Cycle World - törkeä kunnianloukkaus

Joopa joo. Noita CW:tä koskevia kirjoituksia on tullut luettua ja ihmettelen että miksi erityisesti tämän topicin aloittajaa kohtaan on tuollaisia syytöksiä esitetty. Tuota liikettä kritisoivia kommentteja oli niin monelta eri nimimerkiltä/henkilöltä että eipä oikeastaan muistu mieleen että mitä kukakin on sanonut.
Seuraava on 100% omaa olettamustani, ei siis mitään hajua onko asian näin:

Tässäkin ketjussa linkkinä mainitussa threadissa löytyy seuraavanlainen ilmoitus CW:lta, jonka huomasin aloittaneen tämän tutkintaprosessin :

Arvoisat motoristit,

Yhtymämme toiminnasta on kirjoitettu tällä foorumilla paljon, enimmäkseen negatiiviseen sävyyn. Olemme pyrkineet saattamaan keskustelua asialinjalle tuloksetta, ja nyt olemme pakotetut ottamaan äärimmäiset keinot käyttöön saatuamme tietoomme, että eräillä nimimerkeillä on ollut motiivi lietsoa negatiivista kirjoittelua yhtiömme toimintaa kohtaan ja että tämä toiminta on tarkoitushakuisuudellaan täyttänyt rikoksen tunnusmerkit.

Nimimerkki Tylyttäjä eli V. K. Helsingistä, joka toimii Kumitassu Oy:ssä osakkaana, on omaksunut kyseenalaisen markkinointitavan, johon sisältyy aktiivinen muiden kauppiaiden haukkuminen ja oman liiketoiminnan kehuminen. Olemme tehneet asiasta tutkintapyynnön Helsingin poliisille sekä pyytäneet heitä tutkimaan myös moderaattorin vastuuta em. kaltaisissa tilanteissa ja itse kukin voi nimimerkkinsä takana miettiä, keiden kirjoittelusta on tehty tutkintapyyntö herjausrikoksesta. Yleisesti ottaen katsomme, että nimimerkin taakse kätkeytymällä on erittäin helppo esittää väitteitä, joilla ei ole tosiasioiden kanssa mitään tekemistä.

Nimimerkki hvi1093:lle kiitokset objektiivisesta asenteesta, joka tuntuu olevan välillä kateissa täällä Orgissa. Pyrimme vastedeskin palvelemaan Sinua parhaiten.

Tarkoituksenamme on vain ja ainoastaan saada keskustelu asialliseksi ja sisällöltään faktiseksi.

Hyviä kauden viimeisiä kilometrejä kaikille,

CYCLE WORLD OY
Okku Granlund

Lähde: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=40816

Joopa joo. Noita CW:tä koskevia kirjoituksia on tullut luettua ja ihmettelen että miksi erityisesti tämän topicin aloittajaa kohtaan on tuollaisia syytöksiä esitetty. Tuota liikettä kritisoivia kommentteja oli niin monelta eri nimimerkiltä/henkilöltä että eipä oikeastaan muistu mieleen että mitä kukakin on sanonut.
Seuraava on 100% omaa olettamustani, ei siis mitään hajua onko asian näin:

Tässäkin ketjussa linkkinä mainitussa threadissa löytyy seuraavanlainen ilmoitus CW:lta, jonka huomasin aloittaneen tämän tutkintaprosessin :

Arvoisat motoristit,

Yhtymämme toiminnasta on kirjoitettu tällä foorumilla paljon, enimmäkseen negatiiviseen sävyyn. Olemme pyrkineet saattamaan keskustelua asialinjalle tuloksetta, ja nyt olemme pakotetut ottamaan äärimmäiset keinot käyttöön saatuamme tietoomme, että eräillä nimimerkeillä on ollut motiivi lietsoa negatiivista kirjoittelua yhtiömme toimintaa kohtaan ja että tämä toiminta on tarkoitushakuisuudellaan täyttänyt rikoksen tunnusmerkit.

Nimimerkki Tylyttäjä eli V. K. Helsingistä, joka toimii Kumitassu Oy:ssä osakkaana, on omaksunut kyseenalaisen markkinointitavan, johon sisältyy aktiivinen muiden kauppiaiden haukkuminen ja oman liiketoiminnan kehuminen. Olemme tehneet asiasta tutkintapyynnön Helsingin poliisille sekä pyytäneet heitä tutkimaan myös moderaattorin vastuuta em. kaltaisissa tilanteissa ja itse kukin voi nimimerkkinsä takana miettiä, keiden kirjoittelusta on tehty  tutkintapyyntö herjausrikoksesta. Yleisesti ottaen katsomme, että nimimerkin taakse kätkeytymällä on erittäin helppo esittää väitteitä, joilla ei ole tosiasioiden kanssa mitään tekemistä.

Nimimerkki hvi1093:lle kiitokset objektiivisesta asenteesta, joka tuntuu olevan välillä kateissa täällä Orgissa. Pyrimme vastedeskin palvelemaan Sinua parhaiten.

Tarkoituksenamme on vain ja ainoastaan saada keskustelu asialliseksi ja sisällöltään faktiseksi.

Hyviä kauden viimeisiä kilometrejä kaikille,

CYCLE WORLD OY
Okku Granlund

Lähde: http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=40816
Joo-o, tuopa kai se syy sitten on.

Kerrottakoon, että olen ollut Kumi-Tassu Oy:ssä osakkaana alkuvuodesta 2005 lähtien, ja suurin osa siitä muutamasta kommentistani on ennen sitä aikaa. Kumi-Tassu Oy:tä en ole tässä forumissa kehunut sen jälkeen kertaakaan, kun olen osakkaana siinä ollut.

Olen kirjoittanut luonnollisesti yksityishenkilönä, siihen minulla lienee oikeus kuten kenellä tahansa muullakin.

Taloudellisen hyödyn (en saa palkkaa Kumi-Tassu Oy:stä, enkä ole koskaan saanutkaan), tai toiselle haitan tekeminen ei todellakaan ole tässä takana, vaan vapaa mielipiteiden vaihto.

Tämän topikin tarkoitus on selvittää, olenko minä kirjoituksillani aiheuttanut CW:n huonon maineen, vai onko siihen muut syyt.

Lukekaa tuossa laittamani topikit, niin näette kuinka paljon minä nyt olen CW:n liiketoimintaa sitten kommentoinut.

Huomattakoon edelleen tärkein pointti; lain mukaan yritystoiminnan kritisointi ei voi olla kunnianloukkaus.

Hyökkäys Tylyä kohtaan johtuu siitä syystä että hän on osakkaana jossain kilpailevassa yhtiössä?

Mielestäni mitään loukkaavaa tai herjaavaa, joka olisi vaikuttanut mielipiteeseeni CW:stä, ei ole täällä sanottu, ja voin sen tulla oikeuteenkin todistamaan.

Ainoa oikea neuvo on, että hanki pätevä lakimies asiaasi hoitamaan. Ja lycka till...

Maalais/kaupunkilaisjärjen saa unohtaa täysin siinä vaiheessa kun käräjiä istutaan. Tuomio on aikanaan tasan mitä sattuu, eli miten lainoppineet pärjäävät keskinäisessä kädenväännössänsä. Sori pessimismini, mutta tälle on syynsä.

Ainoa oikea neuvo on, että hanki pätevä lakimies asiaasi hoitamaan. Ja lycka till...

Maalais/kaupunkilaisjärjen saa unohtaa täysin siinä vaiheessa kun käräjiä istutaan. Tuomio on aikanaan tasan mitä sattuu, eli miten lainoppineet pärjäävät keskinäisessä kädenväännössänsä. Sori pessimismini, mutta tälle on syynsä.
Jep, senpä takia forumista apua haenkin. Tästä forumista soppa sai alkunsa, joten forumin käyttäjien mielipide on luullakseni erityisen tärkeä.

Olen kirjoittanut luonnollisesti yksityishenkilönä, siihen minulla lienee oikeus kuten kenellä tahansa muullakin.

Lukekaa tuossa laittamani topikit, niin näette kuinka paljon minä nyt olen CW:n liiketoimintaa sitten kommentoinut.
Älä ymmärrä tota mun copy&pastea väärin, laitoin sen sen takia kun porukka mietti mistä tuo juttu on tullut ja miten yksityishenkilöä voidaan moisesta syyttää. Tuosta olen saavani irti että tutkintapyyntö on periaatteessa tehty toista yrittäjää vastaan - tai ainakin joten sellainen kaiku jää.

Itselleni on jäänyt kuva että olet noi ihan yksityisesti kirjoittanut enkä ole mitään mustamaalausta niistä löytänyt, palautetta on ollut niin paljon että yhtä nimimerkkiä on mielestäni vaikea tuosta syyttää. Olen itseasiassa itsekseni miettinyt että miksi juuri CW on ollut se kohde jos muka mitään mokia ei ole tehty, muut liikkeet kun ovat saaneet olla aika rauhassa vaikka toki negatiivista kuuluu monista, mutta menee aika hyvin suhteisiin positiivisen palautteen kanssa.

sanoi:
Tämän topikin tarkoitus on selvittää, olenko minä kirjoituksillani aiheuttanut CW:n huonon maineen, vai onko siihen muut syyt.
Itse en näe sinua tuollaiseen syyllisenä.

sanoi:
Huomattakoon edelleen tärkein pointti; lain mukaan yritystoiminnan kritisointi ei voi olla kunnianloukkaus.
Tätä juuri tuolla copy&pastellani koitin valottaa, eli onko syyte nostettu sinua vastaan yksityishenkilönä vai firman osakkaan antaman palautteen pohjalta. Tuo raja on varmaan ihan lukijasta kiinni mihin se vedetään.

Älä ymmärrä tota mun copy&pastea väärin, laitoin sen sen takia kun porukka mietti mistä tuo juttu on tullut ja miten yksityishenkilöä voidaan moisesta syyttää. Tuosta olen saavani irti että tutkintapyyntö on periaatteessa tehty toista yrittäjää vastaan - tai ainakin joten sellainen kaiku jää.

Itselleni on jäänyt kuva että olet noi ihan yksityisesti kirjoittanut enkä ole mitään mustamaalausta niistä löytänyt, palautetta on ollut niin paljon että yhtä nimimerkkiä on mielestäni vaikea tuosta syyttää. Olen itseasiassa itsekseni miettinyt että miksi juuri CW on ollut se kohde jos muka mitään mokia ei ole tehty, muut liikkeet kun ovat saaneet olla aika rauhassa vaikka toki negatiivista kuuluu monista, mutta menee aika hyvin suhteisiin positiivisen palautteen kanssa.

sanoi:
Itse en näe sinua tuollaiseen syyllisenä.

sanoi:
Tätä juuri tuolla copy&pastellani koitin valottaa, eli onko syyte nostettu sinua vastaan yksityishenkilönä vai firman osakkaan antaman palautteen pohjalta. Tuo raja on varmaan ihan lukijasta kiinni mihin se vedetään.
Syyte on nostettu minua vastaan ja nimenomaan kunnianloukkauksesta.

Jep, senpä takia forumista apua haenkin. Tästä forumista soppa sai alkunsa, joten forumin käyttäjien mielipide on luullakseni erityisen tärkeä.
Tarkennan sen verran, että hanki laikimies heti asiaasi hoitamaan. Hän tietää miten täytyy toimia OIKEIN sinun kannaltasi.

Saatat aiheuttaa tietämättäsi vahinkoa asiallesi.

Tarkennan sen verran, että hanki laikimies heti asiaasi hoitamaan. Hän tietää miten täytyy toimia OIKEIN sinun kannaltasi.

Kyllä meinaan näin tehdä.

Katsoin, että forumiin oli sen takia järkevää ilmoittaa asiasta, koska täältä soppa on alkunsa saanut. Näin ollen olettaisin forumin käyttäjien mielipiteen olevan erityisen tärkeä myös käräjillä.

Tässä vedetään nyt sananvapauden rajoja. Haluammeko sitä, ettei yritysten toimintaa enää voi kritisoida ilman uhkaa tuomioista?

No jo vedetään oikeutaan turhista asioista!!! Ei voi muuta yllä sanoa... En viitti sanoa enempää, koska tästä perheestä on juuri oltu käräjille ja hovioikeuteen ollaan menossa vielä tämän vuoden puolella - vetävät kuiteski jokaisen oikeuteen joka oikeutetun mielipiteensä sanoo palstoilla... Toivotan onnea Tylyttäjälle!!!

Siis tämä on naurettavinta mitä olen täältä foorumilta pitkään aikaan lukenut. Itse olen tätä sivustoa seurannut todella aktiivisesti viimeisen vuoden ajan. Päivittäin tulee koko sivusto luettua läpi ja tässä topicissa vasta sain tietää, että Tylyttäjä on kumitassun toiminnoissa jotenkin osallisena.

Jos itse olisin yrittäjä ja ympäri internetiä olisi minun yrityksestäni negatiivista palautetta ja huonoja kokemuksia niin kyllä se olisi peiliin katsomisen paikka ja olisin ihan hissukseen ja pyrkisin minimoimaan käteen jäävän paskan määrän.

Tuo, että lähdetään jahtaamaan jotain nimimerkkejä foorumilla oikeusjutuilla mieluummin kuin korjataan sitä omaa profiilia ja pyritään palvelemaan niitä asiakkaita ja pitämään sovituista jutuista kiinni niin kertoo mielestäni koko yrityksestä enemmän kuin mikään muu.

Loistava juttu, että suomesta löytyy vieläkin loistavia ja asiakaslähtöisiä mp-kauppoja joihin tulen vastaisuudessakin kantamaan omat roponi.

Millon käräjät alkavat? Reportoithan sitten heti tänne miten menee. Onnea sinulle ja on kyllä ihme keinot käytössä CW:llä...

Kyllä meinaan näin tehdä.

Katsoin, että forumiin oli sen takia järkevää ilmoittaa asiasta, koska täältä soppa on alkunsa saanut. Näin ollen olettaisin forumin käyttäjien mielipiteen olevan erityisen tärkeä myös käräjillä.

Tässä vedetään nyt sananvapauden rajoja. Haluammeko sitä, ettei yritysten toimintaa enää voi kritisoida ilman uhkaa tuomioista?
Komppaan Magnaa täysiä, eli hanki asianajaja joka tietää näistä asioista. Itse työni puolesta törmäillyt erilaisiin viestinnän lakiasioihin, mitä saa missäkin ilmaista ja mitä ei, eikä ne ole kauhean kansantajuisia aina..  
confused_orig.gif
Aina ei tosiaan terve maalaisjärki voita.

Esimerkiksi tuo, että kyselet täällä mielipiteitä siitä, onko omat kirjoituksesi vaikuttaneet muiden käyttäytymiseen, saattaa olla vain huono asia. Ja niillä kun ne on pyydetty tätä juttua varten, ei ole mitään käyttöä siellä oikeudessa, eivätkä minkäänlaisina todisteina kelpaa.

Lakimiehen hankkimisessa voit kysellä apua vaikka tuosta suunnasta:

http://www.effi.org/

Sitä kautta ainakin uskoisin että saisit kontaktin johonkin toimistoon, jolla kokemusta vastaavanlaisista tapauksista.

Ja muuta: Musta on vain oikeasti käsittämätöntä, etteivät jotkut osaa käyttää tätä verkkoa oikein. CW:n kaltaisia toimijoita on tälläkin palstalla arvosteltu aika rankasti, mutta joissain muissa tapauksissa tuo arvostelu on sinnikkäällä työllä käännetty lopulta kassavirraksi. En vain yksinkertaisesti pysty ymmärtämään CW:n tapaa hoitaa tällaista asiaa.

Eikös tuosta ole jo joku ennakkotapaus??  yrityksen kritisoimisesta jne?

Jos yritys palvelee huonosti ei se voi syyttää kunnianloukkauksesta jos ihmiset kertovat siitä keskustelupalstoilla.

Se jos ihmiset kertovat ihan höpöjä ja omiaan, loukataan henkilöiden kunniaa,  on se eri asia.
No heidän pitää tuo todistaa, että kyseessä tahallista mustamaalaamista ja motiivit olleet muuta kuin yleinen tiedon jakaminen. Samoin pitää todistaa miten tuo vaikutti yritys toimintaan. Jos firma konkassa muutenkin vähän väliä niin vaikea sanoa jonkun kirjoittelun johtavan siihen. Haukutaanhan täällä (ja muualla) muitakin putiikkeja jotka ovat edelleen pystyssä.

Ihmiset haukkuvat herkemmin kuin kehuvat joten yleensä haukkujat ovat keskustelupalstoilla äänessä. Samoin jos hoitaa 90% asiakkaistaan huonosti, ei voi muuta odottaa, jos hoitaisi 90% hyvin voisi yritys jopa menestyä. (en nyt tarkoita kyseistä yritystä, vaan yleensä)

Onhan se paha nykypäivänä kun ei voi palvella huonosti ilman, että erilaisissa yhteisöissä lähtee sana kiertää.

Tää on vähän sama kuin haastaisi Tekniikan Maailman kun ne haukkui jotain mossea huonoksi autoksi. Loukattiinko siinä mosse oikeushenkilön mainetta? Ei jos asia kerran on fakta ja asiassa ilmaistiin mielipide johon meillä on oikeus.
Samoin jos kyseistä liikettä on jossain mopo lehdessä kritisoitu, pitäisikö heidätkin haastaa koska tuo kritiikki on vahingoittanut yrityksen liiketoimintaa ja mainetta.

Mielenkiintoinen case.

edit: ilmeisesti syytteen tehnyt ihan syyttäjä jos poliisien kautta asia on edennyt. Näin ollen tässä on nyt valtiovaltakin sitä mieltä, että kunniaa on loukattu.

Eikös nyt olisi kyseisen yrityksen helpompaa tehdä ryhdin korotus. Hoitaa asiat hyvin. pitää pullakahvi tilaisuus ja kutsua orgilaiset sinne kahvittelemaan ja keskustelemaan miten hommien pitäisi mennä ja siitä miten hienosti ne jatkossa menee. Varmaan jos hommat hoidetaan hyvin jatkossa sana myös siitä leviää ja yritys saa tätä kautta positiivisesti tulokseen vaikuttavaa ilmaista mainontaa. Kyllähän on yrityksien kiva syyttää muita omista tappioistaan mutta syyllinen kyllä löytyy peilistä. Jos tuote/palvelu ei myy, on vika tuotteessa , ei ostajissa.

edit: ilmeisesti syytteen tehnyt ihan syyttäjä jos poliisien kautta asia on edennyt. Näin ollen tässä on nyt valtiovaltakin sitä mieltä, että kunniaa on loukattu.
Mitä saa sinut uskomaan näin? Kunnianloukkaus on asianomistajarikos, ja asianomistaja tekee siitä rikosilmoituksen poliisille, ja poliisi tutkii, ja syyttäjä syyttää.

Olen puolestasi pahoillani, erityisesti vaivasta jonka tämä täysin turhanpäiväinen asia aikaan saa.
Seuraamuksia et varmaankaan saa, mutta joudut jaksamaan koko prosessin läpi.

Esimerkiksi tuo, että kyselet täällä mielipiteitä siitä, onko omat kirjoituksesi vaikuttaneet muiden käyttäytymiseen, saattaa olla vain huono asia. Ja niillä kun ne on pyydetty tätä juttua varten, ei ole mitään käyttöä siellä oikeudessa, eivätkä minkäänlaisina todisteina kelpaa.

Lakimiehen hankkimisessa voit kysellä apua vaikka tuosta suunnasta:

http://www.effi.org/

Sitä kautta ainakin uskoisin että saisit kontaktin johonkin toimistoon, jolla kokemusta vastaavanlaisista tapauksista.

Ja muuta: Musta on vain oikeasti käsittämätöntä, etteivät jotkut osaa käyttää tätä verkkoa oikein. CW:n kaltaisia toimijoita on tälläkin palstalla arvosteltu aika rankasti, mutta joissain muissa tapauksissa tuo arvostelu on sinnikkäällä työllä käännetty lopulta kassavirraksi. En vain yksinkertaisesti pysty ymmärtämään CW:n tapaa hoitaa tällaista asiaa.
Ajattelin tämän niin, että koska minua syytetään kunnianloukkauksesta, jonka olen forumin kautta muka tehnyt, niin silloin forumin käyttäjien mielipiteillä täytyy olla merkitystä.

Heidän mielipiteensä tulisi mielestäni olla yksi tärkeimmistä tekijöistä kun päätetään, että onko kirjoitukseni aiheuttanut haittaa CW:lle vai ei, koska muuta "yleisöä" niillä kirjoituksilla ei ole ollut kuin forumin käyttäjät.

Edelleenkin pääpointti on se, että kritisoimalla yrityksen toimintaa, ja vieläpä aiheesta, ei käsittääkseni voi saada kunnianloukkaussyytettä. Silloin sen pitää kohdistua suoraan henkilöön.

Otin EFFI:in yhteyttä, kiitos vinkistä!

Olen puolestasi pahoillani, erityisesti vaivasta jonka tämä täysin turhanpäiväinen asia aikaan saa.
Seuraamuksia et varmaankaan saa, mutta joudut jaksamaan koko prosessin läpi.
Yksi kokemus lisäähän tämä on
tounge.gif
Kyllä mulle on muutenkin ihan tarpeeks tapahtunut kaikenlaista, välillä tuntuu vaan että nämä "yllärit" kasaantuvat samanaikaisesti... No, eipä ainakaan tämä elämä tunnu liian tylsältä ja tasaiselta
smile_org.gif

Tietty siinä oppii olemaan ressaamatta turhia, niin kauan menee ihan hyvin kun henki pihisee
biggrin.gif
Ihan pikkujutut ei nykyisin juuri hetkauta mihinkään..

Ajattelin tämän niin, että koska minua syytetään kunnianloukkauksesta, jonka olen forumin kautta muka tehnyt, niin silloin forumin käyttäjien mielipiteillä täytyy olla merkitystä.
Tottakai näin on!

Eihän foorumin ulkopuolella näillä - foorumin sisäisillä kirjoituksilla - todellakaan ole mitään vaikutusta (ellei sitten joku ulkopuolinen taho repäise lööppiä: "Arvelluttava pakanallisuudesta ja bomberismista epäilty nettiyhteisö kaatoi kunniallisen yhtiön!").

No, jos veikkaukseni osuu oikeaan, niin Ilta-Sanomat kertoo tästä täysin dillestä kuviosta jossain vaiheessa etusivullaan...

Tsemppiä Tylyttäjä, näin uskomattoman paskan päälle rakennettua syytettä et voi hävitä...

Kysyppä jos Yamaha haastais sut oikeuteen kun olet haukkunut sitä alitehoiseksi ja surkeavääntöiseksi
tounge.gif
Ai niin ja vielä kierrospyöräksi
wink.gif

Ei, vitsit vitsinä. Tsemppiä vaan ja toi yllä oleva nyt kuvaa vaan melkein samanlaista tilannetta... Olet haitannut Yamahan liiketoimintaa
biggrin.gif

Back