
 
Vinkiksi käynnistymisongelmiin;

Oma CB1000R kärsinyt jo pari vuotta ajoittain todella huonosta käyntiinlähdöstä, lupailee ja hörähtää mutta ei jää käyntiin.
Tänä keväänä sitten yhtäkkiä ei käynnistynyt ollenkaan, ja pikainen googletus kertoi syyn;
anturi joka haistelee onko vaihteisto vapaalla estää käynnistymisen sivujalka alhaalla, vaikka vapaan merkkivalo palaakin ihan ok.Jenkkifoorumeilla runsaasti juttua tästä, vastusarvo ilmeisesti sellainen että vapaan merkkivalo syttyy mutta ecu ei saa tietoa.
Eli nyt starttaus sivujalka ylhäällä eikä enää minkäänlaisia käynnistymisongelmia, anturi toki vaihtoon jossain vaiheessa.
 
Olis Hugger harkinnassa pyörään. Ermax olis varmaan hyvä ja laadukas, mutta en sen mukana seuraavaa integroitua ketjusuojaa välttämättä nyt haluaisi ja ainakin suomesta hankittuma verrattain kallis.
Onko kellään kokemusta powerbronzen huggerista, olis ihan hyvän näköinen ja saa valkoisena. Ulkomaisilta foorumeilta vaan näkynyt palautetta että kiinnikeraudat olisivat useissa tapauksissa pettäneet.
Epäilemättä yksipuoleinen rakenne ehkä hieman haastavampi.
 
Kertokaas millainen työkalu tarkalleen ottaen sopii ketjujen kiristykseen? Tiedän että se on jokin haka-avain, mutta vähän hankalasti löytyy tarkempia speksejä avaimen mitoista. Saa myös vinkata mistä tuollaisen avaimen saisi ostettua.

Pyörän mukana ei tullut ollenkaan työkaluja ja nyt pitäisi heti ajokauden alkajaisiksi saada ketjut kiristettyä..
 
Esimerkiksi tommonen:
https://www.ebay.com/itm/304850749528

Saa varmasti Hondan jälleenmyyjältä ja esim. Storm-Motorilta.
Omassa Kawassa vastaava tuli pyörän mukana mutta kun olen ketjut kiristynyt niin millä tahansa talttapäällä naputtelemalla mekanismi liikkuu toivottuun suuntaan. Lataa korjaamokäsikirja tai owner's manual netistä, hyvää oppia.
 
Tarvikekeskukselta tilasin alkuperäisen työkalusarjan mukana tulevan avaimen (89201-mfn-d00).
Ketjut sain toki kiristettyä nyt , kun nappasin ketjusuojan irti ja varovasti naputtelin talttapään kanssa säätökiekkoa haluttuun suuntaan.
 
Moro!

Itsellä nyt toista kesää alla 2012 cbkr ja alkaa mittarissa olemaan 50tkm. Mitä huoltoja suosittelisitte näille kilometreille?

Itse ajanut tuolla pyörällä about 12tkm enkä ole öljyn vaihtoa kummempaa tehnyt. Venttiilinvälykset on tarkistettu joskus ~20tkm kieppeillä ja edellinen omistaja oli vaihtanut tulpat juuri ennen kuin ostin.

Mitään ongelmia ei ole kyllä ikinä ollut, mutta en nyt tiedä onko vika omassa päässä vai pyörässä, kun kierroksia nostamalla kuulostaisi niinkuin moottorista kuuluisi nakutusta? Tämän huomaa pienillä kierroksilla hitaasti ajaessa. Nopeuden noustessa ei enää ainakaan tuulen kohinan/pakoputken äänen yli kuule mitään. Onko venttiilivälysten tarkistaminen kotikonstein perus työkaluilla ja rakotulkilla mahdollista, vai vaatiiko jotain erikoistyökaluja? Työkalut sinänsä pysyvät kädessä ja mielelläänhän näiden kanssa itse räpeltää kun ei mikään uusi takuunalainen peli ole.
 
Mitä huoltoja suosittelisitte näille kilometreille?

En tunne tuota pyörämallia mutta eiköhän noilla metreillä ne samat perushuollot mitä muihinkin. Jos vikoja ei ole ilmennyt niin kaikkien nesteiden vaihto, venttiilivälysten tarkistus/säätö, ketjujen/rattaiden kuntotarkistus, jarrusatuloiden ja jarrupalojen tarkistus ja takaswingin/linkustojen laakerien putsaus/voitelu.
 
Venttiilien välysten tarkastus/säätö taitaisi olla noilla kilometreillä huolto-ohjelmassa.
Ei kovin vaikea homma jos moottorit on tuttuja, säätötarvetta harvoin mutta vaatii nokkien irroituksen jos tarvetta.
Tarkat rakotulkit siinä kätevät(ns laakerivälystulkit), venakoppa aika ahdas ottaa irti.
Omassa ei säätöä ole vaatinut, 55tkm mittarissa nyt.Pieni tikitys tietyillä kierroksilla ihan normaalia.

Eturattaan kuntoa kannattanee seurata irroittamalla suojan silloin tällöin, kuluu nopeammin kuin takaratas ja jos pientäkään kulumaa niin vaihtamalla pidentää ketjun ikää.

Jarrunesteiden vaihto ja palojen tarkastus.Öljyt toki, itse pitänyt 6tkm vaihtoväliä kun ei kovin kallista ole.
 
Eturattaan kuntoa kannattanee seurata irroittamalla suojan silloin tällöin, kuluu nopeammin kuin takaratas ja jos pientäkään kulumaa niin vaihtamalla pidentää ketjun ikää.

Eturatas tuli itseasiassa uusittua viime kesänä kun yritin saada ketjun ääntä pienemmäksi. Vikana olikin liian kireälle säätämäni ketju. Tuo ketjun oikea kireys huoltovihkon mukaan on aika erikoisesti kerrottu kun ketju pääsee väkisinkin osumaan takarunkoon. Onneksi internetistä löytyi tietoa oikeasta kireydestä. Melkosen ahdas saada se eturattaan metallinen suoja pois sieltä välistä.

Nesteetkin on vaihdettu viime kesänä ja samoten jarrupalat, niin eihän tuo vaadi kuin kovaa ajoa. Talvella voisi korkata venttiilikopan auki.

On tosiaan vasta toista kesää itsellä moottoripyörä ja yllättänyt kuinka vähän näihin tarvitsee tehdä huoltoja vs. kelkat. Eihän tuo ole kuin tankata ja vaihtaa öljyt :D

P.s ootteko käyttäneet mitä öljyjä?
 
Onko kukaan cb1000r (sc80) pyörän omistajista vaihtanut katalysaattorin tilalle suoraa putkea? Toimiiko normaalisti vai alkaako käymään liian laihalla ja vaatii powercommanderin tms? Varsinkin siis jos sliparikin vaihdettu.

Mivv valmistaa noita vaihtoputkia missä olisi paikka valmiina lambda sensorille ja mainostavat ettei vaatisi muita muutoksia moottoriin. Googlettamalla löytyy vähän puolesta ja vastaan että vaatiiko ecun räpeltämistä vaiko ei.
 
Back
Ylös