Desibelit / Melumittaustulokset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja scuuba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yamaha FZS 1000, Motoparkin mittaustuloksia @5500rpm:
- vakioputki 89dB (tyyppikilvessä 88dB@5000rpm)
- Akrapovic supersport, 48mm ulostulolla, ~97dB
- Akrapovic supersport, 48mm ulostulolla, lyhennetty killer (5cm), ~92dB
 
Apparalla kevät -09 ZRX 1200S vakiopöntöllä 90db, tuolloin joku bemu ei mennyt läpi vakiopöntöillä ja lukemat korjaantu teräsvillahässäkällä. Omistaja kertokoon virityksen rakenteen itse
biggrin.gif
 
-06 R6R vakioputki

Ahvenisto, kesä 2009

.orgin päivillä 93/94 (kierrokset 5500)
ducati lady dayssä 95 (kierrokset 7000)
mp69:n päivällä 97/98 (kierrokset 5500)

nixweiss.gif
Joo, aika oudoilla kierroksilla pari kertaa mitattu sun mopoas.

600 cc laitteet mitataan 7000 rpm kierrosluvulla, 1000 cc laitteet sitten taas tuolla 5500 ja muistaakseni, en ole nyt ihan varma äkkinäiseltään, twinit 4500 rpm:llä.

Moottoriliiton sivuilta löytyy läystäke missä on nuo melumittauksetkin selvitetty juurta jaksaen sekä myös kierrosluvut millä minkäkin kokoinen laite mitataan.
 
-06 R6R vakioputki

Ahvenisto, kesä 2009

.orgin päivillä 93/94 (kierrokset 5500)
ducati lady dayssä 95 (kierrokset 7000)
mp69:n päivällä 97/98 (kierrokset 5500)

nixweiss.gif
Joo, aika oudoilla kierroksilla pari kertaa mitattu sun mopoas.

600 cc laitteet mitataan 7000 rpm kierrosluvulla, 1000 cc laitteet sitten taas tuolla 5500 ja muistaakseni, en ole nyt ihan varma äkkinäiseltään, twinit 4500 rpm:llä.

Moottoriliiton sivuilta löytyy läystäke missä on nuo melumittauksetkin selvitetty juurta jaksaen sekä myös kierrosluvut millä minkäkin kokoinen laite mitataan.
Paitsi että Ahvenistolla on omat sääntönsä (kausi 2009):
"Muuttuneet melurajat

Huomioi muuttuneet melurajat. Normaalipäivinä saa ajaa moottoripyörillä, joissa on alkuperäiset äänenvaimentimet tai tarvikevaimentimet, jotka mittauksien mukaan alittavat 95,0 dBA. Myös autojen on täytettävä tieliikenteen melumääräykset tai niiden äänitaso pitää olla alle 95,0 dBA. Mittaus tapahtuu moottoripyörillä seuraavasti: 1-3 sylinteriset 4500 rpm, alle 750cc 5500 rpm ja yli 750cc 5000 rpm. Mittaus autoilla AKK:n sääntöjen mukaisesti.

Ei koske keskiviikon kilpa/vapaa harjoittelua, jolloin meluraja on 110 db, mitattuna 0.5 metrin päästä 45 asteen kulmassa, 4500 kierroksella."
 
Huomioikaa myös se että Apparalla mitataan putken päästä eikä Moottoriliiton sääntöjen mukaan.
 
Huomioikaa myös se että Apparalla mitataan putken päästä eikä Moottoriliiton sääntöjen mukaan.
Apparalla "mitattuna 0.5 metrin päästä 45 asteen kulmassa".
AKK:lla ja SML:llä näemmä eri mittaustavat tai tarkemmin ottaen eri kierrosluvut.

Ahvenisto siis näemmä luku omansa.

MP -tapahtumissa ja muilla radoilla, käsitykseni mukaan, käytetään tuota SML:n mittaustapaa ja rajoja.
 
fzs 1000 -05 ja leo vince
motopark 93 db
motoparkin radalla ei saa ylitää 105db M1 päivinä tai liputetaan ulos
 
fzs 1000 -05 ja leo vince
motopark 93 db
motoparkin radalla ei saa ylitää 105db M1 päivinä tai liputetaan ulos
Tarkennus: musta lippu heiluu jo 100 desibelistä ja kyseessä siis reaaliaikaisesti suoritettavan ohiajomelun mittauksen tulos. Jos päivän aikana ko. ohiajomelumittauksessa ylittyy kenen tahansa ajamana mainittu 105 desibeliä viisi kertaa, kaikki kuskit pois radalta, ajot loppu siltä päivältä ja kalenteriin yksi hiljainen päivä lisää. Näin olen antanut itseni ymmärtää Matopurkissa käydessäni, korjatkaa ihmeessä jos tuli valehdeltua.

EDIT: Niin ja omalle häksättimelle (Honda SP-1) mitattu Motoparkissa 91-93 desibelin lukemia (ohiajomelusta ei tietoa, ei ainakaan toistaiseksi yli 100 desibeliä). Pyörässä Micronin suorat hormit, oliskohan Beta mallilltaan.
 
Missä saisi Helsingissä mitattua metelin järkevästi?

Apriliassa on vakiovaimennin, mutta katti poistettu. Ääni ei ole ihmeellisen kova, mutta sävyltää aika raaka. Kiinnostaisi tietää kannattaako yrittää syyskuussa ratapäiville Alastarolle, vai mennä suosiolla golfaamaan.

Kiitokset.
 
Hups - sama pää töissä ja lomalla. Tarkoitin Ahvenistoa. Alastarolla tulikin jo kokeiltua.
 
Eikö siinä putkessa tarvita kuitenkin e-leima, vai enkö vaan ymmärrä.
Vai riittääkö vaan, että käy katsastamassa sliparin, jos melusta läpi niin leima rekisteriotteeseen???
 
Eikö siinä putkessa tarvita kuitenkin e-leima, vai enkö vaan ymmärrä.
Vai riittääkö vaan, että käy katsastamassa sliparin, jos melusta läpi niin leima rekisteriotteeseen???
Tos akran sliparis on e-leima.

"Muutoskatsastusvelvollisuuden edellytysten ei katsota täyttyvän 11 §:n osalta, jos ajoneuvoon vaihdetaan siihen tarkoitettu alkuperäistä osaa korvaava EY- tai E-hyväksytty varaosakatalysaattori tai -äänenvaimennin."

Mutu:
Jos taas e-leimaa ei ole, niin muutoskatsastus -> ja jos ohiajomelu ok -> leima otteeseen + Tällaisesta ajoneuvosta katsastaja merkitsee valvontaa varten rekisteritietoihin tiedon myös paikallaan mitatusta melutasosta.
 
Ja mul o just sit toi 105dB omal Yoshil .. tiettyhä sen piti men yli kahdel
 
Ratamyönteisenä puljuna lupaan täällä Espoon suunnalla mittailla pyöristä tarvittaessa noita meluja.

Käytössä olevaa mittaria ei tosin ole kalibroitu tms. mutta sitä on kesän mittaan verrattu esim. HelRC:llä kisoissakin käytössä olevaan kalibroituun yksilöön ja ihan samoja lukemia näytti. Eli suht hyvän suuntaa antavan tuloksen ainakin saa onko asiaa radalle vai killerikauppaan.

Keväämmällä ajokauden 2010 käynnistyttyä on toki myös mahdollista järjestää esim. joku lauantai ihan tuolle hommalle varattu tilaisuus.
 
Back
Ylös