• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Custom/kyykky/matkapyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jenni
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eri mopotyyppien kattava erottelu löytyy allaolevasta linkistä:  
biggrin.gif

-Kliks-

ma^ko
tounge.gif

En kyllä valitettavasti vielä pääse voittamaan naapuria väittelyssä, se kun käyttää niitä hienoja rakennustermejä, dam.

Mutta lähden nyt tuonne kioskin luokse teinipoikien tupakkapaikalle, jos pääsis päätemään edes jossakin porukassa...
nixweiss.gif

Väärinkäsityksiä välttääkseni selvennän vielä sen, että väittely tuli tosiaan siitä, kun käsitin customit tyyppinimeksi matalille jalat suorina ajettaville moottoripyörille. Kerroin, että kyydissä jää puuttumaan dynamiikan fiilis, mistä saan kaikkein eniten kiksejä. Kaveri sitten siihen kommentoi, että jousituksia ja kulmia muuttamalla tilanne korjaantuu. Kurtistin kulmiani ja ihmettelin, onko se nyt sitten "custom" jos korkeuksia muutellaan ja ym ym. Ei tiennyt tyttönenjenninen että customi on juuri sitä mistä naapuri puhui, mutta...

bawling.gif
en mie o ainuu joka niitä customeiksi sannoo !!
Tätänykyä cruiseriksi, nojaan kioskin lokinpaskaiseen seinään rööki huulella ja sanon teineille mopobensahuuruissa:"Poijjaat, se on cruiseri."

muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen havainnut, että monet täysin tietämättömät moottoripyöräilyn ihanuudesta haaveilevat ja haluavat ostaa customin, easy rider meininkiä tai jotain semmoista? Itse muistan että joskus haaveilin myös customeista. olen parantunut siitä.

nykyaikana moni customin ongelma on vähentynyt, tehot parantuneet, jarrut parantuneet, ajo-ominaisuudet parantuneet ja paino vähentynyt. Mutta customin parantuminen on siis sen lähentymistä kohti oikeita moottoripyöriä.

biggrin.gif

On tullu useita tilanteita vastaan ihmisten parissa kenellä ei ole hajuakaan prätkistä, sen suurempaa sukupuolista luokittelua tekemättä ja ketään loukkaamatta kyse on kuitenkin monesti naispuolisista ihmisistä.

Keskustelun pointti on saada kuulija ymmärtämään, minkälaisella pyörällä minä ajan (kyseessä on siis GSX-R). Jos käyttää ilmaisua kyykkypyörä, muoviluoti, sporttipyörä, ratapyörä ( viiminen kuulostaa mulle liian sporttiselta ja mulle tulee tästä mieleen kilvetön) ei kuulija ymmärrä. Mutta sitten kun muotoilee asian näin:

-"tiedäks minkälainen on harrikka?"
-"jooo!"
-"no ei sellanen, vaan sellanen missä on paljon muovia ja se on värikäs"
-"aaaaaah sellanen"
biggrin.gif

Edellinen on siis yleisin esimerkki mun kohdalla. Toisaalta jos mä eksyisin johonkin missä joku selittää että omistaa koiran ja erehdyn kysymään että minkälainen koira sillä on, niin sieltä saattaa tulla vastaus "bulmastiffkääpiösnautserinpystyhännän ja seropin risteys". Okei... mä kun tunnen kultasennoutajan ja mäyräkoiran... Mutta niin sitä vaan oppii jos vähääkään kiinnostaa
smile_org.gif

Piti tuossa kiitellä muitakin kommentoijia, ja eritoten vaikuttavaa linkkiä, mutta ainutlaatuisen hieno kirjoitukseni katosi taivaan tuuliin.

Jos minulla vain olisi rahaa ja tarvittavat muut ominaisuudet, olisi minulla kolme pyörää:
Crossipyörä (fiksailtuna ensisijaisesti epätervehenkiseen kikkailuun)
Enduro
ja sitten koitan laittaa liitekuvan ehdokkaastani kolmanneksi.

Välillä tuntuvat vähän turhankin ahtailta nämä kategoriat. Supermotot luokitellaan yleisesti enduro/crossi otsikon alle myyntipalstoilla ja mun mielestäni katurengastettu vehje ei voi millään olla sellainen.
Uusi Yamahan 1200 supertenere on mielestäni aika big twin ison rivikakkosensa kanssa.
Sporttiset matkapyörät näyttävät asiaan perehtymättömän silmissä melkoisen kyykyiltä ja samoin lähes kaikkia katettuja pyöriä olen kuullut kutsuttavan kyykyiksi.... aika vaikeaa loppujen lopuksi tämä pyörien luokittelu
smile_org.gif

Miellän termin "Custom" (tulenee lontoon kielestä "Customized") -ehkä hieman toisin niinkuin moni tässä topikissa. Siis jos laitetaan kaksi identiteetiltään "samanlaista" pyörää vierekkäin ja toinen on siis alkuperäinen vaikkapa sportsteri, ja toisesta muokattu oma näkemys niin se on sillon Customi. Mitenkähän tää on tälleen kääntyny että valmistajat liittävät jonkun tehdashärvelin tyypiksi "Custom"?

Sit kun päästään kategorioimaan alatyylejä kuten Chopper, Bobber, Dresser, Digger jne niin vaatiikin jo pikkusen enemmän perehtymistä erottaakseen nää toisistaan, pelkästään jo tekniikkansa osalta, mikä on mikäkin härveli, onko se bigtwini, rautapää, trumppa, sivuventtiili-bsa, bokserikoneinen K-pyörä vai häh? Perehtymättömälle tämmönen Chopper voi olla se "harrikka" vaan siksi koska siinä on akseliväliä ja korkia tanko sekä kovat äänet eikä sitä löydy lähimän diilerin brosyyreista.  

Samoin voi perehtymättömälle joku Yamahan Wild Star olla se "Harrikka" joka terrorisoi yleistä rauhaa tyhjillä putkilla pitkin kapeita kaupungin katuja. Yleistystä, olipa se sitten harrikka taikka joku muu Customi.

Onkos sitten yleisen näkökulman mukaan joku autenttinen Cafe Raceri sitten sportti vai kyykky?  

lookaround_orig.gif

Onkos sitten yleisen näkökulman mukaan joku autenttinen Cafe Raceri sitten sportti vai kyykky?  
Kuppila-slkabari on sportti, vaik olis vaan kolmipätkä trumppi tai wanha twini-honda voimanlähteenä ja nykymittakaavas ajettavuuski vähä nii ja näin... customikin se on ku o rakennettu, mut cruiseri tai enska se kuppilaskabari ei ole, joten sportti mikä sportti.

Melko tuoreena uusiomotoristina olen minäkin välillä ihmetellyt tuota "luokittelua", että mihin kategoriaan mikäkin mopo kuuluu ja tullut siihen tulokseen, että monet termit kuvaavat kulkinetta jonkin tietyn ominaisuuden suhteen (tai muutaman). Ei siis niin päin, että voisi yhdestä nimityksestä päätellä esim. minkälainen muotoilu on, minkälainen ajoasento  ja paljonko on tehoja jne. Eri valmistajat ovat toki keksineet omille tuotteilleen luokittelun, jossa jokainen peli kuuluu vain yhteen luokkaan, mutta luokitteluperusteet ovat tietysti keskenään erilaisia.

Yllä mainitusta cafe raserista tuli mieleen serkkuni pyörä:
- muotoilultaan/tyyliltään se on ilman muuta cafe raser
- sitä ei kai ole varsinaisesti kilpailukäyttöön, vaikka onkin "kisahenkinen" ja tehokas, joten eikös se sitten ole sportti?
- sen suhteen, missä sillä on tarkoitus ajella, voisi olla katupyörä?
- ajoasentonsa puolesta sanoisin, että kyykky.
- ja kun ei ole tosiaan tehdastekoinen, niin sitten custom

Oma mopo on sen sijaan helppo (CBF600). Se näköjään kategorisoidaan yleisesti luokkaan Tylsä  
tounge.gif

edit: pois tahaton lainaus

Jenni sä oot kyllä osittain oikeessa mun mielestä tossa luokittelemisessa ajofiiliksen kautta. Joko mennään kovaa adrenaliini veressä tai sit vedellään lunkia vauhtia ja chillataan. Noista ääripäistä löytyy kaksi sun piirtämää prätkää. Sit siihen noihen kahden ääripääfiiliksen väliin jää sellanen iso aukko, jota täytetään sitten erityylisillä moottoripyörillä.

Sit taas noissa enska meiningeissä se adrenaliini tulee vereen vähän eri asian vuoksi, joten se on taas oma ääripää.

Kikkailuesimerkkinä katso vaikka kun Travis Pastrana hyppää kaksois takaperinvoltin moottoripyörällään ja koita kuvitella fiiliksiä sen jälkeen
smile_org.gif

Nämä samat vauhti vs chillaus ääripäät löytyy sitten muuten myös monesta muustakin lajista, esim. mun suosikkilajista eli lumilautailusta... joko vedetään jäykällä lumilaudalla kovaa tai chillataan löysän/löysemmän lumilaudan kanssa!!

Tuli vielä tämmönen mieleen, että toiset ne muutenkin vaan vetää täysii koko ajan ja toiset chillailee menemään. Ja sit jotkut ettii ne omat polkunsa sieltä ääripäiden välistä.  
biggrin.gif

......................................
062802moto_prv.gif

Travis Pastrana
inlove.gif
bowdown.gif
buttrock.gif

Juuri näin !
Moottoriurheilua kyllä, mutta tuon nyt viiriäinenkin erottaa omaksi maailmankaikkeudekseen, eli siis luultavimmin minä myös.
Uhh, mulla on jo päävamma, mutta kummasti vietti vetäisi johonkin tuollaiseen (miksiköhän se vamma mulla on...)
Laskettelurinteestä. Tuli vähän kikkailtua. Meni loppuelämä sitten sillä yhellä tempulla, en suosittele muille.

Joskus käyn masokistina katselemassa moottoripyöriä, ja eniten kiehtoo nuo, joilla voisi harjoittaa itseään monitasoisesti.
Kyydissä on mukava olla melkein missä tahansa, riippuen kuskista.
Parasta on kuitenkin jos pääsee tuntemaan kaarteet ja voiman, eritoten niissä pyörissä, joissa rakenne "imee" kyydissä olijan osaksi pyörän liikettä. Sitä vaan hymyilee silmät kierossa.

Tuolla hakufoorumilla tähdensinkin, että se kuski on välttämätön paha siinä, etsin kyytiä mopojen takia
062802moto_prv.gif

Kamasutra oli hyvä kokemus - eäh, kyyti siis sikiöasennossa - mutta parasta on kuitenkin matkapyöräksi piirtämäni, ei sohva eikä kyykky, mikä sitten lie. Linjalla Fazerin sininen - googlehaun mukaan olisi sporttipyörä.

Tässä menee vielä tuokio että pääsen prassailemaan jokirantaan isojen poikien parissa.

Back