• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Dieselpärrä?

Mitä lisäarvoa diesel-moottori toisi moottoripyörään bensiinimoottorin sijaan?
Itse en ole keksinyt vielä yhtään mitään.

Olen aivan 100% varma että kun mp:t joutuvat ensi vuoden alusta käyttöverolle, laajennetaan käyttövoimavero mukaan. Ennustan siis että verottaja kyllä huomioi mikäli joku edes ajattelee halvemmalla liikkuvans

Itse ajan nykyään vähän noita kilsoja, Panigalella 7800km, muilla katumopoilla yhteensä alle tonni ja crossilla n 30h vuodessa. Laskeskelin nopsaan että Panigalen kilsoilla bensalasku oli ehkä 650€ (+-100€). Ajovarusteita ostin n 1500€:llä. Vakuutukset oli 900€. Renkaita meni yksi satsi katuiluun, n 350€. Huolto oli joku reilu parisataa. Pääomatappiot tuon mopon kanssa varmaankin n 600€/kk eli 7200 viime vuonna... jne. Ratailun kulut tuohon sitten vielä päälle mutta se on toinen tarina.

On toki ääriesimerkki, mutta voin vaan todeta että mopon kulutus ei kyllä paljoa paina puntarissa puolta puupenniä. Eikä kyllä maapallon pelastamisessakaan koska muussa elämässä pyrin melkoisesti vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Sitten pitää olla ajamatta kokonaan jos tuo arvo nousee itselläni. Joka kilsan saisi tehtyä polkupyörällä tai julkisilla jos vaan olisi valmis käyttämään niiden vaatiman lisäajan ja -vaivan.

Muutoin diisselissä on paino-ongelma ensimmäinen. Josta seuraa koko-ongelma moottoripyörään. Jne.

Esimerkkivideoiden kaltaisia virityksiä tarvitaan, koska ehkä jonain päivänä nuo ja sähkövehkeiden akun paino/koko/kesto eivät nekään ole ongelmia. Silloin ajan toki sähköllä. Ja mieluusti.

Edit: päästöt mainittu. Ympäristöä ajatellen typen oksidit ovat paljon hiilidioksidia pahempi myrkky. Ja nimenomaan diisseleiden ongelma pienhiukkaspäästöjen ohella. Suomipropagandaa veromielessä tämä hiilidioksidiin keskittyminen.

Tuo oli just sitä mitä hainkin:) Tossa oli varmaan variaattori kun ei vaihdellu vaihteita? Ihan tarpeeks kulki mun makuun;)

Katoppas :D Hyvä, että löytyi. Joku variaattori siellä ehkä on. Kierrosluvut vaihteli jotenkin kummallisesti vauhdin noustessa.

Tuossa on kyllä aika paljon tekemistä. Moottorin sisuskalujen muokkaus on vain yksi osa, jos meinaa tuommoisen turbo-mallisen tehdä.

Viime kesänä jututin saksalaista ukkoa Sodankylän eteläpuolella. Oli menossa Nordkappiin Sommer-merkkisellä diesel-moottoripyörällä. 11 hevosvoimaa, matkanopeus 80 km ja huippunopeus 95 km "jos tuuli on suotuisa" :) Kulutus 2 l/100 km.

Viime kesänä jututin saksalaista ukkoa Sodankylän eteläpuolella. Oli menossa Nordkappiin Sommer-merkkisellä diesel-moottoripyörällä. 11 hevosvoimaa, matkanopeus 80 km ja huippunopeus 95 km "jos tuuli on suotuisa" :) Kulutus 2 l/100 km.

Taitaa satapiikki honda tai ybr-jammu ton hakata suorituskyky- ja kustannusmielessä, vakuutuksista en tiedä. On se piikkinenkin aika harvinainen reissuvehkeenä. 300-kuutioinen nelari vois olla parempi, ei tarttis piiskata niin julmetusti. Jos vauhdeissa tyytyy 80-90 niin saattais mennä alle 3 litran. Tietenkin pihi mies ajais dieselillä tupaöljyllä, siinähän säästäis jo kahvikupin hinnan joka tankkauksella. Itse kyllä ajaisin mieluummin bensavehkeellä ja ottaisin sumpit termariin ja pullat mukaan jos säästää pitää.

Viimeksi muokattu:

Kuussatku matka-ajossa n.4.5l/100km.. Tais mennä TM:n testissä jopa HD Electra-Glide matka-ajossa 5l pintaan. En ymmärrä kuka laskee kakspyöräsellä polttoainekuluja.

Tässä ollaan taas saman kysymyksen äärellä,että mikä tässä harrastuksessa on järkevää lopulta. En itse lähtisi moottoriradalle omilla rahoillani rinkiä kiertämään,enkä kadullekkaan sen tyylin vehkeillä. Ei riittäs varmaan rahatkaan, eikä taidot,eikä kiinostus. Oon ajanut kyykkypyörillä ja ei oo mun juttu jo siitä jalkojen asennosta jos aloittaa. Ei oikeen ainakaan ihan perusharrikatkaan. Kaikilla juttunsa ja mulla se on selvästi tuommonen bobberi rotta madmax homma.
Säästökään ei kai tässä tule , kun siihen rakenteluun ja kaikkeen menee kuitenkin massia.
Kantomatka kiinnostava juttu jos 2-3l diisseliä pääsee satkun ja sais vielä kulkemaan sen n 100kmh tai päälle.
Pellepelottomankin vikaa ja erikoisuuden tavoittelua on tässä varmasti ja hyvällä tuurilla kohta pelkästään omaan käyttöön toimitila ihan lähellä,missä rauhassa vois kaikkea rämpätä ja maistella bisseä samalla. Pitääpä perehtyä millä moottorilla ny kannattais kuvitella tota ees suunnitella. Tuo mopoautomoottori oli kai huono idea.
Jos saan tän aluille ni laitan juttua...

Koskamävoin-asenne on juuri oikea. Ei siihen silloin pidäkään mitään järkeä mukaan sotkea. :thumbup:

Mersun OM601. Ilmeisesti useampi kaksipyöräinen maailmassa, johon laitettu tuo kone. Laillinen ei varmasti olisi Suomessa koskaan.

Back