M.Puputin matkakertomuksen jo luinkin, siitä on ollut paljon apua omaa reissua suunnitellessa.
Mukava kuulla jos joku muu(kin) on hyödyllistä tietoa sivuiltani löytänyt. Kiitos *
Deutche Alpenstrassehan nimensä mukaisesti kulkee vain Saksan alueella. Tien toisessa päässä on Lindau, ja toisessa se upea
Kotkanpesä.
Reitillä on pari passia - Oberjochpass (1180 m), Achen Pass (940 m) ja Sudelfeld (1146 m). Ehdottomasti paras serpentiinipätkä on Hindelangista Oberjochille, siellä on _aina_ paljon mopoja - sekä poliisi.
Kovin korkealle ei kiivetä, mutta maisemat ovat superupeat ja tiet hyväkuntoisia - tosin sitten on muutakin liikennettä.
Tie ei ole kovin pitkä (470 km) eli ajaa vaikka yhdessä päivässä. Kun pysähtelee katsomaan kaikkea nähtävää - jota kyllä riittää - saa kyllä aikansa kulumaan. Kolme tai neljä päivää voisi olla hyvä aika reitin läpivientiin, jos missään ei viivytä yhtä yötä pidempään?
Itse ajaisin lännestä itään päin, ja Itävallan puolella jatkaisin
Romantik Strassea. En ole sitä ajanut, mutta olen kuullut kehuttavan. Olettaisin että samantapaista kulttuuritietä kuin Saksankin puolella.
Lindaukin on mainio paikka, ja siellä voi jäädä esim. viettämään rantalomaa. Konstanz olisi vielä upeampi paikka, mutta siellä majoituksen hinnat on jo aika korkealla.
Varsinaiset korkeat solatiet löytyvät vasta etelämpää. Tuon Saksan Alppitien hienouksiin kuuluu, että se on koko matkaltaan asuttu, palvelut ovat aina lähellä. Eli varsinainen "kulttuuritie".
Reitti on suosittu, ja siellä on aina paljon saksalaisia moottoripyöräilijöitä. GS on selvästi suosituin pyörä, suuri osa ajaa kahtapäältä. Koko matkan päälystettyä tietä. Jotkut sivutiet voi olla hiekkapinnalla.
Reitti ei ollut aina merkitty kovin hyvin. Toisinaan viittoja oli muutaman sadan metrin välein, ja välillä en tiennyt olenko oikealla tiellä ollenkaan. Osa ideaa taitaakin olla, että kaikki lähitienoon tiet ovat upeita, ja kuski saa itse valita mitä kautta ajaa.
Suosittelen katsomaan etukäteen joukon kohteita, joissa perillä sitten vierailee. Paikallisista turisti-infoista saa tietenkin lisää tietoa, mutta usein vain saksaksi.
Majapaikkoja en valitsisi etukäteen - kun väsyttää, käännytään tien oikealla puolella olevaan majataloon. "Zimmer Frei" on halpaketju, joka on levinnyt jokaiselle paikkakunnalle. Suosittelen.
Niin, ja sivuiltani löytyy reitti sekä Google Earth että MapSource -formaateissa. *