P
Poistettu
Guest
Mitä lisäarvoa diesel-moottori toisi moottoripyörään bensiinimoottorin sijaan?
Itse en ole keksinyt vielä yhtään mitään.
Olen aivan 100% varma että kun mp:t joutuvat ensi vuoden alusta käyttöverolle, laajennetaan käyttövoimavero mukaan. Ennustan siis että verottaja kyllä huomioi mikäli joku edes ajattelee halvemmalla liikkuvans
Itse ajan nykyään vähän noita kilsoja, Panigalella 7800km, muilla katumopoilla yhteensä alle tonni ja crossilla n 30h vuodessa. Laskeskelin nopsaan että Panigalen kilsoilla bensalasku oli ehkä 650€ (+-100€). Ajovarusteita ostin n 1500€:llä. Vakuutukset oli 900€. Renkaita meni yksi satsi katuiluun, n 350€. Huolto oli joku reilu parisataa. Pääomatappiot tuon mopon kanssa varmaankin n 600€/kk eli 7200 viime vuonna... jne. Ratailun kulut tuohon sitten vielä päälle mutta se on toinen tarina.
On toki ääriesimerkki, mutta voin vaan todeta että mopon kulutus ei kyllä paljoa paina puntarissa puolta puupenniä. Eikä kyllä maapallon pelastamisessakaan koska muussa elämässä pyrin melkoisesti vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen. Sitten pitää olla ajamatta kokonaan jos tuo arvo nousee itselläni. Joka kilsan saisi tehtyä polkupyörällä tai julkisilla jos vaan olisi valmis käyttämään niiden vaatiman lisäajan ja -vaivan.
Muutoin diisselissä on paino-ongelma ensimmäinen. Josta seuraa koko-ongelma moottoripyörään. Jne.
Esimerkkivideoiden kaltaisia virityksiä tarvitaan, koska ehkä jonain päivänä nuo ja sähkövehkeiden akun paino/koko/kesto eivät nekään ole ongelmia. Silloin ajan toki sähköllä. Ja mieluusti.
Edit: päästöt mainittu. Ympäristöä ajatellen typen oksidit ovat paljon hiilidioksidia pahempi myrkky. Ja nimenomaan diisseleiden ongelma pienhiukkaspäästöjen ohella. Suomipropagandaa veromielessä tämä hiilidioksidiin keskittyminen.