• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Customin rakentaminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika700
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Customin rakentaminen -

• Katalogista

Ääniä: 0 0,0%
  • Rälläkkää

Ääniä: 1 100,0%

• Ääniä yhteensä
    1
...jokainen rakennettu/tuunattu pyörä on tähän suomen paskalänttiin ihan tervetullut näky tuolla tienpäällä...
Aamen!  
bowdown.gif

buttrock.gif

033102beer_1_prv.gif

sport05.gif
Juuri näin  
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Itse en hitsipilliä ottanut kertaakaan käteen,vaan "katalogi"-rakensin omani turboa myöten  
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

Eikä tullut "paha" :

http://kuvablogi.com/nayta/1091133/

Kukaan ei ole haukkunut mopoa sillä perusteella,että et ole  itse tehnyt noita hiilikuitu vanteita....,jos sellainen tulisi,niin tekijä löytyisi helposti,kun selaa keskustelun alkuun  
bowdown.gif
bowdown.gif
,on ÄIJIÄ ja meitä pelle kataloooki tuuuunaaajia....  
wink.gif
Hiton siisti.

Anteeksi vaan, mutta yksi ulkonäöllinen huomautus meikäläisen silmiin iski. Tuo liekki joka on satulassa olisi MIELESTÄNI pitänyt lähteä pyörästä, käydä penkissä ja taas jatkua pyörään  
idea3.gif
Kun selaat kuvia eteenpäin,niin se maalaus ja tikkaus menee mopon läpi....
ei tätä tehty "vasemmalla kädellä ohimennen"...... Ja muut rajaukset on tehty tarkoituksella ja ostettu kataloogista  
tounge.gif

Sellanen juttu tuli vaan mieleen että varmaankaan kovinkaan monella ei oo sellasta paikkaa/tiloja jotka mahdollistaisivat rakentelun...

Mulla ainakin on sellanen tilanne että talveksi täytyy aina hommata säilytyspaikka ja kesällä pitäs ajaakkin niin ei viittis alkaa rälläköimään ainutta pyörää palasix....

Tietty haluja ja kiinnostusta tohon rakenteluun olis mutta tällä hetkellä ei ainakaan mulla oo resursseja muuhun kuin nuiden katalooki-osien asenteluun....
bawling.gif
riittää se, että on halua ja kiinnostusta rakentelua ja pyörän varustelua kohtaan. riittää myöskin se, että osoitat kiinnostuksen paikallista pyörätallia/kerhoa kohtaan jolla on tilat missä puuhata. toisilla olohuone, toisilla talli. mulla on ittellä looshi kimppatallissa jossa puuhata tiettyä kuukausimaksua vastaan. porukka on hyvä ja siellä myös rakennellaan näitä mutterinuijia. työkaluja on tullut hankittua/lainattua aina tarpeiden mukaan ja nyt alkaa olla jo sellanen arsenaali että tilaa tarviisi enemmänkin. mutta ihminen on sopeutuvainen ja sopu antaa sijaa. en pidä itteäni minään Mr.Mooren kaltaisena visionäärinä/rakentelijana vaan teen mitä mieleen ikänä juolahtaa.

tulevana keväänä siirryn takaisin boheemin elämäntavan alkumetreille ja kouluttaudun uuteen ammattiin eräässä pirkanmaan käsi- ja taideteollisessa oppilaitoksessa josta valmistuu joskus artesaaniksi, erikoismetallisepän ammattiin. tämä jalo käsityön taito uhkaa hävitä varsinaisten mestareiden vanhetessa ja sitämukaa myös hieno käsityö metallin kanssa katoaa. kiinnostava aihepiiri muutenkin. rankka päätös pudota työntäyteisen ammatin palkoilta pois, mutta kun on intohimo johonkin, se ei katoa murehtimalla. sama pätee pyöränsä personoimiseen. toiset laittaa tarroja kun toiset valmistaa pyöränsä omassa vaatehuoneessa suorasta tavarasta. kaikki tämä, rakentelu ja varusteleminen, kuuluu tähän jaloon käsityön osaamiseen ja sen hyödyntämiseen moottoripyöriin. mitä enemmän teknisiä innovaatioita ihmisen pienessä päässä syntyy, on suorastaan rikkaus nähdä toteutuneita kapistuksia alan tapahtumissa ja tuolla tienpäällä ja kokkareissa. mikään ei piristä päivää kuin tekijänsä näköinen konepyörä tai auto, josta voi jokainen rakentelija kattoa oman improvisaaton lähteensä.

tilat vaan hakuseen, suomesta puuttuu vielä helvetisti radikaalisti rakennettuja japaninkustomeita, brittejä, ryssäpyöriä sekä polakkikoneita. kaikki ladut on auki, ja jos vaan tietää mihin suuntaan mutteri kiristyy, se on hyvä alku. asioista saa selvää ottamalla selvää, pohtimalla, tekemällä sutta ja oppimalla siitä. viimemainittu lienee mun heiniäni, itseoppinut kasvaa "ammattilaiseksi" ajanmyötä ja luotan tähän ajatukseen. jokainen tekee mitä voi, mä teen mitä milloinkin tahdon. katalooki on hyvä apu, mutta täytyy sanoa että jos laitteet ja aika riittäisi, voisi monesta katalookituotteesta tehdä sen omannäköisensä. ihmisen tekemiä kappaleita kaikki.

viimeinen ote: omasta ainoasta ajopyörästäni tuli muutettua jäykkäperäinen, 60's henkeen toteutettu about kireä kone sai osakseen palasen oldskoolia kunnes projektin toteuttajalta loppui mehut, viski sen sijaan riitti. työt sekä muut arkiset paineet ja vastoinkäymiset johti siihen että projekti jatkuu seuraavan syksyn ja talven. toisaalta hyvä että tämä hallittu takaisku sattui nyt, koska nykypäivän menon ja mielipiteiden takia olisin kohta vaihtanut tämän rakkaan, monen vuoden yhteisten reissujen sekä vastoinkäymisten tienpäällä, kuin myös teknisten pohtimisien -takia johonkin nelipyöräiseen ameriikan tekeleeseen. tauko tekee hyvää jopa nais-asioissa, sanoovat ne tosiviisaat. syksy, ja koulu odottaa tiedon/taidonjanoista opiskelijaa ja päässä syntyy uudet visiot joiden toteuttaminen vaatii oikeita koneita ja menetelmiä. rahaa ei ole niinkuin ennen, mutta jospa tuosta joku toimiva kapistus ensikaudelle syntyisi. kuva on päässä ja se mulle riittää.

rakentakaa ihmiset niitä himmeleitänne että saadaan tää touhu yhtä hyväksytyksi kuin rakkaan naapurimme, ruotsin, tasolle. hienoja laitteita ei ole koskaan liikaa. merkillä ja mallilla ei ole hevonvitun merkitystä.

ps. mikä helevetin american chopper?

Näkyy monenlaista "rakentelua", ostetaan katalogista kaikenlaista kiiltävää joita ruuvataan (ruuvautetaan) pyörään kiinni ja sitten ollaan niin äijiä kun voi kertoa montako osaa on vaihdettu/lisätty.

Mitä mieltä, onko rakentelu edellämainittua vai sitä että rälläkkä laulaa ja lastu lentää työstökoneesta?

Itse en arvosta noita katalogicustomoijia rakentelijoiksi.
Voi jee...

Rälläkkää on pirun helppo käyttää ja hitsaaminen ei todellakaan oo henkimaailman hommia! Lastunlennättämisenkin oppii ammattikoulussa... Minä en ainakaan kehuis, että oikeen amiksen oon käynyt...

Itse olen puun sorvauksen oppinut alle 10-vuotiaana. Metallisorvin käyttöä ja hitsausta opeltiin peruskoulussa yläasteella...

Nuo taidotko sitten tekevät sen oikean rakentajan, ketä pitää kumartaa?

Omiin pyöriini olen aika paljon tehnyt: osia ostanut ja suoraan kiinni pultannut; osia ostanut ja sovittanut, osia tehnyt...

Mihin kategoriaan nyt kuulun, kun mulla ei ole kotitallissa eikä töissä (metalli)sorvia eikä jyrsintä eikä kanuunaporaakaan?

rakentakaa ihmiset niitä himmeleitänne että saadaan tää touhu yhtä hyväksytyksi kuin rakkaan naapurimme, ruotsin, tasolle. hienoja laitteita ei ole koskaan liikaa. merkillä ja mallilla ei ole hevonvitun merkitystä.

ps. mikä helevetin american chopper?
Näin!
bowdown.gif

Oma mielipiteeni: Arvostan suuresti Kotavuopion tai Ruususen kaltaisten taiteilijoiden luomuksia, mutta silmiäni ei mitenkään kirvele siististi customoitu/"tuunattu" pyörä, jossa on vaikka joka saatanan alkuperäinen osa vaihdettu tarvikepalikkaan, kunhan vain lopputulos on tyylikäs. Kaikille ei vain sorvi, mig tai rälläkkä sovi käteen ja kuitenkin halua olis "jotain pyörälle tehdä"... Silloinhan se apu löytyy kataloogeista tai kavereista jotka muutostöitä ammatikseen tekee. Ihan sama mulle.

Omaan pyörääni olen itseäni koettanut mahdollisuuksieni ja taitojeni puitteissa toteuttaa, mutta välillä on vaan pakko todeta, että kun taidot ei riitä, niin asiansa osaaviin ystäviin tai ammatilaisiin on ollut parempi ja halvempikin turvautua...

On tullut rakenneltua japseja ja harrikoita vuodesta -92, ei tullut teeveestä silloin american chopperia.
Ajelut aloitettu mopoa isommalla -86
Hienoa, oot ajellu vain 10v vähemmän kuin meikäläinen
smile_org.gif

Musta on kans hienoa kun pääsee arvostelemaan toisten huvituksia ja makuja ihan internetissä asti, sitä tuntee itsensä aina paremmaksi ihmiseksi ja kokee olevansa jotain mutta kuin paskantärkeä juntti  
buttrock.gif
Ihme agressiot sulla  
pftroest.gif
Ihme topikit/äänestykset sulla
pftroest.gif

On tullut rakenneltua japseja ja harrikoita vuodesta -92, ei tullut teeveestä silloin american chopperia.
Ajelut aloitettu mopoa isommalla -86
Hienoa, oot ajellu vain 10v vähemmän kuin meikäläinen
smile_org.gif

Musta on kans hienoa kun pääsee arvostelemaan toisten huvituksia ja makuja ihan internetissä asti, sitä tuntee itsensä aina paremmaksi ihmiseksi ja kokee olevansa jotain mutta kuin paskantärkeä juntti
buttrock.gif
Ihme agressiot sulla
pftroest.gif
Ihme topikit/äänestykset sulla
pftroest.gif
Ehkäpä kuitenkin tämäkin keskustelu oli ihan tarpeellinen...
nixweiss.gif

Mitä tuohon ulkonäköön tulee, niin toiset tykkää viimeisen päälle tehdyistä cromi hirviöistä ja toiset ei niin viimeisen päälle tehdyistä hirviöistä. Itselle uppoo edelleen mattamusta rakennetun näköinen pyörä parhaiten. Niissä on jotain joka sykähdyttää sydäntä lämpimästi. Ei sillä etteikö kaunis pyörä ole aina kaunis, mutta mutta...

Kyllä ja se itse tekemisen leima. Osat on mitä sattuu ja mistä sattuu, rahan puute ja tekemisen halu. Niistä on karut pyörät tehty.

Back