Deutsche Alpenstrasse

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami@Vespa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sami@Vespa

New member
Ensi kesän suunnitelmissa on ajaa Deutsche Alpenstrasse päästä päähän. Alunperin oli ajatuksena ajella lännestä itään, siis Lindau-Berchtesgaden, mutta nyt näyttäisi reitti kääntyvän ympäri.
Onko reitti oleellisesti erilainen/huonompi/tylsempi toiseen suuntaan ajaessa?
Olisi kiva kuulla kokemuksia ko. reitiltä.
M.Puputin matkakertomuksen jo luinkin, siitä on ollut paljon apua omaa reissua suunnitellessa.
 
Varsinaisena Alppireittinä ei ole niin kaksinen että ajosuunnalla olisi sen kummempaa väliä.
smile_org.gif
 
Hienoja maisemia kaiketi luvassa tälläkin reitillä?

Itävallan puolella käydään luultavasti ajamassa Grossglocknerin alppitie, joten tälle reitille riittävät pienemmätkin korkeuserot, kunhan maisemat ovat kohdallaan.
 
Ihan mukavaa maisemaa, myös kauniita ja vehreitä maalaismaisemia paikalliseen tapaan. Jos menet G-glocknerille, käy ajamassa samalla sitten Nockalmstrasse. On käynnin väärti!
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif


On hieman välimatkaa, mutta helposti saman päivän ajorupeamaan puristettavissa.
sport05.gif


Nockalmstrasse
062802moto_prv.gif
bowdown.gif
 
M.Puputin matkakertomuksen jo luinkin, siitä on ollut paljon apua omaa reissua suunnitellessa.
Mukava kuulla jos joku muu(kin) on hyödyllistä tietoa sivuiltani löytänyt. Kiitos *
smile_org.gif


Deutche Alpenstrassehan nimensä mukaisesti kulkee vain Saksan alueella. Tien toisessa päässä on Lindau, ja toisessa se upea Kotkanpesä.
Reitillä on pari passia - Oberjochpass (1180 m), Achen Pass (940 m) ja Sudelfeld (1146 m). Ehdottomasti paras serpentiinipätkä on Hindelangista Oberjochille, siellä on _aina_ paljon mopoja - sekä poliisi.
Kovin korkealle ei kiivetä, mutta maisemat ovat superupeat ja tiet hyväkuntoisia - tosin sitten on muutakin liikennettä.

Tie ei ole kovin pitkä (470 km) eli ajaa vaikka yhdessä päivässä. Kun pysähtelee katsomaan kaikkea nähtävää - jota kyllä riittää - saa kyllä aikansa kulumaan. Kolme tai neljä päivää voisi olla hyvä aika reitin läpivientiin, jos missään ei viivytä yhtä yötä pidempään?

Itse ajaisin lännestä itään päin, ja Itävallan puolella jatkaisin Romantik Strassea. En ole sitä ajanut, mutta olen kuullut kehuttavan. Olettaisin että samantapaista kulttuuritietä kuin Saksankin puolella.
Lindaukin on mainio paikka, ja siellä voi jäädä esim. viettämään rantalomaa. Konstanz olisi vielä upeampi paikka, mutta siellä majoituksen hinnat on jo aika korkealla.

Varsinaiset korkeat solatiet löytyvät vasta etelämpää. Tuon Saksan Alppitien hienouksiin kuuluu, että se on koko matkaltaan asuttu, palvelut ovat aina lähellä. Eli varsinainen "kulttuuritie".

Reitti on suosittu, ja siellä on aina paljon saksalaisia moottoripyöräilijöitä. GS on selvästi suosituin pyörä, suuri osa ajaa kahtapäältä. Koko matkan päälystettyä tietä. Jotkut sivutiet voi olla hiekkapinnalla.

Reitti ei ollut aina merkitty kovin hyvin. Toisinaan viittoja oli muutaman sadan metrin välein, ja välillä en tiennyt olenko oikealla tiellä ollenkaan. Osa ideaa taitaakin olla, että kaikki lähitienoon tiet ovat upeita, ja kuski saa itse valita mitä kautta ajaa.

Suosittelen katsomaan etukäteen joukon kohteita, joissa perillä sitten vierailee. Paikallisista turisti-infoista saa tietenkin lisää tietoa, mutta usein vain saksaksi.

Majapaikkoja en valitsisi etukäteen - kun väsyttää, käännytään tien oikealla puolella olevaan majataloon. "Zimmer Frei" on halpaketju, joka on levinnyt jokaiselle paikkakunnalle. Suosittelen.

Niin, ja sivuiltani löytyy reitti sekä Google Earth että MapSource -formaateissa. *
062802moto_prv.gif
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vinkeistä Gari ja mpuputti.
Matkasuunnitelmaa on taas hierottu ja käännetty ja nyt reitti alkaa olemaan kutakuinkin valmiina.
Tku-Sto (Vikingillä 112€ 2h m/p +mp tarjoushinta)
Ruotsin läpi E4:sta ja Rödby - Puttgarden väli lautalla.
Puttgarden -Lindau väli ajetaan yhdellä yöpymisellä, reitti vielä tältä kohdin hieman auki.
Lindausta ajetaan Deutsche Alpenstrassea lännestä itään, välietappeina Garmisch-Partenkirchen ja Fussen. Ainakin yksi yö vietetään noiden paikkakuntien välillä.
Jossain kohdin tehdään koukkaus Itävaltaan, tarkoitus yöpyä Söllissä 3 yötä, tuttu paikka aiemmilta vaellusreissuilta. Myös Seefeldissä ollaan ainakin 1 yö.
Itävallassa sitten tehdään hotellista päiväretkiä, Grossglockner Hochalpenstrasse ja sekä Gerlos Alpenstrasse ainakin kuuluvat ohjelmaan. Nockalm jäänee ajanpuutteen vuoksi tällä kertaa väliin.
Itävallasta palataa takaisin Berchtesgadeniin ja ajetaan loppupätkä Deutsche Alpenstrassesta, 1 yö vietetään Berchtesgadenissa. Sieltä sitten Muncheniin ja Autozugilla Berliiniin.
Berliini-Sto välillä joutuu vielä yhden yön viettäm,ään, luultavasti jossain Malmön kieppeillä.
Matka tapahtuu kesäkuun alkupuolella, eli vielä on aikaa hioa suunnitelmia.
 
(...)Puttgarden -Lindau väli ajetaan yhdellä yöpymisellä, reitti vielä tältä kohdin hieman auki.(...)
Jos Saksan halkaisu on tarkoitus ajaa yhden pysähdyksen taktiikalla, suosittelen paahtamaan ekan päivän jonnenkin Karlsruhen tienoille ja naatiskelemaan seuraavana päivänä Schwarzwaldin ja Schwäbische Albin kurvipoluista matkalla Lindauhun.

Tässä hieman karttamateriaalia.

Edit: Kirjoitusvirheen korjaus.
 
Viimeksi muokattu:
Sieltä sitten Muncheniin ja Autozugilla Berliiniin.

Jep, AutoZugia on tarkoitus hyödyntää ;)

Tosin vain toiseen suuntaan ja halvimmalla reitillä, joka näyttäisi olevan Munchen-Berliini 198€ sis. 2 h +mp.
Tuossa on siis makuupaikka omassa kajuutassa.

Ekaa kertaa kun noille seuduille lähdössä mp:llä niin en vielä koe Saksan läpiajoa välttämättömänä pahana.
 
"Vanhan koulun" motoristina (42v. mutta 26 vuotta harrastusta) edelleen Saksan läpiajo on kesäisin joka vuotinen "oma Rautaperseajoni", siinä on sitä jotain fiilistä kun sen päivässä läpäisee.
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
smile_org.gif
Siinä tärkeintä ei ole perille pääsy vaan tulee päivän aikana joka kerta s-tanan hyvä fiilis ajamisesta ja se tunne että pääasia että on matkalla prätkällä jonnekin, määränpää ei ole silloin niin valtavan merkityksellinen.
inlove.gif


Mulle lomareissu on ajamista varten, menen laivalla Saksaan ainoastaan sen vuoksi että Ruotsissa on aikanaan tullu otettua niin monet sakot että se reitti tuli nähtyä jo kauan sitten. Ja Baltiassa ei voi vauhtia pitää myöskään. Ja edelleen pidän siitä tunteesta ja osittain siksi matkustankin prätkällä koska koen että prätkän kanssa ei tarvikaan päästä mahdollisimman helpolla ja poimia vain kermat kakusta..
062802moto_prv.gif
biggrin.gif
 
Jep, AutoZugia on tarkoitus hyödyntää ;)
No niinpä!
Unohdin jo aiemmat viestit, ja kommentoin pelkästään edellistä  
withstupid.gif



Kun ajetaan läpi Saksan pohjoisesta etelään yhdellä yöpymisellä, ei kovin paljoa vaihtoehtoja jää. Matkaa on kuitenkin aika paljon ajettavaksikin.
Minä varmaan etsisin jonkun vanhan pikkukaupungin jostain keskisaksasta - sellaisen missä en ole ennen ollut, ja jossa on vanhaa keskustaa jäljellä - ja viettäsin siellä iltapäivän ja yön.


Ja pari juttua sellaisille, jotka ei ennen ole Saksan autobaanoilla ajaneet:
- Raskasta liikennettä on paljon. Todella paljon.
- Peiliä pitää katsella. Takaa tulee aina joku vielä kovempaa. Useimmat onnettomuudet ovat peräänajoja, kun lähdetään ohittamaan edelläajavaa, ja taustapeillin ilmestyy Audi vähemmässä kuin kolmessa sekunnissa.
- Kaistaa vaihdetaan paljon. Ajetaan aina oikean puoleisinta vapaata kaista.
- Vilkkua pitää käyttää, reilusti ajoissa. Jos pyörässä on sellaiset pikkuledijapanilaisvilkut, kannattaa harkita josko niille moottoriteille kannattaa mennä ollenkaan.
- Ennakoi ja ole ennakoitavissa
- Kannattaa suosia viikonvaihteita, sillä raskas liikenne on kielletty  perjantai illasta sunnuntai iltaan.
- Ruuhka tulee vastaan nopeasti - joka kerta se yllättää. Peiliä katsellaan 1/3 ajasta, loppuosa ajasta kytätään edestä vastaantulevia.
- Mopolla saa ohittaa ruuhkassa, rivien välistä tai vasemmalta puolen.
- Oikean pientareen kautta ei saa ohittaa - missään tilanteessa.

Autobaanat on toimiva vaihtoehto, kun pitää päästä nopeasti toisaalle. Pikkutiet on hitaampia, mutta paljon mielenkiintoisempia
062802moto_prv.gif
 
Jos kulkeudutte Etelä-Saksan reissulla Berchtesgadeniin niin tässä ehdoton motoristin vierailukohde jota ei missään nimessä pidä jättää väliin:

http://www.rossfeldpanoramastrasse.de/motorrad.htm

Kyseessä siis maksullinen "maisematie", ei mikään mahdoton serpentiini mutta nousee 1600 metriin eli maisemat ovat aivan mahtavat. Tietä ei paikan päällä mainosteta mitenkään hirveästi mutta helppo sinne on löytää. Tie alkaa Obersalzbergin lähistöltä, eli läheltä Kotkanpesään lähtevien bussien terminaalia.
 
Jos kulkeudutte Etelä-Saksan reissulla Berchtesgadeniin niin
Tuli ajettua muutama kilometri tuota tietä viime syyskuussa majapaikkaa etiskellessä. Puomi oli auki, eikä kukaan kerjäämässä maksua.

Muuten tuon sivun tekijällä käynyt pieni fiba karttasivua tehdessä.
Karttasivun oikean alakulman kartan alaosa kääntynyt 180 astetta ja kaiken lisäksi Münchenin - Salzburgin moottoritie jää tuon mutkareitin pohjoispuolelle.
Tuolta mutkareitiltä pääsee Salzburgiin, oliko nyt tie n:o 305 vai 319 - en muista oikein tarkkaan.
 
Hyvin suuniteltu on tietysti melko pitkälle tehty.
Itsellä tuo tosin meinaa olla sellaista et karkea runko on mielessä mut sitä sorvataan tilanteen mukaan.
Onhan nämä ns.turistireitit ihan asiallisia, mut yleensä aivan samanlaisia ja parempiakin reittejä löytyy.
Kun poikkeaa ns.omille poluille löytyy paljon mielenkiintoista nähtävää.
Katsoo aamulla mihkä suuntaan lähtee.
Ideana tuo et ottaa tukikohdan kolmeksi päiväksi esim.itävallasta on hyvä.Eipä tarvi ajella täydes lastis pikkasia alppiteitä.
Saksaa ei kans kannattais aivan läpihuutojuttuna ottaa.
Just tuo Stuttgartin ja Karlsruhen alapuolella oleva seutu on tosinättiä.
 
- Kannattaa suosia viikonvaihteita, sillä raskas liikenne on kielletty perjantai illasta sunnuntai iltaan.
Ei sitä ole kielletty, ainoastaan rajoitettu.Perjantai iltana on täys ralli vielä päällä eikä mitään kieltoja/ rajoituksia raskaanliikenteen osalta.
Viikonloppuja juuri itse välttäsin baanojen suhteen.
Ruuhkaisimmat ajat ovat perjantai iltapäivä, lauantai ja sunnuntai
etenkin kesäkuukausina.
 
No niin, kaikki majoitukset on nyt varattu. Varmasti kesäkuussa löytyy vapaita huoneita ilman varauksiakin, mutta Itävallan puolella oli varaukset tehtävä kun juuri tiettyihin hotelleihin haluttiin ja varauskirjat olivat jo melkein täynnä.
Viisi yötä ollaan Itävallassa, viisi yötä Saksassa joista yksi junassa, yksi yö Tanskassa paluumatkalla ja pari yötä menee laivoilla.

Menomatkan etappeina Saksassa ovat Oldenburg ja Michelstadt. Nämä voivat vielä muuttua matkan edetessä, sillä nämä varaukset eivät ole meitä sitovia.

Menomatkalla Saksan läpi koukataan hieman Schwarzwaldin kautta matkalla Meersburgiin. Sieltä ajellaan Deutsche Alpenstrassea Fussenin kautta Itävaltaan (Seefeld ja Söll), joista siis tehdään ainakin seuraavat päiväretket sään ja ajofiilisten niin salliessa:
a) Timmelsjoch Hochalpenstrasse -> Jaufenpass -> Brennerin sola -> Europabrucke
b) Grossglockner Hochalpenstrasse
c) Gerlos Alpenstrasse (Krimmlin vesiputoukset)

Timmelsjochin kotisivuilla veikkailevat että tie aukeaa tänä vuonna toukokuun puolivälissä.

Sitten vuorossa Berchtesgaden, jossa ohjelmassa ainakin Kotkanpesä, Rossfeldpanoramastrasse ja Königssee. Toivottavasti aika riittää näihin kaikkiin, tuolla ollaan kuitenkin vain yksi yö.

Paluumatka tosiaan Autozugilla Berliiniin, josta Tanskan ja Ruotsin kautta kotiin.

Vajaat kaksi kuukautta lähtöön
062802jumpie_prv.gif
 
Miten muuten on tämän Timmelsjoch Hochalpenstrasse -> Jaufenpass -> Brennerin sola -> Europabrucke -lenkin osalta, onko suurta merkitystä kumpaan suuntaan tuon ajelee?
 
Back
Ylös