• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Delvacci ratapyörässä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Proffa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Delvacilla ajettu rataa 2 vuotta, paremmin kestää kone, ja öljy on vielä ihan hyvää kun bout 1000km välein vaihdan, se menee ihan hyvin ja kytkin toimii kun unelma...kauppiaiden juttuu vaan semmonen pelottelu, pöh, öljyis nyt enää oo mitään ihme eroja...muuta kun hinnoissa, ja hyvähän se on että kauppiaat elää paksusti, saa sitte varikolla paremmin apuja ;))))))  
033102beer_1_prv.gif

Ja aina välillä Forte käsittely niin pysyy murikka puhtaana ja männänrenkaat irtonaisena...
bowdown.gif

Paremmin kestää kone
confused_orig.gif
kun on kestänyt jo kaksi vuotta ?
kauanko ne on sitten tavallisesti kestäneet.
Öljy on vielä ihan hyvää ?? tekisi mieli kysyä että maistoitko vai miten tutkit että se on hyvää, tuskin pelkällä silmällä sentään. Oikea tapa olisi kuitenkin lähettää se öljy-yhtiön laboratorioon tai esim vtt:lle. Muuten puhutaan kyllä ihan Essoa.

PS. kyllä se muuten on kauppias joka myy delvaccia ja forteakin.

Paremmin kestää kone
confused_orig.gif
Öljy on vielä ihan hyvää ?? tekisi mieli kysyä että maistoitko vai miten tutkit että se on hyvää, tuskin pelkällä silmällä sentään. Oikea tapa olisi kuitenkin lähettää se öljy-yhtiön laboratorioon tai esim vtt:lle. Muuten puhutaan kyllä ihan Essoa.

Voi vittu mitä pikkusielu touhua....

Mutta asiasta: En tiedä olenko sitten vaan köyhä, mutta ihan hirmuisesti houkuttais vaihtaa öljyt esmes 200 km välein ja pistää silloin 20L kannusta a´60 euroa, kun toisaalta pidentää väliä 500:aan ja laittaa koneeseen 4L kannusta a´60 castrollia, mikä ainakin meidän koneessa on aika paskan näköstä kusta jo tossa vaiheessa.

Noh, seuraavalla ajokeikalla se tulee testattua miten kestää ja tuleeko metallifleikkiä ulos.

Delvacilla ajettu rataa 2 vuotta, paremmin kestää kone, ja öljy on vielä ihan hyvää kun bout 1000km välein vaihdan, se menee ihan hyvin ja kytkin toimii kun unelma...kauppiaiden juttuu vaan semmonen pelottelu, pöh, öljyis nyt enää oo mitään ihme eroja...muuta kun hinnoissa, ja hyvähän se on että kauppiaat elää paksusti, saa sitte varikolla paremmin apuja ;))))))  
033102beer_1_prv.gif

Ja aina välillä Forte käsittely niin pysyy murikka puhtaana ja männänrenkaat irtonaisena...
bowdown.gif
Moro, mitä nimenomaista Delvaccia oot käyttänyt?
Samaa kyselen.....+mikä kikotin sulla alla?

Paremmin kestää kone
confused_orig.gif

Voi vittu mitä pikkusielu touhua....

Mutta asiasta: En tiedä olenko sitten vaan köyhä, mutta ihan hirmuisesti houkuttais vaihtaa öljyt esmes 200 km välein ja pistää silloin 20L kannusta a´60 euroa, kun toisaalta pidentää väliä 500:aan ja laittaa koneeseen 4L kannusta a´60 castrollia, mikä ainakin meidän koneessa on aika paskan näköstä kusta jo tossa vaiheessa.

Noh, seuraavalla ajokeikalla se tulee testattua miten kestää ja tuleeko metallifleikkiä ulos.
Eihän kukaan kiellä sinulta sitä delvacilla ajoa. Ilmeisesti haet vaan henkistä tukea jo tehdylle päätökselle.

14 vuotta ajoneuvokorjaamoja pyörittäneenä pikkusieluna voin kyllä sanoa ettet voi sanoa öljystä mitään katselemalla sitä pesuvadissa.

Itse olen ajanut rataa tälle kesälle 3200 km. Öljyihin olen sijoittanut n 100 e, kun olen ajanut Castrolin Superbikella. Jos vaihtaisin öljyt 200 km välein niin se olisi 16 öljynvaihtoa tähän mennessä tehdyn kolmen sijaan. Vaikka sen delvacin saisi ilmaiseksi niin viitsiikö sitten 7e/kerta alkaa purkamaan katteita ja sinetöintejä + räpeltämään jäteöljyn kanssa. Itse en ainakaan viitsi.
Monesti kuitenkin tulee jo yhden ratapäivän aikana yli 200 km.

14 vuotta ajoneuvokorjaamoja pyörittäneenä pikkusieluna voin kyllä sanoa ettet voi sanoa öljystä mitään katselemalla sitä pesuvadissa.

Itse olen ajanut rataa tälle kesälle 3200 km. Öljyihin olen sijoittanut n 100 e, kun olen ajanut Castrolin Superbikella. Jos vaihtaisin öljyt 200 km välein niin se olisi 16 öljynvaihtoa tähän mennessä tehdyn kolmen sijaan. Vaikka sen delvacin saisi ilmaiseksi niin viitsiikö sitten 7e/kerta alkaa purkamaan katteita ja sinetöintejä + räpeltämään jäteöljyn kanssa. Itse en ainakaan viitsi.
Monesti kuitenkin tulee jo yhden ratapäivän aikana yli 200 km.
Se pikkusielukommentti oli pelkästään siihen sun avautumiseen edelliselle kirjoittajalle, kun oli mun makuun vähän haista vittu tyylillä kirjoitettu.

Toisekseen, kuten sanoin, niin ainakin ne meidän castrollis R4 superbiket mitä on koneessa ollu, on jo aika happaman näköstä litkua kun on kaks ajosettiä ajettu. Kilsoja bout 3-400. Eli en itse pitäis mistään hinnasta samoja öljyjä ratapelissä esim 1500 kilometriä, vaikka kuinka sanottais et ole hyvä öljy, älä ole huono öljy.

Jotenkin vaan tuntuu terveemmältä, että jos ne delvaccin tyyppiset ölpit kestää siellä ratapelin pannussa, ni vaikka niitä sitten vaihtais useammin ni öljyt tulis koneesta ulos vähän edes öljyn näköisinä, eikä sellasena kusena ku esmes tuo castrol

Mutta mutta. Me ollaankin tällasia tyhmiä harrastajia, joilla ei ole ihan uutta pyörää eikä kaikkein kalleimpia kaikkia mahdollisia välineitä/kalustoa/varusteita ja niimpä me ollaan siinäkin mielessä ihan tampioita, että koitetaan säästää siinä missä voidaan kun laji ei ole kaikkein halvin edes säästeliäästi harrastamalla. Kukin tavallaan.

Lupaan kertoa kokemukset tosta Nesteen turbo LXE 15W40:sestä heti kun saan ne ulos, toivon mukaan ehjästä, koneesta. Tää Neste on kanssa halpaa ku saippua...

itse olen käyttänyt vanhassa zzr1100 koneessa pitkään delvac mx1400 öljyä ja sen edeltäjää 1300 numeroista, kuitenkin 15w40. vaihdan ne ölpit melko tiuhaan, öbaut 3000 - 5000 km välein viimeistään, yleensä likempänä 3000 km. ajo on sekalaista katu- ja matka-ajoa. koneella on ajettu 170 000 km. ei sisäisiä vikoja. mitään ei ole tehty mosalle. vakio peli sinänsä.

öljy mustuu ehkä nopeamminkin kuin ns. puolisynteettinen tai täyssyntinen prätkäöljy. toisaalta vaihteisto, kytkin, kampura, kiertokanget ja venttiilikoneisto saavat voitelunsa samasta liukasteesta, kun taas autoissa yleensä moottoriöljy voitelee vain voimantuottokoneen, senkin takia prätkissä on eduksi vaihtaa hieman tiuhempaan öljyjä.

käytössä delvac on hyvä. loota ja kytkin toimivat paremmin, vaihteet menevät liukkaammin päälle ja kytkin pitää täyskiihdytyksissä ok.

uudemmassa zx12r kawassa en ole vielä kokeillut mitään parempia ja halvempia öljyjä, koska ostin joskus prätkäölppejä varastoon ja niitä käytän vielä toistaiseksi, nyt koneessa on motorex 15w50 ja varastossa odottaa vielä bel rayn 10w50.

033102beer_1_prv.gif

bowdown.gif

Paremmin kestää kone
confused_orig.gif

juuh..no selvennetääs pikkusen...yksinkertaisesti, moottoriöljyn vaihtotarve syntyy käytössä ilmevästä bensiinin ja muiden epäpuhtauksien liittymisestä öljyyn ja alentaen sen viskositeettia (esim Mesuissa on viskositeetin tunnistin joka seuraa öljyn viskositeettia juoksevuutta eli myöskin kalvonmuodostusta joka suojaa moottoria) viskositeetti = öljyn juoksevuus ja suojauskyky kuumassa koneessa...kun olen vaihdellut näitä öljyjä ja seurannut koneen käymistä ja kytkimen toimintaa olen vaan tullut siihen tulokseen ihan pesuvadista katsomalla
wink.gif
että mp öljyt joita olen luonnollisesti kokeillut on vaan yleensä tullut ihan kusena ja viskositeetiltaan ohuen oloisena ulos sieltä koneesta ja taas vastaavasti olen kokeillut delvakkii ja huomannut sen muistuttavan moottoriöljyä siinä valuessa, kumma juttu tuo silmän ja korvan yhteispeli kun sillä saa sellasen perstuntuman ihan kaikkeen ja hyvin ollaan pärjätty...tähän kohtaan jos johonkin sopii sanonta "se on vaan tyhmää maksaa liikaa" ikään kun siitä hyötyis jotain kun käyttää koneessa hienommasta purkista kaadettua öljyä, ai niin se on joskus punasta ja hienompaaki ku ruskee oikee moottoriöljy...

mielikuvilla on myös paikkansa tässä maailmassa...mutta kusi on kusta eikä muuksi muutu, ja mä en ainakaan tykkää ajatuksesta että sitä väluu mun moottorista ulos...

Mä lurautin ekaa kertaa MX 15w40:set vaimon 636:n pataan.
Vielä ei ole kokemusta kuin muutama sata kilsaa kadulla ja vajaa pari sataa radalla, mutta vaihteisto ja kytkin pelaa ainakin hienosti. Tämän kauden ajot jää kuitenkin pariin tonniin korkeintaan, niin ajattelin kokeilla.

EDIT: vanhoissa pyörissä (70-luvun) tota on muutenkin käytetty silloin kun ei Shellin X100 20w50 ole ollut pannuissa.

Autotarvikeliikkeistä sitä saa 20L kannuissa (jotka nyt Mobilia myyvät), mutta hinta taitaa olla lähempänä 60-70e.
Jostain maatalousliikkeistähän joku sanoi löytäneensä kohtuu hinnalla. Eli ei kun traktorikauppaan (ei Biliaan..)
tounge.gif

Moro

Kauan tätä öljyjutskailua seuranneena voin paljastaa, että öljyn hinta rupeaa loksahtamaan kohdilleen vasta tynnyrikaupassa, mieluummin usean astian diileissä silloinkin. Kun koneita käytetään ammattimaisesti ei juuri makseta pakkauskuluja. Hieman off-topiccina voisin vielä jatkaa, että ajelen sillä oranssilla tonnisella bladella rataa ja tänä suvena liki 7000 kilsaa jo tahkottu ja voitelusta vastaa Nesteen diesel 15W 40. Ostettu tynnyrissä, joka taitaa maksaa kutakuinkin 300€. Litrahinta pyörii siinä hiukka euron huonommalla puolella. Vaihdot kutakuinkin 500 kilsan välein ja kaikki toimii virheettömästi......paitsi kuski
cool.gif

t. Hanski

Moro

Kauan tätä öljyjutskailua seuranneena voin paljastaa, että öljyn hinta rupeaa loksahtamaan kohdilleen vasta tynnyrikaupassa, mieluummin usean astian diileissä silloinkin. Kun koneita käytetään ammattimaisesti ei juuri makseta pakkauskuluja. Hieman off-topiccina voisin vielä jatkaa, että ajelen sillä oranssilla tonnisella bladella rataa ja tänä suvena liki 7000 kilsaa jo tahkottu ja voitelusta vastaa Nesteen diesel 15W 40. Ostettu tynnyrissä, joka taitaa maksaa kutakuinkin 300€. Litrahinta pyörii siinä hiukka euron huonommalla puolella. Vaihdot kutakuinkin 500 kilsan välein ja kaikki toimii virheettömästi......paitsi kuski  
cool.gif

t. Hanski
Ite vain joskus kyselin tynnyrihintaa vanhaan turbodieseliin (en nesteen öljystä) kun kilsoja tuli enemmän ja totesin, että ero ei ollut riittävän suuri, jotta olis viittinyt ottaa varastoon niin paljoa kun se olisi riittänyt jo vuosiksi..
tounge.gif

OT:
Oltiin muuten sitten toissa päivänä vierekkäin motoparkin varikolla raekuurossa...
biggrin.gif

Moro

Juu peräti tupla-isi antaa näitä neuvoja ja lisäksi menee ammattihommissa öljyä jota ostan aina tynnyreittäin. Kyllä kaikkea tavaraa, jota myydään pikkupulloissa saa tynnyreittäinkin......ask your Mobil-dealer vaan  
wink.gif

Hyvin harvoin maatalousketjujen myymälät kykynevät minkään tasoisiin tarjouksiin öljykaupassa. Maansiirto- ja metsäkonepuolella sitten ihan eri sävel.

Sen verran taas off-topiccia kehiin, että mistä arvelette firmojen, jotka tarjoavat autoöljyjä vaihdettuna halvemmatta kuin tarvikekauppa 4 litran kannuissa, tekee katteensa. Vastausta tuskin tarvitsee kirjoittaa....

t. Hanski

Googlettelin eilen ja LÖT ky näyttää myyvän myös kaikenlaista.. Kysele tuolta..
Jos ei olis pumppusuutindieseleitä, niin tolla tarjouksessa olevalla tynnyrillisellä 5w50 Neste1:stä ajelis maailman tappiin..
biggrin.gif

Ylöjärven autovaraosasta (fixus) oli joku suomi24:lla löytänyt 20L MX:ää 48e hintaan, eli alkais olemaan kohtuullisempi hinta pikkupöntölle..

EDIT: laittelin lötkyyn tarjouspyyntöä.. ja pitää soitella noihin fixusliikkeisiin, jos lähempää löytyis mx:ää alle 50e/20L

Sain seuraavan tarjouksen...

Huomenet
Mobil Delvac MX 15w40 510,00 eur/208 L , 63,05 eur / 20 L
Mobil Delvac Super 1400 15w40 412,40 eur / 208 L, 51,80 eur / 20 L
Tynnyrit rahtivapaasti perille
Alle 200 L tilauksista rahtikulu 42,70 eur
Hinnat sis. alv 22%

Eli jos Fixus myy todellakin 48e/20L se on edullisempaa kuin noilla tynnyrissä (tosin tynnyrin saa kotipihaan tuolla hinnalla)

Tosin tuo Super 1400:nen jää alle 2e/L.

Ostin tässä taannoin Delvac Super 1400 15W40 paikallisesta kooraudasta hintaan 30€/20L.

Mulle tulee mieleen vaan sellanen asia, että onko toi kuumanpään viskositeetti (40) tossa delvacissa riittävä?

tuolta teboilin sivuilta katselin että 100 asteen lämpötilassa toi 40:nen öljy on viskositeetiltaan 12,5-16,3

kun taas 50:nen 16,3-21,9

niin onko toi 10-40 sitten liian lirua?
itse mittasin kerran heti ajon jälkeen kytkin kopan lämpötilan sellaisella infrapunamittarilla se oli 90 astetta
lienee öljypohjassa vielä vähän enemmän.

niin ja siis nimenomaan rata-ajossa ja pyörä on yamaha r6

Toisaalta, ne ketkä rataa ajaa 15W40:llä, niin eipä oo niiltä valituksia kuulunu? Ja ne ketkä on ajellu kymmenii tuhansii kilometrejä Delvacilla, niin eipä nekään oo valittanu?
Ehkä kaikilla vaan on tietämättään väljäks menneet paskat koneet?
biggrin.gif
Banditilla ajelin Delvac MX:llä n. 40000km ja eipä moittimista. Ehkä en vaan sitten huomannut sitä koneen hiipumista.
tounge.gif

Mobil 1 4t racing 15W-50

http://www.mobil.com/Finland....g4T.asp

delvac

http://www.mobil.com/Finland....-40.asp

api ratingssit

http://www.aa1car.com/library/API_ratings.pdf

Noiden mukaan Mobil 4t racing synteettinen ei pärjää api ratingssien mukaan delvacille. Lisäksi diesel öljyillä on se hyvä puoli, että bensaöljyissä ei nykyään voi olla raskasta lisäaineistusta katalysaattoreiden takia.(esim autoöljyt). Diesel öljy on tehty hirveälle vaihtovälille. jopa 100tonnia. lisäaineistus on kova, lisäksi konerempat raskaaseen kalustoon maksaa kymmeniä tuhansia. ne öljyt on hyviä.

tässä linkissä 65000mailia ajettu TL kone, joka on nähnyt yli 500 drag racing lähtöä ja paljon muuta ajoa. öljynä Rotella T mineraali(dino oil textissä), eli shellin diesel öljy. vaihdettu tiheään, mutta niinhän se kovemmassa menossa kannattaa.

http://www.shellusserver.com/ubbthre....fpart=1

en ehkä siltikään ihan rauhallisin mielin laittaisi tuota mihinkään 16 tuhatta kiertävään peliin. mutta johonkin ducaticuppiin kylläkin. alle 10tonnia kiertävät?

JT

Back