DIY ketjurasvain

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sartre

New member
Elikkäs... Tarkoituksena on siis askarrella Pro-Oiler tyyppinen kapistus muutamalla lisäominaisuudella varustettuna (mm. nopeusnäyttö). Nyt kun masiinan älystä on simulaattorissa toimiva malli olemassa, alkaa tulla vastaan se piste että pitäisi jostain keksiä komponentit lastun ympärille.

Hakusessa siis olisi jonkinlainen pumppu jolla voisi öljyä annostella ketjulle. Joku solenoidityyppinen ratkaisu pyörii itsellä mielessä, mutta myös peristaattinen pumppu on yön pimeinä hetkinä käynyt ajatuksissa. Pumpun olisi luonnollisesti syytä olla pieni, sen pitäisi sietää tyhjänä käyttämistä (jottei masiina hajoa jos öljy loppuu) ja jos se kestäsi vielä säätä niin... Viimeisestä vaatimuksesta voidaan toki joustaa koteloimalla pumppu säänkestävästi. Ai niin, se ei saisi maksaa hillittömiä summia. Lääketeollisuuden tarpeisiin moisia pumppuja on vaikka muille jakaa, mutta hintalappu on noissa tarkkuuspumpuissa aika rapsakkaa luokkaa.

Toinen mieltä askarruttava kysymys on se, miten öljy itseasiassa saadaan ketjuille. Jonkinnäköinen suutinviritelmä sinne takarattaalle on kyhättävä, mutta millainen? Kyllähän tuohonkin jonkun keinon aina keksii, mutta ajattelin tätäkin kysellä, josko joku keksisi jonkun nerokkaan yksinkertaisen ratkaisun tähän pulmaan.
 
Itsekkin olen tässä leikitellyt ajatuksella, että jos rakentaisi ketjurasvarin itse ja seuraavilla ominaisuuksilla...
- rasvan levitys tapahtuisi etuhampille
-hieman paineistettu systeemi, jossa käytettäisiin sitkostettua rasvaa
- annostelu magneettiventtiilin kautta, nappia stongasta painamalla

Ainakin näin ajatusasteella toimii ihan hyvin
biggrin.gif
 
Käykääpä kattomassa jorinoita tuolta:

http://www.24.fi/mcjaykat/

siellä ylävalikosta -> Projektit -> Ketjuvoitelu.

siellä on muutama vastaus / idea noihin kysymyksiin.. ja ehkä muutama juttu jota ei kannata kokeilla.

Voiteluun paras on paksu öljy, vaihteistoöljy on hyvä. Leviää ajossa ketjulle pieninäkin määrinä, mut ei roisku liikaa. valuu putkesta mukavan rauhallisesti. (löytyi myös aika hajuton perämoottoreille pakattu, useimmat haisee ketun kuselle.)

normaali moottoriöljy voitelee tosi nätisti, mut pitää levittää tosi pieninä annoksina usein (tosi tarkka säädettävä ainakin tuolla meidän systeemillä.) jottei roisku hirveesti.

Ja kysymällä saa vastauksia jos tuolla ei oo.
 
Jep. Jäykkien sivut on luettu, mutta nimenomaan tuo pumppukysymys mietityttää. Ajatus pyyhkijänmoottorin modaamisesta tähän tarkoitukseen ei oikein kiehdo. Etenkin kun tiedän, että tarkoitukseen sopivia lineaari-/peristaattipumppuja löytyy kyllä, kunhan vain keksisi, että mistä niitä saa käsiinsä. Entisessä duunipaikassa tuli aikoinaan juuri passelia pientä lineaaripumppua käpisteltyä, mutta enää ei muista millään minkä merkkinen ja mallinen vekotin oli kyseessä.

Valotetaan nyt projektia sen verran, että tuo rakennetaan köykäisen mikroprosessorin ympärille. Tämä mahdollistaa sen, että ominaisuuksia on voitelijaan mahdolista lisäillä tarpeen mukaan. Esimerkiksi sateelle, hiekkatielle ja asfaltille on kaikille mahdollista asettaa oma tilansa ja näin ollen saavuttaa aina optimi öljyn määrä ympäristöstä riippumatta. Itsellä on ajatuksissa lisäillä siihen kesän aikana myös täysipainoinen ajotietokone, bensan kulutusta lukuunottamatta.
 
Jup.

Noin mekin ensin aateltiin. mut totesimme ettei oo kannattavaa sijoittaa suuria summia tuommoiseen pumppuun kun pro-oilerin saa kaikkineen n 200e.

Tai no sen n 50 e vois mennäkin,mut eipä niitä edes löytynyt oikein netistä , siinä Saksan kaupassa ei ollu netti kauppaa, eikä paikallisesta kaupasta eikä niillä riittänyt mielenkiinto hommata kun ei ollu teollisesta mittakaavast kyse.

Toki jos löydät mistä noita solenoidi pumppuja tai perlistaattisia sais järkihintaan niin kerro, vaihdetaan heti.

Toi pumpun modaus ei sinällään oo mikään homma.
Vie 5-10 min:
Poralla niitin kannat auki (pehmeää alimiinia), puikolla tai vaikka hammastikulla niitit pois, 3 mm x 20 vai 25mm pultit menee suoraan, itse huitaisin poralla 4mm pultille reijät kun oli 4 mm pultteja.
putkea muutaman sentin pätkät, bilteman takaiskuventtiili ja sit supistus, pikku nippusiteillä varmistus.
tuo tosin tarttee pikku releen (sokeripalan kokoinen ohjausboxissa) kun ottaa sen verran virtaa, tosin taitaa kaikki muutkin vaihtoehdot sen tarvita.

Toiminut hyvin yhden kesän jo, ei mitään mekaanisisa ongelmia, säätöarojen hakeminen tosin vei aikansa, kun pumpun pumppaus teho on aika suuri.

Projekti kuulostaa muuten kyllä hienolta. Menee varmaa usiampi ilta koodatessa..
 
Tämmöinen löytyi. No katotaan josko suostuisivat mailitse kertomaan tarkempia speksejä ja hintaa. Vähän ronskin kokoiseltahan tuo näyttää, mutta eiköhän sen kanssa pysty elämään.

Koodi on suurimmaksi osaksi jo paketissa. Systeemi pyörii jo simulaattorissa. Eikä siihen koodaamiseen nyt kovin kauaa mennyt. Simppelihän tuollaisen toteutus koodilla loppupeleissä on. UI aiheutti ja tullee myös protossa aiheuttamaan harmaita hiuksia
smile_org.gif
Mutta niinhän se aina...
 
Tämmöinen löytyi. No katotaan josko suostuisivat mailitse kertomaan tarkempia speksejä ja hintaa. Vähän ronskin kokoiseltahan tuo näyttää, mutta eiköhän sen kanssa pysty elämään.
Eikös moottorisahan kaasari toimi juuri tuolla periaatteella. Tosin siirtelee vähän litkumpaa litkua, mutta kuitenkin. Ja on aikalailla pieni. Tuollasenhan nyt väsää vaikka itse, ohuesta peltilevystä takaiskuventtiilit sopivan mittaisiin reikiin ja pesään vain sopivan kokoinen kalvo, jota solenoidin tappi painelee... tommosia kalvojahan käytetään vaikka missä, mm. alipainekaasareissa (minkä kalvot on tosin aika isoja).

Ja mitenkäs moottorisahan ketjuvoitelu sitten toimii, siitä ei ole nyt muistikuvaa...
 
Eikös moottorisahan kaasari toimi juuri tuolla periaatteella. Tosin siirtelee vähän litkumpaa litkua, mutta kuitenkin. Ja on aikalailla pieni. Tuollasenhan nyt väsää vaikka itse, ohuesta peltilevystä takaiskuventtiilit sopivan mittaisiin reikiin ja pesään vain sopivan kokoinen kalvo, jota solenoidin tappi painelee... tommosia kalvojahan käytetään vaikka missä, mm. alipainekaasareissa (minkä kalvot on tosin aika isoja).

Ja mitenkäs moottorisahan ketjuvoitelu sitten toimii, siitä ei ole nyt muistikuvaa...
Juu. Kyllähän tuollaisia solenoidipumppusysteemejä on useissa erilaisissa vehkeissä alkaen automaattisista saippua-annostelijoista ties mihin. Ongelma vaan on siinä, että mistä tälläinen normaali kuolevainen voi moisia komponentteja saada ja vielä hintaan, joka ei nosta niskakarvoja pystyyn.

Ja mitä itse tekemiseen tulee, niin tuollaisia en ala itse kyhätä, ennen kuin on kunnolliset työkalut moisia projekteja tehdä (tai sitten kun peukalo muuttaa pysyvästi pois tuosta kämmenen keskiosasta
wink.gif
)

Käsittääkseni moottorisahan ketjunvoitelu (ainakin jossain käpistelemässäni mallissa) toimii sillä idealla, että sahan aiheuttama tärinä valuttaa öljyää ohuen putken läpi ketjulle. Ei kovinkaan tarkka systeemi, jolloin tuo masiina olisi aivan liian fiksu vallitseviin olosuhteisiin nähden
smile_org.gif
 
Juu. Kyllähän tuollaisia solenoidipumppusysteemejä on useissa erilaisissa vehkeissä alkaen automaattisista saippua-annostelijoista ties mihin. Ongelma vaan on siinä, että mistä tälläinen normaali kuolevainen voi moisia komponentteja saada ja vielä hintaan, joka ei nosta niskakarvoja pystyyn.
Aivan, tämähän se ongelma yleensä on. Pitää liikkua koko ajan silmät auki ja haalia kaikki ylijäämäromu omiin varastoihinsa periatteella "jos niitä joskus vois käyttää johonkin"
biggrin.gif


Romiksista ja muista "second hand" -tavaraa myyvistä paikoista saattaa tuurilla tommonen vastaan kävellä, joskus.

sanoi:
Ja mitä itse tekemiseen tulee, niin tuollaisia en ala itse kyhätä, ennen kuin on kunnolliset työkalut moisia projekteja tehdä (tai sitten kun peukalo muuttaa pysyvästi pois tuosta kämmenen keskiosasta
wink.gif
)
Toi työkalujen ja tarvittavien teknisten vehjesten puute on valitettava ongelma monesti myös omalla kohdallani
sad_orig.gif
 
Itse tein entiseen pyörään voitelijan joka meni seuraavalla kaavalla;

+Auton pissapojan pumppu kehiin pumppaamaan öljyä ja letku ketjun ylle johon kuparinen putki lähelle ketjua.
-Eräällä pitkällä reissulla tärinä oli hajottanut kupariputken joten ketjut eivät enää voideltuneet.

+Pissapojan pumppu ei pumpannu enää vaikka kuului surina. Syynä kumisten rattaitten syöpyminen öljyn vaikutuksesta. Korjauksena Saabin pissapumppu jossa alumiiniset rattaat syöttää pesuvettä/öljyä.
-Yön aikana koko säiliö oli tyhentynyt pihalle

+Paikallisesta hydraulifirmasta hakemaan magneettiventtiili joka säätää öljun kulkemista. Eli vasta Saabin alumiininen pissapojan pumppu, magneettiventtiili ja lopuksi rosterista hitsattu tarpeeksi tukeva suutin systeemi joka annosteli öljyä takarattaan kylkeen molemmin puolin toimi tarpeeksi hyvin. Tämän jälkeen ei ongelmia.
 
Eberi/Webasto annostelu/siirtopumppu, toimii huonoissakin oloissa. Hinnat voi täällä pohjanperällä olla kestämättömät, mutta jospa Saksasta...
 
Toivottavasti tuollaiset automaattirasvarit kielletään moottoriradoilla. Siinä on hyvin pian kaikkitietävä suurmestarimotoristi ihmeissään kun rata heittää rasvaisen haasteen. Vaikkapa ihan vaan suoralla. Mahtaako Viragon takapyörän loppumaton jarruteho loppua kerrankin.

Hienoja vekottimia silti, vaikka en itse ymmärrä tuota kroonista ketjunylivoitelutarvetta.
 
Jaaha. Täälläpä on käynyt googlatessa aikamoinen kuhina.

Noh google tiesi kertoa seuraavaa. Tarvitsen öljynkestävän mäntäpumpun. Toni6v:n ehdottama webaston annostelupumppu on käsittääkseni juurikin sellainen, mutta on se nyt yksi per***le, jos ei täältä sarvikuonojen maasta löydy sähköllä toimivaa saippuapurkin annostelijaa.

yksinkertaisimmillaan tuo kapistus on seuraavan näköinen:
Piston_190-180.gif

Samaa systeemiä käytetään mm. niissä nokallisissa painettavissa saippuapurkin annostelijoissa, joita oletettavasti jokaisen kotoa löytyy. Venttiileiden virkaa toimittavat pienet kuulat. Kyllähän sitä tietysti tommosenkin voisi aikansa kuluksi modifioida öljynsyöttökäyttöön, mutta onhan tommonen pakko löytyä jostain ihan myynnistäkin. Ei voi noin yksinkertaisen systeemin löytäminen olla näin HE****TIN vaikeaa....
 
Toivottavasti tuollaiset automaattirasvarit kielletään moottoriradoilla. Siinä on hyvin pian kaikkitietävä suurmestarimotoristi ihmeissään kun rata heittää rasvaisen haasteen. Vaikkapa ihan vaan suoralla. Mahtaako Viragon takapyörän loppumaton jarruteho loppua kerrankin.

Hienoja vekottimia silti, vaikka en itse ymmärrä tuota kroonista ketjunylivoitelutarvetta.
Eh... ?


Valitettavasti osoitan evoluution asteeni ja provosoiduin tuosta sen verran että avaudun vaikka asialliseen tekniseen keskusteluun se ei kuulukkaan. Erään armeija kouluttajan sanoin (urbaanin legendan mukaan kapteeni totes kenuille):

Ompas herroilla hatarat tiedot!

Tuota varten on manuaalinen katkaisu kytkin tai virta otetaan takavaloista. Näin voitelu sammuu kun ollaan menossa radalle.

Lisäksi perustuen kokemukseeni ketju rasvoista, vahoista ja parilta, kolmelta kesältä noista rasvaimista mun näkemys on että vähemmän tuollalailla rasvatusta ketjusta lentää liukasta radalle kuin tavan purkista rasvatusta, ainakin mikäli säädöt on kohdallaan ja/tai syöttö katkaistaan radalle mennessä. Siinä yksin kertaisesti on niin paljon vähemmän kertynyttä voiteluainetta ketjussa: se puhdistuu koko ajan: oikein voideltuna ketju on puhdas, öljyisen kiiltävä, mutta ei märkä, aina. Lisäksi irtoavan pisaran koko on selvästi pienenpi johtuen pienemmästä viskositeetista ja siihen tarttuneen paskan pienemmästä määrästä. Tämän voi todeta mm takavanteesta- roiskeita on minimaalisen vähän ja pieninä pisaroina. Infona, voiteluaineen kulutus oli viimekesänä n 1,6 dl/10tkm kun vielä haettiin säätöjä, alkuun oli liian isolla, joten n1-1,2 dl kulutus on odotetavissa hyvissä olosuhteissa. (BTW moniko selviää 30-40 tkm yhdellä spraypurkilla voiteluainetta?)

Normaali voitelu rasvoilla ja vahoilla ketjua voidellessa pistetään rasvaa liikaa jottei ketju kuivu liian nopeasti, tai siksi että rasva leviää kunnolla jne. ja se ajetaa hieman kuivaksi ennen kuin lisätään. -> keskimäärin hyvä.

Eiköhän oo tärkeintä et ketju ei oo liian voideltu millään tavalla?


Ja ketjun ylivoitelu tarve?
Ja paskat... Laiskuutta se on! Kun on oikeesti laiska, mutta ei kyvytön, järjestää voitelun vaivattomaksi eikä jätä sitä tekemättä. Minä ainakin oon niin patalaikska paska et jos yhdestä ikävästä hommasta voi väistää keksimällä systeemin ja käyttämällä sen kehittelyyn 10 kertaisen ajan kaverin kans kaljaa siemaillen, niin JOKA KERTA!
033102beer_1_prv.gif
 
Ei voi noin yksinkertaisen systeemin löytäminen olla näin HE****TIN vaikeaa....
Juu, ei luulis...

033102ass_1_prv.gif


Mut niin vaan on...

Ja erinäinen tunti on googlattu viime talvena. Toi Jäykkä projekti alkoi elo-syyskuussa ja valmistui niukasti ajokauden alkuun. suurin osa ajasta (n 3-4 kk) tapeltiin noiden osien kans. Toi Autoaiheisen osista koottu pumppu on kuitenkin toimiva, vaikka sen syöttö onkin aika iso.

Sinällään tuollaisen pumpun rakentaminen ei oo vaikeeta(kokeillin) , mut tarttee minimisssään hyvän pystyporakoneen ja mielellään siirtokelkan, jottei mee ihan tuuripeliksi. Toleranssit on aika pienet kun liikutellaan noin pieniä nestemääriä.
Monitoimipienoisjyrsin olis poikaa... sellaisen ostoa vakavasti miettinyt..

sit seuraava este: tarpeeksi vahvan solenoidin löytäminen voi olla kikka... siis jos ei oo kaljapullon kokoinen.

(sinällään kaljapullon koko on juur sopiva, vaikka sitä joskus suuremmaksi toivoisi. )
tounge.gif
 
Poijaat, samat suunnittelukuviot täälläkin meneillään.. Mosahti tuossa mieleeni, että pienen kalvopumpun aihioksi vois käydä a*ton kaasuttimen kiihdytyspumppu. Sitä vaan solenoidi liiputtelemaan. Luulisi kestävän öljyäkin ja niissä on yleensä iskun pituuden säätö ruuvilla. Vaikeus lienee löytää malli, joka on mahdollisimman ulkoneva kaasarin rungosta, jotta sen pääsee puukottamaan mahd. täydellisenä.

Vaiko eikö?

Pekka
 
Poijaat, samat suunnittelukuviot täälläkin meneillään.. Mosahti tuossa mieleeni, että pienen kalvopumpun aihioksi vois käydä a*ton kaasuttimen kiihdytyspumppu. Sitä vaan solenoidi liiputtelemaan. Luulisi kestävän öljyäkin ja niissä on yleensä iskun pituuden säätö ruuvilla. Vaikeus lienee löytää malli, joka on mahdollisimman ulkoneva kaasarin rungosta, jotta sen pääsee puukottamaan mahd. täydellisenä.

Vaiko eikö?

Pekka
Kyllähän noita puukottamalla löytyy vaikka mistä. Itse liittäisin solenoidin juuri tuossa edellä mainitsemaani saippuapullon annostelijaan. Se on oikeasti varmaan halvin ja helpoin tapa toteuttaa tuo asia. Annosta pystyy helposti säätämään eikä hinta oikeasti päätä pakota.

Itsellä vaan on sen verran kunnianhimoinen tavoite, että tuosta meikäläisen kapistuksesta tulisi sellainen helpostilähestyttävä tee-se-itse viritelmä, jonka jokainen komponentti olisi melko helposti saatavilla. Toisekseen minä VIHAAN virittelyä ja askartelua ja paskartelua. Siksi aion jatkaa tuollaisen valmiin komponentin metsästämistä, vaikka hamaan loppuun saakka.
mad.gif


Edit: Hmm... niin tunnetaanhan tuo kalvopumpunkin nimellä... Oiskohan tästä mihinkään...
 
Onnea matkaan vaan. Jos meinaa soveltaa vaikkapa tuota Namikin pumppua ja muita yksittäiskappaleina hankittuja lääketeollisuuskomponentteja, pitää olla tottunut rahankäyttäjä
tounge.gif


Itse aion pysyä täällä hämärässä nurkassa romujeni kanssa ja katsoa miten niitä voi hyödyntää tässä projektissa. Olen niitä askartelu ja paskartelu miehiä = TSI

Pekka
 
Edit: Hmm... niin tunnetaanhan tuo kalvopumpunkin nimellä... Oiskohan tästä mihinkään...
Tuohan näyttäisi olevan oivallinen.

Ainoa miinus noille pyörivällä moottorilla toimiville kalvopumpuille taitaa olla sama kuin tavallisillekin, tehoa on helposti liikaa. Kun pumppu surahtaa, on menny jo monta sykliä.Tosin noitakin on erilaisia.
Solenoidipumpulla on helppo toteuttaa yksitäinen pumppaus sykli.

Kerroppa sit millä hintaan lähti, jos myyvät yksittäin ja miten toimii.
 
Back
Ylös