• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

DIY ketjurasvain

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän aihetta sivuten; tilasin Pro-Oilerin ja se tuli vielä suomeenki ja sain asennettua sen kansa. Semmonen probleema vaa on että pitäisi löytää se nopeusmittarin signaali. Tiedän missä antura on ja siitä lähtee 3kpl johtoja. Oletan että nämä johdot ovat plus,miinus ja mikä tuo kolmas johto on? Onko tämä kolmas johto juurikin se missä itse signaali kulkee? Eli miinu ja plus oisivat reunoilla ja tuo kolmas eli signaalijohto keskelle...? Oliko tarpeeksi epäselvästi selvitetty
biggrin.gif

Laita sähköpostia siihen pro-oilerin osoitteeseen, sieltä ne lähetti mulle oikeen valokuvan, josta näki oikeen hyvin mistä se signaali piti ottaa.

Vähän aihetta sivuten; tilasin Pro-Oilerin ja se tuli vielä suomeenki ja sain asennettua sen kansa. Semmonen probleema vaa on että pitäisi löytää se nopeusmittarin signaali. Tiedän missä antura on ja siitä lähtee 3kpl johtoja. Oletan että nämä johdot ovat plus,miinus ja mikä tuo kolmas johto on? Onko tämä kolmas johto juurikin se missä itse signaali kulkee? Eli miinu ja plus oisivat reunoilla ja tuo kolmas eli signaalijohto keskelle...? Oliko tarpeeksi epäselvästi selvitetty  
biggrin.gif

Laita sähköpostia siihen pro-oilerin osoitteeseen, sieltä ne lähetti mulle oikeen valokuvan, josta näki oikeen hyvin mistä se signaali piti ottaa.
Jep, tämä asia selvisi ja kyseinen kapistus toimii nyt. Eli ainakin vm.05 Kawasaki ZX-6R 636 signaalijohto joka lähtee nopeusmittarin anturalta on väriltään keltainen, keskimmäinen johto anturassa.

Tämä alkoi kiinnostamaan minuakin mikro-ohjain koodaajana ja periaattellisena DIY miehenä...
Tuo thinXXS:n mikro pumppu toimii siis Piezo:lla ja kahdella takaisku ventiilillä ...
idea3.gif

tuostahan saa tehtyä "edullisen" pumpun....
tounge.gif
ohjaamiseen mcu ja piirilevy.
Tarvitaanko näytöä??

Saisikohan moottorisahasta sopivan öljypumpun? Niissähän on vakiona ketjujen automaattinen voitelu.

Saisikohan moottorisahasta sopivan öljypumpun? Niissähän on vakiona ketjujen automaattinen voitelu.
Pitää varmaan kierroksia (tai miten nuo nyt toimiikaan) pienentää jonkinverran. Sahassa kun se kulutus on jotain desin luokkaa tunnissa ja automaattirasvarilla suunnilleen samaa luokkaa kaudessa (tai 10 000 kilometrillä).

Siihen pitäis varmaan asentaa joku askelmoottori ja elektroniikkaa pumppua pyörittämään, niin sais annosteltua tarkasti.

Hmm... rupesipa kiinnostamaan tällaisen systeemin askartelu.
Oliskohan ihan tuulesta temmattua hankkia säädettävä pulssirele, askelmoottori ja jonkinlainen pikkuinen pumppu johon tuon askelmoottorin modaisi?
vielä nc-koskettimella varustettu rele vapaa-merkkivaloon liitettynä niin toimisi ainoastaan ajon aikana.

Askelmoottorille varmaan kätevin ratkaisu olis peristalttiinen pumppu, joka toimii sulku venttiilinä, toimii pienilläkin liikenopeuksilla ja on kohtuullinen tehdä itekin- toleranssit ei oo ihan niin kriittisiä kun nestetiiveys tulee letkusta.

Peristalttinen pumppu

Pienimillään tarttee 4+ pätkää muovi/metalli putkea, yksi pala isompaa ulkokehäksi, 3+ pienempää puristus rulliksi ja letkua joka kestää puristaa lyttyyn. levyt molemmin puolin pitämään paketin kasassa.

iso putki ulkokehäksi, letku kiertämään ulkokehän sisäpintaa, pikkurullat letkua vasten ja sopivan kokoinen käyttö akseli keskelle siten että puristaa letkun umpeen.

Ei hullumpi ratkaisu tuo peristalttinen pumppu. ongelmaksi saattaa muodostua askelmoottorin momentti joka on kaiketi melkoisen pieni. mutta kypsytellään ajatusta. Ajokausi näyttää säiden puolesta jatkuvan tänään/huomenna joten ajatus hautumaan ja baanalle
062802jumpie_prv.gif

Jos välirullia pyörittää keskiakselilla, ikään kuin kaulinta, momentin pitäisi pysyä suht pienenä.
akselin ja rullien kokoa muuttamalla voi myös vaikuttaa välitykseen.

Noista moottorisahan öljypumpuista on hankala löytää tietoa netistä. Ainoana ongelmana tässä projektissa tuntuu olevan hyvän pumpun löytäminen (jäykkien biltemasta hankittu pumppu ilmeisesti on jo toimiva, mutta tekisi mieli löytää joku oikeasti hyvä jotta jaksaisi alkaa askartelemaan).
Periaatteesta jo ei innosta maksaa yli 200 euroa jostain pro-oilerista, kun motiivina olisi lähinnä harrastus tällaisen väsäämiseen. 200+ eurosta öljyän jo muutamaan kymmeneen kertaan ketjut käsipelilläkin.
Jos oikeasti olisi kyse pelkästään kätevyydestä, niin pelkkä käsikäyttöinen öljypumppu tyyliin loobman riittäisi jo varsin hyvin.

Ei se mitään pumppua tarvi, sitä varten on painovoima.
Laitoin säiliön satulan alle, siitä letku eturattaalle, ja KTM:n tehonrajoittimen solenoidiventtiili (ei ollut sattumoisin käyttöä), siihen välille.
Virta äänimerkiltä, eli painetaan nykyisin äänetöntä piip-näppäintä muutama sekunti sillointällöin ja ketjut on mukavan öljyiset

Vanha mutta aina ajankohtanen aihe.

Ittellä alko kiehtomaas osco-tyylisen rasvarin askartelu. Lähinnä tuon oscon törkeän hinnan takia. Haluaisin kuitenki suhteellisen jämäkän toteutuksen.

Pumpuksi mietiskelin kelkan primeripumppua tai sitten jotaki hienoa saippua/lotion pumppua.

Mistäs saisin kivan ja toimivan suuttimen, joka olis helppoa asentaa oscon tyyliin ketjusuoraan ketjun yläpuolelle. Tarviikohan tuo jotaki venttiiliä ennen suutinta ja mistä semmosen löytäis?

RC-kamppeista lienee vois löytää letkuja ja muuta sälää :)

Itse olen aikojen saatossa laittanut kirjanmerkkeihin nämä, lähinnä juurikin sen toivossa, että jos joskus innostuisi ketjurasvarin väsäämään. Olen kyllä tullut siihen tulokseen, että itse tekemällä ei säästä, mutta saa juuri sellaisen kuin haluaa.
- http://www.micropumps.co.uk/
- http://www.gotecpumps.com/

Olen kylläkin miettinyt, jos takarattaan sijasta ruutaisi eturattaalle. Näin kaikki saisi kätevästi sivukopan alle piiloon ja pois näkyvistä eikä swingin kautta tarvitisi vetää mitään letkua. En sitten tiedä, mitä haittapuolia tuosta sijoittelusta olisi. Samalla voisi työstää jostain kovemmasta muovilaadusta kopan sisälle sisäkappaleen joka olisi helpompi puhdistaa töhnästä kuin itse koneen kylki.

Vanha mutta aina ajankohtanen aihe.

Ittellä alko kiehtomaas osco-tyylisen rasvarin askartelu. Lähinnä tuon oscon törkeän hinnan takia. Haluaisin kuitenki suhteellisen jämäkän toteutuksen.

Pumpuksi mietiskelin kelkan primeripumppua tai sitten jotaki hienoa saippua/lotion pumppua.

Mistäs saisin kivan ja toimivan suuttimen, joka olis helppoa asentaa oscon tyyliin ketjusuoraan ketjun yläpuolelle. Tarviikohan tuo jotaki venttiiliä ennen suutinta ja mistä semmosen löytäis?

RC-kamppeista lienee vois löytää letkuja ja muuta sälää :)

Suutin tulee, kun laitat nippusidettä letkun sisään esim. 2 liuskaa, joiden väliin sopivan kokoinen ruuvi/tappi

Suutimen pystyy tekemään myös jarruputkesta. Se on helppo väännellä osoittamaan oikeaan kohtaan. Kärjen kun litistää pihdeillä lattanaksi, saa suihkua leveämmäksi.

Jos on ketjuohjuri niin letkun laitto on helppoa ilman suuttimia, poraa reiän ketjuohjuriin ja pujottaa letkun reikään. Toimii yhtä hyvin kun kaljan juonti pullon suusta, turha monimutkaisuus on teknistä tietämättömyyttä:)

02cff.jpg

Jarruputki on hyvä. Kaikkein paras paikka on pistää syöttö eturattaan kylkeen, jos niitä kumihärpäleitä ole rattaassa. Leviää tasaisesti kejulle keskipakoisesti, eikä ole kaikenmaailman risuille ja kannoille alttiina. En keksi noiden valmiiden ratkaisujen takarattaalle suunnatuille letkuhelveteille muuta tarkoitusta kuin sen, että niistä saadaan nippusideasennuksella kaikkiin pyöriin sopivia. Tuo kelkan primeri toimii aika hyvin, vaatii vähän voimaa puristaa ja säiliön on oltava eturattaan alapuolella, muuten lappoaa säiliön tyhjäksi. Aiemmin mainittu Kotarin solenoidi ei kestänyt öljyliotusta kuin puoli vuotta.

Back