Desibelit / Melumittaustulokset

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja scuuba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Apparalla on 95dB meluraja, mutta muilla radoilla riittää, ettei ihan suoralla putkella lähde päästämään.

Motoparkissa on melurajat ja eriarvoiset melupäivät sekä niitä aktiivisesti valvotaan. Alastaro, Botnia ja Kemora ovat käytännössä "rajattomat", mutta kai sitä nyt sen verran omaa harrastusta kannattaa vaalia että huolehtii vähintään kisatason 115db +/-2db äänenvaimennuksen meluraja ei rikkoudu (2-meter max -menetelmällä mitattuna).
 
Vastanneille kiitos infosta. Pitänee selvittää tuo melutaso ennen ratakauden alkua.
Ja apparalla on muuten keskiviikkoisin ollut vapaa harjoitus päiviä jolloin meluraja on 110 db, mutta jos 95 menee läpi niin suosittelen orgin päiviä.

Edit. Jos siis apparalle pakkomielle mopolla on.
 
Onko kellään ollut vaikeuksia S1000RR:llä ja vakioputkella noiden melujen kanssa Motoparkissa? En muista paljonko tyyppikilpi näyttää mekkalaksi, ja kun en tiedä tuota ohiajon mittausta ja etäisyyttä, niin on haastellista arvioida miten käy.

Ettei nyt turhaan haaveile ensi kesänä lähtevänsä valloittamaan uutta rataa :no:
 
Onko kellään ollut vaikeuksia S1000RR:llä ja vakioputkella noiden melujen kanssa Motoparkissa? En muista paljonko tyyppikilpi näyttää mekkalaksi, ja kun en tiedä tuota ohiajon mittausta ja etäisyyttä, niin on haastellista arvioida miten käy.

Ettei nyt turhaan haaveile ensi kesänä lähtevänsä valloittamaan uutta rataa :no:

Orgin päivät on melupäiviä, niin silloin ei tarvi noista murehtia.
 
Orgin päivät on melupäiviä, niin silloin ei tarvi noista murehtia.

:jippikaijee:

Näin olin lukevinani rivien välistä, mutta myös muiden järjestämät päivät kiinnostaa, kun työt kuitenkin on ainakin hetken täällä rajan tuntumassa. Motopark:iin voisi mennä aina välillä päästelemään höyryjä ja rentoutumaan, jos vaan aikataulut natsaa ja radalle pääsee tuolla vakioputkella. :thumbup:
 
Minkälaisia käytäntöjä noissa mittauksissa on, siis paikallaan/ohi ajetttaessa, esim kuinka kaukaa putkesta mitataan paikallaan? Ihan uteliaisuuttani kyselenj os vaikka tollaseen paikkaan joskus eksyy :)
 
Minkälaisia käytäntöjä noissa mittauksissa on, siis paikallaan/ohi ajetttaessa, esim kuinka kaukaa putkesta mitataan paikallaan? Ihan uteliaisuuttani kyselenj os vaikka tollaseen paikkaan joskus eksyy :)

Ahvenistolla mitataan paikallaan ollen metrin päästä 45 asteen kulmassa. Kiekat riippuu koneen koosta. Motoparkissa seurataan ohiajomelua pääsuoralla.
 
Minkälaisia käytäntöjä noissa mittauksissa on, siis paikallaan/ohi ajetttaessa, esim kuinka kaukaa putkesta mitataan paikallaan? Ihan uteliaisuuttani kyselenj os vaikka tollaseen paikkaan joskus eksyy :)

Apparan nettisivuilta:

"Mittaustavat ovat seuraavat:

Autoilla 4500 rpm, puolen metrin etäisyydeltä, 45º kulmalla, pakoputken suuaukolta.
Moottoripyörillä, 1-3 sylinteriset 4500 rpm, 4 syl. alle 750 cc 5500 rpm ja yli 750 cc 5000 rpm m/ 45º, 0,5 m pakoputken suuaukolta."
 
750 k2 gixxeri akran kokorännillä(?) ja sliparilla 106 dB ja ei muuta ku appuralta takas vaasaan:(
Kertokaas miten ei kävis samalla tavalla nyt toukokuun lopus? Killerii ei löydy, mistä sellanen vai saisko kikkailtua muulla tavalla läpi mittauksesta?
 
Jos 6 dB vähennys meinaa äänenpaineen (vai mikä se on) puolittumista, niin sulla olis sitte vielä siitäkin vedettävä puolet pois. Meinaan että pääset apparan 95dB raja alle. Oikeesti oot yrittäny apparalle jolain kokorännillä, ihan hyvä yritys :WAZAAP:å
 
750 k2 gixxeri akran kokorännillä(?) ja sliparilla 106 dB ja ei muuta ku appuralta takas vaasaan:(
Kertokaas miten ei kävis samalla tavalla nyt toukokuun lopus? Killerii ei löydy, mistä sellanen vai saisko kikkailtua muulla tavalla läpi mittauksesta?

No jos oot muuten ennen käynyt rataa ajamassa niin tuolla on yleensä ollut keskiviikkoisin vapaat harjoitukset joissa meluraja on 110db.
Noina päivinä on ambulanssi paikalla ja ajovuorot on jaettu erikseen autot, formulat ja moottoripyörät.
Ekaksi ratakokemukseksi en suosittele missään nimessä.. Vaarallinen rata kaiteineen ja muutenkin ratailuun tutustuminen on turvallisempaa esim. ajotaito 2 kautta.
Toinen mukava yllätys noilla päivillä saattaa olla joku ihana driftaaja tai pommi joka valuttaa öljyt pitkin rataa.
 
Kiitos tuesta :D on tullu kyllä pari kertaa käytyy radalla ja at 2 käyty mut appuraki sen verran kaukana että viikonlopuille jää reissut..ens kesänä ois tarkotus enemmänki kierrellä radoilla ja appura kiinnostaa ja meninpä jo lipunki hankkimaan sinne kesän ekoille päiville et katotaan mitä sitä keksis..
 
Tuli hommattua 650cc yksimukinen enduropyörä (porattu 700cc) vuosimallia -94. Paikoillaan on Pro Circuit T4 slipari, joka on tarkoitettu kyseiseen pyörään (http://www.procircuit.com/t-4-slip-on-klx650r-93-99.html). Putkessa on paikoillaan "db killeri", muttan en tiedä onko sillä mitään vaikutusta k.o. putkessa (http://www.procircuit.com/2008-quiet-insert-35-in-base.html).

Nyt on alkanut mietityttämään pyörän aiheuttama melu, joka on ainakin omaan korvaan todella kova. Lisäksi putkesta ei ole mainintaa rekisteriotteessa.

Jos pyörän käyttäisi muutoskatsastuksessa, jossa putki merkataan rekisteriotteeseen, niin menisiköhän alle sallitun melutason? En tarkalleen tiedä mikä sallittu melutaso on yli 20v vanhalle pyörälle (103dB)? Muutoskatsastuksessa kai tehdään joko paikoillaan tehtävä melumittaus tai sitten jos se ei mene läpi, niin sitten voi yrittää vielä ohiajomittausta?
 
Kysyin moottoripyörän pakoputken muutoskatsastamista, maksaa 92€ paikallisella asemalla. Ohiajomittausta eivät voi tehdä.

Puhelimessa sanoi, että eiköhän se läpi mene jos ei nyt älyttömän pahaääninen ole :thumbup: . Voisi sitten huoletta ajella kun on papereissa merkintä vaihdetusta putkesta.
 
Back
Ylös